Bukefalos 28 år!

Frågor om stora hönsraser

S

smocke

Har bara haft dvärg tidigare och tänkte nu skaffa stora höns.
Kan de stora raserna flyga upp på en pinne?
Våra pinnar sitter 150 cm upp på väggen, dvärgarna var väldigt duktiga flygare och vill högt upp. Klarar de stora det?
Kan räven ta de stora sorterna?
 
Sv: Frågor om stora hönsraser

Nu vet jag inte vilka raser du tänker på, men mina "normalstora" lantrashöns kan flyga 3,5 m och kanske mer rakt upp.

Ja, räven tar alla sorters höns oavsett deras storlek.

LIA
 
Sv: Frågor om stora hönsraser

Ok, jag trodde de var för tunga för att flyga såpass högt :D och hoppades på att de kanske var rävsäkra.

Har funderat på Kockin, och sedan såg jag en jätte stor hönssort på en gård, men vet inte vad de heter. De var såå häftiga, tupparna gick med väldigt höga benlyft, som om de marscherade, svart grundfärg med lite skiftningar. Någon aning om vad det kan vara? De var enorma!
 
Sv: Frågor om stora hönsraser

Beror lite på vilken ras det är. En stor höna behöver mer/längre startsträcka inför flygning, och de riktigt stora och tunga hönsraserna tex brahma och kochin brukar föredra att ha en lutande stege eller någon typ av ramp för att ta sig upp.

/KT
 
Sv: Frågor om stora hönsraser

Jag har stor Brahma och dom sitter gärna på pinnar. Flyga är det värre med. Dom kan lyfta, men kommer en knappt meter upp i luften och några meter senare så landar dom. Dom är duktiga på att hoppa däremot.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
11 094
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 260
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 173
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 209

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp