Fotbollsträning, hjälper alla till?

landet

Trådstartare
Min dotter har nu börjat träna fotboll i byns idrottsförening. Vid första träningen gjorde föreningen klart att ska det bli någon träning framöver måste föräldrarna vara de som tränar och håller i träningarna. 4st pappor som spelar/spelat fotboll utsågs som ledare. Men med orden att alla måste hjälpa till. En av de som utsågs till ledare är min man.

Innan träningarna ska hallen ställas i ordning, bollar ska hämtas mm

Efter träning ska bollar tillbaka där de var innan träning och hallen fixas i ordning.

Ingen av de andra föräldrar som suttit och tittat på hjälper till med detta, utan tar sitt barn och åker hem. Är detta vanligt? Eller brukar alla hjälpas åt?
 
Min dotter har nu börjat träna fotboll i byns idrottsförening. Vid första träningen gjorde föreningen klart att ska det bli någon träning framöver måste föräldrarna vara de som tränar och håller i träningarna. 4st pappor som spelar/spelat fotboll utsågs som ledare. Men med orden att alla måste hjälpa till. En av de som utsågs till ledare är min man.

Innan träningarna ska hallen ställas i ordning, bollar ska hämtas mm

Efter träning ska bollar tillbaka där de var innan träning och hallen fixas i ordning.

Ingen av de andra föräldrar som suttit och tittat på hjälper till med detta, utan tar sitt barn och åker hem. Är detta vanligt? Eller brukar alla hjälpas åt?

Extremt vanligt. Tyvärr. :meh:
 
Ursäkta men fan va less jag blir på lata föräldrar :rage:

En idé är att vid nästa träning tala om att alla får turas om och hjälpa till enligt ett schema och den som inte gör det får inte va med.. Jag tänker att både barn och föräldrar kan ju faktiskt hjälpas åt föräldrarna lär ju nämligen lära ungarna att det i de flesta situationer inte är fullservice utan alla får dra sitt strå till stacken :up:
 
Ja hade jag varit med och Varit tränare så hade jag satt ner foten. Men fotboll är dotterns och hennes pappas grej. Är med och tittar de gånger jag är ledig, men håller mig i bakgrunden. (hjälper alltid till plocka undan)

Hoppas att jag kan få de andra att hjälpa till utan att stå i mitten och peka med hela handen.
 
Min dotter har nu börjat träna fotboll i byns idrottsförening. Vid första träningen gjorde föreningen klart att ska det bli någon träning framöver måste föräldrarna vara de som tränar och håller i träningarna. 4st pappor som spelar/spelat fotboll utsågs som ledare. Men med orden att alla måste hjälpa till. En av de som utsågs till ledare är min man.

Innan träningarna ska hallen ställas i ordning, bollar ska hämtas mm

Efter träning ska bollar tillbaka där de var innan träning och hallen fixas i ordning.

Ingen av de andra föräldrar som suttit och tittat på hjälper till med detta, utan tar sitt barn och åker hem. Är detta vanligt? Eller brukar alla hjälpas åt?
Var glad att det åtminstone är fyra föräldrar... ;) Jag hjälper till i sonens fotbollslag med det jag kan, hemsida, mejl och SMS utskick... Och förmedlar kontakt till tränarna... I vintras ställde jag även upp som tävlingsledare när alla andra övriga föräldrar vägrade...
Man får lov att peka med hela handen och ändå alltid vara beredd att det finns några som inte gör det man har bett om... En sån enkel sak som att svara om deras barn ska vara med eller inte på matchen kan vara en omöjlighet för viss utan man får jaga dem på mejl och telefon för att få ur dem ett svar...
Sen finns det föräldrar som visserligen inte tar egna initiativ, men alltid gör det man ber dem om eller talar om i god tid om de inte har möjlighet att göra det man har bett dem om.
 
Kan man inte avsätta en liten stund av träningen åt att dra in barnen till att plocka undan och hoppas på att föräldrar hänger på? Är barnen stora nog går det ju fort om man hjälps åt.
 
Kan man inte avsätta en liten stund av träningen åt att dra in barnen till att plocka undan och hoppas på att föräldrar hänger på? Är barnen stora nog går det ju fort om man hjälps åt.
Man skulle ju önska att det var så... Min yngsta spelar innebandy, förra året så hade de första träningstiden och skulle då alltså sätta upp sargen, alltså talade vi om för alla föräldrar att träningen började kvart i fem och att vi då skulle sätta upp sargen tillsammans, både föräldrar och barn... Det innebar att vi var typ tre föräldrar med barn som satte upp sargen och de andra föräldrarna och barnen kom 10 min senare "för de hade ju ändå ingen träningen innan sargen för uppe"... :banghead: Sen var det en pappa som hade mage att komma och gnäll en gång när jag och en förälder till var ensamma med att sätta upp sargen att vi tog för lång tid på oss... Då tog det hus i helvete och efter det kom den pappan i tid och hjälpte till att sätta upp sargen... :angel:
 
Man skulle ju önska att det var så... Min yngsta spelar innebandy, förra året så hade de första träningstiden och skulle då alltså sätta upp sargen, alltså talade vi om för alla föräldrar att träningen började kvart i fem och att vi då skulle sätta upp sargen tillsammans, både föräldrar och barn... Det innebar att vi var typ tre föräldrar med barn som satte upp sargen och de andra föräldrarna och barnen kom 10 min senare "för de hade ju ändå ingen träningen innan sargen för uppe"... :banghead: Sen var det en pappa som hade mage att komma och gnäll en gång när jag och en förälder till var ensamma med att sätta upp sargen att vi tog för lång tid på oss... Då tog det hus i helvete och efter det kom den pappan i tid och hjälpte till att sätta upp sargen... :angel:
Men fy! :o Jag tror nog att jag ska hålla för öronen på dottern om man pratar om den typen av sport i hennes närvaro... :o Nu är innebandy galet roligt att spela, tycker jag, så det vore ju jättekul om hon ville börja spela det men jag personligen lägger nog hellre en extra slant på träningarna om man hittar någon där tränarna har betalt för förberedelserna och jobbet de gör med barnen för att undvika allt tjafs. Det räcker väl gott när de ska dra in pengar till föreningen och man ska stå och sälja kakor känner jag. Det har man ju hört föräldrarna gnälla över att det är träligt...
 
Min erfarenhet är att för att sådan här ska fungera att föräldrarna ska hjälpa till vid träningar så måste det finnas ett schema för det. Annars har alla alltid bråttom till det ena och det andra.

Samtidigt, hur gamla är barnen? Det är väl bara de allra minsta som inte själva klarar av att (med hjälp av ledarna) ta fram och tillbaka bollar, bygga sarg osv :)
 
Min erfarenhet är att för att sådan här ska fungera att föräldrarna ska hjälpa till vid träningar så måste det finnas ett schema för det. Annars har alla alltid bråttom till det ena och det andra.

Samtidigt, hur gamla är barnen? Det är väl bara de allra minsta som inte själva klarar av att (med hjälp av ledarna) ta fram och tillbaka bollar, bygga sarg osv :)
Haken var väl att föräldrarna körde dit barnen senare (eftersom allt ändå inte är klart när man kommer) och sedan tar dem under armen och går direkt efter träningen, så då hinner barnen inte hjälpa till.

Tanklöshet kanske?
-Nej stanna, vi måste ju plocka undan!
 
Barnen är 5 år. Plocka fram är de duktiga på men efter en timmes träning är de ofta trötta och griniga, så plocka bort brukar gå sämre.

Tror ett schema vore bra, men kommer nog inte få in min man på samma spår.

Gissar att det bara kommer bli värre ju äldre de blir.
 
Barnen är 5 år. Plocka fram är de duktiga på men efter en timmes träning är de ofta trötta och griniga, så plocka bort brukar gå sämre.

Tror ett schema vore bra, men kommer nog inte få in min man på samma spår.

Gissar att det bara kommer bli värre ju äldre de blir.
Fast det är väl inte så svårt med ett schema? Det behöver ju inte bli trist och stelt :)

"För att träningen ska kunna flyta på smidigt och inte samma personer varje vecka ska se till att iordningställandet blir gjort har vi gjort detta schema för fram och bortplock av tillbehör, varje veckas familjer ansvarar gemensamt för att lokalen ser ut som när vi kommer. Hjälps vi alla åt går detta snabbt och man behöver då bara ansvara för iordningställandet 1 gång/månad! 20 min 1 gång i månaden tror jag vi alla kan bjussa på :)
Vecka1: Familj A,B,C,D ansvarar för fram och bortplock. Detta sker 10 min innan och efter träning
Vecka2: Familj E,F,G,H ansvarar för fram och bortplock."

Osv osv.
 
Min dotter (11år) kom häromdagen och sa att hon vill börja på fotboll, jag kände hur kalla kårar for längst min rygg och inom mig skrek jag NEJ. Jag kan se framför mig alla timmar som det kommer gå till att skjutsa henne till träningar/matcher/cuppar (klubben ligger där hennes pappa bor som ligger ca 30min bort från mig), till allt engagemang som man som "fotbollsförälder" förväntas ställa upp på - sälja lotter, stå i cafee, titta på matcher, hänga med på cupper. Nu handlade det om tre träningar i veckan - varav söndagsträningarna krockar med gympan som hon går, så den tänkte hon inte vara med på. därtill antar jag att det kommer komma en hel del matcher (framförallt på helgerna).

Ja jag vet att jag är hemsk, som förälder ska man lägga all sin tid på sina barn eller hur. Jag känner att jag har fullt upp som det är redan, med jobb, skjutsa och hämta dottern från skolan, ta hand om hemmet (framförallt laga mat på kvällarna) och samtidigt försöka hinna motionera & ta hand om mina två hästar. Samtidigt som jag är engagerad i andra hästrelaterade föreningar. Ni kan skälla ut mig som "lat" förälder som inte vill ställa upp.

Jag är en sån hemsk förälder som hellre betalar för att andra - förbereder inför träningen, tränar, bygger sarg, mm & jag betalar hellre träningsläger & andra resor som kanske blir aktuellt - istället för att behöva hjälpa till att på olika sätt samla in de pengarna. Jag kanske är "lat" men jag har mycket i mitt liv som jag vill hinna med och som inte innebär att jag vill serva min dotter i hennes fritidsintressen. Samtidigt känner man sig "dålig" som förälder om man inte låter barnen göra de aktiviteter de vill.

Samtidigt hyllar jag de föräldrar och de ledare som engagerar sig i att ordnar alla dessa aktiviteter. Men jag betalar hellre "lön" till dem än att jag oxå måste "tvingas" att bli engagerad mer än jag känner att jag har tid med. Det känns inte rimligt att jag ska sälja mina hästar bara för att min dotter ska börja spela fotboll? På något sätt måste man försöka få ihop sitt livspussel och då kanske det innebär att man inte har tid att hjälpa till att träna mm, det är dottern som vill spela fotboll inte jag - så om det behövs hämtas bollar/bygga sarg så är det hon som kommer få göra det - jo om hon hade varit 5år hade jag säkert hjälpt till. och jag kan tänka mig att ställa upp och skjutsa och att åka och titta på matcher, och jag kan tänka mig att betala för klubbkläder, medlemsavgifter och läger. Men någonstans finns det en gräns för hur mycket man orkar med och har tid med.

Så om en stressad förälder kommer och sliter sitt barn från träningarna tror inte jag att det bara är för att han/hon ska hem och lägga sig i soffan och pilla sig i naveln och försöker undvika att hjälpa till. I de flesta fall är det kanske en förälder som ska hem och laga mat, ta hand om tvätt, kanske ska till jobbet eller jobba hemmifrån, försöka hinna med sina egna fritidsintressen. Måste verkligen föräldrarna ha x antal timmar över för idrottsklubben att förfoga för att barnen ska få utöva en idrott?
 
@Smulan75 jag förstår till viss del vad du menar med att du gärna skulle betala för att slippa, problemet är då att all idrott helt plötsligt blir dyr att utöva och istället stänger ute en massa barn vars föräldrar inte har råd att betala för en tränare men istället tycker att det är helt okej att ställa upp ideellt. Att försöka kombinera de här två varianterna i en föreningen är väldigt svårt...
 
@Smulan75 Problemet är i vårat fall att det blir ingen träning om inte någon ställer upp gratis och håller i träningarna. Samt att allt är på frivillig basist. Varför ska då jag offra min tid till att lägga den på andras barn!

Jag ställer gärna upp och lägger min tid på min dotter och hennes intressen. Men är inte intresserad av att hennes intressen ska ta mer tid och energi, för att de andra föräldrarna anser att deras tid är viktigare än min.

Jag har oxå hus att städas, tvätt att tvätta och häst att rida, men det antar jag att alla de andra föräldrarna har oxå (bortsett från hästen)
 
Man måste förstå att om ingen vill hjälpa till så blir det inga föreningar Och inga träningar.

Men samtidigt tror jag klubbar måste börja fundera på många träningar i veckan som är rimligt. Mina vänners barn spelar fotboll och hockey. De har träning 3-4 dagar i veckan och match på helgerna. D förstår jag att föräldrar inte orkar.

Så ja.. Jag tycker folk ska hjälpa till men i rimlig mängd.
 
