Formel1 (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 31.)

Bukefalos 30 år!

Kvalet till Nederländernas Grand Prix på Zandvoort har gått i mål! Resultatet blev som följer:

1000044628.webp

Vi är glada för Piastri! 🥳
Men också kul för Hadjar! 👏

Skönt för Stroll att pappa äger teamet. Tycker synd om hans mekaniker. 😬
Jätteroligt för Hadjar! Definitivt min favoritrookie denna säsong. :D

Tydligen ska mekaniker i AM ha läckt att Stroll bett om att få sluta köra vid två tillfällen, en gång -23 och en gång -24, men hans pappa låter honom inte hoppa av då han investerat så mycket i sporten. Jag känner att visst, det är en guldbur, men ändå en bur. Jag tycker synd om Stroll. Hans syster (om jag minns rätt, det var en nära familjemedlem i alla fall) sa att Stroll brukade vara extrovert innan han begav sig in i F1, det är han ju definitivt inte längre och tydligen – enligt folk som varit på plats – är folk inte alltid trevliga emot honom ansikte mot ansikte medans andra förare lätt kan lokalisera 'sina' fans och erhålla support och kärlek. Det blir som en ond cirkel – han är lite tillbakadragen, det tolkas som otrevligt, drevet drar igång och han blir ännu mer tillbakadragen. Näthatet växer och attityden sprider sig till banan.

Alla förlorar på att Stroll är kvar i teamet. Lawrence som får pytsa in pengar i ett svart hål, Lance som tvingas göra något han inte vill och kanske till och med mår dåligt och mekanikerna som får ta smällen av hans bristande fokus och engagemang – det känns inte som att han bryr sig om han sätter bilen i väggen. Jag är glad att hans händer verkar OK, när han haft sådana problem med dem innan.

Jätteroligt för Hadjar! Definitivt min favoritrookie denna säsong. :D

Tydligen ska mekaniker i AM ha läckt att Stroll bett om att få sluta köra vid två tillfällen, en gång -23 och en gång -24, men hans pappa låter honom inte hoppa av då han investerat så mycket i sporten. Jag känner att visst, det är en guldbur, men ändå en bur. Jag tycker synd om Stroll. Hans syster (om jag minns rätt, det var en nära familjemedlem i alla fall) sa att Stroll brukade vara extrovert innan han begav sig in i F1, det är han ju definitivt inte längre och tydligen – enligt folk som varit på plats – är folk inte alltid trevliga emot honom ansikte mot ansikte medans andra förare lätt kan lokalisera 'sina' fans och erhålla support och kärlek. Det blir som en ond cirkel – han är lite tillbakadragen, det tolkas som otrevligt, drevet drar igång och han blir ännu mer tillbakadragen. Näthatet växer och attityden sprider sig till banan.

Alla förlorar på att Stroll är kvar i teamet. Lawrence som får pytsa in pengar i ett svart hål, Lance som tvingas göra något han inte vill och kanske till och med mår dåligt och mekanikerna som får ta smällen av hans bristande fokus och engagemang – det känns inte som att han bryr sig om han sätter bilen i väggen. Jag är glad att hans händer verkar OK, när han haft sådana problem med dem innan.
Ja, jag har hört det med. Och det känns ju inte som han vill vara där han är. För allas skull vore det väl bättre om han slutar. Med Newey borde de väl kunnat fått tag i en annan vettig förare. Tänk om Sainz hade hamnat där tex. Eller Max för den delen.

Jag tycker liiite synd om Stroll. Men samtidigt är han ibland lite dryg och ”entiteled”, inte bara introvert.
Vore väl guld om han iaf försökte använda backspegeln någon gång och inte riskera andras hälsa så mkt om nu han skiter i..
Skönt att händerna klarade sig nu iaf!

Ja, så himla roligt! 🥳 Duktig han är!

Vi är glada över Piastri. Och iom det inte direkt jätteledsna över att Norris bil dog och lämnade honom poänglös och längre från Piastri i mästerskapet. 😅
Jag blev också glad över Piastri! Något med honom jag verkligen gillar, sympatisk kille! :D

Jag blev så ledsen över Hamiltons miss. Han behöver verkligen inte ha det jobbigare mentalt än han har. 👎
Men eller hur! Kändes så jäkla onödigt att det skulle sluta så. Jag råkade nog svära en del när det gick åt skogen för Leclerc också, blev så chockad. Inga poäng den här gången, men det blev ju snygga bilder när Leclerc satt och deppade uppe på kullen åtminstone. Alltid något! 🤪

Jag kan inte sluta tänka på Carlos Sainz, incidenten med Liam Lawson och bestraffningen på tio sekunder samt två straffpoäng på superlicensen för 'causing a collision' som Sainz fick.

Jag ifrågasätter egentligen inte att det var Carlos som bedömdes som vållande. Framaxeln på Carlos bil var inte före Liams inne i apex i kurvan och det var Liam som hade rätt till positionen.

Vad jag däremot ifrågasätter är FIAs ovilja att prata med Carlos kring sitt beslut. Initialt hade han blivit ombedd att komma tillbaka senare, men hade senare blivit nekad samtal med stewards över huvud taget.

Konspirationsteoretikern i mig börjar tänka att de behandlar honom med disrespekt på grund av att han är medlem av styrelsen i Grand Prix Driver's Association (GPDA) ihop med George Russell, vilka ofta står i konflikt med FIA. Carlos har dessutom gått ut efter Zandvoort och sagt att han vill använda sitt inflytande som GPDA-medlem för att vädra sin oro kring nivån FIA har på tillämpningen av regler. Jag tänker även att Carlos Sainz Sr. och dennes tidigare – men nu på is lagda – inrentioner att kandidera emot Mohammed Ben Sulyaem för ordförandeskapet i FIA inte blidkat dem. Vad gör ni av situationen? 🤨

Kvalet på Monza – the Temple of Speed – har gått i mål och i sista stund blev det Max Verstappen som knep pole position före de båda McLaren-bilarna. Här är morgondagens startlista efter att jag applicerat Lewis Hamiltons 5-grid penalty.

1000046644.webp

Trist att det blev som det blev för Hadjar idag. Det kan verkligen vara högt och lågt från en helg till en annan.

Jag kommer vara nervös imorgon, helt klart! Hoppas på ett mirakel från Ferraris håll, man vet ju aldrig :angel:

Blev ändå rätt spännande race! Kul med fler bilar som kunde slåss.

Vad säger ni om McLarens teamorder där Piastri fick order att låta Norris passera?
Tyckte det blev rätt dålig feeling efter det. Visst hade Norris haft en bättre helg och tråkigt att McLaren sabbade pitstop-tiden. Men tycker ändå bytet var skevt. Sånt är väl mer en ”racing incident” som kan ske och inget andra föraren ska betala.
När ska de dra gränsen för sånt i framtiden etc med..

Vad säger ni om McLarens teamorder där Piastri fick order att låta Norris passera?
Tyckte det blev rätt dålig feeling efter det. Visst hade Norris haft en bättre helg och tråkigt att McLaren sabbade pitstop-tiden. Men tycker ändå bytet var skevt. Sånt är väl mer en ”racing incident” som kan ske och inget andra föraren ska betala.
Tycker det var larvigt. Det är ju sånt som händer. 🤷‍♀️ Tror det går jämt ut i slutändan.

Vet inte om det är någon som följer Indycar här? Men kul med Herta som blir testförare för Cadillac och kör F2 nästa år.

Vet inte om det är någon som följer Indycar här? Men kul med Herta som blir testförare för Cadillac och kör F2 nästa år.

Jag gör! :D Ja, jättekul att han följer sin F1-dröm, det enklaste för honom hade ju varit att stanna i IndyCar. Väldigt glad eftersom det öppnade upp en ledig plats hos Andretti Global för min favoritförare. 🥰

För mig som är extremt emot den här typen av teamorder och alltid har varit det så tycker jag att det är tragiskt hur en sport som bygger på rivalitet mellan både olika stall och förare men även teamkamrater har kunnat bli såhär. Det här är ju ingen 'championship battle' över huvud taget. Hur kan det vara det, när de inte får racea varandra om det? 2025 blir inte ett år där jag kommer minnas vinnarna av WDC för starka förarprestationer i alla fall. Bilen är för bra så de kan bara segla iväg och invänta teamorder baserat på vem de vill favorisera just den dagen. Det är inte bra för sporten. Jag hoppas att vi ser fler team där uppe i kampen nästa år. Det är tydligt att McLaren inte vet hur de ska hantera att ha två starka förare. De raceade i alla fall varandra i slutet i Kanada, men då gick ju Lando för en lucka som inte fanns och DNFade.

Sedan så ja, det har spytts ut otroligt mycket hat emot Lando då det var han som drog fördel av teamordern och hans fans sedan helgens drabbning och det är såklart inte okej. En bekant till mig sa att hennes vän hade blivit armbågad i ansiktet upprepade gånger och tillsagd att ta livet av sig av några tifosi för att hon supportade Lando nedanför podiet på Monza, bara som ett exempel.

Klimatet är verkligen jättehårt och upprört just nu och det är tråkigt när någon görs till syndabock för teamets tillkortakommanden. Mina sociala medier svämmar över av folk som antingen är väldigt ledsna över att de plötsligt blivit paria när det är inbördeskrig inom McLaren-communityt och man måste välja mellan förarna, eller de som tycker att Lando är en förbannad bluff som sitter i Zak Browns knä med silverskeden i munnen.

Fandoms som psykologiska massor skulle man kunna skriva sida efter sida om. Jag håller mig till mitt och är glad att Gasly förlängt sitt kontrakt till 2028. Woop! 😍

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka