Vad jobbar ni med?

Att trappa ner innan är väl det vanliga. Sen har jag svårt att tro att många ston skulle må dåligt av att ställas av på bete med andra hästar under perioden de semineras. Endel kan nog behöva det för att varva ner. Då får de ju utlopp för sina naturliga behov ändå. Äta gräs och gå med andra brunstiga ston ska väl vara en fördel.
För att sedan komma hem och börja jogga igång igen.
Mitt sto har busat i skogen hela vintern, ända fram tills nyligen. Anpassat efter dagsformen såklart. Hon ville inte alls gå på banan efter dygn 75 typ, så det blev skogen. Nu går vi lite promenader och jag har skrittat barbacka nån gång sista månaden. Hon är fin i hullet och verkar må bra. 😍

Ja, men det är svårt med bete i mars, då min brunstade första gången. Hon seminerades v16 och då var det inte heller bete här ;) Hon har inte gått i flock sedan hon var unghäst och jag vill vänta med det tills dess att det finns gräs, finns det mat brukar allt lösa sig till det bättre ifall det nu skulle vara nåt bekymmer men det tror jag inte. Men man vet aldrig.
Nu har jag ju trappat ner träningen sedan i mars och nu går hon på sommarlov from i helgen och då kommer det bli vila. Efter dygn 40 (som vi hoppas kommer) ska hon flytta till det ställe hon ska föla på. Då blir det ingen mer ridning ändå.
 
Ja, men det är svårt med bete i mars, då min brunstade första gången. Hon seminerades v16 och då var det inte heller bete här ;) Hon har inte gått i flock sedan hon var unghäst och jag vill vänta med det tills dess att det finns gräs, finns det mat brukar allt lösa sig till det bättre ifall det nu skulle vara nåt bekymmer men det tror jag inte. Men man vet aldrig.
Nu har jag ju trappat ner träningen sedan i mars och nu går hon på sommarlov from i helgen och då kommer det bli vila. Efter dygn 40 (som vi hoppas kommer) ska hon flytta till det ställe hon ska föla på. Då blir det ingen mer ridning ändå.
😂😂😂 nä i mars blir det svårt 🤪 jag lever här och nu vet du 😎
 
Vi föder upp ett par föl om året. Hållit på mycket med SWB och det är ett evigt farande till seminstationen. Jag kunde dock ofta stalla upp korttid eller över dagen, så kunde lämna innan jobbet och hämta efteråt. Nu avlar vi mer ponny och det är naturlig betäckning så jag lämnar hos hingst tills de är färdiga och tar sedan hem dem och kollar dräktighet hemma.
 
Och jag upplever dig som extremt otrevlig kring en grej som det faktiskt inte krävs otrevlighet för att dela sina erfarenheter kring.

"Alla" är då tydligen inte de jag hört mig för hos, inkl min seminstation. Frågade senast vid förra semineringen. Det verkar ganska vanligt att förstagångsston rids under tiden. Men så kan det ju vara att folk säger olika.
Nu håller ju jag på med travare och det kommer mängder med ston till oss varje år som precis gjort sin sista start, då pratar vi ju om hästar i otroligt bra fysisk kondition och en vana att träna ganska hårt. Så visst finns det gott om exempel på att inte stona behöver ställas av i god tid innan. Det finns också de som tränar sina ston under tiden just för att precis som du är inne på, inte tappa all kondition om hon ej blir dräktig.

Har inga råd gällande hur du ska lösa motionsdelen för ditt sto tyvärr utan ville bara komma med lite input kring att många verkar tycka det är konstigt att du blivit rekommenderad att rida henne. Inte alls konstigt, förmodligen det hon mår bäst av och då är sannolikheten till dräktighet troligtvis störst.
Finns dock gott om exempel hos oss där stoet kommit direkt från banan, bokstavligen med flätad pannlugg osv, hon avbryter då ganska hastigt sin tävlingskarriär och ofta kommer de då i brunst när det sker en förändring samt byte av stall, skulle säga att vi har ganska god statistik på dräktighet på de damerna.
 
Precis som @Karro-Lina håller jag på med travhästar och hela familjen typ. Min mamma och hennes man bedriver tillsammans med hennes svärfar en medelstor uppföddning numera. Det har ibland väldigt talangfulla ston som skadar sig. Snabbt som attans bokar det hingst betäcker dem och släpper dem på lösdrift. Oftast går det bra som @Karro-Lina skriver trots att det är i full tävlingskondition. En del har det ställt av tidigare och det är ingen garanti för att det ska gå vägen då, i år har det ett sto det ställde av förra hösten som inte blir dräktig ..

Vi ställde av våran madame tre månader innan hon åkte på betäckning och det har hon bara sig själv och tacka för. Hon sparka sönder hovbenet i boxen när hon blev förbannad på vallacken. Det gick en spricka i det då. Så hon fick gå tills hon åkte till seminstation och gick där till i augusti samma år. Tror hon åkte i slutet på april det året. Annars hade hon nog tränat hela vägen fram tills det var dags för hon trivdes inte alls att bara gå, men nu är hon lugnet själv och är inne på sitt andra föl som snart är 4 veckor gammal. Hon har fått två på raken, står över i år och kommer tränas lätt i vinter för att få lite muskler på henne innan hon betäcks om nästa vår.

Hon trivs med sitt mamma liv numera, men då har det snart gått tre år sedan hon drog tävlingsskorna och hängde upp selen för sista gången på väggen.
 
@Karro-Lina och @MayGrace Tack för input :) Det har min seminstation också sagt, att den träning det handlar om för en vanlig hobbyridhäst är ingenting man behöver tänka som träning som skulle vara nån fara för fertiliteten, snarare tvärtom. Nu har dock min häst fått sommarlov och planen är att det är färdigridet nu, hon ska dräktighetskollas på 17 dygn nästa vecka och jag HOPPAS att hon nu är dräktig och tänker förbli. Då åker hon till sitt nya hem efter dygn 40. Sedan kommer det fortsätta vara avelsboxen för henne framöver, är planen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 497
Senast: BernT
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 939
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 167
Senast: Soapbubble
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 704
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp