Sv: Fördelar och nackdelar med pullarnosgrimma??
Snacka om att ha fördomar. Mina hästars tänder är regelbundet raspade och tittade på. Det berodde på nosgrimman, helt klart. Det visade hon och om du inte tror mig, fine. Men så är det!
Jag har Inga fördomar-mot vaddå??
Jag frågade helt enkelt Om det kunde bero på tänderna-vad vet jag om hur ofta din hästs mun blir kollad??
Sen kan Du ha spänt nosgrimman helt fel (?),även om du följt anvisningarna så kanske din hästs mun/huvud är annorlunda byggt och därmed satt det fel.För att inte nämna att det bett du hade och nosgrimman du valt helt enkelt Inte passade ihop och orsakade såren? ELLER att din häst själv bitit sig i kinderna??
jag menade att Du hade otur med att just Din häst fick problem med munnen.
Jag förstår bara inte varför man ska rida runt med det ena och det andra när man inte behöver det?
Vad menar du "med det ena och det andra"? återigen,du kan inte dra oss alla över en och samma kam Bara för att det finns Vissa ryttare som sätter på (extra)"onödig" utrustning på sina hästar,det är väl knappast ngt Vi "vanliga" ryttare kan påverka.
Men å andra sidan-Vilka är DU/VI som ska avgöra vad som är "onödigt" på vissa hästar??!! Alla är ju som sagt olika (häst och ryttare) och man anpassar ju utrustning efter sin häst och sig själv,vilket kanske inte alls passar ngn annan förutom sig själv-Right?
Det är bara inte nosgrimmor som jag tycker är onödigt, utan jag tycker att all utrustning som man lika väl klarar sig utan, den kan man skona hästen ifrån.
Men du säger emot dig själv just nu,du Äger en egen häst,som du rider,men å andra sidan tycker du att det är så fel med att ens ha den Minsta lilla utrustning på hästar!!?? (
för EGENTLIGEN så är ju hästar vilda och hör hemma ute i det vilda och bör inte ens röras av människor 
)
För du rider väl Knappast barbacka utan huvudlag och har den uppstallad på lösdrift,eller hur?
Så VARFÖR äger du ens en häst om du tycker så?? Du talar ju så mkt emot dig själv just nu att jag bara kliar mig i huvudet av det du skriver...
Så du kan ju lika väl "bespara" din häst för allt obehag den utsätts för pga av all utrustning (Kanske tillomed Mänsklig kontakt??!

:smirk: ) genom att Inte ens ha kvar den,så slipper även Du ha dåligt samvete för det du "utsätter" din stackars lilla häst för...:smirk:
Tror inte du att en häst som går lika bra utan som med nosgrimma, helst skulle vilja slippa grimman?
Nej faktiskt inte,för en välanpassad nosgrimma hjälper delvis med att hålla bettet stilla i hästens mun,vilket kan vara mkt obehagligt för vissa hästar med känslig mun som rids utan nosgrimma så att bettet "fladdrar" runt i mun på den
Tänk dig själv, en liten mun (..den är faktiskt väldigt liten) som sedan spänns in så de knappt kan sticka ut tungan..
Ursäkta,men va Vad f*n har en Nosgrimma som sitter UTANPÅ med hästens mun stl att göra??
PSST-det är ett BETTSEL som ligger i hästens mun,och även ett bett har olika stl och former,ett välanpassat bett för just den specifika hästen bör Inte på ngt vis störa hästen Även med en (välanpassad)nosgrimma
jag tycker inte man ska ha onödig utrustning
Det tycker inte jag heller att man ska ha,men att just nosgrimman tillhör den kategorin håller jag dock Inte med dig om.Det finns bra mkt "värre" saker som man kan anses som "onödig" utrustning som folk använder på sina hästar-Men DET är en annan disskution.