Förslag om TR-ändringar

Nähä så för att förklaringarna inte varit begripliga för alla så är de korkade? Det kan inte bero på att man inte förstår vad som menas då det blir mycket tekniskt och saknas tydliggörande bilder/filmer så man kan se skillnaden? Men jag är säkert dum i huvudet precis som du påstår konstigt bara att det inte märkts inom andra områden :confused:

Men det ligger väl inte på alla andra att förklara om man inte förstått de redan 200 trådar som finns i ämnet? Det finns massvis med både filmer och bilder och förklaringar till dessa i trådar när det gäller bettlöst och skillnaden med bett. Ni får väl söka den kunskapen på annat håll som de flesta andra gjort. Det är liksom ingen rättighet att kräva en tråd där typ samma personer ska förklara på ett annorlunda sätt än vad dom redan försökt göra! Jisses liksom..
 
Men det ligger väl inte på alla andra att förklara om man inte förstått de redan 200 trådar som finns i ämnet? Det finns massvis med både filmer och bilder och förklaringar till dessa i trådar när det gäller bettlöst och skillnaden med bett. Ni får väl söka den kunskapen på annat håll som de flesta andra gjort. Det är liksom ingen rättighet att kräva en tråd där typ samma personer ska förklara på ett annorlunda sätt än vad dom redan försökt göra! Jisses liksom..

Men inte tusan har någon krävt det heller! Vi har frågat och en fråga måste få ställas. Vad är det att bli irriterad över egentligen?
 
Och Tua svarade för längesedan att hon inte hade tid...

Du tänker att jag skulle veta att hon inte hade tid innan jag hade ställt frågan alltså?

Det är ju inte jag som fortsätter den här diskussionen :grin:
Jag har inte pressat mer utan bara förklarat att jag har läst de trådarna många ggr och förstår ändå inte, sedan har det inte varit mer med det.
 
Och Tua svarade för längesedan att hon inte hade tid...
Hon svarade att hon inte hade tid just nu och jag bad om att hon får tid så skulle jag uppskatta att hon la tid på det utifrån ett par förutsättningar. Varför stör det dig? Tror du inte att hon är kompetent att själv tala om vad hon kan och vill göra? Varför får jag inte ställa frågan? Gör det dig något att jag ber om hjälp och kanske kan bli en bättre hästmänniska och därmed kan träna mina hästar på ett bättre sätt vilket minskar risken för skador på dem?
Men det ligger väl inte på alla andra att förklara om man inte förstått de redan 200 trådar som finns i ämnet?
Helt ärligt ligger det inte på någon här att förklara någonting för någon annan men om ingen gör det så lär det här forumet vara stendött. Är det ditt mål?
Det är alldeles utmärkt om du begriper allting direkt med den flörklaringsmetod som redan invaggade använder men tyvärr gör inte alla andra det. Det kanske gör oss till sämre människor men då är vi väl det men för det behöver inte du vara otrevlig då frågan överhuvutaget inte rör dig.
 
Hon svarade att hon inte hade tid just nu och jag bad om att hon får tid så skulle jag uppskatta att hon la tid på det utifrån ett par förutsättningar. Varför stör det dig? Tror du inte att hon är kompetent att själv tala om vad hon kan och vill göra? Varför får jag inte ställa frågan? Gör det dig något att jag ber om hjälp och kanske kan bli en bättre hästmänniska och därmed kan träna mina hästar på ett bättre sätt vilket minskar risken för skador på dem?

Helt ärligt ligger det inte på någon här att förklara någonting för någon annan men om ingen gör det så lär det här forumet vara stendött. Är det ditt mål?
Det är alldeles utmärkt om du begriper allting direkt med den flörklaringsmetod som redan invaggade använder men tyvärr gör inte alla andra det. Det kanske gör oss till sämre människor men då är vi väl det men för det behöver inte du vara otrevlig då frågan överhuvutaget inte rör dig.

Men läs alla befintliga trådar istället där Tua redan förklarat detta 200 ggr!
 
Du tänker att jag skulle veta att hon inte hade tid innan jag hade ställt frågan alltså?

Det är ju inte jag som fortsätter den här diskussionen :grin:
Jag har inte pressat mer utan bara förklarat att jag har läst de trådarna många ggr och förstår ändå inte, sedan har det inte varit mer med det.

Nej men du fortsätter ju tjafsa om det... trots att du läste att hon inte hade tid
 
Helt ärligt ligger det inte på någon här att förklara någonting för någon annan men om ingen gör det så lär det här forumet vara stendött. Är det ditt mål?

Ingen gör det? Ingen alls överhuvudtaget i de många många många trådar som redan finns i ämnet ? Finns alltså ingen överhuvudtaget som inte förklarat de du efterfrågar? Folk, Tua bla har vänt ut och in på sig i de trådar med förklaringar sida upp och sida ner... Det låter mer som du inte ens har sökt befintliga trådar i ämnet när du påstår det!
 
Men läs alla befintliga trådar istället där Tua redan förklarat detta 200 ggr!
Det kan ju vara så också att det det inte går att förstå det paradoxala i att försöka förklara något som egentligen handlar om åsikter, teorier, kulturer och traditioner. Nu går vi mot tider när bettlöst blir mer och mer vanligt och tom TR dressyr börjar förändras mot detta. Då blir det svårare och svårare att argumentera för att det är huvudlaget/verktyget som gör dressyren och rörelserna, inte hästen. Eftersom man nu också verkar kunna gå över till att bedöma dressyr på tävling i ett bettlöst.
 
Eftersom man nu också verkar kunna gå över till att bedöma dressyr på tävling i ett bettlöst.

Men det är ingen som har sagt att det inte går....fattar inte hur du alltid ska vrida till saker för att passa in i dina egna syften. Det som har sagt är att det blir- generellt sett- aldrig lika bra, och ingen har heller kunnat visa det.

Och det här med bettlöst på tävling, jag lägger ingen åsikt i det men tror att gnället som varit förut när de inte fick vara med i det snaraste kommer fortsätta ( alltså aldrig nöjda whatever)gå över i : för låga poäng, får inte tävla mot de med bett ( i nuläget) , för få klasser, för lite starter,få arrangörer( i nuläget) etc osv.
 
Nej men du fortsätter ju tjafsa om det... trots att du läste att hon inte hade tid
Nej! Jag har svarat på dina otrevliga inlägg. Jag har svarat på att jag redan har läst trådarna och inte förstår, jag har INTE tjafsat om det. Tjafsandet står du för.
 
Hon svarade att hon inte hade tid just nu och jag bad om att hon får tid så skulle jag uppskatta att hon la tid på det utifrån ett par förutsättningar. Varför stör det dig? Tror du inte att hon är kompetent att själv tala om vad hon kan och vill göra? Varför får jag inte ställa frågan? Gör det dig något att jag ber om hjälp och kanske kan bli en bättre hästmänniska och därmed kan träna mina hästar på ett bättre sätt vilket minskar risken för skador på dem?

Helt ärligt ligger det inte på någon här att förklara någonting för någon annan men om ingen gör det så lär det här forumet vara stendött. Är det ditt mål?
Det är alldeles utmärkt om du begriper allting direkt med den flörklaringsmetod som redan invaggade använder men tyvärr gör inte alla andra det. Det kanske gör oss till sämre människor men då är vi väl det men för det behöver inte du vara otrevlig då frågan överhuvutaget inte rör dig.
Problemet är att när detta älts tusen varav runt så inser man att det är så olika hur dessa filmer uppfattas.
Hur många filmer som än läggs upp så kommer inget "bevisas" därför folk har olika syn på målet. Det finns ingen fast vetenskap.
Ser finns inte heller så många sätt attförklara på. Det är en känsla och den måste man nosat på nog mycket för att skillnad på filmer. Vilket nog är anledningen till att dressyrdomare måste tävlat upp till en viss nivå. Man måste ha praktisk erfarenhet för att förstå teorin.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Problemet är att när detta älts tusen varav runt så inser man att det är så olika hur dessa filmer uppfattas.
Hur många filmer som än läggs upp så kommer inget "bevisas" därför folk har olika syn på målet. Det finns ingen fast vetenskap.
Ser finns inte heller så många sätt attförklara på. Det är en känsla och den måste man nosat på nog mycket för att skillnad på filmer. Vilket nog är anledningen till att dressyrdomare måste tävlat upp till en viss nivå. Man måste ha praktisk erfarenhet för att förstå teorin.
Jag har läst ett antal sådana trådar och inte sett en enda film. Det enda jag sett är teoretiska beskrivningar som garanterat är tydliga för dem som redan kan men för måna andra är totalt obegripliga samt otrevliga kommentarer och idiotförklaringar som slängts fram och tillbaka. Att jag bad just @tuaphua om förklaring är för att jag tidigare fått begripliga svar från henne som lärt mig väldigt mycket. Jag förstår faktiskt inte varför andra än hon har sådana problem med min personliga fråga just till henne. Det är väl hon som måste avgöra om hon vill lägga den tiden. Notera att jag bara frågat en gång och därmed inte tjatat, tjatet är det nu andra som driver.
Jag hoppas vi nu kan lägga ner det här sidospåret som startades av en enkel fråga men som i nuvarande form inte leder någonstans.
 
Nja fast även ryttare med bett rider på hästar långa som tåg. Man kan om man vet hur rida upp en lätthet i bogarna genom eftergift i nacken. Det här jag aldrig sett på bettlöst !

Ja men det ser väl domaren?

Jag tänker direkt på diskussionerna när kandar tilläts. Då var ett argument (till att det inte skulle få ersättas med träns hela vägen) att man skulle lära sig rida på kandar för det krävdes för det där sista steget. 99% av ryttarna (känns det som?) kommer väl mest troligt begränsas av helt andra saker innan dess.
 
Jag tycker inte det är märkligt , om jag skulle välja det minst ansträngande för min häst: 2 rundor hoppning eller 2 dressyrstarter med den generella framridning som är bruklig inför starterna så tar jag utan tvekan hoppningen.
Eller ft.

@fio Jag vet en som gjorde 10 starter på 1,5 v ( meeting tors, fre o helg (lör) o så tävling båda dagar helgen efter.)

Väldigt intressant! Detta kanske är OT (eller inte?) men borde framridningen skilja så mycket som ni beskriver mellan grenarna? Borde det regleras tycker ni?
 
Jag har läst ett antal sådana trådar och inte sett en enda film. Det enda jag sett är teoretiska beskrivningar som garanterat är tydliga för dem som redan kan men för måna andra är totalt obegripliga samt otrevliga kommentarer och idiotförklaringar som slängts fram och tillbaka. Att jag bad just @tuaphua om förklaring är för att jag tidigare fått begripliga svar från henne som lärt mig väldigt mycket. Jag förstår faktiskt inte varför andra än hon har sådana problem med min personliga fråga just till henne. Det är väl hon som måste avgöra om hon vill lägga den tiden. Notera att jag bara frågat en gång och därmed inte tjatat, tjatet är det nu andra som driver.
Jag hoppas vi nu kan lägga ner det här sidospåret som startades av en enkel fråga men som i nuvarande form inte leder någonstans.
Jag har sett filmer i många trådar. Men det blir tjafs ändå.
Sen säger jag inte att du tjatat. Ville bara flika in att jo det har visats filmer och nej det gör ingen jättestor skillnad på idiotförklaringar och annat otrevligt.
Hade själv önskat mer riddiskussioner. Har lärt mig mycket men det blir lite som att diskutera invandring. Folk tycker så olika och alla tycker deras väg är rätt.
 
Jag har sett filmer i många trådar. Men det blir tjafs ändå.
Sen säger jag inte att du tjatat. Ville bara flika in att jo det har visats filmer och nej det gör ingen jättestor skillnad på idiotförklaringar och annat otrevligt.
Hade själv önskat mer riddiskussioner. Har lärt mig mycket men det blir lite som att diskutera invandring. Folk tycker så olika och alla tycker deras väg är rätt.
Men jag har inte sett dem och jag har läst minst tre sådana trådar. Okej kanske inte hela eftersom det mest blvit pajkastning efter några sidor så jag kan ha missat något. Jag förstår fortfarande itne varför detta sidospår är så oerhört viktigt så att ett par personer måste skriva mig på näsan att jag är idiot och att jag är oförskämd som ber om en tjänst, en tjänst det givetvis är okej att säga nej till.
 

Liknande trådar

Tävling Nu går det att lämna förslag till nästa TR...
Svar
15
· Visningar
1 590
Senast: Ise
·
Fälttävlan Har ni kollat förslagen? Har ni några åsikter? Kul att de inför h80 iaf tycker jag...
Svar
9
· Visningar
1 678
Senast: fio
·
Dressyr Här kan man hitta föreslagna ändringar och lämna synpunkter...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 864
Senast: fio
·
Dressyr Det går ju att (t.o.m. 31 augusti) komma med synpunkter och förslag för TR som kommer 2017. Har ni kommit med några förslag? Jag har...
Svar
0
· Visningar
1 052
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp