Fraktur överarm - någon kunnig?

Du behöver inte ha den i collar'n'cuff mer än nödvändigt, det viktigaste är faktiskt att den hänger. Dessutom slipper du bli så stel i axel och armbåge.
Åh, underbart! Det är verkligen så mycket skönare låta den slippa "selen". Särskilt nu när den ser ut som nåt mer passande på ett vattenlik pga svullnaden Som sjunker
 
Åh, underbart! Det är verkligen så mycket skönare låta den slippa "selen". Särskilt nu när den ser ut som nåt mer passande på ett vattenlik pga svullnaden Som sjunker

Den där collar'n'cuffen kan ibland sitta så att den nästan trycker upp frakturen. Ofta behöver den sitta så att armen hänger längre ner och underarmen bara vilar i slyngorna. Det ska vara max 90 graders böj i armbågsleden. Helst mindre (dvs något mer sträckt).
 
Den där collar'n'cuffen kan ibland sitta så att den nästan trycker upp frakturen. Ofta behöver den sitta så att armen hänger längre ner och underarmen bara vilar i slyngorna. Det ska vara max 90 graders böj i armbågsleden. Helst mindre (dvs något mer sträckt).

Då törs jag erkänna att jag sänkt den rätt mycket mot hur sjukhuset satte den med andra ord... Hela kroppen skrek redan dag ett att armbågen borde vara rakare, räta ut armbågen. Då vågade jag ju inte tro på det och göra mer än att ta ut armen ur selen och lagt den rakare när den haft stöd av kudde etc. Men sänkte själva selen så det blev knappt 90 grader i armbågen. Jmf med "handen på bröstet" initialt. Det hade inte funkat med all svullnad/ödem nu, så jag antog selen var ställbar just för att kunna justera själv :)

Lite intressant att kroppen ändå verkar veta. Innan du hade sagt det om att låta armen hänga rak så hade jag dillat till särbon om att "kroppen säger att allt skulle bli bra om armen fick hänga rak". Och det var verkligen så det kändes, att kroppen hade en fix idé om det. Fast där och då trodde jag det var hjärnspöken och antagligen skulle göra hysteriskt ont och inte alls vara en bra idé lyssna på det.
 
Hur går det med dig?

Jag önskar inte min värsta ovän det här :(
Smärtan är vidrig och jag har i princip inte sovit mer än 2 h på 3 nätter. Ursvårt ens hitta en position som inte gör skitont. När jag hittar en så håller den i 5-10 minuter.

Jag har provat tens, jag har isat hela armen, jag har haft armen rak, armen böjd, stått, gått, suttit, halvlegat, suttit framåtlutad etc etc. Hittar något som funkar så jag får sova 20 minuter. Sen funkar det inte igen.

Seriöst övervägt både balkonghopp och hemamputation av armen när paniken över smärtan är som värst.

Så. Det kanske går bra läkningsmässigt det vet jag inte, men hanteringmässigt och smärtmässigt går det verkligen inget vidare.
 
Kanske inte funkar för dig men värt o prova. Uppallat magläge i sängen nära intill kanten och armen utanför och rakt ner, vid behov och om det går ev en kudde att lägga handen på, inte så det blir tryck utan bara nudda .
 
Kanske inte funkar för dig men värt o prova. Uppallat magläge i sängen nära intill kanten och armen utanför och rakt ner, vid behov och om det går ev en kudde att lägga handen på, inte så det blir tryck utan bara nudda .

Kan prova när jag har någon här! (ifall jag inte kommer upp själv) Jag är beredd prova allt!
Pratade i ren desperation med 1177 inatt och fick okej att lägga på ipren var 6e h, hoppas det kan ha lite effekt och ta udden av. Och ska prova ligga på mage i helgen när Niklas är här.
 
Kan du sitta och sova?
Tänker att det kanske är lättare att hitta rn bekväm ställning.

