Bukefalos - ett forum för nätmobbing?

Vad gör vi då att "alla ska försöka vara lite mer inkännande och hellre fria än fälla" är liksom inget som kommer att ge något genomslag. Jag har en chef som alltid säger när vi tar upp ett problem som man behöver göra något åt att nu ska vi alla tänka lite mer på det här. Då är det ju ingen som känner ansvar... Alla=ingen. Så, vad gör man. Ska man åberopa moderator om man upptäcker att det börjar bli en lavin av samma svar till en och samma användare så att hen riskerar att drunkna? Då kan ju moderator gå in och skriva en "gå vidare" blänkare så lavinen inte bygger på?
 
Jättebra argumentationsteknik, verkligen.

Det är verkligen sånt här som får en att känna vilket finfint forum det här är.

För att bemöta det andra du har skrivit: Uppenbarligen anser människorna som skriver det fyrtiofjärde inlägget i raden att de tycker att det är OK. Det säger ju sig självt. Jag vänder mig alltså MOT deras uppfattning om att det är OK beteende. Jag tror alltså inte att folk beter sig, upprepade gånger, på ett sätt de själva anser vara fel. Jag tror att de anser det vara OK, trots att jag inte gör det. Jag trodde att detta var en självklarhet.

Slutligen: Jag svär när jag blir upprörd. Jag blev upprörd av att se hur bukefalisterna uppförde sig i den tråden. Att du stör dig mer på ett par "jävla" än att man i grupp hackar på en ensam person sida upp och sida ner - det får stå för dig.
Min poäng var inte att klaga på ditt svärande utan att illustrera att vi är individer och tänker olika. Ledsen att jag inte fick fram det tydligare.

Uppenbarligen känner vissa ett behov av att svar på tråden trots femtioelva personer gjort det innan och gissningsvis tycker de att det är okej. Det finns förmodligen inget sätt att likrikta folk och och få alla att hålla sig inom acceptabla gränser för alla andra.
 
Min poäng var inte att klaga på ditt svärande utan att illustrera att vi är individer och tänker olika. Ledsen att jag inte fick fram det tydligare.
Jaha, jag trodde att du bara ville vara spydig. Men då fattar jag! :up: (jag svär för övrigt mer i dag än annars pga: suttit fast i trafiken i timmar + trump + huvudvärk)
Uppenbarligen känner vissa ett behov av att svar på tråden trots femtioelva personer gjort det innan och gissningsvis tycker de att det är okej. Det finns förmodligen inget sätt att likrikta folk och och få alla att hålla sig inom acceptabla gränser för alla andra.
Ja, absolut, det är jag med på. Men jag kan ju ändå önska att folk kunde vara lite schysstare bara, inte så jädra giftiga och huggiga.
 
Inläggen rasade på i en god fart vilket gör att 15 nya är skrivna innan man postat sitt.

Kommer det ny/mer info då så blir lätt ens eget svar _väldigt_ konstigt och lätt plumpt för den som kommer in senare och läser ikapp allt innan den svarar.

Ett tag gick det helt galet snabbt.

Har ingen här svarat utan att läsa hela tråden några gånger?
 
Jaha, jag trodde att du bara ville vara spydig. Men då fattar jag! :up: (jag svär för övrigt mer i dag än annars pga: suttit fast i trafiken i timmar + trump + huvudvärk)

Ja, absolut, det är jag med på. Men jag kan ju ändå önska att folk kunde vara lite schysstare bara, inte så jädra giftiga och huggiga.
Ja jag har bara svårt att komma på hur. Det handlar lite om att uppfostra folk.

Jag lyckades köra 17 km på 2,5 timmar - Tog tåget hem.
 
Inte i sådana trådar, nej.

Jag tycker att det är direkt respektlöst när folk svarar i trådar utan att ens kunna engagera sig nog att läsa dem.

Själv funderar jag ibland på mina svar, skriver en stund, skickar. Och nästa gång jag går in i tråden är det 15-20 inlägg före mitt som inte fanns när jag skrev. Det kan bli skitkonstigt.

Nu tänker jag inte heller på när tråden redan är 10-15 sidor lång innan jag börjar läsa.
 
Ni ville ju se exempel på drevet. Såhär ser det ut i mina ögon. En person frågar en sak. Några svar kommer in med olika vinklar. Ganska snabbt inser jag och några fler att TS är en skör person.
Å sen sätter det igång. Nu är TS en presumtiv "mördare" som inte håller sina löften. Att TS försöker förklara utan att lägga ut hela sin person på nätet skiter folk i fullständigt.
Drevet är inte en grupp som tillhör något specifikt gäng. Drevet är när flera - oberoende av varandra - går på med storstövlar utan att ta någon som helst hänsyn till hur det blir när det staplas arga inlägg på hög.
http://www.bukefalos.com/threads/att-aka-med-sommardack-for-att-vara-hundvakt.1424979/

Jag tror att det rätt ofta blir så om man svarar på en trådstart men inte har läst hela tråden.
Är man då nr 135 på bollen så blir det såklart drevaktigt
 
I trådar där det går fort har jag oftast två flikar öppna, en som jag skriver svar i o en annan där jag följer utvecklingen i tråden, funkar inte alltid optimalt.
 
Jag upplever rätt mycket dubbelmoral. Finns ju flera mindre populära användare som det ständigt och medvetet hackas på - och verkar vara ok. När det handlar om en sakfråga som ett flertal användare tycker likadant om, då är det värre? I ovan nämnda tråd så ja det var flera som skrev sin åsikt. Men nog har det funnits värre trådar än så.
 
Jag upplever rätt mycket dubbelmoral. Finns ju flera mindre populära användare som det ständigt och medvetet hackas på - och verkar vara ok. När det handlar om en sakfråga som ett flertal användare tycker likadant om, då är det värre? I ovan nämnda tråd så ja det var flera som skrev sin åsikt. Men nog har det funnits värre trådar än så.
Visst finns det de som varit värre, men det var ändå onödigt att flera skrev samma sak. En del inlägg kom ju dessutom när det redan var avhandlat det som togs upp, så att flera tjatar om tåg eller buss när TS redan sagt att det inte funkade så om folk orkade läsa tråden innan de högg så skulle det ju inte bli så illa.
 
Visst finns det de som varit värre, men det var ändå onödigt att flera skrev samma sak. En del inlägg kom ju dessutom när det redan var avhandlat det som togs upp, så att flera tjatar om tåg eller buss när TS redan sagt att det inte funkade så om folk orkade läsa tråden innan de högg så skulle det ju inte bli så illa.
Men de flesta hade inte som uppsåt att hacka på TS, att flera skriver om samma sak har ju till viss del gillaknappen löst. Men vem har då rätt att yttra sig? Ämnet om flera inlägg är väl även det diskuterat.
Jag tycker det är mycket värre att ständigt se hur det hoppas på ett antal användare så fort de skriver något i tråden... De kanske inte skriver rumsrent alla gånger nej - men ofta blir det diskussion om just användarna ifråga än själva sakfrågan. Ett tydligt exempel är ju den tråd som fick moderator att nåla regler överst på sidan. Jag tycker det förekommer fortfarande.
 
Jag tycker det är mycket värre att ständigt se hur det hoppas på ett antal användare så fort de skriver något i tråden... De kanske inte skriver rumsrent alla gånger nej - men ofta blir det diskussion om just användarna ifråga än själva sakfrågan. .

Jag klipper ut något som jag tycker är jätteviktigt ur ditt inlägg, min fetning.
Detta ser jag som ett stort problem, som faktiskt hindrar diskussion av sakfrågor.

Det som jag upplever som lite problematiskt är att många av dem som börjar diskutera/kommentera användaren, faktiskt inte ser att det är vad som händer. Man upplever troligen att man bemöter "inlägget" men i verkligheten slutar man bemöta sakfrågan och går i stället till personangrepp och så virvlar tråden iväg i ett tjafsande och anklagande och att varken den ena eller andra parten lyckas hålla isär sak från person.
 
Men de flesta hade inte som uppsåt att hacka på TS, att flera skriver om samma sak har ju till viss del gillaknappen löst. Men vem har då rätt att yttra sig? Ämnet om flera inlägg är väl även det diskuterat.
Jag tycker det är mycket värre att ständigt se hur det hoppas på ett antal användare så fort de skriver något i tråden... De kanske inte skriver rumsrent alla gånger nej - men ofta blir det diskussion om just användarna ifråga än själva sakfrågan. Ett tydligt exempel är ju den tråd som fick moderator att nåla regler överst på sidan. Jag tycker det förekommer fortfarande.
Men om man nu läst vad andra redan skrivit 10 ggr, varför ska man skriva samma sak en11:e gång ännu vassare till en person som frågar om råd?
 
Men om man nu läst vad andra redan skrivit 10 ggr, varför ska man skriva samma sak en11:e gång ännu vassare till en person som frågar om råd?
Det beror ju inte på en enda orsak. Det kan vara att en sak skrivits 10 ggr på olika sätt och motargumenterats. Flera kan ha skrivit inlägg samtidigt. Man reagerar starkt på en sakfråga och svarar utan att läsa hela tråden. Man missar att flera inlägg har blivit dolda.. Etc etc..
 
Det beror ju inte på en enda orsak. Det kan vara att en sak skrivits 10 ggr på olika sätt och motargumenterats. Flera kan ha skrivit inlägg samtidigt. Man reagerar starkt på en sakfråga och svarar utan att läsa hela tråden. Man missar att flera inlägg har blivit dolda.. Etc etc..
Det är ju lätt att se genom att läsa tråden. Har du läst den?
 
Det beror ju inte på en enda orsak. Det kan vara att en sak skrivits 10 ggr på olika sätt och motargumenterats. Flera kan ha skrivit inlägg samtidigt. Man reagerar starkt på en sakfråga och svarar utan att läsa hela tråden. Man missar att flera inlägg har blivit dolda.. Etc etc..

Jag tycker det är ganska vanligt med inlägg av typen... Har inte läst tråden men.... Och så är problemet löst förlängesedan! så nej folk läser sällan hela tråden innan dom svarar.
 

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 527
Senast: Nahar
·
Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 411
Bukefalos Detta togs upp i en annan tråd. Jag skall här försöka informera om hur jag ser på detta. Jag tar nu detta ur minnet, en del av detta...
Svar
0
· Visningar
1 095
Senast: Gunnar
·
Äldre Tråden om hundträningen (eller vad det nu var) spårade ur men jag tycker det kan ha sin poäng att seriöst fortsätta diskussionen på de...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 845
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp