Förutfattade meningar om hingstar!!!

Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Men hur många där ute betäcker inte sitt sto bara för att hon råkar finnas tillgänglig...

Helt klart alldeles för många!

Själv har jag en mysko korsning som dessutom tjuvbetäckte sin uppfödares fullblod i sin ungdom, men honom köpte vi för hans vackra inre - inte för hans stamtavla. Och kastrerad har han varit sedan den första "olyckan".

Lycka till med pållen!

Håller helt med dig, folk ska alltid propagera fast de oftast inte vet ett smack.

Och till de andra som tycker det är så himla roligt att ta reda på ålder på folk(jag kan ju ta reda på hur gamla ni är och lägga ut tror inte ni hade velat det:rofl: men jag skäms iaf inte för min ålder, ung och frisk sen står den ju i mitt namn med så så himla mycket efterforskningar kan inte ha krävts).

Sen är ju frågan vad åldern har med kunskap att göra man kan väl ha börjat med hästar som 50åring och så tror folk man hållt på med det sen man var 8år.

Och jag behöver inte redovisa hela mitt liv med hästar för er här fattar inte vad det har med hingstar att göra, jag vet att jag har kunskapen och jag lyssnar på folk(när de har något vettigt att säga) och resten sorterar jag bort.

En sak jag tydligt märkt är att är man osäker i sällskap med hästar så smittar det av sig, därför är jag självsäker och tydligt + konsekvent när jag hanterar hästarna och det kan man inte vara om man inte vet vad man pysslar med.

Konstigt att ni alltid ska ta till såna löjliga saker när ni inte vet vad ni ska skriva "ja men då testar vi att skriva att hon är 24år och en rebell lr vadå haha är ni så gamla att ni glömt att man är vuxen för väldigt länge sedan när man är 24år:rofl:".

Äsch fattar inte varför jag förklarar mig för er överhuvudtaget, denna tråden handlar om hingstar.

åter till det tråden handlar om och lägg ner löjlet ni som håller på med det.

Nej åldern enbart har inte med erfarenhet att göra, själv är jag inte heller gammal 30 år men jag har haft turen att växa upp med hästar med en intresserad familj och har kunnat lära mig massor av de människor jag träffat på vägen. gick iof inte ridgymnasium men har utbildat mig och jobbat med hästar ändå och på andra sätt. Jag har ägnat MYCKET tid åt andras hästar både ston hingstar och valacker i alla möjliga åldrar och nivåer. Jag vet inte om jag har pratat för eller emot ngt men jag tror mig veta skillnaderna mellan könen och det KRÄVER faktiskt en hel del att ha hingst det är ingen "kul grej" man skaffar sig. Jag förstår inte det du dkriver i ditt tidigare inlägg, jag vet inte hur länge du hållit på med hästar eller på vilken nivå men du verkar vilja låta mer erfaren än du är och mig veterligen så har ingen ifrågasatt ditt handhavande av egna hästar.

För mig har att ha hingst inneburit 10 års vilja ha, planera, fråga, fundera, vela och söka information och erfarenhet innan jag fick chansen att köpa den hingst jag har idag som är en 16 år gammal, välutbildad och välhanterad godkänd Nordis som jag kände lite sedan innan. Så nej jag är inte jätte erfaren att vara egen hingsthållare men jag kan påpeka att jag har flera vänner med egna godkända hingstar både äldre och mer erfarna som stöttar mig och tycker att det är kul att jag tagit steget och utan dem hade jag säkert väntat minst 10 år till inte för att jag är osäker med hästar utan för att jag väntat så länge att jag hela tiden ifrågasätter om min egen kunskap räcker. (dessutom kompleterar denna hingst mina ston så bra:love: så mitt långsiktiga mål med ett av sveriges bästa nordis stuterier kommer liiite närmare:p) Men det är Låååångt kvar innan jag kan så mycket som jag vill och tycker att dessa diskussioner är mycket roliga. Jag har ridit sedan jag var fem men varit målinriktad sedan jag var 14 så jag kan nog säga att jag har 16 års erfarenhet. Sedan har jag ju nordisar så det är ju inte den "värsta" rasen heller är inte så säker på att jag skulle vara så säker med en fullblodshingst i tävlingskondition:D Gillar djur som är som jag...

Avundsjuka?

...

Det tycker jag är oansvarigt och det vore därför bättre om han kastrerades - han är bara "mullehäst" och kommer inte att användas i avel eller behöva extra "power" för prestation.

Jag tror att folk med hingstar stör sig på just denna enda åsikt hos andra hästägare.
Det är upp till var och en som äger en hingst, precis som det är för en som äger ett sto eller en valack, vad för slags ingrepp som ska göras på individen. Ingen annan har egentligen med detta att göra överhuvudtaget och när folk går runt och har denna åsikt om ens häst så kan man bli ganska irriterad. Speciellt om man är yngre och har svårt att ta kritik om sin häst (vilket även vuxna har...) då det tenderar att ägaren glömmer hästens väl och ve enbart för att inte tillmötesgå "skitpratarna". Ja de flesta vet hur det brukar låta i stallarna där ute... :crazy:

Att kastrera hingsten är ju faktiskt inte den enda och rätta lösningen, man kan bygga högre staket, man kan avskilja hagarna så att hingstarna inte ser eller hör stona och man kan även vägra att ta in hingstar i sitt stall om man inte kan garantera allas säkerhet.
I slutänden är det ju en fråga för stallägaren och har man problem med att en hingst är installad i sitt stall och man inte känner sig säker så ska man ju prata med stallägaren om problemen och höra med denna vilka åtgärder som finns för att skydda ston från att bli tjuvbetäckta osv. (eller hingstar från att få bakbenen avsparkade vid tjuvbetäckning för den delen...) Det handlar ju också om att skydda hingsten, från sina egna hormoner i praktiken.

Är stallägaren insatt i problemet och har en plan för hur hingsten ska kunna befinna sig i stallmiljön utan att utgöra en risk för andra som befinner sig där så har man inte med hingstens vara eller icke vara att göra anser jag.

Jag tycker det är rent folkvett att har man problem så pratar man med den som är ansvarig, inte går runt och har åsikter om huruvida stallkompisens häst borde vara hingst eller inte. Det kan utvecklas till riktigt dålig stämning i stallet och det brukar oftast gå ut över de minst skyldiga, hästarna.

Bara ett tips för bättre social miljö i stallet och säkerhetstänket runt detta med hingstar i stallet. :)

Klart du får fråga! :)
Med direkt menade jag nog i första hand det du skrev, att jag hade försökt meritera honom på tävlingsbanan för att se hur långt han går och för att eventuellt avvakta senare reglement. Som sagt så blev reglementen ändrade i år, hade han inte gått igenom förra året hade det nog varit kört för allmän avel då han har en stjärn.

Men i andra hand även för att jag ägt hans far som valack men även haft honom som hingst, och jag såg den enorma skillnaden där som hingst jämfört med valack. Det "värsta" var nog lättföddheten, som hingst behövde man inte mata häststackarn med halm och luft som man blev tvungen som valack. Det dröjde liksom 3 månader så var han tjock av att titta på mat.
En hingst har ju en annan näringsomsättning och vad jag har läst av forskingar så har det att göra med hormoner som saknas hos valacker. Så hade han inte blivit godkänt men kunnat gå med sällskap och varit lätthanterlig hade han fått vara hingst ändå sålänge det gått.
Tur att han är en 41poängare (förhoppningsvis ännu mer vad vet jag hur mycket han har utvecklats när han är 4 och ska göra bruksprovet) och har en underbar inställning till allt vad arbete heter.

jag kanske förklarade för vimsig, men jag hoppades väl ändå i grund och botten att han skulle gå igenom ;)

kl
Tänk så olika man resonerar! När jag såg att jag hade fått en hingstföl så var min första tanke "hur snart kan man kastrera?". Det gjordes också vid 1,5 års ålder.

Jag känner en hings. Och jag har nog aldrig träffat en mer lätthanterlig häst! Han är helt underbar. en 16 år gubbe. Hur snäll som helst! :)

Då är mitt sto betydligt kneppigare att hantera ibland. Nu är hon väldigt snäll att hålla på med. Men stressar hon upp sig över något, så slutar hennes hjärna att fungera:rofl:

Jag känner en hings. Och jag har nog aldrig träffat en mer lätthanterlig häst! Han är helt underbar. en 16 år gubbe. Hur snäll som helst! :)

Då är mitt sto betydligt kneppigare att hantera ibland. Nu är hon väldigt snäll att hålla på med. Men stressar hon upp sig över något, så slutar hennes hjärna att fungera:rofl:

Ett träd gör ju dock ingen skog ;) Det är ingen som säger att hingstar inte KAN vara snälla och väluppfostrade.

De flesta AVELS-hingstar jag träffat har varit precis som du beskriver. Snälla och lätthanterliga och framförallt väluppfostrade... oftast av den enkla anledningen att de som håller på med avel hanterar många hästar, och ofta andras hästar. Har man en hingst som inte är säker, då behåller man den inte som hingst. Om de inte beter sig som de ska, trots uppfostran, då ska de inte avlas på med risk att föra vidare temperamentet, och för att inte riskera detta så kastrerar man olämpliga hingstar.

De (vuxna) hingstar jag träffat som inte använts för avel har, med få undantag, inte varit särskilt väluppfostrade. Deras ägare har tyckt att de varit det, och bortförklarat dumheter med att "han är ju faktiskt hingst". Vilket kanske är okej tills de är typ 4 år, för alla unghästar kan ju ha en räv bakom örat, så även hingstar. Men det är ingen ursäkt för ett dåligt beteende.

Om det nu vore så fantastiskt enkelt att ha hingst, då hade vi inte haft några valacker.

Ett träd gör ju dock ingen skog ;) Det är ingen som säger att hingstar inte KAN vara snälla och väluppfostrade.

Om det nu vore så fantastiskt enkelt att ha hingst, då hade vi inte haft några valacker.

Har läst igenom tråden, och detta tycker jag innefattar det mesta faktiskt. :bow:

Kicki :laugh:

*knapplån*

Kan konstatera att denna tråd ytterligare verkat till mina åsikter om amatörhållare av hingstar.

Att ha häst är ett stort ansvar. Att ha hingst är ett större. Har man eget stall gör man det bekvämt för sig, och då är det upp till var och en att hålla hingst så som man tycker passar och är säkert. Men då gäller det även om någon annans häst kommer lös uppe på ens gård. När man åker bort och rider i andras ridhus. Lånar paddock. Åker på utställning och uppvisning. Tävlar.

Illa fostrade vrålapor till hingstar, där ägaren hänger som en vante efter ett monster - nej tack så mycket. Där man får rädda sig snabbast möjligt genom ridhusdörren för att inte bli attackerad. Där ägaren på våren inte FÖRSTÅR vad som hänt med den snälla hingsten, som uppfört sig så väl innan. "Han har aldrig varit så galen innan, när vi passerar grannarnas hagar".

Alla väljer att ha det kön de anser de vill ha, men djuren måste vara väluppfostrade och medge säker hantering (även med andra individer i närheten) oavsett om man väljer sto eller hingst eller valack.

Och till de som tycker det är SÅÅÅÅÅÅ gulligt när hingsten tvärnitar vid varje bajshög under ridturen, luktar länge och väl och sedan skriar, flemmar och vägrar gå vidare - tänk om (jo, det finns de som tycker det är god hantering)

KL. sortof...
var ar TS i allt detta? tycker traden (som vanligt ) har sparat ur, och kanske vi alla bor titta pa forsta postningen..

Och sagt detta, igen, aven om jag har en av de fa hingstar av sin blodlinje i Europa, kommer han att bli kastrerad OM han inte blir godkand med hyffsade poang. Finns ingen anledning att ha ngt som inte kan anvandas for sitt "purpose", alltsa som avelshingst.. Da har jag hellre en superduper vallack.
Mirri blir 3 nasta sommar, han ar toppen nu och gar i blandad flock, ston och vallacker, och vet sin plats.. Vi skall se hur det gar med det till varen, en av de viktigaste sakerna nar man har hingstar ar flexibilitet, att anpassa sig efter dagen och situationen.
Jag hoppas TS far sin hingstunge godkand, att hon anvander honom for avel och om inte det hander, gor en liten "snip and cut".

Jag tror att folk med hingstar stör sig på just denna enda åsikt hos andra hästägare.
Det är upp till var och en som äger en hingst, precis som det är för en som äger ett sto eller en valack, vad för slags ingrepp som ska göras på individen. Ingen annan har egentligen med detta att göra överhuvudtaget och när folk går runt och har denna åsikt om ens häst så kan man bli ganska irriterad. Speciellt om man är yngre och har svårt att ta kritik om sin häst (vilket även vuxna har...) då det tenderar att ägaren glömmer hästens väl och ve enbart för att inte tillmötesgå "skitpratarna". Ja de flesta vet hur det brukar låta i stallarna där ute... :crazy:

Är stallägaren insatt i problemet och har en plan för hur hingsten ska kunna befinna sig i stallmiljön utan att utgöra en risk för andra som befinner sig där så har man inte med hingstens vara eller icke vara att göra anser jag.

Jag tycker det är rent folkvett att har man problem så pratar man med den som är ansvarig, inte går runt och har åsikter om huruvida stallkompisens häst borde vara hingst eller inte. Det kan utvecklas till riktigt dålig stämning i stallet och det brukar oftast gå ut över de minst skyldiga, hästarna.

Bara ett tips för bättre social miljö i stallet och säkerhetstänket runt detta med hingstar i stallet. :)

Nu tror jag inte att vi förstod varandra - jag har inte HAFT några problem med hingsten än eftersom jag är nyinflyttad och hästarna är på bete ännu (var och en hanterar endast sin egen). Det jag skrev är att jag oroar mig för hur det ska gå när de kommer in eftersom hingstägarna i fråga inte känns tillräckligt erfarna. Jag har alltså inte nämnt detta för någon i stallet, jag tar alltid "problem" öga mot öga med den det berör. Du tolkade nog in lite för mycket.

För övrigt tycker jag inte alls att det bara är upp till vare hästägare att bestämma allt om man står kollektivt; antingen det handlar om att hålla hingst eller ha en ouppfostrad eller farlig häst oavsett kön - blir den farlig får man lösa problemen eller flytta, man kan inte utsätta stallkamraterna för fara. Och det är det enda jag oroar mig för.

Tror du att det är hingstarna andra stallägare egentligen har något emot? :grin:

Vaddå en gång gjort upp så är det så? :eek:
Menar du att du med en 'omgång' kan bryta deras drifter en gång för alla?

Fördomar,ja mot hingstägarna..Inte mot hingstarna då ett djur är ett djur är ett djur är ett djur och de drivs av sina instinkter och drifter,en person som driver ett inackorderingsstall får man hoppas har en erfarenhet med sig när man upplåter platser,och har de erfarenheter med inackorderingar så vet de också att hästfolk är hästfolk (ja inkl mig,jag har också mina idéer :D

Faktum är,om de skriker och blåser upp sig när du går omkring med hingsten,så är du den siste de för tillfället har koll på,har de koll på dig,så har de heller ingen anledning att gå omkring å brösta sig och göra sig redo för att hävda vars dennes revir är. :cool:

Orkar knappt lägga mej i dessa hingsttrådar med människor som tror att det är hingstarna i sej som man har något emot;)

:bow::bow::bow: till ditt inlägg.

Ju hellre någon vill ha hingst just för att ha en hingst, ju olämpligare är den personen troligen. Är min erfarenhet.

Sen om dom inte ska i avel (vilket 99 procent inte ska) så får dom ett betydligt mera okomplicerat liv som valacker.

Man kastrerar hanhundar oftare nu än förr och det tycker jag är jättebra för hundarna också.

Man kastrerar hanhundar oftare nu än förr och det tycker jag är jättebra för hundarna också.
Det är inte så många år sedan det var förbjudet att kastrera hanhundar om de inte hade medicinska problem.

Du kan ju knappast jämföra kastrering av hanhundar med dito av hingstar.
Det går oftast utmärkt att hålla hanhundar okastrerade, o det är även en hel del risker med att kastrera en hund (oavsett kön).

OT

Nar jag kom till Sverige for 3 ar sedan var jag valdigt forvanad att see alla dessa hanhundar som inte var kastrerade.. Forstod inte varfor de lat hundarna stanna intakta..
Nu nar jag har varit har en stund, har jag ocksa upptackt att folk har battre koll (for det mesta) pa sina hundar och det finns faktiskt inte "streetdogs" som springer i pack och avlar pa varandra flera ganger om aret..
Dock har jag alltid sjalv haft mina han hundar kastrerade, en anledning att de sprang losa pa garden, bodde ute och tja, ville inte att varenda tik i bygden skulle komma dragandes med puppies..
Tycker ocksa att han hundar blir mindre aggresiva efter kastrering och haller sig hemma sa att saga..
Jag visste inte att det hade varit forbjudet att kastrera tidigare, ngn som vet varfor?? Men ser fram emot den trend som jag hoppas kommer dar alla hundar som inte ar showdogs eller i avel blir kastrerade, samtidigt som tikar ocksa far en nip and a cut.. FFor hur manga verkligen vill ha en massa puppies som skall saljas?? Forlat tradkap men det har ju med kulor att gora.....
Tycker fortfarande TS skall kastrera om hon inte skall avla pa hasten.. men det ar hennes hast sa...

Jag visste inte att det hade varit forbjudet att kastrera tidigare, ngn som vet varfor??

Ingen aning... men det är oftare män än kvinnor som verkar ha något emot kastrering av hundar och katter iaf :angel:

Som sagt, det finns ju en anledning till att man i allmänhet kastrerar djur som inte ska avlas på... börjar ju bli vanligt på tikar och honkatter också, då man som människa slipper löpen och djuren slipper påfrestningen med att löpa (skrika, jaga runt, fjäska för allt som kommer i dess väg) samt risken för livmodercancer etc.

Men med hingstar finns det i princip två läger... de som behåller för att avla, och de som behåller för att det är coolt. Med vissa undantag såklart, men rent generellt... har jag en toppenfin hingst som jag tävlar med på hög nivå, och den funkar rent socialt, så kanske det kan finnas en vits att behålla den som hingst ändå - man kan ju avla på prestation också.

Alla (ja, jag vågar nog säga alla faktiskt) jag träffat personligen som behållit sina hingstar som hingstar upp i vuxen ålder utan att ha seriösa avelsambitioner eller andra (i mina ögon) seriösa anledningar till att ha honom kvar som hingst visar rätt många tendenser till att var olämpliga som hästägare i största allmänhet. Dessa i synnerhet bör inte hålla hingst, men gör det ändå, för det är ju lite status att ha en hingst... Grannarna betäcker med den för att hingsten är söt/snäll/fin färg/billig att betäcka med, och hästägaren tycker att det är toppen att han kan betala för sig själv...

Alla (ja, jag vågar nog säga alla faktiskt) jag träffat personligen som behållit sina hingstar som hingstar upp i vuxen ålder utan att ha seriösa avelsambitioner eller andra (i mina ögon) seriösa anledningar till att ha honom kvar som hingst visar rätt många tendenser till att var olämpliga som hästägare i största allmänhet. Dessa i synnerhet bör inte hålla hingst, men gör det ändå, för det är ju lite status att ha en hingst... QUOTE]

Är det inte här vi har problemet. I okunnigas ögon så är det lite status att ha hingst och med alla beundrande blickar och kommentarer så kan man själv gå på myten om att man är lite extra kunnig då. De som dock är kunniga på området vet att hingst medför ett rackarns ansvar vilket det inte är värt om du inte har ett avelsvärde i hingsten. Sen tycker jag att en valack har ett bättre liv då hästen är ett flockdjur och hingstar oftast inte kan gå i flock.

Absolut, och jag skulle nog skrivit "status", med citationstecken... för i mina ögon är det inte ett dugg status att ha en hingst... för mig är det status att ha en välhanterad, väluppfostrad och välmående häst, oavsett vad man använder den till. Något som ofta är mycket lättare att uppnå med en häst som inte är hingst...

*kl*

Och jag som idag har varit och visat ett fd hingstämne på premiering kan ärligt säga att trots att jag var lite ledsen förut över att denne kastrerades som väldigt ung,så är jag idag glad över att han är en valack.
Trots att han fortfarande hade varit ett hingstämne vilket dagens poängrad bekräftade,men i slutänden,inget hingstämne ' för mig' då han är i mina ögon lite för 'ängslig' även om mkt träning kan tillkomma,han är helt enkelt mkt lyckligare som valack och hans ägare är en lycklig ägare till en förbannat fin valack som istället fått meriter sina föräldrar idag..

IMG_4749.jpg

*kl*

Och jag som idag har varit och visat ett fd hingstämne på premiering kan ärligt säga att trots att jag var lite ledsen förut över att denne kastrerades som väldigt ung,så är jag idag glad över att han är en valack.
Trots att han fortfarande hade varit ett hingstämne vilket dagens poängrad bekräftade,men i slutänden,inget hingstämne ' för mig' då han är i mina ögon lite för 'ängslig' även om mkt träning kan tillkomma,han är helt enkelt mkt lyckligare som valack och hans ägare är en lycklig ägare till en förbannat fin valack som istället fått meriter sina föräldrar idag..

IMG_4749.jpg

:bow::bow::bow: Precis så det är därför det är så roligt att vara uppfödare, huvudsaken att avkomman blir bra oavsett, kön, färg eller annat...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 348
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 454
Senast: Lavinia
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 741
Senast: corzette
·
Anläggning Hej ville höra lite åsikter. I stallet vi står har dom en egen liten lösdrift med 1års hingst och en 2årig hingst som är på bete där den... 2
Svar
21
· Visningar
2 993

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Bästa kloslipen?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka