Förlovnings- och vigselringar

Bukefalos 30 år!

Smala/tunna ringar är fint MEN om du planerar ha den många många år (vilket ändå är lite syftet med vigsel/förlovningsring) så blir tunna/smala ringar utslitna ganska fort. De blir gärna ovala i formen.

Jag tycker inte om tjocka ringar så mina är ganska normalsmala. Haft dem i 6 resp 5 år. Min förlovningsring är en solitär rundslipad 2 ct diamant. Den är väldigt hög men jag har vant mig. Enda störiga är att den får inte plats i mina favoritskinnhandskar. Jag sover inte med mina ringar heller. Annars gör jag allt med dem. Duschar, badar, gymmar, stallet, jobb, renoverar, bygger osv.
Hur fort blir de ovala?

Mina ringar är de tunnaste de hade, 1 år gamla nu, helt runda fortfarande. Ena ringen är vitt guld, säkert rätt mjuk, men den andra är ett annat material som jag alltid glömmer bort vad den heter, på P tror jag :rofl: Den kanske skyddar lite?
Ska jag läsa namnet i dem så behöver jag lupp :p

Gillar för övrigt skarpt att mina diamanter är så små. 0,4 karat tror jag? Tokälskar mina ringar och tittar på dem ofta :love:

Hur fort blir de ovala?

Mina ringar är de tunnaste de hade, 1 år gamla nu, helt runda fortfarande. Ena ringen är vitt guld, säkert rätt mjuk, men den andra är ett annat material som jag alltid glömmer bort vad den heter, på P tror jag :rofl: Den kanske skyddar lite?

Gillar för övrigt skarpt att mina diamanter är så små. 0,4 karat tror jag? Tokälskar mina ringar och tittar på dem ofta :love:
Platina/platinum kanske? Jag såg en svensk tjej som la upp på TikTok att hennes ringar hade blivit ovala efter väldigt kort tid tror det var ett år. Det var jättesmala vitguldsringar och tillverkaren/säljaren sa att det räknades som slitage och omfattades inte av garanti.

Hur fort blir de ovala?

Mina har inte blivit ovala på över 6-7 år.

Hur fort blir de ovala?

Min väninna ha 2 tunna och de har inte ändrat form på hennes 11 år. :)

Jag har börjat titta på vigselringar, min förlovningsring är helt slät utan något på, tanken från min sambo (ja ja, fästman) var att jag skulle få välja själv med stenar osv men blev så blödig över min ring som är gjord av sambons morfars klackring att jag aldrig förmådde mig att göra om den. Tänkte därför att jag kunde gå all in på bling till vigselringen så ser den ut som förlovningsring sen istället!

Vill gärna ha oval mittensten med mindre stenar på sidorna, kommer ha moissanit både pga pris och lite anti hela den uppblåsta diamantmarknaden. Men gillar bling!

Provat denna:

IMG_9410.webp

Ska dock ha en med samma rundade profil som förlovningsringen, denna är kantig

Hur fort blir de ovala?

Min vigselring är väldigt tunn och i roseguld. Den blev lite oval efter ca 3 år (har haft den i 4 år). Men det är mer att den har anpassat sig efter mitt finger så det syns inte om den sitter på, och det känns inte. Så än så länge är det inget jag bryr mig om öht - är fortfarande väldigt glad i den 😊

Ang ovala ringar beror det väl på hur de används också? Jag har en tunn förlovningsring i vitt guld men jag tar av den rätt ofta för att inte förstöra den. Den följer inte med om jag ska arbeta tungt, greja i trädgården osv just för att inte bli förstörd. I år har vi varit förlovade i två år och den är rund än.

Jag har börjat titta på vigselringar, min förlovningsring är helt slät utan något på, tanken från min sambo (ja ja, fästman) var att jag skulle få välja själv med stenar osv men blev så blödig över min ring som är gjord av sambons morfars klackring att jag aldrig förmådde mig att göra om den. Tänkte därför att jag kunde gå all in på bling till vigselringen så ser den ut som förlovningsring sen istället!

Vill gärna ha oval mittensten med mindre stenar på sidorna, kommer ha moissanit både pga pris och lite anti hela den uppblåsta diamantmarknaden. Men gillar bling!

Provat denna:

Visa bifogad fil 186832
Ska dock ha en med samma rundade profil som förlovningsringen, denna är kantig
Vad fin den där var! Får jag fråga priset på den?

Jag har väl också börjat spana lite på ringar men de är ju så sanslöst dyra och vår ekonomi är lite ansträngd just nu. Samtidigt vill vi ju inte köpa något "billigt" då ringarna ju inte bara ska vara fina utan faktiskt hålla hela livet också. När jag var lite yngre var jag helt inne på att jag ville ha en opal i ringen men har nu landat i att jag vill ha något med högre hårdhet just för hållbarhetens skull så det lutar åt labbodlad diamant eller moissanit, känner att jag nog behöver se "blingskillnaden" live också även om jag misstänker att jag kommer föredra moissaniten då jag gillar färger.

Jag har väl också börjat spana lite på ringar men de är ju så sanslöst dyra och vår ekonomi är lite ansträngd just nu. Samtidigt vill vi ju inte köpa något "billigt" då ringarna ju inte bara ska vara fina utan faktiskt hålla hela livet också. När jag var lite yngre var jag helt inne på att jag ville ha en opal i ringen men har nu landat i att jag vill ha något med högre hårdhet just för hållbarhetens skull så det lutar åt labbodlad diamant eller moissanit, känner att jag nog behöver se "blingskillnaden" live också även om jag misstänker att jag kommer föredra moissaniten då jag gillar färger.
Just den jag har på tror jag runt 26’ men då är det med diamant 0,75ct och vet ej på de små. Min plan är att buda hem skrotguld och köpa lösa moissaniter och låta samma guldsmed göra vigselringen som gjorde min förlovningsring. Jag gillar också regnbågsblinget på moissaniter!

Har också landat i att jag hellre har lite mer bling med en ickediamant för utseendet än att ha diamant för nån sorts värde. Så estetiken först men moissanit istället för zirconia för hållbarheten, cz är rejält mycket mjukare och mindre tåliga.

Vi köpte våra på Kaplans så det blev inte alls så dyrt som att köpa nyproducerat, inte ens om man räknar in kostnaden för servicen som vi gjorde hos en juvelerare.
Börjar bli dags att lämna in för service igen blev jag påmind om.

Jag jämförde den med den andra med lilla ametisten och tyckte att den andra var mera festlig trots mindre sten, det blev läckert med guldet som håller stenarna på plats. Lite mera festlig medan den du valde är lite mera elegant typ :D

Tack, jag fastnade också lite extra för den med ametist. Sidostenarna (baguette) gör att ringen ser ut som en stjärna tycker jag.

Även den ringen med cabochonslipad safir är väldigt vacker. Dock dyrare även om det inte spelar någon roll för mig. Cabochonstenar är väldigt underskattade tycker jag.

Liknande trådar

• Färganalys och mode
  • Letar efter ring med moissanite
  • Beslutsångest om ring
  • Hur ser din ring ut?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Att vara en usel hundförare/tränare
  • Valpkull!