Min dotter (11år) kom häromdagen och sa att hon vill börja på fotboll, jag kände hur kalla kårar for längst min rygg och inom mig skrek jag NEJ. Jag kan se framför mig alla timmar som det kommer gå till att skjutsa henne till träningar/matcher/cuppar (klubben ligger där hennes pappa bor som ligger ca 30min bort från mig), till allt engagemang som man som "fotbollsförälder" förväntas ställa upp på - sälja lotter, stå i cafee, titta på matcher, hänga med på cupper. Nu handlade det om tre träningar i veckan - varav söndagsträningarna krockar med gympan som hon går, så den tänkte hon inte vara med på. därtill antar jag att det kommer komma en hel del matcher (framförallt på helgerna).

Ja jag vet att jag är hemsk, som förälder ska man lägga all sin tid på sina barn eller hur. Jag känner att jag har fullt upp som det är redan, med jobb, skjutsa och hämta dottern från skolan, ta hand om hemmet (framförallt laga mat på kvällarna) och samtidigt försöka hinna motionera & ta hand om mina två hästar. Samtidigt som jag är engagerad i andra hästrelaterade föreningar. Ni kan skälla ut mig som "lat" förälder som inte vill ställa upp.

Jag är en sån hemsk förälder som hellre betalar för att andra - förbereder inför träningen, tränar, bygger sarg, mm & jag betalar hellre träningsläger & andra resor som kanske blir aktuellt - istället för att behöva hjälpa till att på olika sätt samla in de pengarna. Jag kanske är "lat" men jag har mycket i mitt liv som jag vill hinna med och som inte innebär att jag vill serva min dotter i hennes fritidsintressen. Samtidigt känner man sig "dålig" som förälder om man inte låter barnen göra de aktiviteter de vill.

Samtidigt hyllar jag de föräldrar och de ledare som engagerar sig i att ordnar alla dessa aktiviteter. Men jag betalar hellre "lön" till dem än att jag oxå måste "tvingas" att bli engagerad mer än jag känner att jag har tid med. Det känns inte rimligt att jag ska sälja mina hästar bara för att min dotter ska börja spela fotboll? På något sätt måste man försöka få ihop sitt livspussel och då kanske det innebär att man inte har tid att hjälpa till att träna mm, det är dottern som vill spela fotboll inte jag - så om det behövs hämtas bollar/bygga sarg så är det hon som kommer få göra det - jo om hon hade varit 5år hade jag säkert hjälpt till. och jag kan tänka mig att ställa upp och skjutsa och att åka och titta på matcher, och jag kan tänka mig att betala för klubbkläder, medlemsavgifter och läger. Men någonstans finns det en gräns för hur mycket man orkar med och har tid med.

Så om en stressad förälder kommer och sliter sitt barn från träningarna tror inte jag att det bara är för att han/hon ska hem och lägga sig i soffan och pilla sig i naveln och försöker undvika att hjälpa till. I de flesta fall är det kanske en förälder som ska hem och laga mat, ta hand om tvätt, kanske ska till jobbet eller jobba hemmifrån, försöka hinna med sina egna fritidsintressen. Måste verkligen föräldrarna ha x antal timmar över för idrottsklubben att förfoga för att barnen ska få utöva en idrott?

Nu funderar jag på ett sidospår..... kan man inte som 11-åring samåka med andra eller åka buss själv eller cykla eller något?
Har det ändrats så mycket sen man var 11 år själv? Jag cyklade en timme till stallet varje gång och en timme tillbaka när jag skulle rida,.,
 
Nu funderar jag på ett sidospår..... kan man inte som 11-åring samåka med andra eller åka buss själv eller cykla eller något?
Har det ändrats så mycket sen man var 11 år själv? Jag cyklade en timme till stallet varje gång och en timme tillbaka när jag skulle rida,.,
Det beror nog lite på hur man bor... ;) Från där vi bor är det verkligen inte lämpligt att cykla till träningarna, jag som vuxen skulle inte utsätta mig för den risken. Sen försöker vi så långt det är möjligt att samköra men det kräver att det ska bo andra i närheten med samma tider på sina aktiviteter, men jag personligen känner att vi som vuxna har gjort valet att bo ute på landet, alltså är det vårat ansvar som vuxna föräldrar att se till att våra barn får alla möjligheter att utöva de sporter de vill. Det innebär för oss mycket skjutsningar hit och dit, men å andra sidan så hinner vi får en hel del "egen tid" med barnen även om det är i bilen, men ofta går det ganska bra att prata där eftersom risken att bli störd är minimal.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 602
Senast: Blyger
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 556
Senast: Sootie
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 439
Senast: inverterad
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp