Bukefalos 28 år!

Främmande häst i hagen

sky_fly

Trådstartare
Ja jisses vilket avslut på både min hästkarriär och veckan.

Idag när jag närmade mig stallet så trodde jag C raggat upp sin gamla flamma till älgko. Men när jag kom närmre ser jag att det misann är en häst! Min första tanke var då att grannens ena har tagit sig en tur in till våra men alla saker i stallet talade om något helt annat.

För att göra det hela lite enkelt. Jag är, eller har varit, fodervärd åt C som Anna (påhittat, folk som vt lite mer lär veta ändå) äger. Denna Anna äger dessutom S och dessa två hästar är dom ända som står i stallet. Jag och Anna har huserat i stallet själva under flertalet år och haft ett par tjejer kommit och gått. Stallet ägs av några bönder som själva bor på gården, men vi har haft stallet mest som vårt egna.

Denna tjej som är fodervärd (förstår inte riktigt hur det hela hängde ihop..) åt denna häst har världens sämsta rykte hos oss från forna dagar. När det stod två andra kusar i stallet var hon där vissa dagar och vände upp och med på tillvaron. Hon har noll koll på allt och det är ingen underdrift!
Nu var det ett bra tag sedan och människor ändras.. Men jag tror ärligt talat inte att hon kan det.

Hur som, nu till det som upprörde oss. Vi, alltså jag och Anna, hade absolut ingen aning om detta! Det stod bara en främmande häst bland våra två när jag skulle fixa kväll. Tur nog är våra hästar så pass snälla att det aldrig varit någon större deal med nya hästar.
Men det är en oskriver regel att man inte släpper in en ny häst till hagen. Och dessutom inte med ovetande ägare!

Nu tog denna tjej som ska ta hand om hästen till en jäkla historia om att hon stod och mockade ut vår gamla box när ägaren till hästen släppte in honom till våra. Om det är sant eller inte kan vi omöjligt veta, men tar man inte ut hästen igen om någon gjort något dyligt?

Vi blev otroligt anti allt nu efter detta. Och när vi sätter den sidan till vill man inte vara offret. :angel:
Egentligen drar vi inga slutsatser om tjejen i fråga - just för att hon kan ha ändrat sig. Men när någon kommer in i ens stall oanmäld, släpper ut sin jävla häst utan ett knyst och sedan kommenterar det hela i telefon med ett "Vadå, är det ett problem eller?" så tycker jag att man är inte värd med än lite kritik.

Något hö hade dom dessutom inte lämpat av, vad skulle hästen äta på kvällen hade dom tänkt sig? Ta utav vårat hö är vår första tanke. Hell no! Vi bad dom åka och hämta hö efter en kvarts trampade ifrån deras sida (vi hade ringt ut dom till stallet och ställt tjejen och hennes pv emot vägger).
Dom kom tillbaka med TVÅ småbalar hö till en häst som är minst 170 hög och bred som ett hus. 5 kg på kvällen fick han. :grin:
Till detta öste dom upp ett kilo kornkross. Hästen gick med fodrat regntäcke och det förstår jag. Har man inget att tugga på och hålla värmen med så behövs det. Bukig som en gris och med synliga revben.
Anna sa till om höet, våra delar på 15 kg ute på morgonen och hennes äter det på en hel dag och då kastade dom in en tuss till..

Vart jag egentligen vill komma med tråden vet jag inte riktigt. Blev så otroligt chockad, arg och upprörd bara!
Hur skulle ni reagerat och vad skulle ni sagt till tjejen?Vi vill ju egentligen inte ha henne i stallet över huvudtaget i och med sitt gamla rykte hos oss.
 
Senast ändrad:
Sv: Främmande häst i hagen

Ja, jisses! Vad ska man säga?? Se till att ni inte behöver stå för något hö till hennes häst i alla fall! Be stallägaren att se till så hon har foder hemma. Går det att göra en hage till någonstans så ni inte behöver ha hennes häst i er hage tills det finns bete i alla fall.... Håll hårt i era prylar/foder! Sätt på lås på allt för tyvärr så låter det som om även saker och foder kan "lånas"! Kräv ett svar från henne om när hon tänker köpa in hö, strö o kraftfoder. Inom 3 dagar kan väl vara lämpligt? Och se till att hon hållerd det. Annars skulle nog i alla fall jag kolla efter en annan stallplats....
 
Sv: Främmande häst i hagen

Jag hade blivit helt skogstokig (har ganska hetsigt humör), först hade jag nog gått runt och svurit långa ramsor.
Sen ringt till stallägaren (efter jag lyckats lugna ner mig lite) och fråga varför denne inte behagat informera om att det har kommit en ny häst. I ett litet stall där man bara är två personer känns som en ganska självklar grej att göra.
Men nu är ju situationen som den är och hästen och tjejen blir antagligen kvar ett tag.
Lås in precis allt, saker till hästen, foder, allt.
Och se till att HON skaffar foder åt sin häst, helst igår. Om hon inte vet var hon ska köpa det. Säg det till henne, även om jag tycker att hon borde tänkt på det innan. Och framför allt KRÄV och se till att få betalt för det foder hon tagit av er.
Verkar kunna bli rena mardrömmen och tjejen verkar ju inte ha nån som helst respekt för andra människor.
Men för din skull hoppas jag att det ordnar upp sig och blir bra i slutändan.

Håller med Telledonna.
Men se till att tjejen själv skaffar foder, strö osv. Om det nu inte skulle ingå i hennes stallhyra och då är det ju upp till stallägaren att ordna fram detta snarast möjligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Främmande häst i hagen

Jag skulle gladligen tagit de två balarna och vräkt in dem i boxen och sen sagt till att de får hämta mer genast.

Motiverat det med att det bästa sättet att hålla lunkt i hagen är att det finns tillräckligt med mat. En 9-11kg bal/häst är minimum sådär över dagen. Sen är det nog lämpligt att minska det där slattrandet med krossen, för inte tänker väl hon lägga ner tid tillräckligt för hård träning heller.

Kom överens om vad ni vill och säg inte flaska när ni är skälva! Det ska helt enkelt inte gå att påstå vad den andre sagt eller inte. Antekna vad ni sagt och vad ni kommer överrens om. Fråga om det är korrekt uppfattat osv. Tråkigt sätt att bete sig på, men ibland den enklaste lösningen.

Ptr
 
Sv: Främmande häst i hagen

Delvis knapp.

Kan förtydliga att strö ingår i stallhyran och boxen var halmfylld när jag kom.
Dessutom hade tjejens MAMMA (tjejen i fråga är nitton år och förlovad - vuxen människa) ringt till Anna och frågat om stallplats. Vi vill egentligen inte ha in folk vi inte hundra aprocent litar på (då det oftast blir bråk, tjaffs osv) och på hennes fråga om vi hade stallplats att hyra ut hade hon hänvisat till gårdsägaren.
Hon hade då inte ringt gårdsägaren heller (antagligen för att han avskyr den familjen just för tidigare duster) utan hans son. Denne son har väl egentligen inte mycket med stallet att göra heller.
Mamman har då fräckhet att säga att det var okej för Anna att dom fick komma. :devil:

Det vi blev mest konfunderade över var just höfrågan. Anna fick rakt ut säga något i stil med; Men åk ni och hämta hö så släpper vi in sen. Inte fören då åkte dom och hämtade.. två balar. :grin:

Stallägarna vill egentligen inte ha med stallet att göra. Vi har därför alltid fått fria händer att göra allting själva. Så stallägaren har mest beviljat dom en plats och sedan är det upp till dom att ta kontakt med oss. Det skulle i alla fall en normal funtad människa göra INNAN man kör dit en häst.

Denna tjej har som sagt redan haft en vända ute hos oss och det slutade ju i en smärre katastof. Risken är ju att man hamnar där igen och ja, det lånades ganska mycket grejer och gjordes saker på eget bevåg.
Snäll emot hästarna var hon inte heller på den tiden och den gamle gubben kunde hon inte gå in till tillslut. :grin:
Dessutom fick hon sig en söt spark redan ikväll när hon tog in hästkraken. Så ska bli otroligt spännande att se hur det kommer sluta. Elakt nog slog vi vad om någon vecka innan hästen kör över henne, spränger staketet när han blir ensam kvar ute eller gör lite vad han känner för. :angel:
Märktes på honom att det är en otroligt snäll häst, men ändå har en vass sida.

Det är ju hästen i slutänden som kommer få lida för hennes idioti och det är ju där skon klämmer. Vi kom överrens om att vi inte tänker hjälpa henne. En, för oss, helt okänd häst tänker inte jag ta på mig ansvaret att släppa ut, täcka, och sköta om!
Det är våra tider som gäller - vi var ändå där först och är kvar för att stanna. Så enkelt är det och det vet stallägaren om också. Dom vill inte bli av med oss just för att det sällan blir problem när vi huserar själva där ute. (Vaktar hus när dom är borta osvosv.)
Men är det okej att lämna häst ute när vi tar in våra och tjejen inte är närvarande?
Hur gör man med mat till kusen osv?
Det är somsagt hästen som blir lidande, vart går gränsen?
 
Senast ändrad:
Sv: Främmande häst i hagen

Jag skulle gladligen tagit de två balarna och vräkt in dem i boxen och sen sagt till att de får hämta mer genast.

Motiverat det med att det bästa sättet att hålla lunkt i hagen är att det finns tillräckligt med mat. En 9-11kg bal/häst är minimum sådär över dagen. Sen är det nog lämpligt att minska det där slattrandet med krossen, för inte tänker väl hon lägga ner tid tillräckligt för hård träning heller.

Kom överens om vad ni vill och säg inte flaska när ni är skälva! Det ska helt enkelt inte gå att påstå vad den andre sagt eller inte. Antekna vad ni sagt och vad ni kommer överrens om. Fråga om det är korrekt uppfattat osv. Tråkigt sätt att bete sig på, men ibland den enklaste lösningen.

Ptr

Stackarn var så pass hungrig på kvällen att han gick och åt det nertrampade, blöta höet vilket inte känns bra någonstans!
När den hästen släpptes in hade våra garanterat redan hunnit vräka i sig sin hagranson och inte lämnat mycket till honom kvar. Tänk er att gå från morgon till sen kväll (han kom in strax innan nio och fick ca 6-7 kg hö!) utan något i magen. Släng på ett helt kg kross på det. Stackars mage!

Med tanke på hans bukighet och synliga revben så tror jag inte att kosten tar hem många poäng. ;)

Men det där med skrifliga regler lät rätt bra. Är nog det enda som skulle kunna hålla. Följs inte våra regler så blir det en varning? Kan man resonera så?
Efter tillräckligt många får dom bege sig, eller blir det för hårt?

En bal hö till den hästen är på tok för lite och det är skrämmande att dom inte inser det själva!
 
Sv: Främmande häst i hagen

Skriv ett kontrakt med henne, där alla regler och förhållningsorder står, och se till att alla, inkl stallägaren är med på noterna. Ha också en lapp uppsatt i stallet med regler osv. Bryter hon mot dessa är det bara att hiva ut henne.
 
Sv: Främmande häst i hagen

Gör upp ett MYCKET tydligt kontrakt om precis allt. Varenda liten detalj ni kan komma på, och går de inte med på det är det ju bara för dem att flytta hästen nån annanstans. Svårare än så är det inte (i teorin åtminstone).
 
Sv: Främmande häst i hagen

Till er båda..

Det är så enkelt alltså? Man kan alltså anklaga för kontraktsbrott annars? Smiiidigt! :D

Vi poängterade också att våra hästar går ut allt emellan 6-10 på morgonen beroende på vem som släpper ut, hur man jobbar, hur sent dom kom in osv. Fick ingen normal respons på det mer än ett vagt "jaha..". :confused:
Så när dom åkte hade dom fortfarande ingen koll på när vi hade tänkt släppa ut våra imorgon..
Vad tänker man med då?

Skulle jag komma som ny till ett stall så var rutinerna/reglerna det första jag skulle ta reda på. Lägga in mobilnummer osvosv. Höra mig för hur dom gjorde vid utsläpp och när. Hon har liksom noll koll på hur vi gör.

Trött!
Turligt nog gjorde jag min officiellt sista dag i stallet. Men kommer minsann hålla till i stallet ändå bara för att se hur det går. :p
 
Sv: Främmande häst i hagen

Ja, om hon skrivit på ett kontrakt har hon skriftligen gått med på allt som står i kontraktet. I kontraktet kan ni ju specificera att vid brott mot utsatta regler får man t.ex. en varning, efter två varningar sägs stallplatsen upp och hästen måste flyttas inom två veckor, eller vad ni nu känner för, annars kopplas polisen in (dvs person befinner sig på någon annans mark utan tillåtelse och vägrar lämna, det brukar vara underlag nog att ta kontakt med polis).
 
Sv: Främmande häst i hagen

Glöm inte att skriva minimimåttet på grovfoder i kontraktet, vad är det nu? 1 kg 100% torrsubstans per 100 kg häst. Vet ej om det står i lagen men det är ialla fall vedertaget så i kontraktet kan det stå. att hon sen själv får sätta sig in i lite foderlära för att kunna räkna ut är ju bara bra
 
Senast ändrad:
Sv: Främmande häst i hagen

Ni skall även skriva in vad det kostar henne att ni mockar boxen för att hon inte har gjort det. Samt höpriset om det saknas hö.
 
Sv: Främmande häst i hagen

hjälp hästen!!!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Främmande häst i hagen

Hmm.. Vet inte om jag missat något men jag måste bara fråga.. Vem hade gett henne tillåtelse att flytta in i stallet?
 
Sv: Främmande häst i hagen

Hmm.. Vet inte om jag missat något men jag måste bara fråga.. Vem hade gett henne tillåtelse att flytta in i stallet?

Stallägarna vill egentligen inte ha med stallet att göra. Vi har därför alltid fått fria händer att göra allting själva. Så stallägaren har mest beviljat dom en plats och sedan är det upp till dom att ta kontakt med oss.

Problemen börjar direkt och vi är inte speciellt förvånade..
Anna var ute nu imorse och skulle släppa ut hennes hästar men ingen tjej syntes till. Hon får ett sms som innehåller ; "Hej, kan du släppa ut han med? Blir bara så idag. Sen kommer han gå ut tidigare än era hästar på morgonen... blablabla Kram, hoppas det inte blir nå tok"
Det är dag två som hästen är här! Hästar accepterar ibland inte nya polare i en handvändning men dom verkar inte tänka längre än näsan faktiskt räcker.

Anledningen till att hon inte kunde släppa ut var för att hon redan hade åkt till skolan och hennes pv hade börjat jobba?! :crazy:
Tjejens mamma ringde Anna och hade samma argument, bara idag. :mad:

Häststackarn var tydligen supertaggad och kände sig ensam inne i stallet men att ta ansvar för hästen och släppa ihop honom igen med våra kände A inte för. Speciellt inte nu när han var taggad och det faktiskt är dag 2 och brukar oftast innebära mer bus.

Slutade med att pojkvännens föräldrar fick ta sig ut och släppa ut hästen.
Är man inte vuxen nog för att ta ansvar för en häst och utsläpp borde man tametusen inte få ha ansvar för en häst!
 
Sv: Främmande häst i hagen

börja inte att serva er nya stallkompis, då får ni henne på halsen. Dålig stil av dem att göra såna här val och inte förebereda inflyttningen bättre tyder på att det är oansvarig hästägare. Håll era rutiner, och kan hon inte samsas så låt henne göra jobbet själv. Drygt att fått in en energi tjuv i stallet...:(
 
Sv: Främmande häst i hagen

Jag hoppas du/ni tar ett snack med stallägaren om regler och kontrakt med denna människan så ni kan kasta ut henne om hon inte sköter sig!

Det är ju knappast någon bra start om de verkligen vill visa att de ändrat sig och vill sköta sig...
Att skriva in minsta fodergiva i kontraktet kan nog också vara klokt..

Hoppas det löser sig för er :)
 
Sv: Främmande häst i hagen

Häststackarn var tydligen supertaggad och kände sig ensam inne i stallet men att ta ansvar för hästen och släppa ihop honom igen med våra kände A inte för. Speciellt inte nu när han var taggad och det faktiskt är dag 2 och brukar oftast innebära mer bus.

Slutade med att pojkvännens föräldrar fick ta sig ut och släppa ut hästen./QUOTE]

Så hästens släpptes i egen hage? Eller lät ni pojkvännens föräldrar släppa en taggad häst ihop med era utan att någon av er var där?
 
Sv: Främmande häst i hagen

knapplån


Jisses vilken otrevlig ton tråden igenom...

TS - vill du/ni inte ha "Anna" i stallet så varför lät ni henne flytta in?

Eftersom ni uppenbart inte vill ha henne där är det väl bäst att be henne flytta? Eller minimum skriva kontraktet extremt tydligt så att det inte kan bli några missförstånd/fel.

Det finns alltid två sidor av ett mynt, och nu finns inte "Anna" här för att försvara sig. Men det låter ju som om ni inte direkt underlättar för henne.
 
Sv: Främmande häst i hagen

Men de lät ju aldrig denne människan flytta in?!?!

Hon stod ju bara där en dag och hade släppt ihop sin häst med de andras utan att fråga/säga till!

Inte lätt att hindra ngn då...

Hon har ju tydligen haft sin häst uppstallad där vid ett tidigare tillfälle och erfarenheterna från detta var inget positivt, därför vill de inte ha henne där igen.
Det är meningen att människan ska sköta sin häst själv men har redan dag 2 börjat lämpa över det på övriga hästägare som inte vill beblanda sig med varken denna nya människa eller denens häst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
521
Senast: Funderarn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 024
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 387
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp