Bukefalos 28 år!

Främmande häst i hagen

Sv: Främmande häst i hagen

"Vi blev otroligt anti allt nu efter detta. Och när vi sätter den sidan till vill man inte vara offret."

Detta är citat från TS första inlägg... Det låter inte som en trevlig situation för den nyinflyttade - oavsett vad hon gjort tidigare.

Nej, jag svarade för fort, ser nu att det är "några bönder" som äger stallet, där TS och väninnan har sina hästar. Jag antar då att det är bönderna som hyrt ut stallplatsen - och att det är dem TS bör vända sig till med sina frågor.

Jag tycker dock fortfarande att svaren är mycket hätska, på väldigt svag grund - vi har fortfarande bara hört från TS. Gissningsvis upplever den nya tjejen som flyttat in situationen annorlunda.
 
Sv: Främmande häst i hagen

Jo det kan jag hålla med om att TS och dennes kompis inte verkar vara jätteskyssta mot den nya tjejen, men vi vet ju inte vad som ligger bakom till att de inte gillar henne?

Om man läser så står det även att bönderna/gårdsägarna hade problem med denna nya inhysning tidigare och egentligen inte ville ha tjejen tillbaka?
Men deras son? Sa att det var okej för deras del om hon kollade av med de andra tjejerna som redan huserar där?
Vilket hon inte ritkigt har gjort på ett snyggt sätt?
Det verkar inte vara någon som riktigt sagt JA till denna tjejen utan hon verkar ha tolkat lite som hon vill och plösligt står hennes häst i stallet?

RÖRIGT minst sagt.. Det skulle nog vara bättre om TS och hennes kompis och bönderna körde på en rak linje att de vill inte ha henne där?
Och om hon nu måste vara där så ska vissa regler följas till punkt och pricka?

För den nya tjejen verkar ju inte vara på det klara med dels att hon måste fixa foder till sin häst? Och att hon måste sköta allt med hästen själv?
Känns ju väldigt konstigt att flytta sin häst där man måste fixa fodret själv och motvilligt åka och hämta 2 balar hö? Som torde vara en dagsranson till sin häst? När de ska åka och hämta hö?
Då hämtar man väl minst 1 ton eller så? Det är ju inte okej om inte hästen får det foder den behöver.
Det är heller inte okej att försöka lämpa över ansvaret att släppa ut hästen i hagen till ngn annan med motiveringen att hon redan åkt till skolan? När hon VET att hon måste släppa ut hästen själv?
Låter väldigt konstigt :crazy:
 
Sv: Främmande häst i hagen

Okej nu ska vi tar det hela ifrån första början.

"Anna" är ägare till de två hästar som redan stod i stallet varpå jag hade hand om den ena under flera år ("C"). Denna Anna har mycket bra kontakt med bonden som äger hela gården då Anna haft häst där för massor utav år sedan. Stallet har i princip överlåtits i hennes händer under alla år. Det enda bönderna gör i stallet är att sno vattenslangen. :p
För att förenkla det hela ytterligare lite - själva 'huvudbonden' har inte accepterat något utan hans son i tron om att det var okej för Anna då mamman som ringde påstod detta. Hänger ni med?

Under alla mina inlägg har jag skrivit vi men det är egentligen enbart jag som kan stå för åsikterna om tjejen i fråga. "Anna" får gå in och skriva sina om hon nu vill det. JAG vill inte ha henne i stallet och vill egentligen inte att hon ska få en chans att visa att hon ändrat sig. Varför?

För massor utav år sedan så stod det två ponnier i stallet. Kalla dom Hans och Greta. Denna tjej, som dessutom bor granne med gården i fråga, bestämde sig för att hon ville ta hand om dom. Jag och en kompis hade redan dessa ponnier vissa dagar då vi red osv. Kan tillägga att djuren då var slitna, runt 25 år gamla och vi red enbart lullturer just för åldern.
Denna tjej är allt annat än snäll emot hästarna och kom i princip aldrig hem med torra djur som hade normal andning. Tog Hans ett steg i fel riktning var det pisken direkt osvosv.
Just denna Hans var bestämd och en människohatare för dom som inte förtjänade hans respekt. Hon vågade tillslut inte gå i närheten av honom för att han hade noll respekt för människan. Även den snällaste och frommaste Greta satte tänderna i henne några gånger.
Om hon inte orkade åka ut de dagar hon var ansvarig för dom så fick dom stå ute tills bonden hittade dom vid grindhålet.

Det var som igår när vi alla var ute i stallet. Jag och "Anna" tog in våra två för att rycka bort all lera. Vi stod sedan och kikade på tjejens häst och konstaterade att han var tjock i höger bak. Jag gick fram och kände och visst var han svullen med dessutom lite varm.
Detta påpekade vi när tjejen och hennes pv kom ut. Dom kände inte ens igenom hästen? Varken då vi påstod det eller när hon väl tog in stackarn.

Direkt jag tog in "C" så var benen det första jag kände igenom för att kolla om dom hade lekt rövare när den nya pojken kommit in i hagen. Våra är dessutom fortfarande broddade!

Så hästens släpptes i egen hage? Eller lät ni pojkvännens föräldrar släppa en taggad häst ihop med era utan att någon av er var där?
Nej, finns inte plats för någon ny hage just nu och att sätta igång med att renovera skogshagen hinns inte med just för tillfället.
"Anna" var självklart med när pojkvännens föräldrar kom ut. Jag har genom hela tråden påpekat att berörda parter bör vara med de första gångerna hästarna släpps ihop!


Jag låter väldigt elakt i mina föregående inlägg. Men jag är forfarande en smula upprörd över hela händelsen. Jag tycker, och har aldrig, tyckt om människan i fråga - därav reser JAG ragg emot henne.
Men hon får en ny chans, annars hade hennes häst inte ens kommit in i stallet igårkväll.
Jag skrev det i mitt första inlägg, alla kan ändra sig och nu har hon ändå en chans att visa det.
Men åker man till skolan utan att släppa ut sin häst och skriver ett sms på morgonen till "Anna" så kan man inte ha mycket innanför pannbenet.

Hon har dessutom nu påstått att hennes häst kommer gå ut mycket tidigare än våra och är fullt allvarlig med att släppa ut sin häst ensam i hagen medan "Annas" två står kvar inne.

Ännu ett förtydligande. Vi skulle inte ha några som helst problem med att få in henne i stallet om hon hade gjort på rätt sätt från början. Det är verkligen inte positiva (eller förändrade!) signaler hon ger ifrån sig genom att handla på detta sätt!
 
Sv: Främmande häst i hagen

Jo det kan jag hålla med om att TS och dennes kompis inte verkar vara jätteskyssta mot den nya tjejen, men vi vet ju inte vad som ligger bakom till att de inte gillar henne?

RÖRIGT minst sagt..

För den nya tjejen verkar ju inte vara på det klara med dels att hon måste fixa foder till sin häst? Och att hon måste sköta allt med hästen själv?
Känns ju väldigt konstigt att flytta sin häst där man måste fixa fodret själv och motvilligt åka och hämta 2 balar hö? Som torde vara en dagsranson till sin häst? När de ska åka och hämta hö?
Då hämtar man väl minst 1 ton eller så? Det är ju inte okej om inte hästen får det foder den behöver.
Det är heller inte okej att försöka lämpa över ansvaret att släppa ut hästen i hagen till ngn annan med motiveringen att hon redan åkt till skolan? När hon VET att hon måste släppa ut hästen själv?
Låter väldigt konstigt :crazy:

Nej, det låter kanske inte som att vi är speciellt snälla.
Men hur skulle ni reagerat om en främmande häst hade släppts i er hage tillsammans med äldre hästar och dessutom slänger ur sig "Är det något problem?" när man konfronterar personen? Tror inte någon hade ryckt på axlarna och välkomnat personen oavsett tidigare erfarenheter.. ;)

Vi har ingen aning om när dom hade tänkt sig att hämta hö. De två balar som kom igår hade inte hämtas hos hästägaren (där hästen stod innan han kom till oss) utan någon helt annanstans. Men det är nog ändå inget att spekulera i, risken att dra helt fel slutsatser är stor.
Men känns ju som att grovfoder är det första man flyttar över innan man lämpar av schabrak och dyligt.

Tjejens mamma ringde till "Anna" och frågade om stallplats.
Eftersom "Anna" inte har sista ordet hänvisade hon till "Kurt" som äger gården.
Mamman ringer då till Kurts son "Henrik".
Till "Henrik" påstår mamman att det var helt okej för "Anna" att hästen flyttade in.
"Kurt" har tidigare spytt galla över grannfamiljen och är säkert därför inte han kontaktades från första början.
 
Sv: Främmande häst i hagen

rorigt och ja, rorigt.. later som dags for att alla parter sitter ner och pratar igenom det har..
det skulle da vara TS och Anna och Kurt med sonen Henrik samt fodervarden (19 ar) pojkvannen, Mamman till fodervarden samt pojkvannens foraldrar.. Och sedan alla tydligen ar vuxna skall det kunna goras utan slagsmal eller hemska ord.. Vilket jag tror inte sker, men kan hoppas pa..

Sen hur fodervarden uppfor sig och hanterar foderhasten ar hennes business, DOCK skall hastagaren vara medveten om att hasten i fraga kanskeinte far nog med foder. Men det kan ju vara sa att hastagaren ocksa har latit bli att fodrat sa mkt som den behover..

Ar sa glad jag har mitt eget stall med INGA inhysta.. sant har far en att verkligen backa langt langt
 
Sv: Främmande häst i hagen

Ett möte skulle verkligen ha varit på sin plats.
Men nu behövs inte det för att denna tjej valde frivilligt att flytta sin häst idag efter att "Anna" ställde krav på henne om foder.
Hämtade dom inte massor utav hö till hästen så fick dom inte stå kvar, punkt. Då svarade tjejen att det inte skulle fungera och att dom skulle byta stall. :crazy:

Alltså, tjejen flyttar enbart för att kravet om att hästens hö ska vara i stallet! Låter en smula misstänksamt i mina öron..
Det var tydligen så att några balar åt gången skulle hämtas - ungefär en dagsrason (vilket för dom är knappt en hel bal) varje dag. Det skulle aldrig fungera i längden..

Ägaren till hästen var dessutom ut igår morse tillsammans med pojkvännens föräldrar och "Anna" fick en chans att prata med henne.
Ägaren påstår då att tjejen sagt att det var okej att hästarna släpptes ihop. Hon hade ju pratat med "Anna" om detta. :grin:
Om dom nu skyller ifrån sig på varandra (tjejen hade sagt att ägaren bara hade släppt ihop utan att hon visste något) kan vi ju omöjligt veta. Men bara en sån sak talar ju om hur det kommer bli i framtiden.

Nu är ordningen återställd med två hästar i hagen och dom gamla idioterna i stallet. Precis som det ska vara. ;)
 
Sv: Främmande häst i hagen

Jäkla tur i oturen att inte någon häst skadades i detta gästspel. Helt otrolig situation.
 
Sv: Främmande häst i hagen

men hjälp vilken story!

tycker bara väldigt synd om den stackars hästen :cry:
 
Sv: Främmande häst i hagen

Jäkla tur i oturen att inte någon häst skadades i detta gästspel. Helt otrolig situation.

Det är ju det! Våra går dessutom broddade och en välriktad spark hade inte slutat bra alls.
Frågan är ju om hästens tjocka bakben uppstod då under dagen eller om det är en följd av felhantering.. :crazy:

Jag tänker i alla fall höra mig för i fortsättningen för att se vart dom tar vägen nu. Mest för hästens bästa!
 
Sv: Främmande häst i hagen

Det är ju det! Våra går dessutom broddade och en välriktad spark hade inte slutat bra alls.
Frågan är ju om hästens tjocka bakben uppstod då under dagen eller om det är en följd av felhantering.. :crazy:

Jag tänker i alla fall höra mig för i fortsättningen för att se vart dom tar vägen nu. Mest för hästens bästa!

Först tänker du absolut inte under några omständigheter ta in/ut/mocka/fodra hästen om fodervärden inte gör det, men nu ska du kolla vart de flyttar - för hästens bästa?? Jag fattar att du är förbannad och att du inte har lust att sköta om någon annans häst gratis - jag hade känt likadant - men om du inte tänkte ställa upp för hästen när ni stod i samma stall, varför lägga sig i och låtsas bry sig när den har flyttat? Känns jäkligt intrigsuktande faktiskt.
Tjejen gjorde bort sig totalt, det är inget snack om saken. MEN, med lite rak kommunikation och lite vänligare inställning kanske ni kunde fått det att funka.
Hela situationen skriker fjortisvarning :cool:
 
Sv: Främmande häst i hagen

Först tänker du absolut inte under några omständigheter ta in/ut/mocka/fodra hästen om fodervärden inte gör det, men nu ska du kolla vart de flyttar - för hästens bästa??
Jag fattar att du är förbannad och att du inte har lust att sköta om någon annans häst gratis - jag hade känt likadant - men om du inte tänkte ställa upp för hästen när ni stod i samma stall, varför lägga sig i och låtsas bry sig när den har flyttat? Känns jäkligt intrigsuktande faktiskt.
Tjejen gjorde bort sig totalt, det är inget snack om saken. MEN, med lite rak kommunikation och lite vänligare inställning kanske ni kunde fått det att funka.
Hela situationen skriker fjortisvarning :cool:

Haha, snacka om att missuppfatta hela situationen!?

Jag har ingenstans nämnt att vi tänkte lämna hästen ute eller kasta in den i en smutsig box och utan mat - det skulle aldrig komma på frågan!

Skulle det visa sig att tjejen inte kommer ut en kväll så skulle givetvis hästen bli omhändertagen! Vi är inga rikspuckon direkt att vi låter hästen fara illa för att vi har en konflikt med fodervärden!

Den andra natten stod hennes häst inne när våra kom in. Klockan var då runt halv sju och hästen stod i princip utan hö redan då. :mad: Självklart sågs det då till att hästen fick ytterligare lite att tugga på - allt annat vore korkat.

Något som skriker fjortisvarning är att första morgonen kasta över ansvaret om utsläppet på oss för att man själv försovit sig och var tvungen att springa till skolan!
Något som dessutom skriker fjortisvarning är att man genom sms påstår att en byrå vi har i stallet tillhör hennes kompis som skall tillbaka till henne. Nämnda byrå har under hela stallets gång stått där och tillhör ägarens dotter.

Så nej, vi uppför oss myndigt i jämförelse med denna tjej. Dock vet ni inte alla detaljer så att göra en helt rättvis bedömning kan ni tyvärr inte göra.
 
Sv: Främmande häst i hagen

Först tänker du absolut inte under några omständigheter ta in/ut/mocka/fodra hästen om fodervärden inte gör det, men nu ska du kolla vart de flyttar - för hästens bästa?? Jag fattar att du är förbannad och att du inte har lust att sköta om någon annans häst gratis - jag hade känt likadant - men om du inte tänkte ställa upp för hästen när ni stod i samma stall, varför lägga sig i och låtsas bry sig när den har flyttat? Känns jäkligt intrigsuktande faktiskt.
Tjejen gjorde bort sig totalt, det är inget snack om saken. MEN, med lite rak kommunikation och lite vänligare inställning kanske ni kunde fått det att funka.
Hela situationen skriker fjortisvarning :cool

Tänkte först inte kommentera tråden, då den irriterade mej redan från start, men håller med lite.
Att från början vara anti mot tjejen gör ju knappast saken lättare. Oavsett gammalt groll, så kan man ge henne en chans och se vad som händer.
Nu slapp ni ju henne, så varför nysta mer i det?
 
Senast ändrad:
Sv: Främmande häst i hagen

Delvis knapp.

Kan förtydliga att strö ingår i stallhyran och boxen var halmfylld när jag kom.
Dessutom hade tjejens MAMMA (tjejen i fråga är nitton år och förlovad - vuxen människa) ringt till Anna och frågat om stallplats. Vi vill egentligen inte ha in folk vi inte hundra aprocent litar på (då det oftast blir bråk, tjaffs osv) och på hennes fråga om vi hade stallplats att hyra ut hade hon hänvisat till gårdsägaren.
Hon hade då inte ringt gårdsägaren heller (antagligen för att han avskyr den familjen just för tidigare duster) utan hans son. Denne son har väl egentligen inte mycket med stallet att göra heller.
Mamman har då fräckhet att säga att det var okej för Anna att dom fick komma. :devil:

Det vi blev mest konfunderade över var just höfrågan. Anna fick rakt ut säga något i stil med; Men åk ni och hämta hö så släpper vi in sen. Inte fören då åkte dom och hämtade.. två balar. :grin:

Stallägarna vill egentligen inte ha med stallet att göra. Vi har därför alltid fått fria händer att göra allting själva. Så stallägaren har mest beviljat dom en plats och sedan är det upp till dom att ta kontakt med oss. Det skulle i alla fall en normal funtad människa göra INNAN man kör dit en häst.

Denna tjej har som sagt redan haft en vända ute hos oss och det slutade ju i en smärre katastof. Risken är ju att man hamnar där igen och ja, det lånades ganska mycket grejer och gjordes saker på eget bevåg.
Snäll emot hästarna var hon inte heller på den tiden och den gamle gubben kunde hon inte gå in till tillslut. :grin:
Dessutom fick hon sig en söt spark redan ikväll när hon tog in hästkraken. Så ska bli otroligt spännande att se hur det kommer sluta. Elakt nog slog vi vad om någon vecka innan hästen kör över henne, spränger staketet när han blir ensam kvar ute eller gör lite vad han känner för. :angel:
Märktes på honom att det är en otroligt snäll häst, men ändå har en vass sida.

Det är ju hästen i slutänden som kommer få lida för hennes idioti och det är ju där skon klämmer. Vi kom överrens om att vi inte tänker hjälpa henne. En, för oss, helt okänd häst tänker inte jag ta på mig ansvaret att släppa ut, täcka, och sköta om!
Det är våra tider som gäller - vi var ändå där först och är kvar för att stanna. Så enkelt är det och det vet stallägaren om också. Dom vill inte bli av med oss just för att det sällan blir problem när vi huserar själva där ute. (Vaktar hus när dom är borta osvosv.)
Men är det okej att lämna häst ute när vi tar in våra och tjejen inte är närvarande?
Hur gör man med mat till kusen osv?
Det är somsagt hästen som blir lidande, vart går gränsen?

Eh? Fetstilta + hökommentaren i första(?) inlägget? Ang höt så hade det väl inte varit hela världen om hon hade fått KÖPA 2-3 balar av er, så hon hade tills dagen efter? Eller kanske sagt nåt i stil med: "Vi köper vårt hö från x, ska du kanske också köpa därifrån sen eftersom hästarna ändå äter ihop i hagen?"
Jag håller absolut med om att hon inte skötte det snyggt heller, men varför göra en jobbig situation ännu jobbigare än nödvändigt? Och jag menade inte att det enbart är du som verkar fjortis, det gör ni allihop ;)
 
Sv: Främmande häst i hagen

Eh? Fetstilta + hökommentaren i första(?) inlägget? Ang höt så hade det väl inte varit hela världen om hon hade fått KÖPA 2-3 balar av er, så hon hade tills dagen efter? Eller kanske sagt nåt i stil med: "Vi köper vårt hö från x, ska du kanske också köpa därifrån sen eftersom hästarna ändå äter ihop i hagen?"
Jag håller absolut med om att hon inte skötte det snyggt heller, men varför göra en jobbig situation ännu jobbigare än nödvändigt? Och jag menade inte att det enbart är du som verkar fjortis, det gör ni allihop ;)

En, för oss, helt okänd häst tänker inte jag ta på mig ansvaret att släppa ut, täcka, och sköta om!
Notera det fetstilta. Till en början så nej - jag tar inte ansvaret över en häst jag inte känner och vet hur denne reagerar. Skulle du?

Men är det okej att lämna häst ute när vi tar in våra och tjejen inte är närvarande?
En helt oskyldig fråga. Är det okej att lämna någons häst ute, ensam? Eller är det bäst att invänta den som tar hand om hästen innan. Vart ser du det negativa i den frågan?

Hur gör man med mat till kusen osv?
Det är somsagt hästen som blir lidande, vart går gränsen?
Vart går gränsen till vad man gör och inte gör med någon annans häst? Skulle du kasta in kraftfoder till en stallkamrats häst bara sådär utan att denne bett eller varit medveten om det?
Jag menade inte på långa vägar att vi skulle låta hästen gå utan grovfoder. Men kommer det en helt okänd häst till stallet - inte ger jag den kraft utan några grunder. Gör du?

Ang höt så hade det väl inte varit hela världen om hon hade fått KÖPA 2-3 balar av er, så hon hade tills dagen efter? Eller kanske sagt nåt i stil med: "Vi köper vårt hö från x, ska du kanske också köpa därifrån sen eftersom hästarna ändå äter ihop i hagen?"

Låt säga att du bytte stall. Skulle du låta bli att ta med dig hö för åtminstone första natten/dagen? Jag är absolut med på noterna att man kanske inte flyttar ett ton småbalar första dagen - men att ta med en dagsranson är absolut något normalt i mina ögon. Du får tycka vad du vill om det.

Vi sa det, jag och "Anna", hon hade absolut fått köpa hö utav "Anna". Det är endå det enklast i och med att dom äter tillsammans ute. Du har ju ingen aning om vad som sades eller egentligen gjordes i stallet den kvällen/morgonen.

Jag håller absolut med om att hon inte skötte det snyggt heller, men varför göra en jobbig situation ännu jobbigare än nödvändigt? Och jag menade inte att det enbart är du som verkar fjortis, det gör ni allihop ;)

Hur skulle du ha gjort situationen mindre jobbig?
Det står en okänd häst i hagen. Det finns inget hö till hästen och när fodervärden drar av täcket syns en bukig häst med synliga revben. Vi påpekar att hästen är svullen om ena bakbenet - detta kollas inte upp öht.
Tidigare år har du haft massiva konflikter med människan i frågan och en vacker dag sitter en uppskruvad krubba på nymålade väggar.
Säg mig, hur skulle du reagerat, vad skulle du sagt och vad skulle du gjort?

Bara nyfiken i och med att du tycker vi far med fjortisfansoner.
 
Sv: Främmande häst i hagen

Notera det fetstilta. Till en början så nej - jag tar inte ansvaret över en häst jag inte känner och vet hur denne reagerar. Skulle du?


En helt oskyldig fråga. Är det okej att lämna någons häst ute, ensam? Eller är det bäst att invänta den som tar hand om hästen innan. Vart ser du det negativa i den frågan?


Vart går gränsen till vad man gör och inte gör med någon annans häst? Skulle du kasta in kraftfoder till en stallkamrats häst bara sådär utan att denne bett eller varit medveten om det?
Jag menade inte på långa vägar att vi skulle låta hästen gå utan grovfoder. Men kommer det en helt okänd häst till stallet - inte ger jag den kraft utan några grunder. Gör du?



Låt säga att du bytte stall. Skulle du låta bli att ta med dig hö för åtminstone första natten/dagen? Jag är absolut med på noterna att man kanske inte flyttar ett ton småbalar första dagen - men att ta med en dagsranson är absolut något normalt i mina ögon. Du får tycka vad du vill om det.

Vi sa det, jag och "Anna", hon hade absolut fått köpa hö utav "Anna". Det är endå det enklast i och med att dom äter tillsammans ute. Du har ju ingen aning om vad som sades eller egentligen gjordes i stallet den kvällen/morgonen.



Hur skulle du ha gjort situationen mindre jobbig?
Det står en okänd häst i hagen. Det finns inget hö till hästen och när fodervärden drar av täcket syns en bukig häst med synliga revben. Vi påpekar att hästen är svullen om ena bakbenet - detta kollas inte upp öht.
Tidigare år har du haft massiva konflikter med människan i frågan och en vacker dag sitter en uppskruvad krubba på nymålade väggar.
Säg mig, hur skulle du reagerat, vad skulle du sagt och vad skulle du gjort?

Bara nyfiken i och med att du tycker vi far med fjortisfansoner.

Ojojoj lugn å fin nu :D
Till en början: Ja, hade inte fodervärden dykt upp så hade jag släppt in/ut hästen, mockat och gett den grovfoder. Även om jag inte kände den.
Jag såg inget negativt i din fråga huruvida du skulle lämna hästen ute, jag missade bara att avmarkera din fetstil.
Nej, jag hade inte gett den kraftfoder om det inte fanns framlagt. Grovfoder - JA!
Som jag skrev tidigare, jag håller absolut med om att hon betedde sig otroligt korkat och oansvarigt. Det har jag väl aldrig ifrågasatt?
Och hur fasen ska jag kunna veta vad som egentligen händer i erat stall?! Men du bad ju om åsikter, grundade på den infon du gav och det fick du? Eller?

Jag har redan förklarat hur JAG hade valt att sköta situationen. Oavsett vad du tycker om människan och hur hon har betett sig så ska väl inte hästen bli lidande? Och med tanke på att det inte är ditt stall och du alltså inte kan slänga ut henne så är det väl bättre att försöka samarbeta istället? Men whatever, nu har hon ju redan flyttat så...problem solved! :)
 
Sv: Främmande häst i hagen

Nu lägger jag mig i :D

Det låter snurrigt och fjortisvarningen är helt korrekt.
Men...
Anledningen till att det låter snurrigt och fjortisaktigt är just det att vi är något förvirrade ute i detta stall.

Den slutliga konflikten har uppstått i och med att det ställts krav om grovfoder till hästen (från första kvällen). Då accepterade jag 20 kg som skulle räcka till kvällen efter då det skulle hämtas mer.
När kväll nr 2 kom fick jag veta att hästen (som enligt ägaren har svårt att hålla hullet) hade fått in resterande hö som kvälls-/natthö. Mängden vi pratar om är ca 3-4 kg.
Då ställer jag krav! Vårt ansvar är inte att hålla med hö till andras hästar.
Jag tycker att det är helt rimligt att se till att hästar har hö till frukost... det är ju också bra om de slipper stå hungriga på natten med. Och eftersom facit säger att det är en strulpella vi har att göra med så blev kravet: Hö för en vecka... OM det skulle strula.
Då räknar vi inte in kraftfodret som hästen ska ha som inte heller fanns på plats.
Och ja... vi har facit. Det finns orsaker som garanterar att det blir strul. Orsakerna har jag utbildning på att förstå konsekvenserna av.

Sen säkerhetstänket... JAG tar inte på mitt ansvar att släppa 3 hästar som är nya bekanta utan att ha hjälp om de skulle ta sig ur hagen. INTE kul om det händer när landsväg och järnväg finns intill. Där ville jag ha hjälp första morgonen, naturligtvis är det inga problem om det funkar men det vet man inte första morgonen.

Men som sagt... vi ÄR tillräckligt elaka hos oss för detta. Jag har inte råd och vägrar att köpa hö till en stor häst till som inte ens är min. Och jag ÄR tillräckligt elak för att inte ta på mig mockning av en extra box. För detta är vad som skulle ha blivit om vi börjat att släppa efter.

Till dagsläget:
Hästen är i goda händer och ägaren har rivit fodervärdskontrakt på goda grunder. Allt är frid och fröjd och denna situation uppstår inte igen.. hoppas jag..
 
Sv: Främmande häst i hagen

Delar man stall ska man informera alla involverade om det sker förändringar.Är tacksam att jag befinner mig i ett stall där alla är överens,sker det att nån är sjuk el nåt annat inträffar ringer man och frågar är det okej att andre parten tar sin häst.När jag flyttade in i min kompis stall så tog det några veckor så meddelade hon att det skulle flytta in två ston i stallet till och om det var okej fast det var hennes stall.Jag har då en valack och en hingst,jag sade att det var okej och jag hade ändå planeringar att kastrera hingsten så det gjorde jag,efter tre veckor gjorde vi upp tid att vi skulle släppa ihop dem alla och alla berörda var med och tittade att allt gick efter planerna.Vi turas om att hämta hö och det är det som är a och o i ett stall,gott samarbete!!!:rofl:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
521
Senast: Funderarn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 024
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 387
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp