Bukefalos - ett forum för nätmobbing?

labb

Trådstartare
På ett annat forum jag skriver på ibland, ett mindre vetenskapsinriktat, var det för ett tag sedan en diskussion kring om det skulle införas en funktion för att visa att man instämmer, en "gillaknapp". Nu blev det ingen sådan och det tyngsta argumentet var att det öppnar upp för popularitetstävling och i värsta fall nätmobbing, som avskräckande exempel togs forumet Bukefalos upp av ett par personer! (jag blev mest förvånad över att dessa också var intresserade av hästar :))

Jag har sett det i ett flera trådar tidigare om andra och nu i två trådar där jag själv blev måltavla. I den senare användes ord som "Fy fan" och liknande om mig, jag kallades för kvinnohatare med mera. En obehaglig person som jag aldrig någonsin skriver något vare sig till eller om och som förföljer mig på forumet passade på och påstod att jag skickar anonyma hot till henne. I ett inlägg ansåg moderatorn att näthat är OK så länge det riktas mot män för det kan antas att dessa kvinnor själv blivit utsatta, och så vidare. Samtliga dessa inlägg gillades. Helt sjukt!

Nästan surrealistiskt var en användare som ansåg att det faktum att jag sagt ifrån även i verkliga livet, på ett sammanträde, att sexistiska skämt (i det fallet om kvinnor) inte är acceptabelt var bevis på att jag hatar kvinnor ungefär!

Inget av det jag skrev är dessutom på något sätt kontroversiellt, utom möjligen för en lite grupp extremfeminister. Däremot väl underbyggt av omfattande studier som gjorts av bla. BRÅ och det är väl där skon klämmer. I tråden om barnmorskan råkade det vara så att jag kände hennes föredrag mycket väl och kunde se att det som påstods i artikeln var lögn, ett riktigt fult angrepp på henne.

Men vi kan lämna den biten, den typen av påhopp från sådana personer som de i tråden rinner av mig som vatten på en gås och det är ju upp till ägaren av forumet vad han vill ha för nivå.

Det jag däremot undrar över är själva mobbingdelen i trådarna, och främst de som trycker på "gillaknappen". Jag räknade inte exakt hur många men åtminstone en handfull hoppade på mig i olika inlägg som sedan gillades av drygt ett dussintal personer, alltså minst 20 mot 1. Själva strukturen med några få som drivande och sedan ett par som hakar på och slutligen en större svans av personer gillandes inläggen är så klassiskt mobbing det kan bli.

Det är något jag aldrig skulle kunna ställa upp på ens mot personer jag tycker riktigt illa om. Det finns liksom ingen poäng, det visar bara hur feg man själv är.

Så själva frågan: hur tänker man egentligen när man ser att det är en enda person mot en hel grupp och ändå väljer att haka på (med gillande eller inlägg)? Ett antal som gör det så finns ju bevislig här på forumet.
 
Ärlig fråga alltså. Jag förstår inte vad diskussionsämnet i den här tråden är. Att det förekommer att många användare inte tycker som en enstaka användare? Det ser jag som oundvikligt, så länge som modereringen tillåter olika sorters yttranden.
 
Jag tycker att istället för att skapa en helt ny tråd så tar du och besvarar frågorna som ställts i de andra trådarna på plats, om du anser dig illa behandlad så kan du som alla andra anmäla inläggen och få dem bortplockade och användare bannad om det du skriver stämmer.

Jag undrar fortfarande, anser du det vara ok att hota andra kvinnor till livet? Att skicka hatmail, hota dem med våldtäkter och hota deras nära och kära? Att en kvinna efter x antal hatmail twittrar att hon hatar män, legitimerar det de mycket grova hot hon utsätts för?
 
Men det där med gilla-knappar är väl detsamma som gillanden på facebook och på Instagram inte minst. Där är det väldigt viktigt att få många gillanden. Jag vet unga tjejjer som t.ex. lägger ut en bild på sig själva på Instagram, och som sen plockar bort den om den inte fått tillräckligt många gillanden inom en viss tid. Oftast några timmar. För det är pinsamt och förnedrande om ingen gillar ens bild.

Jakten på gillanden är rätt läskig på sociala media och att t.ex. lägga ut bild efter bild och inte få positiva reaktioner är väldigt sorgligt i en viss ålder inte minst.

Här på Buke har jag inte riktigt tänkt på gilla-funktionen på samma sätt. Jag tror inte folk "gillar" inlägg av samma anledning här. Dvs en poppis person får inte automatiskt gillanden baraföratt hen är hen utan man måste nog skriva nåt vars innehåll gillas.
 
Så själva frågan: hur tänker man egentligen när man ser att det är en enda person mot en hel grupp och ändå väljer att haka på (med gillande eller inlägg)? Ett antal som gör det så finns ju bevislig här på forumet.

Om jag ser en person uttrycka en åsikt jag inte håller med om så skriver jag ett inlägg och ifrågasätter. Att 20 personer innan mig redan reagerat spelar ingen roll. Har jag en åsikt om vad någon skrivit och vill dela den så gör jag det.
Varför?
För att detta är ett diskussionsforum.
 
Ja, det är ju lätt att se. Användare får inte "likes" bara för att de skriver ngt, det är vad som skrivs som avgör hur många gillanden någon får.
Ja och nej, visst finns det användare som får fler gillanden än andra oavsett om de skriver i princip samma sak.
Det är dock ganska både naturligt och mänskligt att man "gillar" inlägg av användare man sedan tidigare skapat sig en relation till. :)
 
På ett annat forum jag skriver på ibland, ett mindre vetenskapsinriktat, var det för ett tag sedan en diskussion kring om det skulle införas en funktion för att visa att man instämmer, en "gillaknapp". Nu blev det ingen sådan och det tyngsta argumentet var att det öppnar upp för popularitetstävling och i värsta fall nätmobbing, som avskräckande exempel togs forumet Bukefalos upp av ett par personer! (jag blev mest förvånad över att dessa också var intresserade av hästar :))

Jag har sett det i ett flera trådar tidigare om andra och nu i två trådar där jag själv blev måltavla. I den senare användes ord som "Fy fan" och liknande om mig, jag kallades för kvinnohatare med mera. En obehaglig person som jag aldrig någonsin skriver något vare sig till eller om och som förföljer mig på forumet passade på och påstod att jag skickar anonyma hot till henne. I ett inlägg ansåg moderatorn att näthat är OK så länge det riktas mot män för det kan antas att dessa kvinnor själv blivit utsatta, och så vidare. Samtliga dessa inlägg gillades. Helt sjukt!

Nästan surrealistiskt var en användare som ansåg att det faktum att jag sagt ifrån även i verkliga livet, på ett sammanträde, att sexistiska skämt (i det fallet om kvinnor) inte är acceptabelt var bevis på att jag hatar kvinnor ungefär!

Inget av det jag skrev är dessutom på något sätt kontroversiellt, utom möjligen för en lite grupp extremfeminister. Däremot väl underbyggt av omfattande studier som gjorts av bla. BRÅ och det är väl där skon klämmer. I tråden om barnmorskan råkade det vara så att jag kände hennes föredrag mycket väl och kunde se att det som påstods i artikeln var lögn, ett riktigt fult angrepp på henne.

Men vi kan lämna den biten, den typen av påhopp från sådana personer som de i tråden rinner av mig som vatten på en gås och det är ju upp till ägaren av forumet vad han vill ha för nivå.

Det jag däremot undrar över är själva mobbingdelen i trådarna, och främst de som trycker på "gillaknappen". Jag räknade inte exakt hur många men åtminstone en handfull hoppade på mig i olika inlägg som sedan gillades av drygt ett dussintal personer, alltså minst 20 mot 1. Själva strukturen med några få som drivande och sedan ett par som hakar på och slutligen en större svans av personer gillandes inläggen är så klassiskt mobbing det kan bli.

Det är något jag aldrig skulle kunna ställa upp på ens mot personer jag tycker riktigt illa om. Det finns liksom ingen poäng, det visar bara hur feg man själv är.

Så själva frågan: hur tänker man egentligen när man ser att det är en enda person mot en hel grupp och ändå väljer att haka på (med gillande eller inlägg)? Ett antal som gör det så finns ju bevislig här på forumet.
En sak jag tycker är lite intressant här är att du verkar vilja diskutera fenomenet med gilla-knappen men ägnar ändå drygt halva din post åt att referera till händelser i andra trådar?
Du skriver att det rinner av dig som vatten på en gås men ändå känner du dig nödgad att ta upp det och kalla det "helt sjukt"?

Det finns en hel del i ditt inlägg som jag tror flera skulle vilja bemöta men det hör hemma i den andra tråden och korspostning är inte ok. Jag föreslår därför att du redigerar ditt inlägg och om det är för sent att du PM:ar mig så att jag kan göra det.
 
På ett annat forum jag skriver på ibland, ett mindre vetenskapsinriktat, var det för ett tag sedan en diskussion kring om det skulle införas en funktion för att visa att man instämmer, en "gillaknapp". Nu blev det ingen sådan och det tyngsta argumentet var att det öppnar upp för popularitetstävling och i värsta fall nätmobbing, som avskräckande exempel togs forumet Bukefalos upp av ett par personer! (jag blev mest förvånad över att dessa också var intresserade av hästar :))

Jag har sett det i ett flera trådar tidigare om andra och nu i två trådar där jag själv blev måltavla. I den senare användes ord som "Fy fan" och liknande om mig, jag kallades för kvinnohatare med mera. En obehaglig person som jag aldrig någonsin skriver något vare sig till eller om och som förföljer mig på forumet passade på och påstod att jag skickar anonyma hot till henne. I ett inlägg ansåg moderatorn att näthat är OK så länge det riktas mot män för det kan antas att dessa kvinnor själv blivit utsatta, och så vidare. Samtliga dessa inlägg gillades. Helt sjukt!

Nästan surrealistiskt var en användare som ansåg att det faktum att jag sagt ifrån även i verkliga livet, på ett sammanträde, att sexistiska skämt (i det fallet om kvinnor) inte är acceptabelt var bevis på att jag hatar kvinnor ungefär!

Inget av det jag skrev är dessutom på något sätt kontroversiellt, utom möjligen för en lite grupp extremfeminister. Däremot väl underbyggt av omfattande studier som gjorts av bla. BRÅ och det är väl där skon klämmer. I tråden om barnmorskan råkade det vara så att jag kände hennes föredrag mycket väl och kunde se att det som påstods i artikeln var lögn, ett riktigt fult angrepp på henne.

Men vi kan lämna den biten, den typen av påhopp från sådana personer som de i tråden rinner av mig som vatten på en gås och det är ju upp till ägaren av forumet vad han vill ha för nivå.

Det jag däremot undrar över är själva mobbingdelen i trådarna, och främst de som trycker på "gillaknappen". Jag räknade inte exakt hur många men åtminstone en handfull hoppade på mig i olika inlägg som sedan gillades av drygt ett dussintal personer, alltså minst 20 mot 1. Själva strukturen med några få som drivande och sedan ett par som hakar på och slutligen en större svans av personer gillandes inläggen är så klassiskt mobbing det kan bli.

Det är något jag aldrig skulle kunna ställa upp på ens mot personer jag tycker riktigt illa om. Det finns liksom ingen poäng, det visar bara hur feg man själv är.

Så själva frågan: hur tänker man egentligen när man ser att det är en enda person mot en hel grupp och ändå väljer att haka på (med gillande eller inlägg)? Ett antal som gör det så finns ju bevislig här på forumet.
Jag tänker inte riktigt som du här dvs jag ser det som ett diskussionsforum. Och att det är okej med olika åsikter. Därför är jag lite frågande när du skriver att det är en person MOT en hel grupp. Det handlar för mig inte om grupper mot varandra. Och jag har många gånger haft andra åsikter än andra men jag ser det inte som att vi står mot varandra.
 
@labb: Jag håller verkligen inte med om allt som de jag interagerar mest med här skriver. Precis som de garanterat inte håller med mig alltid, det ingår i sakers natur.

Trycker jag på "Gilla" håller jag med personen i fråga och gör ibland det för mitt egna inlägg hade varit en upprepning på vad som redan sagts.

Att få mothugg från flera som inte håller med en känns inte som speciellt märkligt. Det vore märkligare om alla här tyckte lika om allt. Personligen ser jag det som en förolämpning att antyda att flera här inte kan tänka själva utan är "en svans som hakar på"
 
Förresten kan jag mycket väl tänka mig att Bukefalos kan användas för nätmobbing. Det kan så gott som alla former av medier som innebär kommunikation. Däremot ställer jag mig frågande till om ifall att bli motsagd är detsamma som att bli mobbad. Det kan förstås vara det, men det känns för mig lite märkligt att utgå från att man på ett diskussionsforum inte ska kunna diskutera.
 
Jag kan hålla med till viss del. Ja, det existerar viss popularitet, märks väldigt väl när någon som är populär skriver något får den massa gillar, skulle en icke populär skriva samma sak, kanske den får något enstaka gilla. Så att säga att det inte existerar är fel.

Sen kan jag helt ärligt säga att nätmobbningen här på buke är ganska tam i jämförelse med den på Truckers Paradise på facebook.

Det märks ganska väl när man inte tillhör de populära, tyvärr får jag lov att skriva, att ens åsikt inte är värt ett skit. Tycker det är lite tråkigt. Jag anser att man ska kunna diskutera på ett diskussionsforum utan att kasta ur sig någon skit (i någon form).
Det skulle kunna förbättras ännu mer, det kan det alltid, sen är frågan bara hur man vill att det ska förbättras och på vilket sätt?
 
Det kan förstås vara det, men det känns för mig lite märkligt att utgå från att man på ett diskussionsforum inte ska kunna diskutera.
Jag håller helt med dig!

Och det blir dessutom märkligt att en ska sitta och liksom skriva samma sak som någon annan, istället för att bara trycka på gilla, om en håller med.

Dessutom ser jag oftast att de allra allra flesta på det här forumet är bra på att bemöta åsikter snarare än person, även om det inte alltid fungerar helt ut och alla inte kan separera kritik mot åsikter gentemot kritik på person.
 
Jag kan hålla med till viss del. Ja, det existerar viss popularitet, märks väldigt väl när någon som är populär skriver något får den massa gillar, skulle en icke populär skriva samma sak, kanske den får något enstaka gilla. Så att säga att det inte existerar är fel.

Sen kan jag helt ärligt säga att nätmobbningen här på buke är ganska tam i jämförelse med den på Truckers Paradise på facebook.

Det märks ganska väl när man inte tillhör de populära, tyvärr får jag lov att skriva, att ens åsikt inte är värt ett skit. Tycker det är lite tråkigt. Jag anser att man ska kunna diskutera på ett diskussionsforum utan att kasta ur sig någon skit (i någon form).
Det skulle kunna förbättras ännu mer, det kan det alltid, sen är frågan bara hur man vill att det ska förbättras och på vilket sätt?

Men att inte vara bland de "populära" är väl inte synonymt med att vara mobbad?
 
Ja, det är ju lätt att se. Användare får inte "likes" bara för att de skriver ngt, det är vad som skrivs som avgör hur många gillanden någon får.
Jag vill tillägga att det även handlar om hur man skriver som kan avgöra antalet likes.

Jag har fått på pälsen oräkneliga gånger och även hudflängt andra användare när diskussionerna varit hetsiga, men även om vi råkar i luven på varandra i olika trådar så kan vi ju ändå tycka att vad som skrivs i andra trådar är både klokt, vettigt och välformulerat och även gilla det oavsett vem som är avsändaren. :)
 
Jag har fått på pälsen oräkneliga gånger och även hudflängt andra användare när diskussionerna varit hetsiga, men även om vi råkar i luven på varandra i olika trådar så kan vi ju ändå tycka att vad som skrivs i andra trådar är både klokt, vettigt och välformulerat och även gilla det oavsett vem som är avsändaren.

+1
Istället för att gilla så går jag tillbaka till stenåldern och plussar istället.
 
Jag kan hålla med till viss del. Ja, det existerar viss popularitet, märks väldigt väl när någon som är populär skriver något får den massa gillar, skulle en icke populär skriva samma sak, kanske den får något enstaka gilla. Så att säga att det inte existerar är fel.

Sen kan jag helt ärligt säga att nätmobbningen här på buke är ganska tam i jämförelse med den på Truckers Paradise på facebook.

Det märks ganska väl när man inte tillhör de populära, tyvärr får jag lov att skriva, att ens åsikt inte är värt ett skit. Tycker det är lite tråkigt. Jag anser att man ska kunna diskutera på ett diskussionsforum utan att kasta ur sig någon skit (i någon form).
Det skulle kunna förbättras ännu mer, det kan det alltid, sen är frågan bara hur man vill att det ska förbättras och på vilket sätt?
Fast vem bestämmer vilka som är populära?
 

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 527
Senast: Nahar
·
Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 411
Bukefalos Detta togs upp i en annan tråd. Jag skall här försöka informera om hur jag ser på detta. Jag tar nu detta ur minnet, en del av detta...
Svar
0
· Visningar
1 095
Senast: Gunnar
·
Äldre Tråden om hundträningen (eller vad det nu var) spårade ur men jag tycker det kan ha sin poäng att seriöst fortsätta diskussionen på de...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 844
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp