frågor om vikt

C

chrisse

1. Hur vet man vad en häst ska väga? Idealvikten för olika hästar liksom. Det måste ju vara individuellt?

2. När är hästen för mager eller för fet? Alltså hur många kilon under eller över idealvikten?
 
hästen är för mager om ribbena syns för bra.
den är för tjock när du får leta med fingrarna och trycka djupt för att känna ribbena.
 
tänk inte på vikten! det är hur mycket muskler och hur mycket fett hästen har som spelar roll!
på en häst som är lagom i hull kan du utan svårighet känna revbenen ca två handsbredder ner från ryggen. du ska inte behöva trycka utan det ska räcka med att lägga handen på hästen!! revbenen ska heller inte synas, då är hästen ofta för mager.
men detta ska man ta med en nypa salt, speciellt om man har en korsning. det kan nämligen vara så att hästen har ovanligt stor buk och därför syns revbenen! detta har en duktig veterinär sagt till mig...
 
tänk inte på vikten! det är hur mycket muskler och hur mycket fett hästen har som spelar roll!
på en häst som är lagom i hull kan du utan svårighet känna revbenen ca två handsbredder ner från ryggen. du ska inte behöva trycka utan det ska räcka med att lägga handen på hästen!! revbenen ska heller inte synas, då är hästen ofta för mager.
men detta ska man ta med en nypa salt, speciellt om man har en korsning. det kan nämligen vara så att hästen har ovanligt stor buk och därför syns revbenen! detta har en duktig veterinär sagt till mig...
 
bukig häst kan tyda på många saker.. jag är ingen expert men vet att det bland annat kan tyda på att den fått i sig lite mycket sråfoder.. vanligt om de står på halm...
 

Liknande trådar

Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 517
Senast: Morces
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 277
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 709
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 442
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp