Bukefalos 28 år!

Fostringstips önskas!

Snobben

Trådstartare
Jag har precis haft kontakt med en tant & ska vara hundvakt åt hennes 2 ½ åriga schäfer tik i 11dagar framöver.
Hade hunden på "prov" i ett dygn & hunden är så j...la jobbig!
Jag menar schäfrar är ju lättlärda vad jag vet men denna har inte fått ordentlig uppfostran.
*Hon DRAR i kopplet,ska kunna fot,men lyssnar dåligt(har strypkoppel)hon är ju ganska stor=Jobbigt!

*Hon drar till & rycker mot hundar/katter som passerar och skäller

*Står med nosen typ I maten när man ska äta

*Går upp i soffan,som hon inte får va i (när man inte ser)

*Gnäller(även hemma,trodde jag inte!Hos ägaren alltså)

Det jag gjort:
Drar i koppel/Har försökt dra till en gång & tydl säga FOT,berömma om hon lyder.
Drar mot hundar osv/Blivit arg & sagt från på skarpen
Nosen i maten/Sagt "gå & lägg dig",avvisat henne
Soffan/Hon har aldrig fått vara där när jag ser,sagt ifrån
Gnäller/ja inget verkade hjälpa(sa Tyst,typ)

Dessutom hoppar hon upp med tassarna i fönstret & kollar

Lite tips?
 
Sv: Fostringstips önskas!

Hör med Guardian Angel, han/hon är den kunnigaste personen i det här forumet i mitt tycke ( känner inte personen ifråga utanför nätet) vad gäller dressyr och dessutom ägare av just Shäfrar så vem kan ge bättre råd? ;)

Men om du ska vara hundvakt en kortare tid är det nog rätt utsiktslöst att komma någon vart. Åtminstone tre månader behövs enligt mig för att lära en gammal hund att sitta så att säga.

Mina förslag
Drar i koppel Snärta til med kopplet och säg nej, berömm så snart det går bra och hunden inte drar. Här vet jag med bestämdhet att Guardian Angel har bättre metoder!
Drar mot hundar osv Undvik andra hundar under promenaden för att istället släppa under ordnade former där du helst ska kunna komendera din hund att stanna kvar medan du går fram och hälsar på de andra hundarna. Sedan återvänder du till din hund och ger klartecken att "nu får du hälsa". Så småningom kan ni gå förbi andra hundar eftersom din hund vet att den ska vänta på grönt ljus från dig.
Nosen i maten Forsätt som du gör och komplitera med andra ledarskapsövningar så som att gå först genom dörrar och runt hörn, varsågod vid hundmaten, varsågod i/ur bilen, varsågod att hälsa på hundar och människor. Ge ALDRIG hunden mat eller rester från bordet i samband med måltiden eller direkt efter. Ge hunden mat innan du själv äter, eventuellt med gårdagens rester om du tycker det är nödvändigt.
Soffan/Fortsätt som du gör
Gnäller Beror på hur och varför hon gnäller, i vilket samanhang osv

Mvh
Björn
 
Sv: Fostringstips önskas!

Tack för svar! :bow:
Hoppas att experterna här ser min tråd! ;)

Ja,det är svårt på kort tid.Men vill få det rätt iaf när jag ska ha henne.Hon är verkligen nonchalant,snurrar in en i kopplet när man ska ut,springer före alt efter(dvs både och)i trappan och ur bilen tex kastar hon sig typ,ingen fason alls!
 
Sv: Fostringstips önskas!

för det första är hunden antagligen understimulerad om den går runt och gnäller hela tiden. En schäfer är ju en brukshund som måste jobba! och om en hund är understimulerad kommer ofta många problem med det,tex aggressivitet mot andra hundar(hunden kommer på egna aktiviteter att göra,då tex att göra utfall). Tycker det blir fel om man bara bestraffar allt hunden gör fel,för det finns ju antagligen en anledning till allt detta. Antingen tar man tag i problemen från grunden och försöka lösa dem "underifrån",alltså inte bara bestraffa allt hunden gör fel,utan komma fram till varför hunden gör som den gör och arbeta utifrån det. Om du inte känner att du orkar/kan klara detta så skit i det,men håll inte på och besraffa i onödan,det funkar liksom inte i längden,hunden blir bara "döv" för bestraffning. Och vad är det för mening att försöka få en okoncentrerad hund att gå fot när den inte verkar ett dugg motiverad. Bättre är väl att börja träna enkel kontakt,och sen utveckla det till ett fotgående när hunden självmant tar kontakt med dig.
 
Sv: Fostringstips önskas!

angående att stå med nosen i er mat när ni äter skulle jag ha en stark vattenpistol,och precis när hunden sätter upp sin stora nos på bordet,spruta på den rätt mellan ögonen. Det blir en liten chockupplevelse för hunden,även fast du inte direkt har varit dum,enligt hunden,som inte riktigt kan fatta att det var du som gjorde det...
 
Sv: Fostringstips önskas!

ge inte hunden mat innan du själv,ge hunden mat efter = alfan äter först
 
Sv: Fostringstips önskas!

För det första skulle jag som hundvakt säga till ägaren hur det ligger till. Tala om att hunden sliter och drar, ligger i sofforna m.m Fråga om Du under dessa 11 dagar får korrigera och börja träningen för att få bort dessa beteenden. Får Du det så är det helt upp till Dig, om Du anser det vara värt det? Annars skulle jag tacka nej till att passa hunden.

Känner Du hunden sedan tidigare? Jag är inte så jätteförtjust i att någon som inte har en relation med hunden ska sätta igång och träna, speciellt inte när det handlar om uppfostring.

Jag har egentligen inte tid att svara men det får gå lite snabbt. :crazy:

Drar i koppel/ Byt ut strypet mot ett läderhalsband eller en sele, OM du orkar hålla henne med det! Så fort hunden drar så stanna. Inga kommandon, som nej, stanna eller annat ryt, när hon drar. Vänta ut henne tills hon på något sätt lättar trycket. Antingen genom att sätta sig ner, titta på dig/eller åtminstonde tittabakåt, eller tar ett steg bak. Du ska känna att trycket i kopplet minskar. När du gör det så fortsätt gå. Sedan får Du fortsätta på detta sätt. Snart inser hunden att det inte lönar sig att dra. Men det gäller att vara väldigt konsekvent och göra detta varje gång du är ute. Belöna även hunden när den går med slakt koppel. Oj, finns massor att skriva, men det får bli lite snabbt idag.



Drar mot hundar osv/ Förebygg. Ser du en hund innan henne så fånga hennes uppmärksamhet, antingen genom att visa en boll eller locka med godis. Detta är inget du kommer kunna träna bort på några dagar, så mitt tips är att helt enkelt "muta" henne under dessa dagar. Hinner Du inte fånga hennes uppmärksamhet så håll bara i kopplet, gå förbi och ignorera den andra hunden. Inte ryta och slita i hunden. Håll i och gå!


Nosen i maten/ Jag skulle bara rekommendera att inte ta upp denna "kamp" under så kort tid. Stäng av köket med ett kompost galler medans ni äter, eller ge henne ett tuggben.



Soffan Inget ni kan göra åt på så kort tid. När Ni är hemma så kan Ni när hon försöker komma upp, putta ned henne. Är Ni inte hemma så stäng till vardagsrummet.

Gnäller/ Varför gnäller hon? Inget Du kan göra åt heller, utan att veta varför hon gnäller. Tror visserligen att det blir mkt bättre om Du under dessa dagar verkligen aktiverar henne. Rejäla långpromenader i skogen och så hjärngympa. Låt henne balansera på stock och sten i skogen. Ge lite aktiveringsövningar hemma. Så kommer hon inte ha ork att gnälla.

Dessutom hoppar hon upp med tassarna i fönstret & kollar Inget jag heller skulle göra något åt under denna tid. Se till att det inte finns något i fönstret som hon kan råka välta ned.


Mycket snabbt svarat! :o Men tyvärr, under så kort tid så anser jag det inte vara värt att börja träna bort dessa beteenden. Det är ju inte helt säkert att hon har dessa beteenden hemma.
Men om Du ska få bort alla dessa under denna tid, kommer du tappa mkt av den relation ni ändå behöver ha när ni är ute på promenad. Bättre att ägna tid till att hon ska kunna uppföra sig på promenaderna.
 
Sv: Fostringstips önskas!

mallan skrev:
ge inte hunden mat innan du själv,ge hunden mat efter = alfan äter först

Jag håller med dig. Men när det gått så här långt så kan det hjälpa att hunden får mat någon timme innan och förhoppningsvis går och lägger sig mätt och belåten. Guardians tips i frågan är ju å andra sidan de bästa under elva dagars tid.

Plus allt det här med att fråga ägaren om lov så kan det ju också vara så att "tanten" har metoder och rutiner som får det att fungera bättre hemma hos henne? Värt att fråga efter.

Mvh
Björn
 
Sv: Fostringstips önskas!

mallan skrev:
ge inte hunden mat innan du själv,ge hunden mat efter = alfan äter först

Tycker inte det har med ledarskap alls att göra. Mina hundar äter oftas innan mig och min sambo, eller så äter de samtidigt. Har aldrig haft problem med samarbetet, eller ledarskapet som många kallar det.

I en vargflock så äter inte alfaparet först. Om det inte råder matbrist förstås. Då måste de som jagar vara starkast = de får äta sig mättast.
I en flock är det valpar och ungdjur som äter först, sedan äter alfaparet.

Ska vi då gå vidare så tycker många att man genom att gå ut först genom dörrar eller gå först på stigar, kan höja sitt ledarskap. Fel, anser jag. Går vi till hur det fungerar i en vargflock, så skulle då ungdjuren vara högst i rang. De går nämligen oftast först när de är dags för att gå på vandringar eller på jakt. Varför ska de äldre vargarna pulsa i djupsnön på vintern, när de lika gärna kan gå i det upptrampade spåren efter pigga, glada ungvargar?
Varför ska de äldre, gå och hålla öron och ögon öppna och vara på sin vakt, när de lika gärna kan låta de yngre i flocken göra det? De yngre har mer energi och tycker livet är spännande, så de kan lika gärna få jobba bort lite av denna sprudlande energi, för när det gäller är det ändå de äldre och mer rutinerade som ska jaga efter bytet. Då behöver de använda sin energi.
 
Sv: Fostringstips önskas!

Tack för svar! :bow:

Ang tanten(alla som undrade)så är hon glad att nån försöker uppfostra hunden.Trodde att hunden gnällde för den ville hem,men gnällde så fort hon kom hem med.Dessutom ställde hunden sig i fönstret & gnällde efter mig när jag gick. :p

Är på gränsen att ha en sådan hund tycker jag,men ger det en chans.Jag drog till & skällde när hon sprang mot andra hundar,verkade funka,sen var hon lugn.Tanten påstår iaf att man ska säga ifrån(hon har gått på hundkurs/träning men vet inte om hon lyckats så bra :smirk:)

Hon säger att hunden går jättebra med tränaren på klubben så jag tror hunden mest testar sina gränser/är nonchalant.

Mallan:Det var en idé!En hund i ansiktet när man äter är inte vad jag vill ha!

Jag tog över en 12årig galen tax när jag var yngre(bet folk osv)och tom den(*saknar henne* :crazy: )gick att få fason på...

Men visst,inte min hund denna.
 
Sv: Fostringstips önskas!

man ska vara mycket försiktig med att "dra till och skälla" när hunden gör utfall. risken är STOR att den lägger mer kraft i utfallet nästa gång (ni skäller tillsammans enligt hunden).
 
Sv: Fostringstips önskas!

GaurdianAngel skrev:
Drar i koppel/ Byt ut strypet mot ett läderhalsband eller en sele, OM du orkar hålla henne med det! Så fort hunden drar så stanna. Inga kommandon, som nej, stanna eller annat ryt, när hon drar. Vänta ut henne tills hon på något sätt lättar trycket. Antingen genom att sätta sig ner, titta på dig/eller åtminstonde tittabakåt, eller tar ett steg bak. Du ska känna att trycket i kopplet minskar. När du gör det så fortsätt gå. Sedan får Du fortsätta på detta sätt. Snart inser hunden att det inte lönar sig att dra. Men det gäller att vara väldigt konsekvent och göra detta varje gång du är ute. Belöna även hunden när den går med slakt koppel. Oj, finns massor att skriva, men det får bli lite snabbt idag.
.

Bra tips! :bow: Ska jag testa nästa gång.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 060
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 373
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Några av mina vänner har lite olika hundproblem och jag är nyfiken på hur ni skulle lösa dessa. Hur skulle ni råda dem? Familj med två...
2
Svar
22
· Visningar
3 383
Senast: Frost116
·
Hundträning Hejsan! Har tagit över en 8årig jack russell tik som jag seriöst börjar undra om hon gått basic kurser som valp, det är typ jag säger...
2
Svar
37
· Visningar
3 192
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp