Bukefalos 28 år!

Fortsättning på manshat

Det jag har sett är att den typen av argument kommer fram först när tråden blir generell och en del använder den till att föra fram att det är enbart män som är förövare och det dessutom inte i de mera allvarligare trådarna. Jag tycker att i dessa fall är det inget konstigt att det bemöts. Tycker du det?

Jag ser nog inte så ofta att någon hävdar att det bara bara är män som slåss. Däremot står ju män för över 80 % av alla brott, så att mena att majoriteten av de som begår t ex sexuella brott är män är inte fel.

Men vi läser säkert med olika brillor på.
Jag tycker bara det blir sånt vridet fokus när någon alltså måste komma och "öpp öpp, inte alla män". Nej inte alla män. Men det vet liksom vi tänker jag. Den tillrättavisningen är så onödig & blir så malplacerad i en tråd om t ex väldtäkter el liknande.

Det blir helt enkelt, imho, så fånigt att inte kunna prata om "mäns våld mot kvinnor" utan att istället behöva skriva "INTE ALLA MÄNS våld mot kvinnor".
 
Det är riktigt. Undersökningar och statistik är viktigt. Och eftersom tråden som den här tråden handlar om gällde sexuellt gränslösa män, så hänvisade jag i den till Brå:s statistik om sexualbrott. 18 100 anmälda förra året, alltså bortåt 50 om dagen.

https://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/valdtakt-och-sexualbrott.html

Men jag förstår varför den inte är relevant i din selektiva världsbild. Brå skriver ju också "Betydligt fler kvinnor än män har blivit utsatta för sexualbrott; 3,0 procent av kvinnorna och 0,4 procent av männen uppger att de blev utsatta under 2015." Vi får väl klassa det som manshat.
I den förra tråden skrev du att den finns ingen undersökning någonstans som visar att kvinnor är förövare, vilket inte är sant. Hade du skrivit att om vi tittar enbart på sexualbrott är den absoluta majoriteten män hade du hade jag helt instämt.

Rapporten som ligger till grund för referatet i din länk heter Utsatthet för brott 2015 och kan laddas ned
här
http://www.bra.se/download/18.37179ae158196cb1721ac8/1478089201798/2016_Utsatthet_for_brott_2015.pdf

En kort rapport som inte tar många minuter att läsa. Anmälda brott är problematiska och delvis svårtolkade beroende på att de påverkas av anmälningsbenägenhet, och därför görs den typen av undersökningar som ovan och den talar sitt tydliga språk.

Jag har lyft denna rapport tidigare för att den visar en mycket kraftig ökning när det gäller sexualbrott, en trefaldig ökning under en femårsperiod. Går man ut i verkligheten på skolor och offentliga miljöer osv. är det skrämmande att se hur klimatet förändrats och inget tyder på att ökningen avstannat under de senaste åren tvärtom.

Uppmärksammat i media har ett antal domar som gällt grövre brott, främst våldtäkt, varit. Jag har genom arbetet tillgång till domar och tog mig tiden till att gå igenom ett antal av dessa. Den bild jag fick är att vi är på väg mot en normalisering av sexuellt våld, i flera av domarna som gällde riktigt grova övergrepp ibland på barn dömdes förövaren till ett väldigt lindrigt straff. Kanske speglar det det hårdare samhällsklimatet där sexuellt våld idet offentliga rummet är på väg mot en så hög nivå att man kan tala om en normalisering. Det kan vara så att det är en lite väl pessimistiskt syn, det får tiden utvisa, men utveckling är oroande.

Jag har tagit upp detta på forumet tidigare, såväl rapporten jag länkar till och det jag sett från domstolarna, med ungefär noll respons.

Bla du riktar i den förra tråden mycket grova och helt osanna anklagelser mot mig.
 
Du förstår mig fel, det jag vände mig mot är när den generella bilden av hur relationsvåldet ser ut diskuteras och då tror jag att det gynnar alla om att den är någorlunda rättvisande. Det var det jag skrev - är det barockt tycker du?

Hur menar du att det ser ut i procent- både i frekvens och våldsamhet-angående vilket kön som är förövare?

Jag får känslan av att du ser en rätt så jämn fördelning här.
 
Hur menar du att det ser ut i procent- både i frekvens och våldsamhet-angående vilket kön som är förövare?

Jag får känslan av att du ser en rätt så jämn fördelning här.
Den frågan har jag väl tydligt tagit upp i ursprungsinlägget, vill man ha de exakta siffrorna från rapporten är dessa 3,8 resp 2,5 % för psykiskt våld och fysiskt 0,6 resp 0,4 % för upprepat våld.
 
I den förra tråden skrev du att den finns ingen undersökning någonstans som visar att kvinnor är förövare, vilket inte är sant.

I vilket inlägg då? Jag har just gått igenom mina inlägg i tråden som denna tråd handlar om, och hittar inget sådant. Det jag hittar är två varianter på det här:

Problemet med det är att en viktig diskussion om hur kvinnor utsätts tappar fokus och kommer istället att handla om något som är mycket mindre förekommande: att män utsätts av kvinnor. Vi VET att kvinnor är en enormt mer utsatta av män än män av kvinnor. Titta på vilken statistik du vill hos Brå.

"Enormt mer utsatta" betyder inte "det finns inga".
 
Men upplever du att någon helt förringar att det finns kvinnor som slåss?

Frågan var definitivt inte riktad till mig, men:
JA.
I större perspektiv har man nu mer och mer börjat uppmärksamma att även män är offer för misshandel (fysisk och psykisk) i förhållanden.
Här: även denna tråd har hastigt vänts till att "det är kvinnor som huvudsakligen är offren". Samtidigt som det läggs in ganska många inlägg som ifrågasätter @labb och flera användare är tydliga med att hellre kritisera TS än att debattera ämnet, och man för in att det är fler kvinnor som drabbas.

Så JA, men förringar uppenbarligen att män (också) är offer för våld i nära relationer.
 
Jag tycker de undersökningar och sammanställningar av statistik som finns i ämnet är värda långt mycket mer.

För övrigt har jag nog aldrig träffat en man som är rädd för att kvinnor skulle skratta åt honom, varför skulle han vara det?
Det fetmarkerade, EXAKT!! Varför skulle en man vara rädd för det?? Frågeställningen var, om en man skulle vara rädd för en kvinna, så skulle det vara att hon skrattade åt honom. Dvs, män är inte nämnvärt rädda för kvinnor! Men kvinnor ÄR rädda för män.
 
Det har förekommit väldigt grova hot även mot de män som debatterat jämställdhet. Jag kan väl inte heller komma på någon manlig bloggare som skriver liknade som i ts men riktat mot kvinnor, men det är inte så svårt att anta det fanns sådan och fundera över om man skulle tycka det var helt ok?

Jag tycker inte det är ok oavsett vem som gör det.

Jag tycker att det är mycket intressant vinkling: en kvinnlig bloggare uttrycker sig, som du citerat, mycket grovt och kategoriskt.
Här blir det undanförklarat med att "det handlar om könsroller och strukturer".

Om en man skrev motsvarande, är jag helt övertygad om att motsvarande undanförklaring inte skulle föras fram. Det skulle bli mycket upprört och snarast lynchstämning.

Jag förstår din poäng och tycker att den är viktig att framföra.
 
I den förra tråden skrev du att den finns ingen undersökning någonstans som visar att kvinnor är förövare, vilket inte är sant. Hade du skrivit att om vi tittar enbart på sexualbrott är den absoluta majoriteten män hade du hade jag helt instämt.

Rapporten som ligger till grund för referatet i din länk heter Utsatthet för brott 2015 och kan laddas ned
här
http://www.bra.se/download/18.37179ae158196cb1721ac8/1478089201798/2016_Utsatthet_for_brott_2015.pdf

En kort rapport som inte tar många minuter att läsa. Anmälda brott är problematiska och delvis svårtolkade beroende på att de påverkas av anmälningsbenägenhet, och därför görs den typen av undersökningar som ovan och den talar sitt tydliga språk.

Jag har lyft denna rapport tidigare för att den visar en mycket kraftig ökning när det gäller sexualbrott, en trefaldig ökning under en femårsperiod. Går man ut i verkligheten på skolor och offentliga miljöer osv. är det skrämmande att se hur klimatet förändrats och inget tyder på att ökningen avstannat under de senaste åren tvärtom.

Uppmärksammat i media har ett antal domar som gällt grövre brott, främst våldtäkt, varit. Jag har genom arbetet tillgång till domar och tog mig tiden till att gå igenom ett antal av dessa. Den bild jag fick är att vi är på väg mot en normalisering av sexuellt våld, i flera av domarna som gällde riktigt grova övergrepp ibland på barn dömdes förövaren till ett väldigt lindrigt straff. Kanske speglar det det hårdare samhällsklimatet där sexuellt våld idet offentliga rummet är på väg mot en så hög nivå att man kan tala om en normalisering. Det kan vara så att det är en lite väl pessimistiskt syn, det får tiden utvisa, men utveckling är oroande.

Jag har tagit upp detta på forumet tidigare, såväl rapporten jag länkar till och det jag sett från domstolarna, med ungefär noll respons.

Bla du riktar i den förra tråden mycket grova och helt osanna anklagelser mot mig.
Då tycker jag att du istället för att förklara för @mandalaki vad hon har skrivit länkar direkt till den tråden och det citatet så vi kan se att det stämmer. Dina förklaringar och klipp och klistra inger inte mig speciellt stort förtroende avseende korrekthet.

Att förövare får lindriga straff vid grova våldtäkter är verkligen ingen nyhet, att förövare går fria är tyvärr inte heller någon nyhet, att förövaren generellt är en man oavsett vem offret är, är inte manshat utan ett konstaterande av fakta. :meh:

Om en kvinnlig bloggare uttalar sig generellt negativt om män så får hon skylla sig själv när hon får grova hot riktade mot sin person, sin familj och sina vänner eftersom det inte finns någon som helst anledning att ta henne på allvar om jag förstått dig rätt. Du ser ingen som helst skillnad på generella uttalanden och riktade dödshot mot en person? :cautious:
 
Men om någon nu startar en tråd om utsatthet i en relation och är kvinna - då är det väl inte konstigt att det är där fokus hamnar? Det är snarare väldigt osmakligt att flytta över fokus från ett problem med orden "ja men män är också utsatta" vilket brukar vara fallen i alla trådar jag läst på tematz

Eller menar du att trådar där män skriver om sin utsatthet och sina relationer tas över till att handla om kvinnor?

Det är ju precis det som händer med den här tråden.
 
Jag tycker att det är mycket intressant vinkling: en kvinnlig bloggare uttrycker sig, som du citerat, mycket grovt och kategoriskt.
Här blir det undanförklarat med att "det handlar om könsroller och strukturer".

Om en man skrev motsvarande, är jag helt övertygad om att motsvarande undanförklaring inte skulle föras fram. Det skulle bli mycket upprört och snarast lynchstämning.

Jag förstår din poäng och tycker att den är viktig att framföra.

Jag håller med dig att det är extremt grovt och kategoriserat och helt onödigt, rent kontraproduktivt faktiskt. MEN det är skillnad på den typen av hat och den som är personligt riktad - håller du inte med om det?
 
I vilket inlägg då? Jag har just gått igenom mina inlägg i tråden som denna tråd handlar om, och hittar inget sådant. Det jag hittar är två varianter på det här:

Problemet med det är att en viktig diskussion om hur kvinnor utsätts tappar fokus och kommer istället att handla om något som är mycket mindre förekommande: att män utsätts av kvinnor. Vi VET att kvinnor är en enormt mer utsatta av män än män av kvinnor. Titta på vilken statistik du vill hos Brå.

"Enormt mer utsatta" betyder inte "det finns inga".
Det inlägget du citerar är helt sant. Är det så att jag övertolkade och missförstod ditt inlägg är det bara att beklaga, i så fall kan jag också tycka att det är rimligt att det påpekas.

Men jag tycker inte att det ursäktar de grova anklagelserna som riktades mot mig.



 
Jag håller med dig att det är extremt grovt och kategoriserat och helt onödigt, rent kontraproduktivt faktiskt. MEN det är skillnad på den typen av hat och den som är personligt riktad - håller du inte med om det?

Visst är det skillnad mellan generellt och personligt riktat hat.

Men jag förstår verkligen inte varför TS tråd, som OCKSÅ är angelägen och intressant att diskutera, ska kapas helt och problemet negligeras och bagatelliseras.

Jag kan - möjligen - förstå att man vill undvika diskussionen om mäns utsatthet i trådar som handlar om kvinnors utsatthet.
Men jag kan inte alls förstå att när @labb nu gör på ett intelligent sätt och vill debattera just mäns utsatthet, så ska det bagatelliseras till förmån för att bli en tråd om kvinnors utsatthet.

Ser inte du att det är vad som händer här?
TS tar upp ett problem för debatt.
De flesta användare talar om för TS att detta inte är ett reellt problem utan problemet är att kvinnor utsätts för våld, hat, hot.
Varken TS eller jag ifrågasätter om det är ett problem att kvinnor är utsatta.
Men just den här tråden handlar ju faktiskt om att män är utsatta och jag tycker att det är illa att bagatellisera det problemet.

Jäv: kvinna. Aldrig utsatt för våld eller hot privat (bara i jobbet).
 
Är det fel att diskutera och belysa när män är utsatta för våld?
Eller att diskutera om det är OK att uttrycka sig som i de citat TS tagit med i trådstarten?
Jag blir skeptisk när frågeställningarna även inkluderar "varför det är ok att hetsa mot män här på forumet". Även utan att ha hängt med i vad som utspelats i andra trådar så ser jag ju vad @labb far efter - att klaga på den feminism som uttrycks på forumet.
 
@kryddelydd
Jag vet inte riktigt hur det ska debatteras faktiskt. IMHO är det kontraproduktivt att uttrycka sig som den twittermänniskan gjorde, men jag förstår innebörden.

Jag ser att problemet med att uttrycka sig svepande om att hata alla män ger den tråkiga effekten att det blir personliga hot. Därför så finns det en tät koppling. Det får mig att tro att det är så att det finns dom som helt enkelt inte förstår innebörden och skillnaden mellan strukturhat och personligt hat.
 
Visst är det skillnad mellan generellt och personligt riktat hat.

Men jag förstår verkligen inte varför TS tråd, som OCKSÅ är angelägen och intressant att diskutera, ska kapas helt och problemet negligeras och bagatelliseras.

Jag kan - möjligen - förstå att man vill undvika diskussionen om mäns utsatthet i trådar som handlar om kvinnors utsatthet.
Men jag kan inte alls förstå att när @labb nu gör på ett intelligent sätt och vill debattera just mäns utsatthet, så ska det bagatelliseras till förmån för att bli en tråd om kvinnors utsatthet.

Ser inte du att det är vad som händer här?
TS tar upp ett problem för debatt.
De flesta användare talar om för TS att detta inte är ett reellt problem utan problemet är att kvinnor utsätts för våld, hat, hot.
Varken TS eller jag ifrågasätter om det är ett problem att kvinnor är utsatta.
Men just den här tråden handlar ju faktiskt om att män är utsatta och jag tycker att det är illa att bagatellisera det problemet.

Jäv: kvinna. Aldrig utsatt för våld eller hot privat (bara i jobbet).
Men var är det riktade hatet mot män? I flera trådar tas det upp att det för männens skull bör vara en jämnare fördelning av föräldraledigheten, att män ska ha samma rättigheter till sina barn som kvinnor har, att våld oavsett vem det riktas mot är fel.

TS har nu i tre olika trådar ursäktat riktat hat och hot mot enskilda personer med att de får skylla sig själva då de minsann har skrivit att de hatar alla män i en blogg. Alla andra kvinnor då som utsätts för samma riktade hat, ska även de skylla sig själva?
 
Du förstår mig fel, det jag vände mig mot är när den generella bilden av hur relationsvåldet ser ut diskuteras och då tror jag att det gynnar alla om att den är någorlunda rättvisande. Det var det jag skrev - är det barockt tycker du?

Men när det är ett väldigt kvinnodominerat forum är det väl inte så konstigt att de flesta som delar med sig har den erfarenheten?
Och igen- om du delar med dig av dina erfarenheter eller upplevelser tror jag ingen misstycker, men att peka på att män också utsätts för att göra ett statement tas lätt som att du därmed vill förminska kvinnors upplevelser av våldet. Även om män utsätts för relationsvåld är kvinnor med våldsutsatta i relationer. Män löper större risker att råka ut för att bli nedslagna på stan.
 
@labb
@kryddelydd
jag tycker att folk ofta här pratar om saker som skulle förbättra situationen för män.
Tex pratar man ofta om vikten av att män ska vara Hemma med sina barn.
Eller vilka problem mansrollen för med sig etc.
Jag tycker inte att forumet som sådant är emot män?

Jag tycker tex det är fruktansvärt när jag hör vänners tonårssöner som tror de måste vara våldsamma för att vara en riktig man etc. Jag tycker också det är fruktansvärt när jag var med om att en väns sambo blev nedslagen. Men när det händer så säger jag inte genast att "men det är inte lätt för kvinnor heller" Jag lyssnar stället och ch använder inte tillfället för att säga att det är synd om kvinnor också. Och det upplever jag att vissa gör här på forumet.
Jag vet att det finns mängder av vettiga och fantastiska män. Men varför ska jag vara tvungen att skriva det hela tiden?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Äldre På ett annat forum jag skriver på ibland, ett mindre vetenskapsinriktat, var det för ett tag sedan en diskussion kring om det skulle...
78 79 80
Svar
1 583
· Visningar
85 280
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp