Fördelar och nackdelar med pullarnosgrimma??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Ella_99
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 94
  • Visningar Visningar 10 324
Sv: Fördelar och nackdelar med pullarnosgrimma??

Nosgrimman e inte bara till för att "Spänna ihop käften"! :mad:
Utan den är också till för att Stabilisera bettet! det finns nog
många hästar som förerar en nosgrimma som är rätt spännd än att inte ha någon alls! :mad:

De som jag frågat varför de använder nosgrimmor har svarat att de använder det för att spänna ihop käften (..deras hästar gapar annars) Mm, stabilisera bettet? Njaa.. ;)

De som jag frågat varför de använder nosgrimmor har svarat att de använder det för att spänna ihop käften (..deras hästar gapar annars) Mm, stabilisera bettet? Njaa.. ;)

Visst finns det säkert sådana människor, och visst har ja sett många som spänner för hårt. Men inte är det någon i mitt stall som spänner ihop hästarna så dom inte kan gapa.
Rätt spänd stabiliseras bettet för en orolig mun.

Ingen av deras hästar springer runt å gapar om man tar av nosgrimman heller.

Rätt spänd och en tillpassad nosgrimma + en lugn å mjuk ryttarhand ger inte öppna sår i munnen!

Hej!

Kan bara hålla med, låt hästen bestämma vad den trivs med.

Min tjej går i perioder, ibland vill hon vara utan, ibland remonten(oftast faktiskt), ibland engelsk och ibland aachen. Pullar har vi inte provat, har fått för mej att den är för hästar som pullar mycket och det gör inte min alls.

/ Lavinia, vars häst vilar och har det bra just nu

Ursäkta? Blottar min okunskap? Ge mig ett par exempel på varför DU använder nosgrimma.

Jag menar ur ett historiskt perspektiv. Ponnylollo har nämligen helt rätt. Nosgrimman uppfanns för att hästarna inte skulle bryta käken. Läste du ens texten jag hade klistrat in innan du hoppade på mig? :smirk:

Min häst har aldrig haft sår eller så i munnen! Han kollas regelbundet av tandläkare...

Han går på engelsk nosgrimma, i dressyren för att man måste ha det, iaf när man tävlar så då kan man ju lika gärna ha den hemma, men jag har nosgrimma även för att det är snyggt, jag har den rätt spänd, och lagom anpassad. Spänner alltså inte i för kung och fosterland...

Kan tillägga att jag ridit en massa gånger utan nosgrimma också, och jag kände ingen större skillnad på min häst!

Men sen är det ju från häst till häst, alla hästar är inte likadana och funkar inte likadant! Bara för att dina hästar funkar bäst utan nosgrimma, så betyder det inte att allas på bukes hästar funkar utan nosgrimma, bara för att dina gör det.
Det är väldigt induviduellt! Vissa trivs utan nosgrimma, vissa trivs med remont, vissa med engelsk.

Och bara för att dina får sår i munnen av nosgrimman betyder det inte att våra hästar får sår av nosgrimman. Hur en rätt anpassad nosgrimma kan ge stora sår i munnen förstår inte jag, någon får gärna förklara det för mig...

Vet inte varför jag skriver det här, jag kommer väl antagligen inte få fram något vettigt, men jag hade lust att skriva lite...:cool: :p

Senast ändrad av en moderator:

Ann-Marie (min hästs tandläkare) vill att man kommer med hästen tränsad, precis som vid ridning så jag kom där med ett av mina träns på Wilma och resten hade jag med mig. Hon såg då inga fel, utan tyckte att jag hade spänt dom som man skulle. Jag fick visa alla nosgrimmor.

När hon sedan tittade i munnen på henne så såg hon tryckskador från nosgrimman/-orna. Hon bad mig då prova att rida utan nosgrimmor och att jag skulle komma tillbaka om ett halvår. Hon är hemskt duktig och tipsade mig också om att prova att växla bett också, då det är precis som att vi växlar skor då och då. (..ett kul citat från henne, hehe) och jag växlar mellan tre-delat och rakt, som hon liksom jag anser är de mildaste betten.

När jag då kom tillbaka efter ett halvår så var såren i stort sett läkta, vilket var ännu ett bevis på att det berodde på nosgrimman/-orna.

Mina andra hästar har inte och har aldrig haft problem med sår efter nosgrimmor, precis som många av er berättar att era hästar inte heller har haft, men det finns många hästar som har sår i munnen av nosgrimmor, berättade hon och ägaren som innan varit helt ovetande har efter att ha sett såren plockat bort sina nosgrimmor, eller endast användt väldigt löst spända vid behov.

Jag menar ur ett historiskt perspektiv. Ponnylollo har nämligen helt rätt. Nosgrimman uppfanns för att hästarna inte skulle bryta käken. Läste du ens texten jag hade klistrat in innan du hoppade på mig? :smirk:

Ja, det är möjligt, men jag tror inte vi använder nosgrimman i det syftet idag.

Jo, men om dom säger att deras hästar blir kollade regelbundet av tandläkare, och h*n inte hittar någonting, inga tryckskador, inga sår, varför fortsätter du då tjata om det här med nosgrimman, eftersom den tydligen funkar bra på deras hästar?? Dom säger ju att dom spänner den löst, bara för en dekoration?, det verkar mer som du tror att dom spänner så hårt som dom kan??

Och fortfarande, det där var dina hästar, bara för att dina hästar får tryckskador av nosgrimmorna, varför måste då våra hästar få tryckskador av nosgrimmor, när dom blir kollade regelbundet, och dom hittar ingenting?
Allting är induviduellt, från häst till häst.

Jo, växla bett är bra, växlar på tredelat, tredelat fullcheck och rakt bett.

När hon sedan tittade i munnen på henne så såg hon tryckskador från nosgrimman/-orna.

Och hon gjorde INGET åt tänderna?

Hon bad mig då prova att rida utan nosgrimmor och att jag skulle komma tillbaka om ett halvår. Hon är hemskt duktig och tipsade mig också om att prova att växla bett också,När jag då kom tillbaka efter ett halvår så var såren i stort sett läkta, vilket var ännu ett bevis på att det berodde på nosgrimman/-orna.

och det kan inte haft ngt att göra med att du börjat växla bett med??

Mina andra hästar har inte och har aldrig haft problem med sår efter nosgrimmor, precis som många av er berättar att era hästar inte heller har haft, men det finns många hästar som har sår i munnen av nosgrimmor,

Frågan är hur många hästar som går med korrekt bett, har korrekta tänder och går med korrekt spända nosgrimmor som får sår i munnen av nosgrimmor. Jag tror nämligen inte de är många..

Däremot så krävs det inte mycket 'avvikelse' för att det ska bli otrevligt..

Snacka om att ha fördomar. Mina hästars tänder är regelbundet raspade och tittade på. Det berodde på nosgrimman, helt klart. Det visade hon och om du inte tror mig, fine. Men så är det! ;)
Jag har Inga fördomar-mot vaddå??:confused:
Jag frågade helt enkelt Om det kunde bero på tänderna-vad vet jag om hur ofta din hästs mun blir kollad??

Sen kan Du ha spänt nosgrimman helt fel (?),även om du följt anvisningarna så kanske din hästs mun/huvud är annorlunda byggt och därmed satt det fel.För att inte nämna att det bett du hade och nosgrimman du valt helt enkelt Inte passade ihop och orsakade såren? ELLER att din häst själv bitit sig i kinderna??

Går det dåligt för mig?
jag menade att Du hade otur med att just Din häst fick problem med munnen.

Jag förstår bara inte varför man ska rida runt med det ena och det andra när man inte behöver det?
Vad menar du "med det ena och det andra"? återigen,du kan inte dra oss alla över en och samma kam Bara för att det finns Vissa ryttare som sätter på (extra)"onödig" utrustning på sina hästar,det är väl knappast ngt Vi "vanliga" ryttare kan påverka.

Men å andra sidan-Vilka är DU/VI som ska avgöra vad som är "onödigt" på vissa hästar??!! Alla är ju som sagt olika (häst och ryttare) och man anpassar ju utrustning efter sin häst och sig själv,vilket kanske inte alls passar ngn annan förutom sig själv-Right?

Det är bara inte nosgrimmor som jag tycker är onödigt, utan jag tycker att all utrustning som man lika väl klarar sig utan, den kan man skona hästen ifrån.
Men du säger emot dig själv just nu,du Äger en egen häst,som du rider,men å andra sidan tycker du att det är så fel med att ens ha den Minsta lilla utrustning på hästar!!?? (för EGENTLIGEN så är ju hästar vilda och hör hemma ute i det vilda och bör inte ens röras av människor :angel: )

För du rider väl Knappast barbacka utan huvudlag och har den uppstallad på lösdrift,eller hur?
Så VARFÖR äger du ens en häst om du tycker så?? Du talar ju så mkt emot dig själv just nu att jag bara kliar mig i huvudet av det du skriver...
Så du kan ju lika väl "bespara" din häst för allt obehag den utsätts för pga av all utrustning (Kanske tillomed Mänsklig kontakt??!:eek: :smirk: ) genom att Inte ens ha kvar den,så slipper även Du ha dåligt samvete för det du "utsätter" din stackars lilla häst för...:smirk:

Tror inte du att en häst som går lika bra utan som med nosgrimma, helst skulle vilja slippa grimman?
Nej faktiskt inte,för en välanpassad nosgrimma hjälper delvis med att hålla bettet stilla i hästens mun,vilket kan vara mkt obehagligt för vissa hästar med känslig mun som rids utan nosgrimma så att bettet "fladdrar" runt i mun på den:cool:

Tänk dig själv, en liten mun (..den är faktiskt väldigt liten) som sedan spänns in så de knappt kan sticka ut tungan..
Ursäkta,men va Vad f*n har en Nosgrimma som sitter UTANPÅ med hästens mun stl att göra?? :confused:

PSST-det är ett BETTSEL som ligger i hästens mun,och även ett bett har olika stl och former,ett välanpassat bett för just den specifika hästen bör Inte på ngt vis störa hästen Även med en (välanpassad)nosgrimma;)

jag tycker inte man ska ha onödig utrustning
Det tycker inte jag heller att man ska ha,men att just nosgrimman tillhör den kategorin håller jag dock Inte med dig om.Det finns bra mkt "värre" saker som man kan anses som "onödig" utrustning som folk använder på sina hästar-Men DET är en annan disskution.

hur kan man kalla nosgrimman onödig?
eftersom jag är tävlings ryttare så vill jag ha samma utrusning på hästarna när jag tränar som när de tävlas.
och om allt är nosgrimmans fel och inte betten då bör det väl vara lika vanligt för alla bett-lösa och hack hästar att få sår i munnen....??

sår i munnen kommer utav vassa tänder.

eftersom jag är tävlings ryttare så vill jag ha samma utrusning på hästarna när jag tränar som när de tävlas.
och om allt är nosgrimmans fel och inte betten då bör det väl vara lika vanligt för alla bett-lösa och hack hästar att få sår i munnen....??

Var det verkligen Menat till mig,eller lånade du min knapp bara??:angel: ;)

det va nog knapplån ;)

Och hon gjorde INGET åt tänderna?

och det kan inte haft ngt att göra med att du börjat växla bett med??

Frågan är hur många hästar som går med korrekt bett, har korrekta tänder och går med korrekt spända nosgrimmor som får sår i munnen av nosgrimmor. Jag tror nämligen inte de är många..

Däremot så krävs det inte mycket 'avvikelse' för att det ska bli otrevligt..

Du, det är fler hästar som far illa av nosgrimmor än vad du och många andra tror! Vad menar du med att hon inte gjorde något åt tänderna? Tänderna var inte i närheten av såren från nosgrimmorna och tänderna fixade hon till sedan, men de hade inte med såren att göra.

Sår i munnen kan komma från vassa tänder men även av nosgrimma, faktiskt.

Haha! Du är för rolig. Du är rätt bra på att röra till allting. Ditt inlägg var riktigt roligt och underhållande att läsa. :D

Du kanske inte förstår (..förmodligen inte) vad jag menar med onödig utrustning. Jag menar såklart när ryttare proppar på hästarna mer än vad de behöver, så som de ena hjälptyglarna efter de andra och massa konstiga bett osv. Avseende din lilla frågan om jag rider utan träns vid barbackaritter, så händer det att jag gör det men jag använder såklart även träns. Lösdrift? Tja, de har ju vindskydd men denna årstiden går de ändå in om natten. Det finns hästar som är vilda, men det är inte våra. De är tama! Våra hästar skulle inte klara sig om vi släppte dom lösa. ;) Du överreagerar!

Du, det är fler hästar som far illa av nosgrimmor än vad du och många andra tror! Vad menar du med att hon inte gjorde något åt tänderna? Tänderna var inte i närheten av såren från nosgrimmorna och tänderna fixade hon till sedan, men de hade inte med såren att göra.

Och du red för henne så hon såg innan också, innan hon så bomsäkert beslutade sig för att såren och tänderna inte hade med varandra? Det råkar nämligen vara så att där nosgrimman trycker, där finns också de tänder som oftast brukar ge sår när slemhinnan i kinden trycks/kläms mot/mellan den av t ex en - nosgrimma.

Jag har inget större förtroende för sk hästtandläkare. Skulle mina ha problem i munnen som det inte 'räckte' med veterinärhjälp skulle jag dock anlita TL.

Klippt från hans hemsida http://www.djurtandvardskliniken.se/

Oavsett vilken utrustning man använder är det alltid ryttarens/kuskens inverkan via tygel eller töm som avgör hur hästen uppfattar signalerna samt om den får betselrelaterade skador eller ej.

(Med betselrelaterade skador ingår då även nosgrimman i benämningen betsel, min kommentar).

Det är jättebra att du kollat upp din hästs tänder, och genom att ändra fått såren att läka. Det jag inte tycker om är de rena felaktigheter du kommer med.

Sår i munnen kan komma från vassa tänder men även av nosgrimma, faktiskt.

Visst är det så, men inte på en häst med korrekta tänder, med korekkt anpassat bett som den trivs med, samt korrekt anpassad nosgrimma som den trivs med och en 'bra' ryttarhand.

Tänk dig själv, en liten mun (..den är faktiskt väldigt liten) som sedan spänns in så de knappt kan sticka ut tungan..

Men då är den INTE rätt spänd, nosgrimman!!

En rätt spänd nosgrimma + kollade tänder + en mjuk ryttar hand = Kan visst ge hästen sår i munnen!

Hur då? :confused: I såna fall är det väl själva bettet som ger sår eller att hästen biter sig själv i kinderna pga. något annat än det du räknade upp.
Stress, nervositet, annat.
Kanske hästen biter sig själv i munnen pga att den irriteras av att ha en nosgrimma trots att den bara ligger an VÄLDIGT LÄTT? Att den går och gojsar med munnen trots att nosgrimman inte är lös, bara för att den inte gillar känslan av att ha den där? Jag har aldrig hört något liknande men man vet aldrig.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 954
Senast: QueenLilith
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 271
Senast: anyberg
·
Hästhantering Innan folk drar slutsatsen att det är jag som gör fel och inte min häst vill jag informera om följande. Jag köpte denna häst för 2 år... 5 6 7
Svar
124
· Visningar
14 285
Senast: Jeronimo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31