Fraktur överarm - någon kunnig?

Alltså detta med armbrott vid axeln låter verkligen som en mardröm med din beskrivning :nailbiting: Du måste ju va helt slut vid detta laget med så lite sömn!

Du kanske tycker det här är ett fånigt tips men för mig har det kunnat funka på liknande situation (inte sådana smärtor som du beskriver men allmänt jävlig situation:p). För att inte helt tappa konceptet och bli vansinnig brukar jag bestämma en viss dag framåt i tiden, typ 3 dagar fram eller 5 osv. Så intalar jag mig att jag bara behöver stå ut dessa 3 dagar. Jag behöver inte ta ställning till fortsättningen utan 3 dagar gäller. Först när dessa dagar har gått måste jag fundera på framtiden. Kan jag prova 3 till? En vecka? Osv. Det brukar hjälpa mig att liksom ha nåt att hänga mig fast vid som inte känns så avlägset eller omöjligt. Förstår du hur jag menar? Det är ju en ren och skär lögn ibland men för mig funkar det att lura min hjärna trots att jag avslöjar sanningen för den:angel::D

Krya på dig!! Hoppas verkligen att det vänder till det bättre snart!

Jag förstår precis vad du menar. Jag använder mig konstant av det men med "imorgon" hela tiden. Annars skulle jag legat i en hög och grinat konstant.
 
De rör mig inte utan att ha tillgång till plåtar osv var svaret jag fick när jag ringde idag. Dvs de måste ha endera remissen eller all info från mig. Var iaf vad de sa.

Men va? Så dåligt! Jag förstår absolut om de inte vill gå in och göra rörelser som sådana, men det finns ju annat man kan göra, typ bara kolla av hur du har armen, hur du pendlar/hänger ut och ge allmänna tips och råd om annan typ av smärtlindring. Jäkla synd att du inte bor i Stockholm, för det gör du inte va?
 
Men va? Så dåligt! Jag förstår absolut om de inte vill gå in och göra rörelser som sådana, men det finns ju annat man kan göra, typ bara kolla av hur du har armen, hur du pendlar/hänger ut och ge allmänna tips och råd om annan typ av smärtlindring. Jäkla synd att du inte bor i Stockholm, för det gör du inte va?

Nä en bra bit från Stockholm
 
Låt den skadade armen hänga längs sidan.
Luta överkroppen försiktigt lite åt den skadade sidan, så att armen hänger fritt.
Pendla fram och tillbaka med armen.

Ska pendlande ske passivt, typ tänk "sätt armen i rörelse och låt den gunga själv" eller aktivt, att jag gör rörelsen?

Jag kan genom att putta på armen så den pendlar få den att röra sig en liten aning bakåt, framåt går det längre. Med muskelkraft kan jag inte få armen att röra sig en cm bakåt (den lyder inte, inget händer). Även här går framåt bättre.
 
Hej, hur går det med armen?

Mest inte. Ont som satan. Ortopeden har envist besvarat alla frågor och alla påpekanden om att jag trots smärtstillande har väldigt ont och inte blir bättre samt att jag pga smärtan inte kan sova och börjar få panik över det med "du kommer få träffa en sjukgymnast, vänta på det".

Igår fick jag träffa sjukgymnasten för första gången. Som konstaterade att jag har alldeles alldeles för ont och måste få hjälp med att kontrollera smärtan för att man ska kunna påbörja någon rehabilitering... Sen mötte han rörligheten, eller bristen på den. Full rörlighet i armbåge och ner. Kan höja axlarna och rulla axeln framåt ua, kan rulla axeln lite bakåt. Men när det handlar om röra överarmen så 30 grader framåt och i övrigt noll. Vilket är exakt samma lika som dag 10 hos Ortopeden. Trots att jag gjort den pendel och cirkelövning man ska. Fick inga nya övningar av sjukgymnasten som det var tänkt, då "du har så mycket smärta att det skulle skada mer än nytta". Sen skickade han mig till närakuten för att diskutera smärtlindring över helgen inför att kunna kontakta Ortopeden på måndag.

Så ny rond mot Ortopeden på måndag och mest lust att lägga mig och grina. När Ortopeden envist vägrat titta på mig igen eller göra något med smärtlindringen (tvärtom velat dra ner den eg) har jag ju börjat känna att okej det är jag som är gnällig och felet. Och känt att det är bara bita ihop och vänta på sjukgymnasten och sen kommer jag få övningar så det börjar bli bättre. Och så få detta besked, och inse att jag haft "fog" för min känsla hela tiden. Inte kul. Jag vet det nog inte är så men just nu känns det som fem helt bortkastade veckor ;(
 
Mest inte. Ont som satan. Ortopeden har envist besvarat alla frågor och alla påpekanden om att jag trots smärtstillande har väldigt ont och inte blir bättre samt att jag pga smärtan inte kan sova och börjar få panik över det med "du kommer få träffa en sjukgymnast, vänta på det".

Igår fick jag träffa sjukgymnasten för första gången. Som konstaterade att jag har alldeles alldeles för ont och måste få hjälp med att kontrollera smärtan för att man ska kunna påbörja någon rehabilitering... Sen mötte han rörligheten, eller bristen på den. Full rörlighet i armbåge och ner. Kan höja axlarna och rulla axeln framåt ua, kan rulla axeln lite bakåt. Men när det handlar om röra överarmen så 30 grader framåt och i övrigt noll. Vilket är exakt samma lika som dag 10 hos Ortopeden. Trots att jag gjort den pendel och cirkelövning man ska. Fick inga nya övningar av sjukgymnasten som det var tänkt, då "du har så mycket smärta att det skulle skada mer än nytta". Sen skickade han mig till närakuten för att diskutera smärtlindring över helgen inför att kunna kontakta Ortopeden på måndag.

Så ny rond mot Ortopeden på måndag och mest lust att lägga mig och grina. När Ortopeden envist vägrat titta på mig igen eller göra något med smärtlindringen (tvärtom velat dra ner den eg) har jag ju börjat känna att okej det är jag som är gnällig och felet. Och känt att det är bara bita ihop och vänta på sjukgymnasten och sen kommer jag få övningar så det börjar bli bättre. Och så få detta besked, och inse att jag haft "fog" för min känsla hela tiden. Inte kul. Jag vet det nog inte är så men just nu känns det som fem helt bortkastade veckor ;(
Har dom röntgat om armen sen skadan? Det låter ju helt sjukt att inte få någon hjälp. Kram!
 
Har dom röntgat om armen sen skadan? Det låter ju helt sjukt att inte få någon hjälp. Kram!

Det gjordes en röntgen 10 dagar efter för att se hur det låg då. Det var lite mer hoptryckt men annars lika. Det man vill se med den röntgen är just att det inte flyttat på sig etc.
 
@Alexandra_W fy vad hemskt 😞

Jag som haft några rätt komplicerade frakturer av olika slag, (inkl felbehandling/felläkning) , måste tyvärr säga att man inte sällan kan behöva ”vara jobbig” för att få bättre hjälp från ortopeden 😞 De är överbelastade och har dåligt med resurser osv, precis som övriga sjukvården.... Då blir det att ”syns man inte finns man inte” osv.

Stackare - jag tycker SÅ synd om dig när jag läser 😞
 
@Alexandra_W fy vad hemskt 😞

Jag som haft några rätt komplicerade frakturer av olika slag, (inkl felbehandling/felläkning) , måste tyvärr säga att man inte sällan kan behöva ”vara jobbig” för att få bättre hjälp från ortopeden 😞 De är överbelastade och har dåligt med resurser osv, precis som övriga sjukvården.... Då blir det att ”syns man inte finns man inte” osv.

Stackare - jag tycker SÅ synd om dig när jag läser 😞

Är så himla trist att/om det ska vara så ;(
Jag har ju dock flera gånger ringt, både om just att jag har så ont och frågan om det är förväntat/normalt och dels för förnyelse av recept samt av i samband med förnyelse av sjukskrivningen. Så de har ju hela tiden vetat hur läget är, och nog tyckt jag varit rätt jobbig. Och jag har ju då tänkt att det är jag som är gnällig och otålig typ, och bara bita ihop tills sjukgymnasten men sen kommer det bli bättre. Så blev en kalldusch milt sagt...
 
Fast det kan ju inte vara "precis som det ska vara" att inte få nån vettig smärtlindring när man har så jäkla ont att man vaknar av smärtor och har vidrig smärta överlag.

Vad är poängen med att inte smärtlindra, vad gör det för nytta i läkningen att ha vidrigt ont liksom?

Jag tror Cilla menade att det är precis som det ska vara ang röntgen vid 10 dagar för are kolla att saker inte rört sig. Och det är det, men ingen har vad jag vet heller påstått annat om just det (den rtg heller)?
 
Jag tror Cilla menade att det är precis som det ska vara ang röntgen vid 10 dagar för are kolla att saker inte rört sig. Och det är det, men ingen har vad jag vet heller påstått annat om just det (den rtg heller)?
Inte i vårat landsting (Cilllas sjukhus) min handled som jag bröt för 4 år sen är ff inte omröntgad :crazy:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 300
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 815
Senast: Fibusen
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 974
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 693
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp