Vad jobbar ni med?

Min lilla erfarenhet säger att fribetäckning inte alltid tar sig smidigt. Mitt sto stod en hel sommar hos hingsten utan att ta sig. Det var en flock med flera ston och såklart hingsten på ett bete. Hon var ranglåg och lite utstött. Hingsten betäckte henne dessutom så mycket att hela hennes bakben var tjocka och hela bakdelen, rumpa och ben var kladdiga. Hon blev nog för stressad. I augusti tog man ut henne och hingsten till en egen hage. Då tog det sig direkt. Men om förutsättningarna är bra och flocken bra och fungerande är det ju naturligt och bra. Dock stor risk för skador hos både ston och hingst när de får husera fritt.

Jag vet också att en del vars ston är svåra att få dräktiga väljer semin och då får dem dräktiga. Men såklart är det individuellt.

Jag tycker mig ha läst tidigare att oddsen att få dräktigt faktiskt är högre med semin än naturlig betäckning. Kanske pga man prickar det eksakt i rätt tid till ovuleringen + kollar så hingsten har tillräckligt bra sperma?
 
Jag är ensam och framförallt vakandet var värre än jag trodde. Jag trodde jag skulle kunna jobba som vanligt (har flexibelt jobb där jag kan ha möten på distans) men sömnbristen gjorde sig påmind.

Nu när fölet kommit är jag också ensam till 99%. Han har dålig benställning, var svag vid födseln osv och har nu fått sår på ballarna. Imorgon kommer hovslagare.
Men jag resonerar att jag kommer alltid vara ensam med mina hästar. Så jag får ju lära fölet ensam.
Han är 1.5 vecka nu, han leds ut med grimma och grimskaft med sin mamma. Jag lyfter hans hovar varje dag, tvättar rumpan, lägger om såren osv. Allt ensam. För så kommer det vara i framtiden.
 
Smidigt eller inte beror ju på vilket upplägg man väljer oavsett semin/naturligt. Väljer man att ställa stoet på stuteri tills den är dräktig så kvittar det ju egentligen om den betäcks naturligt eller via semin för egen del. Man måste ju inte köra hästen om man inte vill. Sen att många väljer att göra det - om man har möjlighet - är ju upp till var och en.

Jag tyckte det var smidigt att ha henne hemma och kunde rida. Inga problem att lasta och köra för mig, och jag kunde välja vilken hingst jag ville.
 
Sist jag tog föl valde jag hingstar på naturlig betäckning, just för att det är mycket enklare att stämma av när jag kan lämna stoet hos hingsthållaren, än att stämma av och få tider att passa med en seminstation.

Jag kan inte ta ledigt hur som helst på vardagarna utan det måste planeras veckor i förväg.

Har använt mig av seminhingstar tidigare och kände alltid en stress över allt detta körande fram o tillbaka.
Men sysslar man med halvblodsavel så är det ju semin på de allra flesta så där har man inte mycket val.
 
Sist jag tog föl valde jag hingstar på naturlig betäckning, just för att det är mycket enklare att stämma av när jag kan lämna stoet hos hingsthållaren, än att stämma av och få tider att passa med en seminstation.

Jag kan inte ta ledigt hur som helst på vardagarna utan det måste planeras veckor i förväg.

Har använt mig av seminhingstar tidigare och kände alltid en stress över allt detta körande fram o tillbaka.
Men sysslar man med halvblodsavel så är det ju semin på de allra flesta så där har man inte mycket val.
Här omkring går de då att välja. Lämnar vid tillfälle, hämtar när den är dräktig. Får gå på bete mellan UL och semin. Betalar per dygn.
 
TS. Jag förstår att det är trixigt för dig. Vad har du för ras på din häst? Kan det finnas någon annan hingsthållare där du kan lämna henne under lugna förhållanden medans hon betäcks så du slipper fara fram och tillbaka i tid och otid? Varför känner du att du måste rida henne just under betäckningen? Om det är delvis haken till att du inte kan lämna henne...
Det är semin som gäller. Finns inte många hingstar jag kan tänka mig i Sverige och de två som finns står 60 mil bort i vilket fall. Ingen betäcker naturligt. Maidensto så utlandskick känns vanskligt.

Nu har jag ju den här stationen i år så det är ju dyrt och dumt att byta. Valde en med bra rykte i min region. Det är ungefär lika långt till de andra som finns.

Jag har en häst med mkt i huvet och hon vill ha rutiner och aktivering. Har fått rådet att inte ändra något i samband med seminering dvs en häst som är van att ridas bör fortsätta med det och en som är van att bara gå i hagen bör ej sättas igång att tränas i samband med seminering.
Och Om hon inte skulle ta sig (Gud förbjude) så ville jag inte tappa all kondition genom att ställa av henne i flera månader. Jag har istället successivt tagit ner henne i träning istället för att abrubt ställa av från att gå fullt 6 dagar i veckan.
Hon stressar lätt upp sig vid flytt och jag ville undvika att flytta henne en gång till i onödan när hon ändå ska vidare inför fölning.

Så därför är det som det är nu. Jag gjorde som jag trodde var bäst, som de flesta nog gör utifrån sitt.
 
Det är semin som gäller. Finns inte många hingstar jag kan tänka mig i Sverige och de två som finns står 60 mil bort i vilket fall. Ingen betäcker naturligt. Maidensto så utlandskick känns vanskligt.

Nu har jag ju den här stationen i år så det är ju dyrt och dumt att byta. Valde en med bra rykte i min region. Det är ungefär lika långt till de andra som finns.

Jag har en häst med mkt i huvet och hon vill ha rutiner och aktivering. Har fått rådet att inte ändra något i samband med seminering dvs en häst som är van att ridas bör fortsätta med det och en som är van att bara gå i hagen bör ej sättas igång att tränas i samband med seminering.
Och Om hon inte skulle ta sig (Gud förbjude) så ville jag inte tappa all kondition genom att ställa av henne i flera månader. Jag har istället successivt tagit ner henne i träning istället för att abrubt ställa av från att gå fullt 6 dagar i veckan.
Hon stressar lätt upp sig vid flytt och jag ville undvika att flytta henne en gång till i onödan när hon ändå ska vidare inför fölning.

Så därför är det som det är nu. Jag gjorde som jag trodde var bäst, som de flesta nog gör utifrån sitt.

Jag tycker du resonerat vettigt. Vad man får ha i åtanke är att vuxna ston som aldrig haft föl förut inte alltid har så lätt att bli dräktiga direkt. Därav kan det tyvärr bli flera vändor till stationen. Vilket ju verkar bli lite svårt när ni har såpass långt dit och stoet dessutom (givetvis) brunstar medan du jobbar.... Men tror inte resultatet varit annorlunda om du lämnat henne, plus att hon givetvis skulle tappa i kondis då som du skriver.
 
Jag har antingen varit på seminstationen tidigt som attan på morgon/ lämnat över dagen och eller hämtat kvällar. Noga med fertila hingstar och haft bra fertila ston det underlättar enormt.
Sen kör jag och gör dygnkollen olika tider beroende på jobb och vet.
Jag jobbar ej heltid just nu och har en sambo med flexibla arbetstider.
Vakande sköter jag det mesta själv ( behöver inte mkt sömn). Haft lite krångel med en ett par föl men det har löst sig.
 
Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen?

Har seminerat mitt sto i år, första gången för oss båda. Ju mer jag läser ju mer funderar jag på hur folk som sysslar med avel får ihop sina liv. Eller har man ett helt team runt sig, som så mkt annat i hästvärlden kräver för att fungera? Jag har det inte. Är helt ensam, med allt, och försöker även sköta mitt jobb. Jag har mkt ledigt på sommaren men när jag väl jobbar då jobbar jag typ dygnet runt. Naturligtvis krockar mitt stos brunstcykel med mina pass på jobbet. Fick krångla och ringa in en kollega (Inte populärt) eftersom jag var tvungen åka till seminstation på en jobbvecka. Häst var inte dräktig och jag fick panik, jag kan inte köra till seminstation 3 dagar en vecka då jag jobbar. Då har jag inget jobb kvar. Fick på nåder lämna stoet på stationen och hämta när jag jobbat klart 5 dygn senare. Pust.

Nu är vi där igen. Dräktighetskoll i veckan och jag inser att om hon inte är dräktig nu heller så kör det ihop sig. Har lyckats få en i stallet att hämta henne Om jag får tillåtelse att lämna henne på stationen. Men det är 1 tim enkel väg från stallet och inget folk kör helst, jag vill inte besvära folk i onödan heller. Ingen annan i stallet sysslar med avel så vi kan inte hjälpas åt att köra varandras ston.

Sedan inser jag att antingen kommer 40-dagarskoll alt ny seminering att krocka med midsommarhelgen. Då ska jag befinna mig i andra delen av landet på en släktgrej som inte går att flytta (en familjemedlem fyller jämnt). Jahapp. Samma ångestkänsla igen. Svika familjen eller krångla med folk som kan tänkas vilja skjutsa min häst.

Så helt enkelt - hur får andra ihop logistiken? Jag blir helt matt bara jag tänker på detta, och jag är helt ny och har bara ett sto och kommer bara ta ett föl. Hur gör folk som sysslar med detta årligen? :o
Jag jobbar hemifrån men trots det tycker jag det är sjukt segt att köra fram och tillbaka till stationen. De som går (har en superkänslig som ej fixar att stå kvar) går alltså kvar där tills dom är dräktiga. Det kostar mer för mig med både tid och pengar att köra fram och tillbaka med flera ston+föl hela säsongen.
Mitt förslag till dig är alltså att använda en station som hästen kan stå kvar på tills hon är dräktig om det är så svårt att få ihop det för dig att köra fram och tillbaka vid dessa tillfällena. :)
De flesta jag känner som har många ston gör antingen såhär eller har egen semistation.
Ang det med familjen eller häst så är det lite så att hålla på med avel, det går liksom inte att planera när saker och ting ska ske. Även om hästen tex sprutas så är det inte säkert stoet är redo att semineras en viss dag osv. Här i Skåne finns det flera som kör hästtaxi och kör tex ston till station eller djursjukhus osv. Ärligt talat ser jag inte riktigt ditt problem, det finns många som bara tar ett föl om året och är ensamma om att vaka och hela grejen. Vill man inte vaka heller så finns alternativet att lämna till ngn som tar emot ston för fölning.
 
Jag tycker mig ha läst tidigare att oddsen att få dräktigt faktiskt är högre med semin än naturlig betäckning. Kanske pga man prickar det eksakt i rätt tid till ovuleringen + kollar så hingsten har tillräckligt bra sperma?
Du har en poäng där. Jag har dock läst att det är naturlig/fri betäckning av en duktig hingst som är allra säkrast dräktighet, då en erfaren hingst känner exakt när stoet är på rätt ställe i cykeln, samt att mängden spermier är så otroligt många fler när det sker naturligt än med semin. Men men, vem vet , man får väl hitta ett sätt som passar just sitt sto :up:
 
Jag är ensam och framförallt vakandet var värre än jag trodde. Jag trodde jag skulle kunna jobba som vanligt (har flexibelt jobb där jag kan ha möten på distans) men sömnbristen gjorde sig påmind.
Ja jisses, jag övervägde föl ett tag i vintras när mitt sto fick en gaffelbandsskada och tänkte då på hur svårt det måste vara att orka jobba under hela processen! Jag vet bara hur tufft det har varit tex i perioder med skada som krävt att jag varit i stallet extra (tex vid boxvila), arbetsförmågan är ju som bortblåst pga trötthet.. Fattar verkligen inte hur folk orkar med sitt vanliga jobb även om man har möjlighet att vara flexibel med arbetstider..
 
Jag har jobbat inom vården och därmed kunnat byta dagpass mot kvällspass de gånger jag behövt köra till seminstationen på morgonen. Oftast har jag fått lämna kvar några dagar tills stoet varit seminerad. Den station jag haft har inte haft möjlighet att ha kvar stoet till konstaterad dräktighet utan jag har behövt hämta hem efter seminering och sedan köra tillbaka för dräktighetskoll.
De gånger jag lämnat kvar henne har jag lämnat och hämtat på kvällstid efter jobbet.
Nu har jag kontorsjobb med flex och vi får jobba hemifrån ibland. Så skulle jag seminera nu så skulle det krävas att jag kollar med chefen om det är okej att flexa och jobba hemma de dagar jag behöver åka till seminstationen på morgonen.
Skulle inte det vara okej så får jag välja på att lämna bort stoet 10-15 mil från oss eller helt enkelt låta bli att betäcka.

Vad gäller fölning så har jag tagit semester ett par veckor kring fölning och skött vakandet i stort sett själv via kamera i mobilen. Sambon har haft koll några timmar på em kväll då jag fått sova.
Senaste två fölen vi haft har krävt omvårdnad dygnet runt de första dagarna. Den ena hade kontrakturer fram och kunde inte stå första dygnen så där var det flaskmatning och stretching en gång i timmen och den andra var prematur och kunde inte stå av den anledningen. Hon blev bara fyra dygn gammal.
Sambon tog ledigt några dagar och hjälpte mig, annars vet jag inte hur det hade gått. När den första väl kunde ställa sig, dia och lägga sig själv så var de tvungna att stå på box hela sommaren pga att han blev sned i frambenen. Det innebar väldigt tidiga morgnar innan jobbet, tog ca en timme att mocka morgon och kväll då han och mamman rörde runt ordentligt i boxen så jag klev upp vid 4 på morgonen när jag jobbade dag. Jobbade jag kväll var jag hemma vid 22 och sedan i stallet till ca 23.30, och så upp kl 4 morgonen efter. Jobbade jag helg var jag på jobbet 7-21 så då blev det både tidoga morgnar och sena kvällar. De dagar jag var ledig försökte jag hålla efter genom att mocka flera gånger per dag.
Däremellan var det många veterinär- och hovslagarbesök som skulle hinnas och orkas med.
När jag väl fick min sommarsemester två månader efter att han föddes var jag så slut att jag inte hade orkat en dag till. La mig och vilade i väntan på veterinären en av de första dagarna på semestern, hörde inte när hon kom, hörde inte när hon ringde, tillslut kom hon in i huset och väckte mig 🙈
Fixade allt själv då sambon jobbade och fick ta det mesta kring barnen. Det skulle fixas med fölskor av och på flera gånger om dagen bla, vilket innebar att fölis tidigt lärde sig att stå uppbunden och lyfta på hovarna. Han var hopplös att leda ut till den lilla sjukhage de fick börja gå i efter ett par månader, stegrade och skuttade å höll på så då knöt jag fast honom i tömkörningsgjorden på mamman och han kunde därmed inte hålla på att busa.
Så man blir uppfinningsrik när man är själv. Var tex tvungen att lasta och hantera dem själv när jag var iväg till veterinär och hovslagare då jag inte hade någon som kunde hjälpa mig varje gång. Gick jättebra, han blev tack och lov mindre kaxig när han var iväg hemifrån och då var det inga problem att leda båda två. Åkte själv och lämnade och hämtade dem när han skulle opereras 15 mil bort.

Så det är bra att ha en plan på hur man löser det om fölet behöver mycket omvårdnad. Vi har stallet hemma på gården så det underlättade ändå mycket. Vill inte ens tänka på hur det hade varit om jag haft dem inhyrda och behövt sköta om dem själv. Antingen hade jag fått betala någon för att hjälpa mig eller så hade jag fått typ bosätta mig i stallet.

Så att ta föl på sitt sto är inte bara att göra. Det gäller att fundera på om man verkligen fixar det, om man inte gör det, har man någon som kan hjälpa till eller går det lösa på något sätt? Gör det inte det så får man tyvärr avstå och kanske i stället köpa ett föl eller låna magen på något sto där någon annan sköter allt det praktiska åt en.
 
Jag kör naturlig betäckning på mina. Då lämnar jag dem hos hingsthållaren tills bekräftad dräktighet. Annars hade det inte gått för mig.

I övrigt har jag hästarna hemma på gården och blir på så vis flexiblare med tider. Jag har fördelen att ha flextid och möjlighet att arbeta hemifrån i mitt yrke samt hjälp i granngården om det skulle köra ihop sig. Jag börjar hantera fölen tidigt och använder tömkörningsgjord på mamman att binda fast dem i när jag lär in att gå i grimskaft.
 
Jag jobbar hemifrån men trots det tycker jag det är sjukt segt att köra fram och tillbaka till stationen. De som går (har en superkänslig som ej fixar att stå kvar) går alltså kvar där tills dom är dräktiga. Det kostar mer för mig med både tid och pengar att köra fram och tillbaka med flera ston+föl hela säsongen.
Mitt förslag till dig är alltså att använda en station som hästen kan stå kvar på tills hon är dräktig om det är så svårt att få ihop det för dig att köra fram och tillbaka vid dessa tillfällena. :)
De flesta jag känner som har många ston gör antingen såhär eller har egen semistation.
Ang det med familjen eller häst så är det lite så att hålla på med avel, det går liksom inte att planera när saker och ting ska ske. Även om hästen tex sprutas så är det inte säkert stoet är redo att semineras en viss dag osv. Här i Skåne finns det flera som kör hästtaxi och kör tex ston till station eller djursjukhus osv. Ärligt talat ser jag inte riktigt ditt problem, det finns många som bara tar ett föl om året och är ensamma om att vaka och hela grejen. Vill man inte vaka heller så finns alternativet att lämna till ngn som tar emot ston för fölning.

Jag förstår att du inte menar så, men lite provocerad blir jag av att du inte ser mitt problem. Jag upplever ett jätteproblem som jag inte förstår hur folk lyckas rodda runt, ffa ensamma. Jag har ingen sambo som hjälper varken med avlastning i stallet eller livet runtikring, jag jobbar inte hemifrån utan har spikade pass som ej går att byta alt har jour med 30 min inställelsetid och en tur för mig till station tar som sagt 4-5 tim, det finns inte hästtaxi, stationen vill ogärna ha kvar ston och utifrån min häst var det smidigare för henne att åka än att lämnas. Hur som haver tänker jag inte byta station mitt i säsongen - jag visste väl inte bättre helt enkelt som nybörjare utan tog en med gott rykte i "närområdet" och försökte tänka positivt att det skulle nog gå att lösa med det praktiska för folk sysslar ju bevisligen med detta och de flesta lär ju jobba heltid. Tji fick man. Nu hoppas jag bara att jag kan lösa det med släktingens kalas, på nåt vänster (vet ej hur) och sedan får jag helt enkelt inte göra annat på min semester än passa dessa turer.

Men som sagt, jag fattar att du inte menade det så.
 
Så att ta föl på sitt sto är inte bara att göra. Det gäller att fundera på om man verkligen fixar det, om man inte gör det, har man någon som kan hjälpa till eller går det lösa på något sätt? Gör det inte det så får man tyvärr avstå och kanske i stället köpa ett föl eller låna magen på något sto där någon annan sköter allt det praktiska åt en.

Ja precis. Jag tänker ju alltid worst case och hoppas på best case. Därför sonderade jag tidigt vart jag kunde hyra in henne under dräktighet och fölning fram till avvänjning. Jag vet ju att jag inte fixar det, dessutom vill jag inte ha ett ensamt föl. Så den biten löser jag, annars hade jag aldrig kommit på tanken. Mitt bekymmer är att jag trodde för gott om hur jag skulle lösa det praktiska kring semineringen ;) Jag vet ju att det brukar innebära mkt åkande och krånglande, men hade såklart hoppas att Gud eller nån kunde stå på min sida och se till att detta inte krockade med mina jobbveckor eller den enda helgen då jag behövde vara hos min släkt i andra delen av landet. Tji fick man. Igen. Gud gav mig fingret :rofl:
 
Har bara tagit ett föl. Jag lämnade in stot till stationen och hämtade när hon var konstaterad dräktig. Hade aldrig funkat att köra fram och tillbaka pga jobbet.

Detta var semi.
 
Ja precis. Jag tänker ju alltid worst case och hoppas på best case. Därför sonderade jag tidigt vart jag kunde hyra in henne under dräktighet och fölning fram till avvänjning. Jag vet ju att jag inte fixar det, dessutom vill jag inte ha ett ensamt föl. Så den biten löser jag, annars hade jag aldrig kommit på tanken. Mitt bekymmer är att jag trodde för gott om hur jag skulle lösa det praktiska kring semineringen ;) Jag vet ju att det brukar innebära mkt åkande och krånglande, men hade såklart hoppas att Gud eller nån kunde stå på min sida och se till att detta inte krockade med mina jobbveckor eller den enda helgen då jag behövde vara hos min släkt i andra delen av landet. Tji fick man. Igen. Gud gav mig fingret :rofl:
Ja jag hade också en bild av att ”hur krångligt kan det vara” och fick ju också vackert inse att allt. Verkligen allt. Får stå tillbaka vid minsta krångel, om man inte vill betala stationsavgiften och åka hem utan föl ändå. Jag har inget jobb jag direkt behöver ta hänsyn till men seriöst åkte jag 5 dagar vissa veckor med mitt sto och de räknar man ju inte med.
Jag förstår att du inte vill byta station mitt i säsongen. Men det kändes lite modigt att våga chansa att brunsterna skulle klaffa med ledig tid från jobbet 🙈 vad i livet brukar gå smidigt när det kan krångla 😂
Hoppas du hittar nån back up som kan hjälpa dig köra. Är ju så mkt pengar så tråkigt om det inte går pga allt annat.
 
Ja jag hade också en bild av att ”hur krångligt kan det vara” och fick ju också vackert inse att allt. Verkligen allt. Får stå tillbaka vid minsta krångel, om man inte vill betala stationsavgiften och åka hem utan föl ändå. Jag har inget jobb jag direkt behöver ta hänsyn till men seriöst åkte jag 5 dagar vissa veckor med mitt sto och de räknar man ju inte med.
Jag förstår att du inte vill byta station mitt i säsongen. Men det kändes lite modigt att våga chansa att brunsterna skulle klaffa med ledig tid från jobbet 🙈 vad i livet brukar gå smidigt när det kan krångla 😂
Hoppas du hittar nån back up som kan hjälpa dig köra. Är ju så mkt pengar så tråkigt om det inte går pga allt annat.

Jag har 3-4 jobbveckor där jag jobbar dygnet runt, under den här perioden som det handlar om dvs från påsk och fram till mitten på augusti. Min häst har såklart lyckas prickat in 2 av dom. Vad är oddsen för det? Folk säger alltid åt mig att jag inte ska ta worst case för givet och vara så himla negativ - mitt svar är att de inte sysslat med hästar i 30 år :angel:
 
Jag tycker du resonerat vettigt. Vad man får ha i åtanke är att vuxna ston som aldrig haft föl förut inte alltid har så lätt att bli dräktiga direkt. Därav kan det tyvärr bli flera vändor till stationen. Vilket ju verkar bli lite svårt när ni har såpass långt dit och stoet dessutom (givetvis) brunstar medan du jobbar.... Men tror inte resultatet varit annorlunda om du lämnat henne, plus att hon givetvis skulle tappa i kondis då som du skriver.
Som positiv motvikt och positivt exempel så tog sig mitt då 15-åriga sto på första försöket med semin :)
Hingsten jag valde, Feliciano, var då känd för sin goda fertilitet.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 810
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 123
Senast: Soapbubble
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 306
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp