Bukefalos 28 år!

Fortsättning på manshat

I ingen av de trådar där jag sett frågan lyfts har det handlat om trådstartens specifika relation utan det har varit trådar som övergått till generella trådar där många olika berättelser om ickefungerande relationer tagits upp för att ge en generell bild av problemet med lindrigare våld i relationer. Varför är det i sådana fall så oerhört viktigt att bilden som skall ges måste vara att bara kvinnor utsätts? Jag tror det tvärtom är bra att ha en mera nyanserad och sann generell bild av hur våldet inom relationer ser ut för och att det gör det lättare att kunna se och ge stöd det individuella fallet.


Förstår jag dig rätt nu? I en tråd skapad av en kvinna utsatt för misshandel bör vi för att inte framstå som manshatare även lyfta problematiken med att män blir utsatta?

Det känns ju barockt!

Om en man skulle komma in i tråden och delge sina erfarenheter av att bli misshandlad i en relation skulle nog ingen protestera men om det ska tas upp i nåt missriktat jämställdhetssyfte eller för att visa på att "män minsann också" så förstår jag de höjda ögonbrynen.
 
Jag tycker det, det är ganska många trådar över tid här på forumet som handlar om ickefungerande relationer, samtliga dessa har handlat om kvinnors utsatthet. Har du in någon av dem sett att det varit ok att även belysa mäns utsatthet?

Jag har inte sett det som något större problem men jag tror inte någon gynnas av en bild som inte är sann.

Jag tror inte att det är så som du beskriver det.

I en tråd om en destruktiv relation tror jag inte någon alls hade protesterat om
Magnus skrev "jag lever också i en relation där jag blir utsatt för misshandel, hon brukar Bla Bla Bla, mitt tips är att bla bla bla".

Det som får folk att reagera är snarare i att varje tråd där en kvinna råkar illa ut, så kommer den någon (man) som bara måste berätta att kvinnor är lika dumma (vilket ju inte riktigt stämmer om vi tänker på det våld som blir riktigt allvarligt) och att inte alla män är dumma. Och det vet nog alla, men vad hjälper det trådstartaren?
 
Jag tycker de undersökningar och sammanställningar av statistik som finns i ämnet är värda långt mycket mer.

För övrigt har jag nog aldrig träffat en man som är rädd för att kvinnor skulle skratta åt honom, varför skulle han vara det?
Det är riktigt. Undersökningar och statistik är viktigt. Och eftersom tråden som den här tråden handlar om gällde sexuellt gränslösa män, så hänvisade jag i den till Brå:s statistik om sexualbrott. 18 100 anmälda förra året, alltså bortåt 50 om dagen.

https://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/valdtakt-och-sexualbrott.html

Men jag förstår varför den inte är relevant i din selektiva världsbild. Brå skriver ju också "Betydligt fler kvinnor än män har blivit utsatta för sexualbrott; 3,0 procent av kvinnorna och 0,4 procent av männen uppger att de blev utsatta under 2015." Vi får väl klassa det som manshat.
 
I ingen av de trådar där jag sett frågan lyfts har det handlat om trådstartens specifika relation utan det har varit trådar som övergått till generella trådar där många olika berättelser om ickefungerande relationer tagits upp för att ge en generell bild av problemet med lindrigare våld i relationer. Varför är det i sådana fall så oerhört viktigt att bilden som skall ges måste vara att bara kvinnor utsätts? Jag tror det tvärtom är bra att ha en mera nyanserad och sann generell bild av hur våldet inom relationer ser ut för och att det gör det lättare att kunna se och ge stöd det individuella fallet.
Jag tror absolut att om en man skulle skriva att han blir misshandlad i sin relation så kommer folk absolut ta det på allvar och försöka hjälpa
 
Det har förekommit väldigt grova hot även mot de män som debatterat jämställdhet. Jag kan väl inte heller komma på någon manlig bloggare som skriver liknade som i ts men riktat mot kvinnor, men det är inte så svårt att anta det fanns sådan och fundera över om man skulle tycka det var helt ok?

Jag tycker inte det är ok oavsett vem som gör det.

Ja, precis så är det.
Den som debatterar struktur får ta emot personligt hat. De som hatar på det viset är i regel män oavstet vem som är mottagare av de personliga påhoppen
 
Ja, precis så är det.
Den som debatterar struktur får ta emot personligt hat. De som hatar på det viset är i regel män oavstet vem som är mottagare av de personliga påhoppen
Den stora skillnaden är att män inte får sexualiserat hat i sina mailboxar. Det brukar manliga krönikörer berätta. Det är inte de som är fula, har fått för lite kuk eller ska straffknullas.
 
Jag tycker de undersökningar och sammanställningar av statistik som finns i ämnet är värda långt mycket mer.

Dessa visar att kvinnor i högre grad än män utsätts för upprepad våld, både fysiskt och psykiskt, samt att våldet kvinnor utsätts för är grövre. Sett till livstid löper kvinnor avsevärt högre risk än män att någon gång utsättas för våld i en relation. Det är också en mycket större andel kvinnor än män som utsätts för dödligt våld av en nuvarande eller tidigare partner.
 
Tråden om hundträningen (eller vad det nu var) spårade ur men jag tycker det kan ha sin poäng att seriöst fortsätta diskussionen på de två punkter som jag berörde i tråden. Förhoppningsvis denna gång utan otrevligheter.

Den första (eller egentligen sista) handlar om en bloggerska som skrev ungefär att "hon hatar vita män och alltid kommer att göra det" de två första är hennes övriga exempel hittade jag nu när jag sökte på nätet:

”jag hatar den vita mannen. och efter att ha rest i världen är det sjukast att den inte är hatad mer.”
”för att klargöra: jag är feminist, jag tror på den feministiska ideologin. Däremot jag kommer att säga att jag hatar män till dagen jag dör.”
”Vad män är bättre på: att vara sämst och paja jorden”
”CIS-MÄN HAR INGET EXISTENSBERÄTTIGANDE. UTROTA DEM NU”
”Vill halshugga alla cismän som ”BUHU DRA INTE IN MIG I DET PATRIAKALA SAMHÄLLET DÄR FOLK SÄGER ATT JAG FÖRTRYCKER PGA KÄNNER EJ AV DET””
”jaha har vi inte förbjudit män idag heller? ”besviken””
”cismän kan vi kompostera”
”Jag ber till Gud om att det skall införas en lag som gör det möjligt för staten att avrätta cismän som är jämställdister.”
”tycker såklart fortfarande att alla män som utövar maskulinitet borde utrotas, dvs cirka alla män. kallar ej detta för manshat, bara rimlighet”
”Jo alla män förtrycker alla kvinnor.”

Sen förekommer det värre saker men de har jag inte lust att återge.

Ett antal i förra tråden ansåg att det var helt ok att hata män i stil med ovan, inga problem alls. Med motiveringen att det kan antas att de som gör det själva blivit illa behandlade av män. Jag tror få utanför forumet köper detta. Varför är hets mot män ok här på forumet men inte mot någon annan grupp? Är det tex. ok för en person som blivit illa behandlad av någon i grupperna: kvinnor, svarta, homosexuella säga samma saker om dem?

Den andra punkten jag fört upp i några få av de relationstrådar här som urartat till "tala illa om män trådar" är de undersökningar som gjorts, främst tänker jag på den från BRÅ, som visar att våld inom relationer är ungefär lika vanligt åt båda hållen. (Viktigt att påpeka är att detta inte gäller grövre former av våld där män är klart överrepresenterade som förövare.) :

"Andelen kvinnor som utsattes för brott i en nära relation under 2012 var i princip jämnstor med
andelen utsatta män (7,0 procent av kvinnorna och 6,7 procent av männen). Även när man studerar psykiskt våld och fysiskt våld separat visar sig utsattheten vara jämnt fördelad mellan könen; 6,8 procent av kvinnorna och 6,2 procent av männen utsattes för psykiskt våld, medan 2,2 procent av kvinnorna och 2,0 procent av
männen utsattes för fysiskt våld."

Det är liksom fakta och resultatet styrks av andra undersökningar ändå är den bild som skall ges i trådarna att det enbart är kvinnor som utsätts, alla berättelser skall enbart handla om utsatta kvinnor och att ta upp att bilden då inte blir rättvisande är förbjudet. Vad är att vinna på att göra så? För mig är det mycket rimligare att tro alla vinner på att försöka ge en så rättvisande bild av problemet som möjligt.

Sen finns det mycket att diskutera när man går ned på mera detaljnivå i rapporten, en sådan sak är varför män blir mera överrepresenterade ju grövre våldet är men det är en annan fråga.

Ämnet för tråden är alltså ganska fritt kring dessa två punkter så länge diskussionen hålls seriös.
Står det något i rapporten om riktigt grovt våld dvs när ena personen dör? För nästan varje vecka står i media om någon kvinna som misshandlats till döds av partnern.
 
En annan sak, jag har inte läst rapporten och kanske missade nåt inlägg i tråden, men stod det att de män som utsätts för våld i nära relationer blir det av kvinnor eller andra män?
Det tycker jag är relevant och när jag läste rapporten gjorde jag samma reflektion. I den rapporten ingår båda grupperna, för att se om det skulle kunna ha betydelse för utfallet läste jag även en undersökning (också från BRÅ har jag för mig) som hette något i stil med våld i samkönade relationer och det verkar som att frekvensen är högre men det gäller för såväl gay som lesbiska par så jag tror inte det är en felkälla.
 
Förstår jag dig rätt nu? I en tråd skapad av en kvinna utsatt för misshandel bör vi för att inte framstå som manshatare även lyfta problematiken med att män blir utsatta?

Det känns ju barockt!

Om en man skulle komma in i tråden och delge sina erfarenheter av att bli misshandlad i en relation skulle nog ingen protestera men om det ska tas upp i nåt missriktat jämställdhetssyfte eller för att visa på att "män minsann också" så förstår jag de höjda ögonbrynen.
Du förstår mig fel, det jag vände mig mot är när den generella bilden av hur relationsvåldet ser ut diskuteras och då tror jag att det gynnar alla om att den är någorlunda rättvisande. Det var det jag skrev - är det barockt tycker du?
 
Jag tror inte att det är så som du beskriver det.

I en tråd om en destruktiv relation tror jag inte någon alls hade protesterat om
Magnus skrev "jag lever också i en relation där jag blir utsatt för misshandel, hon brukar Bla Bla Bla, mitt tips är att bla bla bla".

Det som får folk att reagera är snarare i att varje tråd där en kvinna råkar illa ut, så kommer den någon (man) som bara måste berätta att kvinnor är lika dumma (vilket ju inte riktigt stämmer om vi tänker på det våld som blir riktigt allvarligt) och att inte alla män är dumma. Och det vet nog alla, men vad hjälper det trådstartaren?
Det jag har sett är att den typen av argument kommer fram först när tråden blir generell och en del använder den till att föra fram att det är enbart män som är förövare och det dessutom inte i de mera allvarligare trådarna. Jag tycker att i dessa fall är det inget konstigt att det bemöts. Tycker du det?

Nu läser jag långt ifrån alla trådar så visst kan det delvis vara fel.
 
Det jag har sett är att den typen av argument kommer fram först när tråden blir generell och en del använder den till att föra fram att det är enbart män som är förövare och det dessutom inte i de mera allvarligare trådarna. Jag tycker att i dessa fall är det inget konstigt att det bemöts. Tycker du det?

Nu läser jag långt ifrån alla trådar så visst kan det delvis vara fel.
Fattar inte.
När du blir missnöjd i tråd ett och två så startar du trean och vill köra om det ännu en gång? Där du medvetet klipper klistrar fattar fel och låtsas att du inte förstår skillnaden mellan när en person blir enskilt personligt påhoppad eller när en grupp på fem miljoner personer blir det?
 
@labb
I flera inlägg beklagar du dig över att folk tolkar dig fel etc. Tror du inte att det är dags att du funderar över ditt sätt att skriva om du känner att du ofta blir misstolkad?
Jag reagerar på att du i denna och i andra trådar automatiskt säger att det är de andra användarna som tolkar dig fel och att andra är si eller så.
Jag tror flera reagerar över att du inte ser din egen roll och eget ansvar. Istället ser du att det handlar om manshat eller att folk är emot dig
 

Liknande trådar

Äldre På ett annat forum jag skriver på ibland, ett mindre vetenskapsinriktat, var det för ett tag sedan en diskussion kring om det skulle...
78 79 80
Svar
1 583
· Visningar
85 299
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp