Vad jobbar ni med?

Jag har 3-4 jobbveckor där jag jobbar dygnet runt, under den här perioden som det handlar om dvs från påsk och fram till mitten på augusti. Min häst har såklart lyckas prickat in 2 av dom. Vad är oddsen för det? Folk säger alltid åt mig att jag inte ska ta worst case för givet och vara så himla negativ - mitt svar är att de inte sysslat med hästar i 30 år :angel:
Ja man undrar ju 🤪 min veterinär hade aldrig sett en häst med de bekymren min hade. Vad är oddsen 😂
Vilken hingst har du valt? Tänkte om hon inte vill bli dräktig riktigt heller.
 
Jag förstår att du inte menar så, men lite provocerad blir jag av att du inte ser mitt problem. Jag upplever ett jätteproblem som jag inte förstår hur folk lyckas rodda runt, ffa ensamma. Jag har ingen sambo som hjälper varken med avlastning i stallet eller livet runtikring, jag jobbar inte hemifrån utan har spikade pass som ej går att byta alt har jour med 30 min inställelsetid och en tur för mig till station tar som sagt 4-5 tim, det finns inte hästtaxi, stationen vill ogärna ha kvar ston och utifrån min häst var det smidigare för henne att åka än att lämnas. Hur som haver tänker jag inte byta station mitt i säsongen - jag visste väl inte bättre helt enkelt som nybörjare utan tog en med gott rykte i "närområdet" och försökte tänka positivt att det skulle nog gå att lösa med det praktiska för folk sysslar ju bevisligen med detta och de flesta lär ju jobba heltid. Tji fick man. Nu hoppas jag bara att jag kan lösa det med släktingens kalas, på nåt vänster (vet ej hur) och sedan får jag helt enkelt inte göra annat på min semester än passa dessa turer.

Men som sagt, jag fattar att du inte menade det så.
Jag menade det som du uppfattade det eftersom jag blev provocerad av allt ”gnäll” när det är en lyxig möjlighet att kunna föda upp. Antar det handlar om hur man ser problem vs lösningar. 🤷‍♀️
Ser man inga lösningar och tycker det är så jobbigt så är det bara att sluta att avla.
Orimligt att tro man kan komma till stationen för att rida sin häst för övrigt.
 
Ja man undrar ju 🤪 min veterinär hade aldrig sett en häst med de bekymren min hade. Vad är oddsen 😂
Vilken hingst har du valt? Tänkte om hon inte vill bli dräktig riktigt heller.

Har en hingst med riktigt bra dräktighet, men vill inte outa mig för mkt. Har inte halvblod.
 
Jag menade det som du uppfattade det eftersom jag blev provocerad av allt ”gnäll” när det är en lyxig möjlighet att kunna föda upp. Antar det handlar om hur man ser problem vs lösningar. 🤷‍♀️
Ser man inga lösningar och tycker det är så jobbigt så är det bara att sluta att avla.
Orimligt att tro man kan komma till stationen för att rida sin häst för övrigt.

Antar det handlar om erfarenhet och hur mkt back-up man har kring sig, hur ens försörjning ser ut samt om man bor fördelaktigt rent geografiskt också. Kanske lite. 🤷‍♀️

Seminstationen är inte bara en station, det är ett stuteri där man fö har inackorderingar. Men det var nog rejält orimligt av mig att ens tänka tanken att hästägarna kanske var där hos sina hästar ibland. Jag tackar ödmjukast för din trevliga input i tråden.
 
Senast ändrad:
Antar det handlar om erfarenhet och hur mkt back-up man har kring sig, hur ens försörjning ser ut samt om man bor fördelaktigt rent geografiskt också. Kanske lite. 🤷‍♀️

Seminstationen är inte bara en station, det är ett stuteri där man fö har inackorderingar. Men det var nog rejält orimligt av mig att ens tänka tanken att hästägarna kanske var där hos sina hästar ibland. Jag tackar ödmjukast för din trevliga input i tråden.
Det finns ungefär tusen olika trådar om vad det kostar att ta fram en häst, hur det ser ut geografiskt vet man också med sig innan man börjar. Det finns många norröver som föder upp hästar utan problem. 🤷‍♀️

Att hälsa på sina hästar ja men att komma till stationen och rida? Nej.
 
Det finns ungefär tusen olika trådar om vad det kostar att ta fram en häst, hur det ser ut geografiskt vet man också med sig innan man börjar. Det finns många norröver som föder upp hästar utan problem. 🤷‍♀️

Att hälsa på sina hästar ja men att komma till stationen och rida? Nej.

Fast sådant (att det inte är rimligt att komma och rida medan stoet står på station) vet man ju inte om man är nybörjare. Så då frågar man, vilket @_Taggis_ gjort och fått nej, som hon respekterat.

Tycker inte hon gjort något fel här egentligen? Klart man får bli stressad när det kör ihop sig och stoet brunstar på ens (ytterst få) jobbveckor, det skulle vem som helst bli...
 
Fast sådant (att det inte är rimligt att komma och rida medan stoet står på station) vet man ju inte om man är nybörjare. Så då frågar man, vilket @_Taggis_ gjort och fått nej, som hon respekterat.

Tycker inte hon gjort något fel här egentligen? Klart man får bli stressad när det kör ihop sig och stoet brunstar på ens (ytterst få) jobbveckor, det skulle vem som helst bli...
Fast det är ganska självklart att man inte kan komma och rida. Tänk om alla skulle komma och rida sina ston under tiden dom stod på station.
Ingen har påstått att h*n har gjort något fel så vet inte vad du syftar på?
 
Fast det är ganska självklart att man inte kan komma och rida. Tänk om alla skulle komma och rida sina ston under tiden dom stod på station.
Ingen har påstått att h*n har gjort något fel så vet inte vad du syftar på?

Självklart för oss, ja, men 9 utav 10 av de hästmänniskor jag känner som inte sysslar med avel (eller gjort det förut) har aldrig ens varit på en seminstation eller har någon aning om hur många ston det är som kommer och går där på en vecka...

Uppfattade det som kritik mot att TS frågat ang. ridningen, iom h*n ville hålla igång sitt sto. Men jag kanske misstolkade.
 
Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen?

Har seminerat mitt sto i år, första gången för oss båda. Ju mer jag läser ju mer funderar jag på hur folk som sysslar med avel får ihop sina liv. Eller har man ett helt team runt sig, som så mkt annat i hästvärlden kräver för att fungera? Jag har det inte. Är helt ensam, med allt, och försöker även sköta mitt jobb. Jag har mkt ledigt på sommaren men när jag väl jobbar då jobbar jag typ dygnet runt. Naturligtvis krockar mitt stos brunstcykel med mina pass på jobbet. Fick krångla och ringa in en kollega (Inte populärt) eftersom jag var tvungen åka till seminstation på en jobbvecka. Häst var inte dräktig och jag fick panik, jag kan inte köra till seminstation 3 dagar en vecka då jag jobbar. Då har jag inget jobb kvar. Fick på nåder lämna stoet på stationen och hämta när jag jobbat klart 5 dygn senare. Pust.

Nu är vi där igen. Dräktighetskoll i veckan och jag inser att om hon inte är dräktig nu heller så kör det ihop sig. Har lyckats få en i stallet att hämta henne Om jag får tillåtelse att lämna henne på stationen. Men det är 1 tim enkel väg från stallet och inget folk kör helst, jag vill inte besvära folk i onödan heller. Ingen annan i stallet sysslar med avel så vi kan inte hjälpas åt att köra varandras ston.

Sedan inser jag att antingen kommer 40-dagarskoll alt ny seminering att krocka med midsommarhelgen. Då ska jag befinna mig i andra delen av landet på en släktgrej som inte går att flytta (en familjemedlem fyller jämnt). Jahapp. Samma ångestkänsla igen. Svika familjen eller krångla med folk som kan tänkas vilja skjutsa min häst.

Så helt enkelt - hur får andra ihop logistiken? Jag blir helt matt bara jag tänker på detta, och jag är helt ny och har bara ett sto och kommer bara ta ett föl. Hur gör folk som sysslar med detta årligen? :o
När jag betäckte mitt sto så valde jag en seminstation där jag stallade upp henne på seminstationen tills allt var klart.
 
Det finns ungefär tusen olika trådar om vad det kostar att ta fram en häst, hur det ser ut geografiskt vet man också med sig innan man börjar. Det finns många norröver som föder upp hästar utan problem. 🤷‍♀️

Att hälsa på sina hästar ja men att komma till stationen och rida? Nej.

Finns det tusen trådar om hur folk som avlar får ihop det rent praktiskt, mkt beroende på hur deras yrkesliv ser ut? My bad isåfall. Kostnaden har jag mig veterligen inte ställt frågor om, jag har en budget och den kommer gå runt. Jag fattar att det inte är gratis, precis som allt med häst.

Men vad du hakar upp dig på att jag behöver rida. Jag har ju fått rådet att inte sluta rida henne - av avelskunnigt folk. Är mitt sto det enda sto som kommer från full träning till att förhoppningsvis få sitt första föl, där rådet är att inte ändra i hennes vanor?
Jag har gjort besök på 5 möjliga avelsstall där jag kan hyra in henne. På ett enda går det inte att komma dit och rida, det är samma stall där seminstationen ligger. Det är en av orsakerna till att jag inte lämnar henne där på långtidsuppstallning (de vill inte ha korttidsuppstallade), ridning samt att hon är lugnast i sin hemmamiljö. Jag förstår inte varför mitt resonemang är så hemskt orimligt i detta?
 
Finns det tusen trådar om hur folk som avlar får ihop det rent praktiskt, mkt beroende på hur deras yrkesliv ser ut? My bad isåfall. Kostnaden har jag mig veterligen inte ställt frågor om, jag har en budget och den kommer gå runt. Jag fattar att det inte är gratis, precis som allt med häst.

Men vad du hakar upp dig på att jag behöver rida. Jag har ju fått rådet att inte sluta rida henne - av avelskunnigt folk. Är mitt sto det enda sto som kommer från full träning till att förhoppningsvis få sitt första föl, där rådet är att inte ändra i hennes vanor?
Jag har gjort besök på 5 möjliga avelsstall där jag kan hyra in henne. På ett enda går det inte att komma dit och rida, det är samma stall där seminstationen ligger. Det är en av orsakerna till att jag inte lämnar henne där på långtidsuppstallning (de vill inte ha korttidsuppstallade), ridning samt att hon är lugnast i sin hemmamiljö. Jag förstår inte varför mitt resonemang är så hemskt orimligt i detta?
För mig känns det främmande, Jag blev tillsagd att sluta rida och ställa av i god tid för att det är svårare att få dom dräktiga annars. (Råd jag fick för typ 10 år sedan dock)
 
För mig känns det främmande, Jag blev tillsagd att sluta rida och ställa av i god tid för att det är svårare att få dom dräktiga annars. (Råd jag fick för typ 10 år sedan dock)

Och för mig är det tvärtom. Jag har fått till mig att fertiliteten mår bra av träning, så länge det inte är på elitnivå tex trav, galopp, fälttävlan. Vanlig hobbyträning är bara av godo, speciellt om stoet är van vid det. Som min är. Detta säger tom min seminstation.
Det är kanske skillnad på ston som gått i avel i flera år och är vana vid den lunken, men min är ju inte det... Hon är en vaken individ med mkt innanför pannbenet, min ambition är att inte göra stora förändringar som kan skapa stress. För det känns spontant värre för fertiliteten? För min egen del hade jag gärna sluppit ridandet, detta gör jag enbart för hennes skull. Planen är att trappa ner ridningen så hon vänjer sig stegvis vid mindre sysselsättning i takt med att det övergår mer mot betesperiod som i sig är en ny sysselsättning. Sedan när hon flyttar dit hon ska bo, så kommer ju ridningen att upphöra helt.
 
Och för mig är det tvärtom. Jag har fått till mig att fertiliteten mår bra av träning, så länge det inte är på elitnivå tex trav, galopp, fälttävlan. Vanlig hobbyträning är bara av godo, speciellt om stoet är van vid det. Som min är. Detta säger tom min seminstation.
Det är kanske skillnad på ston som gått i avel i flera år och är vana vid den lunken, men min är ju inte det... Hon är en vaken individ med mkt innanför pannbenet, min ambition är att inte göra stora förändringar som kan skapa stress. För det känns spontant värre för fertiliteten? För min egen del hade jag gärna sluppit ridandet, detta gör jag enbart för hennes skull. Planen är att trappa ner ridningen så hon vänjer sig stegvis vid mindre sysselsättning i takt med att det övergår mer mot betesperiod som i sig är en ny sysselsättning. Sedan när hon flyttar dit hon ska bo, så kommer ju ridningen att upphöra helt.
Min var en tävlingsponny som tränades massor och blev tillsagd att ställa av henne av seminstationen (flera jag pratade med) så knappast ett sto som var van vid lunk…

Blir hästen så pass stressad av att byta plats och vila hade jag funderat på om det är vettigt temperament att föra vidare? Jag vill dock inte ha nerviga och stressiga djur. Alla är olika.
 
Min var en tävlingsponny som tränades massor och blev tillsagd att ställa av henne av seminstationen (flera jag pratade med) så knappast ett sto som var van vid lunk…

Blir hästen så pass stressad av att byta plats och vila hade jag funderat på om det är vettigt temperament att föra vidare? Jag vill dock inte ha nerviga och stressiga djur. Alla är olika.

Intressant att råden är så olika :)

Jag gamblar inte. I vanliga fall får hon viloperioder såklart och jag lindar inte in henne i bomull även om hon stissar upp sig. Men jag tycker inte semineringsperiod är ett vanligt fall, jag curlar för att öka chanserna. Jag åker inte och besöker nya stall och rider för tränare på bortaplan heller. Jag vet att man kan men jag väljer bort för nu är fokus på att få ett föl viktigast. Jag är nog inte så unik i den tanken då det som sagt är en del jobb och pengar i avel...
Med tanke på att hennes stam är outstanding, förvärvningssäker och dessutom kombinationen med hingsten har beställningar på sig från Europa så är jag hyfsat trygg i att hon är lämplig att avla på.
 
Och för mig är det tvärtom. Jag har fått till mig att fertiliteten mår bra av träning, så länge det inte är på elitnivå tex trav, galopp, fälttävlan. Vanlig hobbyträning är bara av godo, speciellt om stoet är van vid det. Som min är. Detta säger tom min seminstation.
Det är kanske skillnad på ston som gått i avel i flera år och är vana vid den lunken, men min är ju inte det... Hon är en vaken individ med mkt innanför pannbenet, min ambition är att inte göra stora förändringar som kan skapa stress. För det känns spontant värre för fertiliteten? För min egen del hade jag gärna sluppit ridandet, detta gör jag enbart för hennes skull. Planen är att trappa ner ridningen så hon vänjer sig stegvis vid mindre sysselsättning i takt med att det övergår mer mot betesperiod som i sig är en ny sysselsättning. Sedan när hon flyttar dit hon ska bo, så kommer ju ridningen att upphöra helt.
mitt sto jag tog föl på är ju fd galopphäst. Nu hade jag henne i 5 år innan jag betäckte men jag tog beslutet att inte rida henne alls under dräktigheten, tänkte först hon skulle bli stressad av att inte få sysselsättning men det var tvärtom, jag upplevde henne som extremt harmonisk.
 
Finns det tusen trådar om hur folk som avlar får ihop det rent praktiskt, mkt beroende på hur deras yrkesliv ser ut? My bad isåfall. Kostnaden har jag mig veterligen inte ställt frågor om, jag har en budget och den kommer gå runt. Jag fattar att det inte är gratis, precis som allt med häst.

Men vad du hakar upp dig på att jag behöver rida. Jag har ju fått rådet att inte sluta rida henne - av avelskunnigt folk. Är mitt sto det enda sto som kommer från full träning till att förhoppningsvis få sitt första föl, där rådet är att inte ändra i hennes vanor?
Jag har gjort besök på 5 möjliga avelsstall där jag kan hyra in henne. På ett enda går det inte att komma dit och rida, det är samma stall där seminstationen ligger. Det är en av orsakerna till att jag inte lämnar henne där på långtidsuppstallning (de vill inte ha korttidsuppstallade), ridning samt att hon är lugnast i sin hemmamiljö. Jag förstår inte varför mitt resonemang är så hemskt orimligt i detta?
Ja det finns det och alla kommer alltid fram till olika saker.
Du är rolig du, jag hakar inte upp mig på att du rider ditt sto. Jag hakar upp mig för att jag upplever dig som extremt gnällig för över en lyxgrej du själv valt att ge dig in i. Men som sagt det finns folk som bara ser problem överallt och det finns folk som ser lösningar.

Och ja, jag skulle säga det är rätt så ovanligt idag att stona kommer från full träning om det inte gäller et. ”Alla” rekommenderar att låta stoet varva ner, vara i gott hull och inte full tävlingskondis när dom ska betäckas. Dessutom är de första 40 dygnen efteråt som känsligast så de flesta rider faktiskt inte då. Efter den känsliga perioden är det fritt fram. Man får till och med tävla fram till månad 5 om jag inte minns fel.
Det verkar inte riktigt som att avel är din grej. Ibland är det lättare att köpa sig ett redan fött föl^^
 
Självklart för oss, ja, men 9 utav 10 av de hästmänniskor jag känner som inte sysslar med avel (eller gjort det förut) har aldrig ens varit på en seminstation eller har någon aning om hur många ston det är som kommer och går där på en vecka...

Uppfattade det som kritik mot att TS frågat ang. ridningen, iom h*n ville hålla igång sitt sto. Men jag kanske misstolkade.
Nja, jag håller inte med och tycker faktiskt att det säger sig själv att det är orimligt att komma dit och rida. Besöka ja men rida nej.
Så ja, du misstolkade nog lite. Att rida efter man har betäckt tycker vissa är bäst för sina ston men jag syftade på att rida stoet när hon var på stationen.
 
Du har en poäng där. Jag har dock läst att det är naturlig/fri betäckning av en duktig hingst som är allra säkrast dräktighet, då en erfaren hingst känner exakt när stoet är på rätt ställe i cykeln, samt att mängden spermier är så otroligt många fler när det sker naturligt än med semin. Men men, vem vet , man får väl hitta ett sätt som passar just sitt sto :up:
Jag har läst detsamma (men minns inte var just nu). Har dock också läst att om ett sto inte tar sig på naturlig betäckning kan det vara idé att testa med semin, för att säkerställa att spermierna verkligen kommer in ordentligt.
 
Ja det finns det och alla kommer alltid fram till olika saker.
Du är rolig du, jag hakar inte upp mig på att du rider ditt sto. Jag hakar upp mig för att jag upplever dig som extremt gnällig för över en lyxgrej du själv valt att ge dig in i. Men som sagt det finns folk som bara ser problem överallt och det finns folk som ser lösningar.

Och ja, jag skulle säga det är rätt så ovanligt idag att stona kommer från full träning om det inte gäller et. ”Alla” rekommenderar att låta stoet varva ner, vara i gott hull och inte full tävlingskondis när dom ska betäckas. Dessutom är de första 40 dygnen efteråt som känsligast så de flesta rider faktiskt inte då. Efter den känsliga perioden är det fritt fram. Man får till och med tävla fram till månad 5 om jag inte minns fel.
Det verkar inte riktigt som att avel är din grej. Ibland är det lättare att köpa sig ett redan fött föl^^

Och jag upplever dig som extremt otrevlig kring en grej som det faktiskt inte krävs otrevlighet för att dela sina erfarenheter kring.

"Alla" är då tydligen inte de jag hört mig för hos, inkl min seminstation. Frågade senast vid förra semineringen. Det verkar ganska vanligt att förstagångsston rids under tiden. Men så kan det ju vara att folk säger olika.
 
Och jag upplever dig som extremt otrevlig kring en grej som det faktiskt inte krävs otrevlighet för att dela sina erfarenheter kring.

"Alla" är då tydligen inte de jag hört mig för hos, inkl min seminstation. Frågade senast vid förra semineringen. Det verkar ganska vanligt att förstagångsston rids under tiden. Men så kan det ju vara att folk säger olika.
Att trappa ner innan är väl det vanliga. Sen har jag svårt att tro att många ston skulle må dåligt av att ställas av på bete med andra hästar under perioden de semineras. Endel kan nog behöva det för att varva ner. Då får de ju utlopp för sina naturliga behov ändå. Äta gräs och gå med andra brunstiga ston ska väl vara en fördel.
För att sedan komma hem och börja jogga igång igen.
Mitt sto har busat i skogen hela vintern, ända fram tills nyligen. Anpassat efter dagsformen såklart. Hon ville inte alls gå på banan efter dygn 75 typ, så det blev skogen. Nu går vi lite promenader och jag har skrittat barbacka nån gång sista månaden. Hon är fin i hullet och verkar må bra. 😍
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
5 479
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 813
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 123
Senast: Soapbubble
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp