Förslag om TR-ändringar

Däremot funderar jag över gränsen på 7 år? Är inte det en relativt hög ålder (eller har jag normaliserat tävlandet av unga hästar?)?

Det skulle kanske fungera med att begränsa till en start per dag i de program 6 o 7-åringar är direktkvalade till och de dagarna de rids i de klasserna.
 
I WE är det ju två starter per dag med 3 program (framridning, dressyr, framridning, teknik, speed). Det får 7-åriga hästar göra. Då borde LC + LB inte vara några problem.

Men finns det verkligen de i WE som gnor så på framridningen som dressyrryttare kan göra? Det har jag inte sett / uppfattat.

Och ft...det jag sett där så är framridningen till dressyren nån sorts uppvärmning till hoppningen som i sin tur är lite förberedande för terrängen...det jag vill säga är att generellt i förhållande till generell dressyrframridning så joggas hästarna i ft , blir inte alls lika slitsamt. På långa vägar.
 
men att begränsa antal starter- om det blir så- måste väl ändå grunda sig i att förbundet anser dressyrryttare inte rider fram tillräckligt klokt så hästen mår bra i/av två klasser? eller kommer detta från FEi??*inte insatt varifrån det kommer*.
Eller har dressyrhästar mer förslitningsskador? av mkt ridning i unga år?
 
men att begränsa antal starter- om det blir så- måste väl ändå grunda sig i att förbundet anser dressyrryttare inte rider fram tillräckligt klokt så hästen mår bra i/av två klasser? eller kommer detta från FEi??*inte insatt varifrån det kommer*.
Eller har dressyrhästar mer förslitningsskador? av mkt ridning i unga år?

Jag skulle inte vara allt för säker på att förbundet tänkt till så väldigt noggrant alla gånger....
 
Den senaste diskussionen om kvalen till amatörtouren i falsterbo visar ju bara att folk inte har något förnuft ! Hur fan kan man redan ha gjort över 30 starter när det var vecka 20?

Jag hoppas verkligen att dom ändrar dom kvalreglerna snabbt! Det är rena cirkusen runt den touren.... Folk är missnöjda med vinst på över 70% ," för andra har ridit på 75%", här kan vi snacka om att hästarna får gå tills dom stupar☹️
 
Den senaste diskussionen om kvalen till amatörtouren i falsterbo visar ju bara att folk inte har något förnuft ! Hur fan kan man redan ha gjort över 30 starter när det var vecka 20?

Fast dessa ryttare sitter väl sällan på 6- och 7-åringar?
Jag förstår inte riktigt hur det är tänkt att en sån här regel ska göra det bättre för hästarna. Bara en start per dag från MsvA känns absolut rimligt men att sjuåringarna (och kanske också sexåringarna) skulle vara de som sliter värst på tävlingsbanorna? Var har SvRF fått det från?

Och med tanke på forskningen är jag fortfarande mer inne på att begränsa antalet tävlingstillfälle, inklusive resor till tävling, än antalet starter per resa liksom?

Känner mig överlag kluven, jag är för att ha så hästvänliga regler som möjligt men den här regeln känns bara så tagen ur luften, och kommer nog främst drabba de vanliga amatörerna i LB-LA. Proffsen åker till stora tävlingar med unghäst uttagningar, och rider ett pass på banan innan start och sen uppvärmning och sin klass... inte rider de två per dag.
Medan Lisa i innersta Norrland åker till grannklubben 10 mil bort och startar LB:2 och LA:3. Förlåt, gjorde, nu får hon inte göra det mer med sin sjuåring
 
Jag hoppas verkligen att dom ändrar dom kvalreglerna snabbt! Det är rena cirkusen runt den touren.... Folk är missnöjda med vinst på över 70% ," för andra har ridit på 75%", här kan vi snacka om att hästarna får gå tills dom stupar☹️
Fats visst är kvalen i poäng i klassen? Inte procent? Är ju därför det lönar sig starta mycket, varje seger i en klass ger poäng istället för att det ska vara högsta procenten i klassen som kvalar in (som det är till SM klasserna)
 
Men finns det verkligen de i WE som gnor så på framridningen som dressyrryttare kan göra? Det har jag inte sett / uppfattat.

Och ft...det jag sett där så är framridningen till dressyren nån sorts uppvärmning till hoppningen som i sin tur är lite förberedande för terrängen...det jag vill säga är att generellt i förhållande till generell dressyrframridning så joggas hästarna i ft , blir inte alls lika slitsamt. På långa vägar.

Nä helt rätt.. allt är en uppvärmning till terrängen! Det är liksom det vi är där för.. dom flesta rider fram 20-30 minuter till dressyren men det är mkt galoppera av och lätt sits. De som vet vad dom gör kan sätta ihop hästarna typ 10 min innan start. Vi behöver bara visa att dom är mjuka,avspända och lydiga. Inte så mkt flash.
 
Tycker det är både och med okänsliga händer. De flesta hästarna blir ju långa som tåg på bettlöst (om de ens går att kontrollera annat än i stillsamt tempo i rättt omgivning) just pga att ryttaren har dålig hand och/eller inte rider så himla bra. Det borde ju domaren rimligtvis kunna se utan att behöva ha separata klasser?

Nja fast även ryttare med bett rider på hästar långa som tåg. Man kan om man vet hur rida upp en lätthet i bogarna genom eftergift i nacken. Det här jag aldrig sett på bettlöst !
 
Aha jag tänkte på för mkt starter

Var väl inte så himla längesedan det var uppe på tapeten , typ ett år sedan där en dressyrryttare ridit ett horribelt antal starter på sin unghäst en helg. Om den var 5 eller 6 minns jag inte men det var uppe på hippson eller nått.. någon slags anmälan var det iallafall.
 
Var väl inte så himla längesedan det var uppe på tapeten , typ ett år sedan där en dressyrryttare ridit ett horribelt antal starter på sin unghäst en helg. Om den var 5 eller 6 minns jag inte men det var uppe på hippson eller nått.. någon slags anmälan var det iallafall.

Jag håller absolut med om att det finns hästar som startas alldeles för mycket, både i hoppning oxh dressyr i alla fall, men är mer osäker på om problemet är att sex- och sjuåringarna gör det?

Det känns snarare som att jag önskar att 4- och 5-åringarna ska begränsas tydligt (en start per dag och högst fyra per månad eller något sådant) men att man sedan ska lägga in begränsningar på antal starter för alla hästar.

Även en tioåring ska inte göra över 50 starter per år liksom?
Men hur den regeln ska formuleras och vad som är en lämplig mängd är svårt tycker jag. Och med de avstånd som jag har till tävling känns idén om en start per dag för alla hästar rätt usel 🙈 jag startar hellre två klasser per dag men färre resor liksom?
Så jag ska nog skicka in något om att sex och sjuåringarna ska få starta högst två klasser per vecka, antingen en dag med två klasser eller två dagar med en klass, och så en begränsning på antalet tävlingar (inte starter) totalt för ett år. Man ska ju inte tävla varje helg året om liksom... tycker jag...
 
Jag håller med dig om att det blir underligt.
Just 5-7-åringarna är ju ofta de som startar LC-LB-LA och kan må bra av två klasser per dag. Nu är det från 8 år det blir okej med två starter, men från MsvA har man igen rätt att starta en klass per dag (vilket 95% redan gör). Jag kan förstå att man av djurskyddsskäl vill begränsa antalet starter men med våra långa avstånd hade det varit tacksam om antalet starter begränsats per meeting (max tre starter per vecka) eller månad (max sex starter per månad) och att man fick lägga upp dem mer som man vill?
Funderar på att skicka in något sådant förslag och se om man kan få igenom en ändring ;)

Ännu märkligare när unghästarna som hoppar anses klara två starter.
man kan som 5åring alltså starta 2 1,20 men inte LB och LA samma dag.
 
Nja fast även ryttare med bett rider på hästar långa som tåg. Man kan om man vet hur rida upp en lätthet i bogarna genom eftergift i nacken. Det här jag aldrig sett på bettlöst !

Det går på rätt typ av bettlöst. Men det är så in i helsikes mycket svårare och kräver lite annan sorts skolning för att nå dit.
Och det gör ju att de flesta bettlös-ekipage inte får den där bogfria och eftergivna ritten. Man vet inte hur alt om man vet hur kanske man iaf väljer bett för att det är snabbare och lättare.
 
Det går på rätt typ av bettlöst. Men det är så in i helsikes mycket svårare och kräver lite annan sorts skolning för att nå dit.
Och det gör ju att de flesta bettlös-ekipage inte får den där bogfria och eftergivna ritten. Man vet inte hur alt om man vet hur kanske man iaf väljer bett för att det är snabbare och lättare.

Som jag skrev så har jag aldrig sett det, vare sig IRL eller på nätet. Men det är väl som vanligt att de bästa ryttarna aldrig finns på film ;)
 
Det går på rätt typ av bettlöst. Men det är så in i helsikes mycket svårare och kräver lite annan sorts skolning för att nå dit.
Och det gör ju att de flesta bettlös-ekipage inte får den där bogfria och eftergivna ritten. Man vet inte hur alt om man vet hur kanske man iaf väljer bett för att det är snabbare och lättare.

Jag blir lite fundersam på om jag verkligen vet vad det betyder när hästen är eftergiven när jag läser detta. Jag har ridit mkt på bettlöst och har aldrig sett det som svårt att få hästen eftergiven. Men det kräver ju en stadigare hand eftersom nosryggen inte sviktar, så släpper man stödet så kan ju inte hästen hjälpa till riktigt, utan stödet försvinner.

Jag är lite nyfiken på, om du har lust alltså, om du skulle kunna visa någon film på någon häst som går i form vettigt, men som inte är eftergiven och bogfri, och sedan en som är eftergiven och bogfri?

Stoet jag har idag har aldrig haft bett, och jag har inga planer på att introducera det i närtid iaf. Hon är riden kanske 15 ggr och går nu med föl och "tömkörs" 2-3 ggr/vecka för att stärka bålmuskulaturen innan jag börjar rida henne mer.

För mig var det kul att se ändringen, då den innebär att jag kan tävla lite låga klasser på henne utan att någonsin behöva introducera bett. Större ambitioner än så har vi inte. Det är dock irriterande att jag måste köpa ett träns i läder, jag gillar ju mitt sidepull i biothane :D
 

Liknande trådar

Tävling Nu går det att lämna förslag till nästa TR...
Svar
15
· Visningar
1 590
Senast: Ise
·
Fälttävlan Har ni kollat förslagen? Har ni några åsikter? Kul att de inför h80 iaf tycker jag...
Svar
9
· Visningar
1 678
Senast: fio
·
Dressyr Här kan man hitta föreslagna ändringar och lämna synpunkter...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 864
Senast: fio
·
Dressyr Det går ju att (t.o.m. 31 augusti) komma med synpunkter och förslag för TR som kommer 2017. Har ni kommit med några förslag? Jag har...
Svar
0
· Visningar
1 052
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp