För bra värden? Ge ett mål halm?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare evaliz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 008
E

evaliz

Jag har två mycket lättfödda islandshästar. Årets höanalys visar
84% torrsubstans
132 gr/kg protein - torrsubstans
93 g/kg energi - torrsubstans

Jag vet att det är viktigt att hästarna får i sig tillräckligt med fibrer, men är rädd att de ska lägga på sig alledes för mycket med detta hö. Funderar på att ge ett mål halm. Någon som har någon åsikt eller förslag

Sv: För bra värden? Ge ett mål halm?

har personer i min omgivning som blandar höet med halm för att få längre tuggtid :)

Kan det verkligen stämma med 93 g MJ/kg ts? Det har möjligen inte kommit bort ett kommatecken mellan 9 och 3? Proteinhalten är ju hög men inte helt ovanlig.

Nej du har rätt behöver nog glasögon
råprotein 132, smältbart råprotein 93 och energi 10,3 ska det vara.

hur mkt blir det per kg foder ? Blir ju ganska höga värden ser man ju direkt i och för sej... Halm kan funka borde ju ha lägre Mj innehåll.

Nej du har rätt behöver nog glasögon
råprotein 132, smältbart råprotein 93 och energi 10,3 ska det vara.

Det höet hade jag inte heller kunnat ge så mycket av till min "kallbloding". :)

Jag hade absolut bytt ut en del hö mot halm eftersom halm bara innehåller ca hälften i Mj per kg än vad det höet gör. :)

Ett exempel: Om du t ex skulle ge 5 kg av det höet så hade jag lätt bytt ut 2 kg hö mot 2 kg halm - alltså 3 kg hö + 2 kg halm. Då får du ner kvoten till runt 6 vilket är ett riktvärde som de flesta hästar funkar på. (obs, nu var detta bara ett exempel på grovfodergiva och ingen rekommendation :))

Sen vet inte jag om dina hästar kanske funkar bättre på ännu lägre kvot, det kan ju vara så med vissa, t ex min egen. :)

Vet inte om du är van att räkna foderstat men om du är det så är det ju lätt för dig att räkna ut behovet som du tror att just dina hästar har. :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 805
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev... 2 3
Svar
50
· Visningar
5 498
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 313
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst... 2
Svar
20
· Visningar
2 456
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka