Förutfattade meningar om hingstar!!!

Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Jag undrar vad moholmarabs vet som gör att h*n tycker TS ettåring ska skäras, och varför TS är oförmögen att själv fatta beslut om vilka ingrepp som ska göras på henoms häst.

Jag tycker tråden stuckit iväg något alldeles ofantligt.. Hade TS haft en fullvuxen hingst 'utan anledning' hade jag haft mer förståelse, men som sagt, det är en ettåring.
De flesta får mer massa om de sparas, vilket är en anledning till att inte skära dem så fort kulorna trillat ner. Många avelsförbund rekommenderar visning/rådgivande innan kastrering, vilket är ytterligare en anleding.

Det skrivs att var och en gör som den vill med sin häst (eller gäller detta bara om man har eget stall?! I så fall ska jag ha inackorderingar, snacka om makt), men det tycks en jäkla massa ändå och går lite prestige i att "ja, JAG skar faktiskt MIN hingst!".

Går du ut i en hagen med en massa valacker så kan du inte avgöra vilka som blev sent kontra tidigt kastrerad. Har du en snygg häst så är den lika snygg om den kastreras som fölunge. Det finns ett ordspråk som heter A good stud makes a better gelding.

En ettåring som är vettig tycker jag inte heller att man behöver skära så tidigt, då kan man vänta tills den är två. Själv har jag sålt mina hingstföl som åringar men ingen av dem hade kulorna kvar när de fyllde två. Hade jag behållit dem hade jag skurit dem innan de blev tre för jag har inget eget stall utan är inackorderad. Båda var mycket enkla att hantera men de hade inte vaknat som hingstar ännu.

Då har vi olika erfarenhet.
Det var tex väldigt stora skilnader på lösdriften där min gick förut iaf, där kunde man lätt avgöra vilka som hade kulorna kvar utan att behöva gå speciellt nära. Hingstarna hade redan i våras en betydligt mer välutvecklad och musklad överlinje. Samma sak på stuteriet där jag jobbade tidigare, de (få) valacker som gick där var mycket 'tunnare'.

Jag håller med. TSs skriver att hennes är snäll och att hon bara behöver hantera den själv, så fine liksom?
Nej, det är ju det. De som inte är hingstvana får sig ofta en ordentlig överraskning när deras små änglar plötsligt kommer på vad man har utrustningen under magen till. DET kan jag förstå att man som inackorderad i samma stall kan känna oro över, men fortfarande är det hästägarens beslut.
Sen ÄR det meckigare med hingst, och har man haft en könsmogen sådan tar det ofta inte lång tid innan man förstår att det inte är så häftigt precis, och särskilt om den ändå inte är godkänd eller (som vissa gör) ska användas i avel ändå.

Så som jag tolkar raden i moholmarabs inlägg så rekomenderar hon kastrering framför att behålla hästen som hingst livet ut. Inte att den nödvändigt vis ska kastreras redan nu. Mer som hingst kontra valack rent generellt.

jag kan ju ha fel förstås...

Är det bara jag som kännar så av alla hingst ägare??!!!
Jag har en hingst på 1år som är väldigt snäll.
Han står på lösdrift så det är bara jag som hanterar honom, ingen i stallat behöver ens klappa honom om dom inte ens vill och ändå så blir det skitprat om honom???!!!

-Han kommer att bli elak...
Vad är det för kommentar!!!???:(
Är det så att dom flesta ser hingstar som något elakt och ohanterbart eller är det någonting annat??!!

Är det bara jag som känner så här?:confused:
Snälla skriv!!:bow:

Jag håller fullt med dig! Folk utbrast så om min hingst med. "Han kommer aldrig kunna hanteras lika bra i framtiden!" Men han var jättesnäll, envis som ett as men det kan andra hästar också vara. Tyvärr fick jag dock ändå kastrera honom någon månad innan hans 3årsdag då han fick en infektion. Men jag tycker som du. Visst ska man respektera hingstar och deras naturliga sätt att agera, man ska ha det i åtanke. Men ärligt känner jag mer ston som är odrägliga än hingstar.

Då har vi olika erfarenhet.
Det var tex väldigt stora skilnader på lösdriften där min gick förut iaf, där kunde man lätt avgöra vilka som hade kulorna kvar utan att behöva gå speciellt nära. Hingstarna hade redan i våras en betydligt mer välutvecklad och musklad överlinje. Samma sak på stuteriet där jag jobbade tidigare, de (få) valacker som gick där var mycket 'tunnare'.

Har samma upplevelse som du deremot verkar valackerna växa längre men de ser ofta "annorlunda" ut även som vuxna när de kastreras för tidigt. De blir oftast inte heller så hingstiga i sitt huvud och uttryck.

Men en hingst för mig är en häst som skall användas i avel och därmed har något extra utöver det andra hästar har och som kan tillföra det där lilla extra till aveln. Det "lyser" om dom precis som det "lyser" om ett riktigt bra sto... De syns i mängden:D

Jag håller med. TSs skriver att hennes är snäll och att hon bara behöver hantera den själv, så fine liksom?

I första inlägget står klart och tydligt att hästen går på lösdrift med andra hästar vilket gör att de andra hästägarna mot sin vilja, måste gå in för att hantera sin egen häst, med risk för att hingsten faktiskt kommer nära. Det är inte alla som fixar det och den hänsynen bör man ta som hingstägare.

Jag fick hem en ohanterad 6 årig hingst i januari. Meningen va att denna häst skulle slaktas då ingen ville ha den och ägarna va bra över 80år gamla. Jag hämtade hem hästen för att se om det va nåt att "rädda" eller om det va för sent. Den har aldrig gjort mig eller någon annan något ont eller ens försökt, det är den lugnaste och snällaste häst jag någonsin haft. Har även varit på kurser med honom och ingen tror på att det är en hingst. Han har varit i samma hage och betat med ston (älg som sprungit genom staketet när jag va på jobbet) han har stått i samma stall som ston m.m Har en 11 åring som ridit på honom och hållt på och tränat NH. Han är klockren i alla lägen räcker med att säga nej om han skulle skrika eller nåt. Han går med mina andra vallacker och är låg i rang. Däremot har jag en 12 årig vallack som man kan tro är en "hemsk" hingst. Han testar en jämt, klättrar på ston, är stressad bland ston, springer och skvätter m.m Han gör typ allt som är normalt för en hingst. Problemet där är att dom kastrera inte honom förens han va 9år gammal!
Åter till 6 åringen så fast han är så lugn och stabil m.m så ska han kastreras om ca 1 mån. Inte för att han är hingstig utan för att det är ett vbl som aldrig gjort nåt och jag ska ha honom som ridhäst och inte i avel. Han mår inte dåligt av att vara hingst i dagens läge men kommer den situationen så kan det vara försent. sen vill jag kunna ha hästarna i samma hage.

Jag förstår även va du menar med "påhopp" folk tyckte jag va dum i huvudet när jag hämtade denna häst som vi även gav lugnande för att få hem då han aldrig sett en bil eller liknande, han hade endast gått mellan en utebox och en liten hage i 6 år + verkad utomhus nångång ibland.
Ända folk sa va att jag va dum i huvudet och att det va bättre att skicka hästen på slakt. Nu är han allas favorit. Så fort man står vid ansiktet på honom så lägger han sitt stora huvud i famnen och somnar med all sin tyngd och dreglar så det bubblar. väldigt farlig häst hehe

Jag undrar vad moholmarabs vet som gör att h*n tycker TS ettåring ska skäras, och varför TS är oförmögen att själv fatta beslut om vilka ingrepp som ska göras på henoms häst.

Jag tycker tråden stuckit iväg något alldeles ofantligt.. Hade TS haft en fullvuxen hingst 'utan anledning' hade jag haft mer förståelse, men som sagt, det är en ettåring.
De flesta får mer massa om de sparas, vilket är en anledning till att inte skära dem så fort kulorna trillat ner. Många avelsförbund rekommenderar visning/rådgivande innan kastrering, vilket är ytterligare en anleding.

Det skrivs att var och en gör som den vill med sin häst (eller gäller detta bara om man har eget stall?! I så fall ska jag ha inackorderingar, snacka om makt), men det tycks en jäkla massa ändå och går lite prestige i att "ja, JAG skar faktiskt MIN hingst!".

TS har en 1-årig hingst och jag upplever att hon inte har en aning om vad som väntar. Visst kan vissa vara jättelugna medan andra blir mer hingstiga. Men hormonstinna 3-årshingstar är inte alltid så kul att hålla på med och man ska vara ganska tuff för att uppfostra dom. Men är ts så tuff så är det bara att gratulera. Däremot kan man aldrig klanka ner på andra för att dom inte vill ha sina hästar ihop med en hingst. Jag skulle aldrig släppa ihop min valack med en hingst som inte är min och riskera att den blir skadad. En hingst leker mycket hårdare än valacker och dessutom kan de trigga igång sig själva så att de aldrig ger sig. Så att tycka folk är dumma för att de inte vill utsätta sig för det som en hingst innebär då vet man inte vad det handlar om. Då upplever jag att det är någon slags "svarta hingsten"-dröm.
Jag hade själv en welsh-hingst som vi skulle spara som hingst så länge som möjligt och vi orkade till våren då han var tre då vi tröttnade helt och skar honom. Då hade jag bl a fått en ordentlig blåtira av honom och jag har ändå haft att göra med många hingstar. Men det var ett evigt pyssel sista året att hitta hagkompisar som det fungerade ihop med och då har jag hästar hemma i varierande ålder och kan plocka som jag vill. Men vissa höll han på att leka sönder och för att inte tala om alla täcken som rök. Så det var en unghäst och en gammelhäst som det till slut fungerade med. Men aldrig att jag skulle utsätta våra ridponnyer för en hingst.

Så jag kan nog tycka att ts inlägg är lite naivt. Men det är min åsikt.

Senast ändrad:

Vad jag vet så är det fritt fram att flytta sin häst till en hingstfri lösdrift. Att driva någon sorts häxjakt mot hingstägaren istället är bara barnsligt, sandlådenivå.
I första inlägget står klart och tydligt att TS är den enda som behöver hantera sin häst.

Ja, jag kan hålla med om att det låter aningens naivt, men att börja skrika "kastrera!" om en snäll 1-åring tycker jag ändå är att ta i. Om TS inte reder ut sin häst när hormonerna kör igång, jaa då är det väl bara att skära? Men om TS nu vill vänta, for whatever reason, varför ska h*n inte får göra det?

Du menar på fullt allvar att en hästägare ska ha företräde före de andra? Oerhört demokratiskt, måste jag säga...NOT! Dessutom upplever de andra att denna hingst ska ha börjat bita de andra...ja jisses...hade det handlat om min häst som gjort så hade jag flyttat den direkt. Hade en valack tidigare som betedde sig så och han fick då gå i en egen hage bredvid de andra. Jag tog ansvaret, vilket är min skyldighet som hästägare. Hade han varit hingst hade jag kastrerat först och sett om det lugnat sig.

Jag menar att om man inte tycker att hästkompisar, stallägare, rutiner, service eller vad det nu kan vara passar så är det inte svårare än att man flyttar sin häst till ett annat stall.
Det kan knappast ses som någon unik uppfattning, se bara alla otaliga trådar här.

Kl

Förutfattad mening eller erfarenhet?

Jag har en massa fördomar om hingstar som "bara" går som hobby hästar.
Men är konstigt nog borta när jag kommer in i ett tävligsstall eller på ett stuteri.

Hur är det, får man tävla kastrerade ston i sverge?
Vet några ston som skulle prestera bättre på tävling och troligen lättare att hantera då.
Vet ett sto som inte går att rida under brusten då hon bara stanar och skvätter när man lägger om benen det minsta lila.

Kram.

Men en häst som bits och pga det får ensamhage blir ju mer psykiskt "störd" och lär utveckla ännu fler olater? Bara försöker förstå resonemanget, hästar bits, springer, busar i hagen med varandra, det är inget konstigt och en hingst gör ju det likaså som ston fast med lite andra knep.

Förstå att man tar sitt ansvar om de andra ägarna inte vill detta, men någonstans går väl en gräns kan jag tycka för vad som ska avbrytas i beteende och vad som helt enkelt tillhör att vara häst? (nu syftar jag inte på dig specifikt, så snälla ta det inte så, utan jag menar rent allmänt)

Sålänge hästar leker med varandra, oavsett kön, så ska de väl få göra det. På något sätt måste de ju göra upp rangordning, allt kan man som människa inte lägga sig i.

Dessutom så är det fler hingstar som skadas av ston än tvärtom har kag läst någonstans (kommer bara inte på vart tyvärr, hade gärna lämnat källa), så då borde man ju ropa lika högt "bort med alla pissmärrar". Men det är det ingen som gör.

Har en tvåårig ponnyhingst som jag ska försöka visa som hingst.
Han har gått på lösdrift sen avvänjningen med fyra jämnåriga halvblodshingstar, han är ranglåg, också inför människor.
För två veckor sen stallade vi in honom, ett litet stall med bara två andra hästar i, varav en ett sto, hans mamma.

Anledningen till att jag vill försöka visa honom som hingst är för att många ponnyhingstar, och framförallt New Foresthingtar tagits ur aveln av olika anledningar. Han är riktigt snygg, rör sig fantastiskt, korrekt i benen & kroppen och har (hittills) ett bra psyke, lätthanterad, samt en väldigt attraktiv stam.

Sen tidigare har jag erfarenhet av hingstar, har jobbat i stora tävlingsstall, men har aldrig haft en hemma uppstallad.
På mina arbetsplatser har hagar, boxar och utrustning redan varit anpassat för hingstarna, det var ganska mycket att tänka på när jag skulle ta hem honom... saker som man verkligen inte tänkt på.

T ex hur ska mina föräldrar utfodra honom på morgonen när jag inte är där och de inte vill gå in i boxen till honom?
Inte för att de är rädda för honom, utan för att de har noll hingstvana och inte vill att deras osäkerhet ska vara en bidragande orsak till en olycka.

Han ska visas på rådgivande bedömning till våren, vill domarna inte att han ska sparas, så ska han kastreras.
Ponnyer ska ridas, tävlas och hanteras av barn i första hand, finns det inget avelsvärde i honom,
är det en väldigt onödig risk att utsätta barn för en hingst, som oavsett hur snäll den brukar vara, kan flippa ut med humöret och hitta på dumheter.

Inget ont om hingstar, har träffat flertalet som går i vanlig hage bredvid ston utan att ge dem uppmärksamhet,
men jag har svårt att motivera allt extraarbete en hingst medför om den inte ska gå i avel.

Jag har ej läst tråden....

Men ofta får jag mina förutfattade meningar bekräftade av hingstägare...

"SE UPP, SE UPP, AKTA, DET HÄR ÄR EN HIIIIIINGT" hörde jag på en lokal hopptävling för inte så länge sen :grin:

Men jag blir alltid lika glad när jag träffar på en väluppfostrad hingst.
Som Docs King Calibar tex.
Den finaste hingsten jag någonsin träffat på faktiskt.

Sedan vet jag även en väldigt trevlig PRE-hingst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 346
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 454
Senast: Lavinia
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 741
Senast: corzette
·
Anläggning Hej ville höra lite åsikter. I stallet vi står har dom en egen liten lösdrift med 1års hingst och en 2årig hingst som är på bete där den... 2
Svar
21
· Visningar
2 993

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka