Kl
Jag har inte läst vartenda inlägg (då de flesta inte verkar handla om trådens egentliga innehåll?) men kan säga såhär:
Jag har fått höra en massa skräckhistorier när jag köpte min hingst som 1åring. Folk sa att "han kommer att bli katastrof", "hingstar kan man inte ha i stall med ston", "han är snäll NU men VÄNTA bara tills han fått betäcka!" osv.
Nu är hingsten i fråga godkänd vid 2,5års ålder, betäckt sin första säsong i år och hemma igen (idag är han 3,5år). han står fortfarande i stall med ston, han står uppbunden för skötsel bredvid brunstiga ston, han rids/ tömkörs på paddocken med ston och valacker...
Och det är fortfarande inget monster, utan han är en av de trevligaste och enklaste att ha att göra med, enligt mig (men jag är ju partisk

)
Nu säger jag inte att alla hingstar blir sådana, det beror på deras uppfostran och grundlydnad. en hingst som bara står ensam i sin box/ hage och glor, utan aktivering, utan socialt umgänge och utan ett bra ledarskap av "sin" människa blir ett "monster, men det blir även en valack/ sto!
Jag har ingen särskild vass hingst som tur är, han har ett bra temperament och gillar aktivitet, det underlättar när man uppfostrar honom till en trevlig vardagshäst

Han går dessutom med valack i hagen och de är bästa polare, trots ston i hagarna intill.
Så visst finns det "sådana" och "sådana".
Men jag vet vilket helvete man har att hitta stallplats, bättre än jag hittat nu skulle jag inte kunna önska mig och jag förstår stallägare som tackar nej till att ha hingst som inackordering...