Bukefalos 28 år!

Fosterförsäkring...

kopparberg

Trådstartare
Mitt sto ska kollas på dygn 31. Seminveterinären på stationen jag har mitt sto kollar alltid på dygn 31, det för att i tid hinna seminera igen om stoet inte är dräktigt längre.

Jag vill försäkra fostret, och då är det ju från tidigast dygn 40 som gäller.

Så min fråga är, är det vanligt att fostret resorberas, kastas eller vad man kallar det när fölet "försvinner" mellan dygn 31 och 90 dygn? Jag funderar alltså på om jag ska försäkra fostret from dygn 90, alltså när jag gör dräktighetskontrollen på 90 dygn?

Eller ska jag ta ut veterinär och kolla på dygn 40 också?
 
Sv: Fosterförsäkring...

jag har ett sto som resorberat flera gånger om, alla gånger utom en runt 20 dygn. Sista gången brunstade hon om på dygn 40 exakt och tog sig och behöll fostret betäckningen efter. Det andra stoet resorberade runt 20 dygn i samband med flytt (inte lämpligaste tiden men vi blev uppsagda från gården och chansade med att betäcka fastän vi visste att vi skulle bheöva flytta under den känsliga perioden)

Om jag bara ska gå efter dem så skulle jag säga att det vanligaste är att de resorberar innan 40, men det finns säkert fler som har erfarenhet och tillförlitig statistik.
 
Sv: Fosterförsäkring...

Problemet, som jag ser det, är att förs.bolaget antagligen inte kommer försäkra in på dygn 40 om du kollat på dygn 31, iaf inte fullförsäkra.

Jag gjorde misstaget sist att ringa bolaget dagen efter koll nämligen (vet var ute ganska sent) och då ville de inte försäkra för resorbering bland annat, just för att det var dagen efter.
 
Sv: Fosterförsäkring...

Det har du helt rätt i, försäkringsbolaget försäkrar inte på 40 dygn om jag bara kollar dygn 31. Så det jag funderar över är om jag ska kolla på dygn 40 också, eller inte försäkra fostret förrän vid 90 dygnskollen?

Och då är ju frågan, hur vanligt är det att det finns ett foster dygn 31 och att det sedan resorberas? Jag är ju inte så kunnig i det här med avel, det är bara mitt andra föl. Förra gången så kollades stoet på dygn 41 så då var det ju enkelt att teckna försäkringen när hon kollades.
 
Sv: Fosterförsäkring...

kl
Passar på att fråga, brukar ni kolla både på 30 och 45d? Jag brukar skippa 30d kollen för att inte riskera reabsorbering i onödan, men nu har mitt sto redan haft knepiga brunster, och om hon reabsorberar och man inte kollar förren 45d är ju chansen stor att hon inte tar sig alls sen har jag hört... Hur gör ni andra?
 
Sv: Fosterförsäkring...

Jag kollar vid 17 och 45. Kollar bara mot hingst mellan, antingen kommer dom i ny brunst eller så gör dom inte det och då är det som sagt förmodligen kört ändå.

Jag både UL-ar och har hingsten hemma, jag hade aldrig kört iväg med ett sto mellan 20 och 40 dygn.
 
Sv: Fosterförsäkring...

Problemet, som jag ser det, är att förs.bolaget antagligen inte kommer försäkra in på dygn 40 om du kollat på dygn 31, iaf inte fullförsäkra.

Jag gjorde misstaget sist att ringa bolaget dagen efter koll nämligen (vet var ute ganska sent) och då ville de inte försäkra för resorbering bland annat, just för att det var dagen efter.

Vad hade du för bolag???

Jag frågade något år om det och då hade man 5 dygn på sig. Det är ju absurd att man inte kan ringa inom 24 timmar även om det har blivit en ny dag!?

Och som svar på frågan, det finns en anledning att försäkringsbolagen har sänkt från 90-40 (45) dygn som tidigaste försäkringsdag. De flesta resorberingar sker innan 40 dygn. Pratade med min mycket kunniga seminveterinär om det senast förra året. Men det förekommer ju såklart efter det med, men det är där det är högst risk.

Jag kör mina ston som har tvillingvarning på 30 dygn, annars bara 16 och 45 samt kollar även på 90.
 
Sv: Fosterförsäkring...

I mitt bolag ingår föl och foster, ingen inrapportering krävs utan bara att man kan uppvisa positivt dräktighetskoll från tidigast dygn 45 i efterhand om det skulle behövas tex om hästen resorberar eller kastar och inget foster finns.

Dock skulle man vilja utöka värdet på fostret så ska man ringa in inom rimlig tid, det gör man ju lätt inom ett dygn liksom.
 
Sv: Fosterförsäkring...

Vad hade du för bolag???

Jag frågade något år om det och då hade man 5 dygn på sig. Det är ju absurd att man inte kan ringa inom 24 timmar även om det har blivit en ny dag!?

Agria. Jag valde istället att ha is i magen och ta blodprov på 110 dygn och kolla (min märr var ändå betäckt så sent), men sen inte försäkra extra. Sen försäkrade jag ungen grundligt i annat bolag samma dag han var född.
 
Sv: Fosterförsäkring...

Vad hade du för bolag???

Jag frågade något år om det och då hade man 5 dygn på sig. Det är ju absurd att man inte kan ringa inom 24 timmar även om det har blivit en ny dag!?

Och som svar på frågan, det finns en anledning att försäkringsbolagen har sänkt från 90-40 (45) dygn som tidigaste försäkringsdag. De flesta resorberingar sker innan 40 dygn. Pratade med min mycket kunniga seminveterinär om det senast förra året. Men det förekommer ju såklart efter det med, men det är där det är högst risk.

Jag kör mina ston som har tvillingvarning på 30 dygn, annars bara 16 och 45 samt kollar även på 90.

Jag har fått precis samma besked från samma bolag som lady vip. Första gången kollades Cez sent på eftermiddagen så bolaget hade stängt och de ville först inte försäkra henne dagen efter utan ny koll men gick till slut med på det när de insåg det absurda i situationen.
 
Sv: Fosterförsäkring...

Ja du borde ju veta, du är ju liksom i branschen eller hur man säger?! :laugh:

Då får det nog bli en koll på dygn 40 också.

Hur vill försäkringsbolaget att man intygar att det finns ett foster dygn 40? Förra fölet kollades på den stationen stoet seminerats på, och stuteriägaren var ombud för ett försäkringsbolag, så där gick det liksom av sig själv!
Nu kommer stoet kollas hemma på dygn 40, hur "bevisar" jag dräktigheten för försäkringsbolaget?
 
Senast ändrad:
Sv: Fosterförsäkring...

Fakturan där det står dräktighetsundersökning *Dräktig * på brukar räcka .

Det som gäller är väll oftast att man ska kunna bevisa dräktigheten efteråt om det skulle hända något .
 
Sv: Fosterförsäkring...

Kolla vid bara 40 dygn är inte ett alternativ, veterinären anser att det ska kollas på 31 dygn för att om fostret resorberats hinna betäcka en gång till.

Så det får bli en koll på 40 dygn också! :)

Hur vill ett försäkringsbolag ha dräktigheten intygad? Ett skrivet faxat papper? Veterinären mailar? Något annat?
 
Sv: Fosterförsäkring...

Jag får ingen sådan faktura! Dräktighetsundersökningarna ingår i stationsavgiften (tror jag det hette?) och den betalade jag med kort när jag hämtade hem stoet.

Och det blir troligtvis inte stationsveterinären som undersöker på 40 dygn, enklare att ta "min" veterinär, då kan jag göra det hemma i "mitt" stall.
 
Sv: Fosterförsäkring...

Du kan bara be veterinären om ett dräktighetsintyg och sedan skickar du in det till bolaget. De flesta bolag har en 5-dagarsgräns för tecknande efter en dräktighetsundersökning.

Sedan går det också att teckna foster&föl utan ett veterinärintyg men då måste du kunna visa upp det döda fostret.

A
 
Sv: Fosterförsäkring...

Problemet, som jag ser det, är att förs.bolaget antagligen inte kommer försäkra in på dygn 40 om du kollat på dygn 31, iaf inte fullförsäkra.

Jag gjorde misstaget sist att ringa bolaget dagen efter koll nämligen (vet var ute ganska sent) och då ville de inte försäkra för resorbering bland annat, just för att det var dagen efter.

Samma bolag, samma sak för mig. Måste kunna bevisa att stoet var dräktigt samma dag eller senare än försäkringen tecknades. Bevis att det var dräktigt dagen innan gilldes inte (om man inte då skulle kunnat uppvisa ett dött foster/föl då givetvis, men i frånvaro av det så intyg från samma dag eller senare).

Då de ju glatt försäkrar och debiterar utan bevis så är det något som kan stå en dyrt om man inte tänker på (så dubbelkolla med det bolag man väljer) och stoet sen är tom - och de DÅ frågar efter intyget.
 
Sv: Fosterförsäkring...

Nu har jag kollat med försäkringsbolaget där jag ska försäkra. Jag måste dräktigheteskolla tidigast på dygn 40. Sedan måste jag teckna försäkringen inom 5 dagar. Inget intyg behövs, det räcker med att jag säger veterinär undersökt stoet och att hon är dräktig.

Sedan om fostret skulle resorberas eller stoet kasta, dvs att jag vill utnyttja försäkringen, då måste jag ha dokumenterat att veterinären konstaterat stoet dräktigt tidigast på dygn 40. Det räcker med en faktura där det framgår att veterinären gjort en dräktighetskontroll.
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 200
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 143
Senast: _Taggis_
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 781
Senast: Masse
·
Avel Hej! Mitt sto ska kollas 16 dygns koll på onsdag men funderar... Körde henne till station 21/5 och tror dom såg henne som brunstig redan...
Svar
11
· Visningar
1 060
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp