Första uppfödarbesöket

Bukefalos 30 år!

Jag är nog förvånad att så väldigt få verkar ha träffat sina uppfödare/träffa sina valpköpare innan valparna är födda. Många uppfödare jag haft kontakt med har mer eller mindre haft det som önskemål innan valparna är födda. 😅

Jag är nog förvånad att så väldigt få verkar ha träffat sina uppfödare/träffa sina valpköpare innan valparna är födda. Många uppfödare jag haft kontakt med har mer eller mindre haft det som önskemål innan valparna är födda. 😅
Vi bor i Halmstad och har sålt valp till Finland, och till Åland, lite svårt att begära att de ska komma flera gånger. Däremot har vi FaceTime-träffats, och haft annan kontakt.

Vi träffade uppfödaren när valparna var 6 veckor ungefär. Det hade inte klaffat innan så vi kunde träffas. Numera tror jag att hon vill träffa före valparna fötts och att det bokas in ungefär hur länge man får stanna. Vi hade åkt långt så vi var nog där ett tag, fick fika och ställde alla tusen frågor och gosade med hundarna sen åkte vi ju hem. Har för mig det tog 6-7 timmar dit, vi åkte över dagen så vi kan ju inte ha stannat alltför många timmar. 2 timmar kanske?!

Vi blev kompisar sen och var där när de hade besök av andra valpköpare, de gick fasen aldrig hem och tillslut var hon rätt irriterad för det blev alldeles för länge för valparna. Och vi skulle äta middag när de åkt men det blev en väääldigt sen middag..Tror hon började med tider efter det..

Dagnys uppfödare träffade vi för första gången när vi hämtade Dagny.

Jag glömde Litas uppfödare. Vi har känt varandra i typ 14 år nu så vi var välkomna att hälsa på innan hämtning men jag hade ju redan träffat mor och far och morbröder och mostrar och mormor och morfar osv så det kändes inte värt - mer än att valpar är söta men vi väntade tills hämtning så behövde det inte påverka jobb och ekonomi så mycket :angel:

Den enda vi har träffat innan valparna fanns (eller ens planerades) var ju IF-hanens uppfödare och honom kände vi ju som sagt innan. Där var det mer jag som sa att "om du ska ha valpar efter dina hundar så är jag intresserad" eftersom jag gillade just de individerna (uppfödaren äger alltså i det fallet både hanen och tiken).

Jag har träffat uppfödare + tik innan parning i alla tre fall jag köpt valp. Det har varit besök på någon timme. En gång hemma hos uppfödaren, jag tror vi fick fika. De andra gångerna vid träning eller andra aktiviteter.

För mig känns det väldigt viktigt att träffa uppfödaren och gärna både tik och hane (om det är möjligt) innan parning annars vet jag ju inte om jag vill ställa mig i valpkön. Att se MH och MT resultat är en sak men det kan inte helt ersätta att träffa hundarna i fråga ändå.

Insåg igår att jag ens helt glömt av vad man ska säga till en uppfödare. Var liksom inte igår jag köpte hund sist 😂

Drömde en dröm häromnatten att vi var hos en uppfödare (som vi faktiskt ska träffa om mindre än två veckor) och att timmarna gick men vi pratade om allt förutom hundägande, kullplanerna och det som var tänkt. Sedan hade hon 10 syskon i huset som störde oss hela tiden. Jag var jättestressad 😅

Som tur var tror jag inte hon har 10 syskon. Så jag får väl ladda mig inför ett vanligt samtal om vad för hem vi kan erbjuda och vad vi tänker oss :angel:

Jag har 5-6 h enkel väg till uppfödaren så jag stannade en stund. Det var dock en annan kull än den jag skulle köpa från, men jag träffade mamman till min kull. När det var dags att hämta första valpen sov vi över i husvagnen. Andra hunden kom till mig som omplacering, men honom hade jag träffat som valp vid första besöket och dessutom vid flera tillfällen som äldre. Uppfödaren förmedlade kontakten. Tredje valpen åkte jag och hämtade utan att ha träffat varken dem eller mammahund tidigare. Jag hade dock träffat pappa, farmor och farfar, och släktingar till mamman. Och efter 15 års kontakt med uppfödaren känner jag mig helt trygg med att hon skulle välja en passande valp. Hon vet vad jag vill ha.

Allra första hunden var från ett gäng valpar som bodde i stallet när de blev för dryga att ha inne. Så dem träffade jag varje dag. Där lärde jag mig att avkommorna inte nödvändigtvis bara tar efter sin mor :p. Det är en rätt bra idé att känna till båda föräldrarna eller deras linjer.

Liknande trådar

• Förväntningar på uppfödare
  • Valp 2027
  • Vilken ras (ja, en sådan tråd!)
  • Rasval.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!