Fraktur överarm - någon kunnig?

Fast det kan ju inte vara "precis som det ska vara" att inte få nån vettig smärtlindring när man har så jäkla ont att man vaknar av smärtor och har vidrig smärta överlag.

Vad är poängen med att inte smärtlindra, vad gör det för nytta i läkningen att ha vidrigt ont liksom?

Röntgensvaret var precis som det ska vara.
Hur man hanterar smärtlindringen är en annan sak.
 
Inte i vårat landsting (Cilllas sjukhus) min handled som jag bröt för 4 år sen är ff inte omröntgad :crazy:

Fast jag gissar den gipsades? Det gjorde min. Och då vet man ju den ligger still, kanske där skillnaden är? Min handled röntgades efter gipset satts på (efter rättning i narkos) men sen inte mer.

. Min fraktur är inte gipsad och som jag förstått det är det just när de ska läka naturligt och "ofixerat" men kollar så det inte flyttat på sig efter 10 dagar, utan fortfarande kan läka naturligt (utan operation).

Edit _såg nu Cilla svarat.
 
Fast jag gissar den gipsades? Det gjorde min. Och då vet man ju den ligger still, kanske där skillnaden är? Min handled röntgades efter gipset satts på (efter rättning i narkos) men sen inte mer.

. Min fraktur är inte gipsad och som jag förstått det är det just när de ska läka naturligt och "ofixerat" men kollar så det inte flyttat på sig efter 10 dagar, utan fortfarande kan läka naturligt (utan operation).

Edit _såg nu Cilla svarat.
Nej ,eller jo,men bara med skena. Som jag för övrigt var inne o klagade på 3 ggr,sen gick jag till min vette som hjälpte mig.
 
Nej ,eller jo,men bara med skena. Som jag för övrigt var inne o klagade på 3 ggr,sen gick jag till min vette som hjälpte mig.

Fast en handledsfraktur är ju en helt annan skada så att det inte följer samma röntgenschema/praxis är väl rätt givet ?
 
Nä det är inte givet när patienten klagar bittert på smärta,skav mm
Och ff har en oduglig handled

Fast jag responderade på det du skrev att det var samma sjukhus som @CillaW men din handledsfraktur fick inte samma gällande röntgen efter 10 veckor osv.

Det är två helt skilda typer av skador, självklart ser inte behandling och kontroll lika ut utifrån det?

Inte i vårat landsting (Cilllas sjukhus) min handled som jag bröt för 4 år sen är ff inte omröntgad :crazy:
 
Hade för mej att du hade gjort en axeltråd @Alexandra_W 😉

Så nu ska jag läsa igen och se om jag har nytta av något nu när jag lyckades bryta mej 🙈
du känner igen mej från fiket. 🤗

Ska tillbaka i veckan men inser att jag fick noll hemgångsråd.
Får jag räta ut armbågen? Rehab, tidsplan osv osv.
Såna saker jag får samla ihop och fråga om då.
 
Hade för mej att du hade gjort en axeltråd @Alexandra_W 😉

Så nu ska jag läsa igen och se om jag har nytta av något nu när jag lyckades bryta mej 🙈
du känner igen mej från fiket. 🤗

Ska tillbaka i veckan men inser att jag fick noll hemgångsråd.
Får jag räta ut armbågen? Rehab, tidsplan osv osv.
Såna saker jag får samla ihop och fråga om då.

Vad trist höra du med fick noll råd :(

Jag fick inga råd heller. Men efter några dagar skrek armen att vi måste räta ut armbågen. Så då, samt med stöd av Cilla W här, gjorde jag det. Efteråt insett att just ta ut armen ur collar and cuffen och låta armen hänga inte bara var skönt utan även bra. Tyngdkraften lägger frakturen mer rätt.

Mitt råd är att så snart som möjligt komma till en sjukgymnast. Det var denne som visade mig vilken vinkel jag skulle justera collar and cuffen i (så axeln inte trycks upp), visade mig hur jag kunde avlasta när jag skulle sova osv. Sen finns en engelsk grupp för folk med sådana här frakturer. Livräddare för mig. Skicka ett mess på fb kan du få länken!

Rehab så när jag väl fick komma till sjukgymnast fick jag jättebra rehab, så får du inga bra svar osv på återbesöket hos ortoped (jag fick samma på åb som akuten så nada hjälp på åb heller) försök få träffa sjukgymnast. Gruppen har bra tips med.

Hos sjukgymnasten har det varit successivt ökande övningar. Jag fick ju tyvärr komplikationer inkl frozen shoulder (hög risk när axeln blir still) så har dragit ut på tiden. Men sjukgymnasten och sen då den braiga inte ens läkare-än personen på Ortopeden är den som gett mig svaren osv. Alla övningar och rehab har varit sjukgymnast dock. Varit hos Ortopeden tre ggr totalt (och sen tredje pga fs) i övrigt har de skrivit recept och intyg men allt annat sjukgymnast.

Tid så de sa minst 4 men troligen 6 innan vettig vardagsfunktion, kunna ta hand om hästen osv. Och ett år (eller mer) innan man kan se hur återställd/fullt återställd. Dvs förbättring kan I viss mån fortsätta ett helt år. Jag ligger ju "efter" den planen. Men utan komplikationer hade jag nog varit vardagsåterställd nu faktiskt.

Om man läser den engelska gruppen på fb bör man vara medveten om att Sverige har en mer konservativ hållning än många andra länder som är mer operationsbenägna. Annars känner man lätt att "shit de skiter I min arm och den kommer aaaaaldrig bli bra". Men forskning visar att det är ingen större skillnad i långa loppet mellan naturlig läkning och operation.
 
Vad trist höra du med fick noll råd :(

Jag fick inga råd heller. Men efter några dagar skrek armen att vi måste räta ut armbågen. Så då, samt med stöd av Cilla W här, gjorde jag det. Efteråt insett att just ta ut armen ur collar and cuffen och låta armen hänga inte bara var skönt utan även bra. Tyngdkraften lägger frakturen mer rätt.

Mitt råd är att så snart som möjligt komma till en sjukgymnast. Det var denne som visade mig vilken vinkel jag skulle justera collar and cuffen i (så axeln inte trycks upp), visade mig hur jag kunde avlasta när jag skulle sova osv. Sen finns en engelsk grupp för folk med sådana här frakturer. Livräddare för mig. Skicka ett mess på fb kan du få länken!

Rehab så när jag väl fick komma till sjukgymnast fick jag jättebra rehab, så får du inga bra svar osv på återbesöket hos ortoped (jag fick samma på åb som akuten så nada hjälp på åb heller) försök få träffa sjukgymnast. Gruppen har bra tips med.

Hos sjukgymnasten har det varit successivt ökande övningar. Jag fick ju tyvärr komplikationer inkl frozen shoulder (hög risk när axeln blir still) så har dragit ut på tiden. Men sjukgymnasten och sen då den braiga inte ens läkare-än personen på Ortopeden är den som gett mig svaren osv. Alla övningar och rehab har varit sjukgymnast dock. Varit hos Ortopeden tre ggr totalt (och sen tredje pga fs) i övrigt har de skrivit recept och intyg men allt annat sjukgymnast.

Tid så de sa minst 4 men troligen 6 innan vettig vardagsfunktion, kunna ta hand om hästen osv. Och ett år (eller mer) innan man kan se hur återställd/fullt återställd. Dvs förbättring kan I viss mån fortsätta ett helt år. Jag ligger ju "efter" den planen. Men utan komplikationer hade jag nog varit vardagsåterställd nu faktiskt.

Om man läser den engelska gruppen på fb bör man vara medveten om att Sverige har en mer konservativ hållning än många andra länder som är mer operationsbenägna. Annars känner man lätt att "shit de skiter I min arm och den kommer aaaaaldrig bli bra". Men forskning visar att det är ingen större skillnad i långa loppet mellan naturlig läkning och operation.
Tack!
Så sjukgymnastik ganska omgående?

Har så få lägen som funkar att befinna mej i men det blir gärna att jag trycker upp armen då det känns bäst 🙈
 
Tack!
Så sjukgymnastik ganska omgående?

Har så få lägen som funkar att befinna mej i men det blir gärna att jag trycker upp armen då det känns bäst 🙈

Nja så snart de bedömer det okej. Men de kan hjälpa med de där andra sakerna om vården missar det. Som viloläge och sätt att smärlindra (is är bra btw!) osv. Initialt inget inte vården kan infa om lika bra. OM man får infon. Jag insåg hos sjukgymnasten och längs vägen det var massa info och tips jag borde fått via akuten och Ortopeden jag inte fått och fick först av sjukgymnast.
 
Nja så snart de bedömer det okej. Men de kan hjälpa med de där andra sakerna om vården missar det. Som viloläge och sätt att smärlindra (is är bra btw!) osv. Initialt inget inte vården kan infa om lika bra. OM man får infon. Jag insåg hos sjukgymnasten och längs vägen det var massa info och tips jag borde fått via akuten och Ortopeden jag inte fått och fick först av sjukgymnast.
Har skrivit ner endel saker jag fått ut av tråden jag tänkte ta med på åb. 😎
 
Tack!
Så sjukgymnastik ganska omgående?

Har så få lägen som funkar att befinna mej i men det blir gärna att jag trycker upp armen då det känns bäst 🙈

Slyngan är endast till för smärtlindring. Använd den max 10-14 dagar.

Sjukgymnastik omgående - senast efter 14 dagar. Ta ur armen ur slyngan så snart du kan, flera gånger om dagen, låt den hänga rakt ner och pendla försiktigt med armen längs med sidan. Luta överkroppen lite mot den skadade sidan så går det lättare. Då undviker du stelhet i axel och armbåge.
 
Slyngan är endast till för smärtlindring. Använd den max 10-14 dagar.

Sjukgymnastik omgående - senast efter 14 dagar. Ta ur armen ur slyngan så snart du kan, flera gånger om dagen, låt den hänga rakt ner och pendla försiktigt med armen längs med sidan. Luta överkroppen lite mot den skadade sidan så går det lättare. Då undviker du stelhet i axel och armbåge.
Åh! Tack för svar!

Slyngan, kan det vara den här ’selen’ jag fått? ser ut som ett benskydd, med skena som fästs kring överarmen och med ett band runt bröstkorgen.
Tog av den när jag blev duschad, men får så jäkla ont efteråt trots att vi bråkade ytterst försiktigt när vi höll på.
Faast, är bara på dag fyra nu:grin:

Har en mitella också, skulle jag kalla det, som håller armbågen i nittio grader. Den har jag tagit ur och sträckt ut armen från iaf.
De tjatade väldigt om armbågen, den har skrapsår som definitivt kommer från sargen med en väldig smäll, väldigt svullen. Men utan fraktur.
Så de var oroliga för den där armbågen och jag tjatade om axeln. Men de såg kanske redan att den var av. 🙈
 
Slyngan är endast till för smärtlindring. Använd den max 10-14 dagar.

Sjukgymnastik omgående - senast efter 14 dagar. Ta ur armen ur slyngan så snart du kan, flera gånger om dagen, låt den hänga rakt ner och pendla försiktigt med armen längs med sidan. Luta överkroppen lite mot den skadade sidan så går det lättare. Då undviker du stelhet i axel och armbåge.
Slynga och ortos, är det samma saker?
Det jag har verkar kallas ortos, eller mjuk ortos.
 
Slynga och ortos, är det samma saker?
Det jag har verkar kallas ortos, eller mjuk ortos.

Har du en ortros kanske ditt brott är längre ner på överarmen? Om benet går av inte precis vid axeln utan längre ner brukar de använda ortos. Men inte de som är högst upp mot axeln.

Slyngan är mitellagrejen/collar and cuff/etc. Dvs ett band som håller upp just överarmen med böjd armbåge.

Armbågen kommer nog bli mer svullen närmast veckorna när svullnaden från frakturen sjunker. Min armbåge och arm nedanför och ovanför var 4 ggr storleken när det var som värst, och initialt kunde jag knappt röra den pga stor skrapsår från armbåge och halvvägs ner. Det gav sig hyfsat fort men sen kom den sjunkande svullnaden.

Men massa spännande blåmärken och svullnad som sjunker kan du räkna med. Jag såg ut som jag hade arm från en vattenlik ett tag, blåsvart och svullen svampig. Jättefint en solig sommardag ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 304
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 815
Senast: Fibusen
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 974
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 693
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp