Fraktur överarm - någon kunnig?

Åh! Tack för svar!

Slyngan, kan det vara den här ’selen’ jag fått? ser ut som ett benskydd, med skena som fästs kring överarmen och med ett band runt bröstkorgen.
Tog av den när jag blev duschad, men får så jäkla ont efteråt trots att vi bråkade ytterst försiktigt när vi höll på.
Faast, är bara på dag fyra nu:grin:

Har en mitella också, skulle jag kalla det, som håller armbågen i nittio grader. Den har jag tagit ur och sträckt ut armen från iaf.
De tjatade väldigt om armbågen, den har skrapsår som definitivt kommer från sargen med en väldig smäll, väldigt svullen. Men utan fraktur.
Så de var oroliga för den där armbågen och jag tjatade om axeln. Men de såg kanske redan att den var av. 🙈

Det låter som om din fraktur sitter längre ner, på överarmsbenets skaft, om du har vad jag tror du har. Bild?
 
Det låter som om din fraktur sitter längre ner, på överarmsbenets skaft, om du har vad jag tror du har. Bild?
Ja det känns som så.

Jag såg aldrig nån bild, (frågade på röntgen men där fick jag naturligtvis inte se nåt, jag var lite morfinig också 😁)
och tänkte nog inte öht heller där och då. Blev liksom bara hemskickad. Åb på tisdag.

Det står såhär i journalen. Grekiska för mej dock
collum chirurgicumfraktur med cirka 1,5 cm kompression samt måttlig dorsalt medialt öppen vinkel, avlöst fragment ventralt, tuberculum minus

Samt

Fraktur på övre delen av Humerus
 
Ja det känns som så.

Jag såg aldrig nån bild, (frågade på röntgen men där fick jag naturligtvis inte se nåt, jag var lite morfinig också 😁)
och tänkte nog inte öht heller där och då. Blev liksom bara hemskickad. Åb på tisdag.

Det står såhär i journalen. Grekiska för mej dock
collum chirurgicumfraktur med cirka 1,5 cm kompression samt måttlig dorsalt medialt öppen vinkel, avlöst fragment ventralt, tuberculum minus

Samt

Fraktur på övre delen av Humerus

Det är samma sak. Collum chirurgicum sitter på övre delen av humerus. Det borde kommit mer text efter "tuberculum minus"!
Det som beskrivs är en axelfraktur. Kompression är bra.

Jag menar inte röntgenbild, utan bild på din arm i ortosen.
 
Senast ändrad:
Det är samma sak. Collum chirurgicum sitter på övre delen av humerus. Det borde kommit mer text efter "tuberculum minus"!
Det som beskrivs är en axelfraktur. Kompression är bra.

Jag menar inte röntgenbild, utan bild på din arm i ortosen.
Aha ok!
Efter minus står det bara en ny mening, att armbågen var utan skelettskada.

Jahaa 😅 jag har nog bara en bild, det är från strax innan vi åkte hem från akuten så kanske inte den bäste
 

Bifogade filer

  • D773015D-7F1B-4241-BE0C-070A116DBD2A.png
    D773015D-7F1B-4241-BE0C-070A116DBD2A.png
    254,1 KB · Visningar: 163
Aha ok!
Efter minus står det bara en ny mening, att armbågen var utan skelettskada.

Jahaa 😅 jag har nog bara en bild, det är från strax innan vi åkte hem från akuten så kanske inte den bäste

Lite ovanligt att du har en överarmsortos när det är axeln som skadats, men ok. Stelna inte till bara!
Kan vara tuberculum minus (muskelfäste) som är avlöst. Brukar växa fast igen.
 
Lite ovanligt att du har en överarmsortos när det är axeln som skadats, men ok. Stelna inte till bara!
Kan vara tuberculum minus (muskelfäste) som är avlöst. Brukar växa fast igen.
Alltså av? Typ?
Fick precis nån jäkla kramp/spasm undersidan överarmen så jag trodde jag skulle svimma. Himmel!

Ska försöka! ☺️ Har loss och pendlar ibland.

Tack snälla du för svar! 🤗
 
Smärtlindring då.

Alvedon tar jag 4g totalt över dygnet.
och oxynorm vid behov. Vilket varit också 4ggr/dygn. De kommer inte räcka tills åb.

Jag känner mej luddig och maktlös med noll koll. Modfälld.
Jag sover urkasst i dåliga sovställningar och vaknar av att armarna somnat eller att jag har kramper/spasmer/nånting i skadade armen så jag tror jag ska trilla ur sängen.

Kan man ringa ortopeden för mer smärtlindring? Eller är det meningen man ska stå ut?

Vardagen är uthärlig (även om det såklart inte är smärtfritt) när jag kan ta smärtlindringen som jag gjort. Det är helt ok liksom. Det funkar och jag är vid gott mod och känner mej positiv.

Men inte alls lika uthärlig när jag testade att ta bort en oxynorm per dag för att spara på pillren...
 
Smärtlindring då.

Alvedon tar jag 4g totalt över dygnet.
och oxynorm vid behov. Vilket varit också 4ggr/dygn. De kommer inte räcka tills åb.

Jag känner mej luddig och maktlös med noll koll. Modfälld.
Jag sover urkasst i dåliga sovställningar och vaknar av att armarna somnat eller att jag har kramper/spasmer/nånting i skadade armen så jag tror jag ska trilla ur sängen.

Kan man ringa ortopeden för mer smärtlindring? Eller är det meningen man ska stå ut?

Vardagen är uthärlig (även om det såklart inte är smärtfritt) när jag kan ta smärtlindringen som jag gjort. Det är helt ok liksom. Det funkar och jag är vid gott mod och känner mej positiv.

Men inte alls lika uthärlig när jag testade att ta bort en oxynorm per dag för att spara på pillren...

Prata med Ortopeden. Jag fick oxynorm vb jag med. Upplevde lindring ett par h sen outhärdligt. Pratade med Ortopeden och fick långtidsverkande oxycontin och oxynorm vid behov. Gjorde enorm skillnad med det långtidsverkande I botten. Sen över tid kunde jag ta bort oxynorm och ännu senare börja trappa ner oxycontin. Hela tiden full dos Alvedon. Idag fortfarande fulldos Alvedon och en oxycontin på morgonen.

De gör tyvärr svinont sådana där frakturer. Jag fick också oxynorm som inte räckte till åb. När jag ringde var de förvånade jag inte fått ordentlig direkt. Kanske alla inte vet om hur ont det gör. Men ring Ortopeden.

Jag blev betydligt mindre lullig och groggy av oxycontin istället för oxynorm.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 151
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 777
Senast: Fibusen
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 959
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 508
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp