Bukefalos 28 år!

Frågor om njurarna......kunniga se hit!!!

Sv: Frågor om njurarna......kunniga se hit!!!

Skillnaden är att vi tex vet ganska bra vad kortison har för positiva resp negativa effekter o kan balansera medan många menar på att örtmediciner alltid är ofarliga o ingen har kunskapen att balansera för o nackdelar.
PL
 
Sv: Frågor om njurarna......kunniga se hit!!!

Det har du så rätt i men jag skrev ju faktiskt att man kunde se problemet utifrån en annan aspekt också. Därmed inte sagt att "min tro" är den enda rätta...
 
Sv: Frågor om njurarna......kunniga se hit!!!

Vid korsförlamning utsöndras stora mängder myoglobin från de sönderfallande muskelcellerna via urinen, därav mörkfärgningen..

Hoppar in i tråden med en fråga; Mest nyfiken:angel:
Förra året kissade min häst blod, lite mörkare än vanligt i kanske en vecka för att en dag kissa blodrött. Sen blev det inget mer än så.
Öm också högt upp på insidan av bakbenen. I muskulaturen alltså.
Gav inget extra selen vid det tillfället, men ordinerades tokosel av vet+ b-vitamin och alltid hålla ordetnligt varm, och minska ordentligt på kraftfodret. Ingen feber eller nåt annat ovanligt,inte stel eller ovillig till arbete, bara kisseriet som var "symtom".

Kan det varit känning av korsförlamning? Han har aldrig haft så varken innan eller efter.
 
Sv: Frågor om njurarna......kunniga se hit!!!

Mörkfärgad urin kan tyda på att myoglobin har frisatts från skadade muskelceller och filtreras ut från blodet via njurarna till urinen. Det behöver inte röra sig specifikt om korsförlamning utan kan även inträffa vid en massiv muskelskada orsakad av t ex bristning eller slag.

Det låter som om din häst hade en muskelskada av något slag ömheten du beskriver kan tyda på en fläkskada - dvs att hästen varit på väg att "gå ner i spagat".
 
Sv: Frågor om njurarna......kunniga se hit!!!

Vad är ditt kriterium för njurhäst?
Hur vet du att din åtgärd påverkar njurarna o inte leden direkt?
PL
 
Sv: Frågor om njurarna......kunniga se hit!!!

*kl*

Kan ni säga om något av det jag skrev senast?
De anteckningar jag förde ner.
 
Sv: Frågor om njurarna......kunniga se hit!!!

När det gäller korsförlamning ger enligt min erfarenhet känningar normalt sett inte tillräckligt med myoglobin i urinen för att det skall synas med blotta ögat.
PL
 
Sv: Frågor om njurarna......kunniga se hit!!!

kort förklaring, ej fullständig:

Före en sjukdom uppstår så sker förändringar på energiplanet.
Allt inne i kroppen har en påverkan på det yttre och tvärt om. Vid stress så blir svagheter extra kännbara.
Känslor hänger i hop med organ eller funktioner, på ett underfundigt sätt, likaså färger och årstider och ljud, smak och lukt.

Man talar sällan om sjukdomar, oftare om obalans, blockeirng eller stagnation av Qi (Chi). Och detta fenomen kan bl. a observeras vid hästens tingpunkter, som sitter i kronränderna.

Vet. Are Thoresen har bra förklaringar på detta på sin hemsida. Han har även skrivit böcker om detta på engelska och norska.

(Njurens meridian (energibana) )
Från bakhov till bröstkorg.
AktivTid 18-20
Årstid: Vinter
Färg: Blå
Kroppen: Ben, märg, knän

Funktion:
Lagrar Jing essens, den medfödda livsenergin -som kan stärkas genom god hälsa, träning, balanserad näring och energi behandling. Kontrollerar växt och läkning av ben, öron och tänder. Kontrollerar rädsla, depression, oro. Självförtroendet. Regelbunden brunst.

Indikationer: Frakturer, benproblem, tandproblem, matt livlös päls, man eller svans. Oregelbunden brunst. Låg sperma produktion. Rädsla, hjälplöshet och koncentrations svårigheter.

Och den är i par med Urinblåsans meridian:
(Från inre ögonvrå till utsida bakhov.)
AktivTid: 16-18

Funktion:
Transformerar vätska genom bevaring och utsöndring. Balanserar hela meridiansystemet genom sina associationspunkter. Känslomässigt kontrollerar den rädsla, depression, oro.

Indikationer:
Urinvägs-, ländryggs-, hasproblem, generell smärta, muskel kramp eller spasmer i bakbenen. Ledinflammation, ben eller led problem.

Denna information finner du om du söker på TCM -njure/blåsa .
 
Sv: Frågor om njurarna......kunniga se hit!!!

Läste ditt inlägg...ska jag tolka det hela som att min häst börjar bli sjuk eller kan det ha ett samband med det hon haft nyligen, lymfangit?
 
Sv: Frågor om njurarna......kunniga se hit!!!

Forts.

Njuren/Blåsans merdian är i dom fem elementen under Vatten och stödjer/ger näring åt Lever-/gallblåse meridianen vars element är Trä -vid en försvagning av vattnet så uppstår således en obalans i trä.

Hur detta ska kunna vara förklaringen på korsförlamning vill jag inte spekulera i.
Dock är det logiskt att en svag njurmeridian påverkar/försvagar levernsmeridian, som statistiskt sett ofta i är svaga på hästar oavsett.

Både levern och njurens meridian löper längs bakbenet och båda passerar bakknät.
 
Sv: Frågor om njurarna......kunniga se hit!!!

Vet inte. för jag har inte läst ditt inlägg. Och även om jag skulle göra det så skulle jag inte ställa en diagnos. ;)
 
Sv: Frågor om njurarna......kunniga se hit!!!

OK....tänkte du kanske gjort det om du läst tråden....inlägget jag menar är där jag skrivit vad jag antecknade under samtalet.

Jag trodde du höll på med det du refererat till och skrivit och var bara nyfiken på din tolking.

Det är svårt trots alla era bra förklaringar hur jag ska tolka allt men jag får se det ur allas synpunkter ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor om njurarna......kunniga se hit!!!

raderat.......dubbelt
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor om njurarna......kunniga se hit!!!

Om du anser att det är ok att testa ett preparat där du egentligen inte kan få någon relevant informatin om så står det dig fritt så länge hästen inte tar skada(gränsen till djurplågeri är hårfin!). Det står däremot inte mig fritt att rekomendera vad som helst, detta av hänsyn till djuret men även djurägaren.
PL
Är inte vanligt salt en typ av ört?
 
Sv: Frågor om njurarna......kunniga se hit!!!

*knapplån*



lakrits; har du frågat din veterinär om det här med njurarna? Du har nu fått en bedömning, varför inte prata med nån som kan ta prover och ställa diagnos?
 
Sv: Frågor om njurarna......kunniga se hit!!!

Nej...än så länge har jag inte gjort det men jag ska.
 
Sv: Frågor om njurarna......kunniga se hit!!!

Vad bra! För då kan du ju få svar på om det är njurarna som strular.




Ska förresten svara i rygg-tråden! Kom på en sak jag lärt mig!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 788
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 395
Kropp & Själ Jag har blivit inlagd och jag har några frågor som någon här kanske kan svara på. Ja, jag vet att jag borde fråga personalen men just nu...
Svar
6
· Visningar
1 453
Senast: Kilauea
·
Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 809
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp