Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och det kunde möjligtvis inte bero på att hästens tänder inte blivit raspade så att kanterna var vassa och orsakade såren eller dyl??:smirk:Mitt halvblod red jag på pullar/aachen/remont och jag spände dom som rekommenderat, men så började hon tugga konstigt och jag tog henne till tandläkare, Ann-Marie i Växjö. Hon såg stora öppna sår i munnen på henne och då kände jag mig som världens djurplågare.![]()
Ja,men du har ju en massa andra bra alternativ av bettlöst som du kan använda istället för bett,det är ju Ingen som tvingat dig att rida med bett,eller hur? Det var ju ditt eget beslut så klandra inte oss andra för de val VI gör med Våra hästar bara för att det gått dåligt för Dig.Hästens mun är väldigt liten och vad gör "vi"? Jo, vi stoppar in bett i käften på dom (..en del trycker in både det ena och det andra)
Du snackar som om Alla skulle göra så,och du har SÅ fel!och sedan drar vi igen allting på dom så att de inte kan "gapa" och inte kan "ta bettet".. men de beteenden sitter ju i ridningen.!!
Mitt halvblod red jag på pullar/aachen/remont och jag spände dom som rekommenderat, men så började hon tugga konstigt och jag tog henne till tandläkare, Ann-Marie i Växjö. Hon såg stora öppna sår i munnen på henne och då kände jag mig som världens djurplågare.Efter jag fått se dessa hemska sår har jag inte använt nosgrimmor
Precis som man ska dra den, enligt alla böcker och hästmänniskor, men det var tydligen fel.
Och det kunde möjligtvis inte bero på att hästens tänder inte blivit raspade så att kanterna var vassa och orsakade såren eller dyl??:smirk:
Ja,men du har ju en massa andra bra alternativ av bettlöst som du kan använda istället för bett,det är ju Ingen som tvingat dig att rida med bett,eller hur? Det var ju ditt eget beslut så klandra inte oss andra för de val VI gör med Våra hästar bara för att det gått dåligt för Dig.
Går det dåligt för mig? Jag förstår bara inte varför man ska rida runt med det ena och det andra när man inte behöver det? Det är bara inte nosgrimmor som jag tycker är onödigt, utan jag tycker att all utrustning som man lika väl klarar sig utan, den kan man skona hästen ifrån. Tror inte du att en häst som går lika bra utan som med nosgrimma, helst skulle vilja slippa grimman? Tänk dig själv, en liten mun (..den är faktiskt väldigt liten) som sedan spänns in så de knappt kan sticka ut tungan.. jag tycker inte man ska ha onödig utrustning sedan är det upp till var och en. Det är bara min åsikt!
En rätt spänd nosgrimma + kollade tänder + en mjuk ryttar hand ger inte hästen öppna sår i munnen.
Själv rider jag utan när ja rider western, en vanlig engelsk utan snok när jag rider dressyr, och pullargrimma när jag hoppar. För att jag tycker det är snyggt! Rätt spänd ger den inte min häst obehag. Sen kanske det är lite onödigt att ha bara för att det är snygg. Men känns rätt bra som säkerhetsaspekt i hoppningen iaf då hon är mkt het och framåt.
Snyggt är det iaf.
Fblstoet här hade sår i munnen med, vid blott tre års ålder. Och har inte gått med varken pullar/aachen/remont.
Däremot hade hon vassa tänder.. Som gett såren i munnen..
Men det va ju hennes proffsiga tandläkare (som hon fö. skrivit om i 150 trådar idag) som sagt att det va pag. av nosgrimman :smirk:
En rätt spänd nosgrimma + kollade tänder + en mjuk ryttar hand = Kan visst ge hästen sår i munnen!
Ja, det finns ju flera orsaker till det, men eftersom att mina hästars tänder är regelbundet checkade så berodde det på nosgrimman.