Fördelar och nackdelar med pullarnosgrimma??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Ella_99
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 94
  • Visningar Visningar 10 327
Sv: Fördelar och nackdelar med pullarnosgrimma??

Ja, det var det jag mende med felspänd nosgrimma. En nosgrimma ska inte trycka och göra sår i munnen på hästen, då är den åtdragen.

Hur menar du? Var såren i munnen? På vilket sätt orsakde nosgrimman dessa? Var det bettet som skapade såren till följd av hur nosgrimman satt?

Om nosgrimman är väl tillpassad ska den ju absolut inte verka på ett sådant sett, tvärtom vara ett hjälpmedel. Sen gäller det ju att ha rätt bett också. Tror du inte att det snarare var kombinationen fel bett/ fel tillpassad nosgrimma som skapade såren...

hur hårt drog du åt nosgrimman eg.? :eek:..

Precis som man ska dra den, enligt alla böcker och hästmänniskor, men det var tydligen fel.

om man drar åt den rätt så ska inte en häst få öppna sår i munnen...

tänk också på att nosgrimman är till för att hjälpa hästen. den gör ju så att hästen inte gapar - vilken medför att hästen inte får sår i munnen lika lätt eftersom det gör hemskt ont på en häst som gapar för att komma undan bettet smatidigt som nån drar i tyglarna. nosgrimman är ju till för ATT HJÄLPA !

Mitt halvblod red jag på pullar/aachen/remont och jag spände dom som rekommenderat, men så började hon tugga konstigt och jag tog henne till tandläkare, Ann-Marie i Växjö. Hon såg stora öppna sår i munnen på henne och då kände jag mig som världens djurplågare. :crazy:
Och det kunde möjligtvis inte bero på att hästens tänder inte blivit raspade så att kanterna var vassa och orsakade såren eller dyl??:smirk:

Hästens mun är väldigt liten och vad gör "vi"? Jo, vi stoppar in bett i käften på dom (..en del trycker in både det ena och det andra)
Ja,men du har ju en massa andra bra alternativ av bettlöst som du kan använda istället för bett,det är ju Ingen som tvingat dig att rida med bett,eller hur? Det var ju ditt eget beslut så klandra inte oss andra för de val VI gör med Våra hästar bara för att det gått dåligt för Dig.

och sedan drar vi igen allting på dom så att de inte kan "gapa" och inte kan "ta bettet".. men de beteenden sitter ju i ridningen.!!
Du snackar som om Alla skulle göra så,och du har SÅ fel!:cool:
För det där är så olika,vissa hästar kan behöva "sånna" saker för bla. annat ryttarens OCH sin egna säkerhet etc,medans vissa klarar sig alldeles utmärkt utan,alla är olika individer och man ska tillpassa all utrustning efter hästens (och delvis ryttarens) behov.

Och det är ju felanpassad/felanvänd utrustning som gör skada,Inte de som sitter och andvänds Rätt,för då skulle ju världens Alla hästar ha problem med diverse saker pga sin utrustning-vare sig den är rätt eller fel använd/anpassad.

Så lägg ner med att dra alla över en och samma kam;)

Måste ju finnas en anledning till att hästen gapar...

Det enda nosgrimman hjälper med är att hästen inte ska gapa o bryta käken om man störtar i hoppningen och eftersom att den gapar då är att ryttaren drar i tyglarna..

Mitt halvblod red jag på pullar/aachen/remont och jag spände dom som rekommenderat, men så började hon tugga konstigt och jag tog henne till tandläkare, Ann-Marie i Växjö. Hon såg stora öppna sår i munnen på henne och då kände jag mig som världens djurplågare. :crazy: Efter jag fått se dessa hemska sår har jag inte använt nosgrimmor

Fblstoet här hade sår i munnen med, vid blott tre års ålder. Och har inte gått med varken pullar/aachen/remont.

Däremot hade hon vassa tänder.. Som gett såren i munnen..

Men det va ju hennes proffsiga tandläkare (som hon fö. skrivit om i 150 trådar idag) som sagt att det va pag. av nosgrimman :smirk:

Precis som man ska dra den, enligt alla böcker och hästmänniskor, men det var tydligen fel.

En rätt spänd nosgrimma + kollade tänder + en mjuk ryttar hand ger inte hästen öppna sår i munnen.

Själv rider jag utan när ja rider western, en vanlig engelsk utan snok när jag rider dressyr, och pullargrimma när jag hoppar. För att jag tycker det är snyggt! Rätt spänd ger den inte min häst obehag. Sen kanske det är lite onödigt att ha bara för att det är snygg :angel: . Men känns rätt bra som säkerhetsaspekt i hoppningen iaf då hon är mkt het och framåt.

Snyggt är det iaf.

Och det kunde möjligtvis inte bero på att hästens tänder inte blivit raspade så att kanterna var vassa och orsakade såren eller dyl??:smirk:

Snacka om att ha fördomar. Mina hästars tänder är regelbundet raspade och tittade på. Det berodde på nosgrimman, helt klart. Det visade hon och om du inte tror mig, fine. Men så är det! ;)

Ja,men du har ju en massa andra bra alternativ av bettlöst som du kan använda istället för bett,det är ju Ingen som tvingat dig att rida med bett,eller hur? Det var ju ditt eget beslut så klandra inte oss andra för de val VI gör med Våra hästar bara för att det gått dåligt för Dig.

Går det dåligt för mig? Jag förstår bara inte varför man ska rida runt med det ena och det andra när man inte behöver det? Det är bara inte nosgrimmor som jag tycker är onödigt, utan jag tycker att all utrustning som man lika väl klarar sig utan, den kan man skona hästen ifrån. Tror inte du att en häst som går lika bra utan som med nosgrimma, helst skulle vilja slippa grimman? Tänk dig själv, en liten mun (..den är faktiskt väldigt liten) som sedan spänns in så de knappt kan sticka ut tungan.. jag tycker inte man ska ha onödig utrustning sedan är det upp till var och en. Det är bara min åsikt!

En rätt spänd nosgrimma + kollade tänder + en mjuk ryttar hand ger inte hästen öppna sår i munnen.

Själv rider jag utan när ja rider western, en vanlig engelsk utan snok när jag rider dressyr, och pullargrimma när jag hoppar. För att jag tycker det är snyggt! Rätt spänd ger den inte min häst obehag. Sen kanske det är lite onödigt att ha bara för att det är snygg :angel: . Men känns rätt bra som säkerhetsaspekt i hoppningen iaf då hon är mkt het och framåt.

Snyggt är det iaf.

En rätt spänd nosgrimma + kollade tänder + en mjuk ryttar hand = Kan visst ge hästen sår i munnen!

Fblstoet här hade sår i munnen med, vid blott tre års ålder. Och har inte gått med varken pullar/aachen/remont.

Däremot hade hon vassa tänder.. Som gett såren i munnen..

Ja, det finns ju flera orsaker till det, men eftersom att mina hästars tänder är regelbundet checkade så berodde det på nosgrimman.

Men det va ju hennes proffsiga tandläkare (som hon fö. skrivit om i 150 trådar idag) som sagt att det va pag. av nosgrimman :smirk:

Jag vet inte om du under ditt 13 åriga liv hunnit vara hos en tandläkare med din travare, men jag råder dig att åka till en sådan mottagning. Det är väldigt spännande att se in i en hästs mun och som min tandläkare sa "..så är det många hästar som far illa av träns och liknande, utan att de visar någon symptom hemma"

Avseende ditt påstående av "proffsiga tandläkare" så är hon faktiskt en av Sveriges bästa.. och det måste ju räknas lite som ett proffs? :D Hon är väldigt duktig och kan sin sak.

Att hästen gapar beror ju på obehag. En häst som mår bra, tuggar på bettet och koncentrerar sig på sitt arbete.

En nosgrimma spänner bara ihop käften på den stackars kraken och självklart så försöker den då komma loss från den hemska nosgrimman och när den på inte har någon, så känner den ju "frihet" och tycker om att ha det "öppet" och därför så gapar de.. men det går över.

Prova att rida utan nosgrimma ett par veckor så kan jag nästan lova er, att era hästar slutar att gapaaaa..

Värst vad du hakat upp dig på att jag e 13 och jo jag har varit hos tandläkare med magic (en gång per år) Hans mun va perfekt första gången han va där och han har alltid gått med nosgrimma och en tid med aachen....

Ja det va ju det jag skrev att hon va proffsig...

En rätt spänd nosgrimma + kollade tänder + en mjuk ryttar hand = Kan visst ge hästen sår i munnen!

förklara detdär...? En rätt spänd nosgrimma trycker inte ihop käften på hästen...

Ja, det finns ju flera orsaker till det, men eftersom att mina hästars tänder är regelbundet checkade så berodde det på nosgrimman.

Nej, det beror på att nosgrimman tryckt 'kinden' mot munnen. Om man ska vara petig.

Fel spänt och/eller med vassa tänder blir det dock värre än rättspänt och med tänderna i bra kondition.

Sen, för att man ska få sår så räcker det inte med en nosgrimma, utan hästen måste röra käkarna uner tiden.

Det påstås/sägs ju att ALLA hästar får bettskador av ALLA bett och ALLA nosgrimmor. Det är därför variation förespråkas.

Valacken gick med ett och samma bett i 5 år, inte ett märke i munnen. Så, det finns inga 'definitiva sanningar'.

(Jag är btw ingen vän av nosgrimmor och använder de inte annat än som dekoration, och då en vanlig engelsk. Men om en nosgrimma kan få K att sluta plocka upp bettet och tugga på det så ska hon gladeligen få gå med nosgrimma livet ut. Hon kan dock både plocka upp och tugga på bettet med både aacenrem och remontrgimma. Vilket visar på hur HÅRT man måste spänna en nosgrimma för att få bort gap/tuggbeteende. Så hårt spända nosgrimmor orsakar skador, men inte för de är nosgrimmor, utan för de är felspända)

Och så kan jag inte låta bli.. Hade samma tandläkare kollat hästens tänder hela tiden? Annars kan du inte göra minsta värdering om vad såren berodde på. För det behöver inte betyda tandstatusen varit okej och hästen sårfri innan.

Sen är jag naturligtvis nyfiken - när du kollade hästen hos tandläkaren var alltså tänderna FELFRIA, men den hade sår i munnen? :angel:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
723
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 964
Senast: QueenLilith
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 271
Senast: anyberg
·
Hästhantering Innan folk drar slutsatsen att det är jag som gör fel och inte min häst vill jag informera om följande. Jag köpte denna häst för 2 år... 5 6 7
Svar
124
· Visningar
14 285
Senast: Jeronimo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V