Nja.det funkade de första nätterna att slumra så. Men sen blev det som förgjort att hitta ett läge det inte gör sjukt ont i. Och när jag gör det tar det tio minuter och sen är det outhärdligt. Jag gissar saker dels händer med frakturen och dels att mycket smärta är vrål från omgivande muskler och vävnader som far illa och det mycket därför ingen position funkar mer än 10 minuter.

Preppat sängen såhär och det funkade som sagt tidigare iaf. Och förhoppningsvis sen med när man kommer ur den här onda cirkeln.

IMG_20190430_160836.jpg
 
Nja.det funkade de första nätterna att slumra så. Men sen blev det som förgjort att hitta ett läge det inte gör sjukt ont i. Och när jag gör det tar det tio minuter och sen är det outhärdligt. Jag gissar saker dels händer med frakturen och dels att mycket smärta är vrål från omgivande muskler och vävnader som far illa och det mycket därför ingen position funkar mer än 10 minuter.

Preppat sängen såhär och det funkade som sagt tidigare iaf. Och förhoppningsvis sen med när man kommer ur den här onda cirkeln.

Visa bifogad fil 29019

Förstår.
Fy fan vilket elände! Hoppas verkligen det blir bättre snabbt!
 
Jag önskar inte min värsta ovän det här :(
Smärtan är vidrig och jag har i princip inte sovit mer än 2 h på 3 nätter. Ursvårt ens hitta en position som inte gör skitont. När jag hittar en så håller den i 5-10 minuter.

Jag har provat tens, jag har isat hela armen, jag har haft armen rak, armen böjd, stått, gått, suttit, halvlegat, suttit framåtlutad etc etc. Hittar något som funkar så jag får sova 20 minuter. Sen funkar det inte igen.

Seriöst övervägt både balkonghopp och hemamputation av armen när paniken över smärtan är som värst.

Så. Det kanske går bra läkningsmässigt det vet jag inte, men hanteringmässigt och smärtmässigt går det verkligen inget vidare.
Det låter precis som när min axel var ur led, ingen ställning var bra mer än nån minut. Jag utgår ifrån att det är kollat också på dig, inte bara brottet.
 
Det låter precis som när min axel var ur led, ingen ställning var bra mer än nån minut. Jag utgår ifrån att det är kollat också på dig, inte bara brottet.

Det antar jag kollades på rtg - och jag kan numera "rulla" axeln så den är nog som den ska. Jag hade ju fram till rtg någon förhoppning om att det "bara" var axeln ur led då den inte gick att röra alls då, men det går nu.

Tillägg av ipren hjälper litegrann nu efter ett par doser tror jsg. Och att jag fick komma ut och klappa och pussa på hästen idag gör det lättare stå ut med smärtan än iaf.
 
Det antar jag kollades på rtg - och jag kan numera "rulla" axeln så den är nog som den ska. Jag hade ju fram till rtg någon förhoppning om att det "bara" var axeln ur led då den inte gick att röra alls då, men det går nu.

Tillägg av ipren hjälper litegrann nu efter ett par doser tror jsg. Och att jag fick komma ut och klappa och pussa på hästen idag gör det lättare stå ut med smärtan än iaf.
Att pussa på häst hjälper mot lite av varje.
 
Jag ska inte klaga på min svanskotefraktur längre.. Den smärta du genomgår verkar vara värre än min var.. eller så har jag bara förträngt hur illa det verkligen var..
Krya på dig! Jag roade mig med att sträckkolla på Game of Thrones...
 
Varit på "återbesök". Något kafkaartat pga språkförbistring. Jag förklarade jag har skitont fortfarande och inte kan sova. Läkaren tyckte att jag skulle börja trappa ner smärtstillande men behålla till natten "så du kan sova". Läkaren mycket nöjd med full rörlighet i armbågen men missnöjd med noll rörlighet pendlingsrörelse samt utåtrörelse. Jag förklarar att inget händer, som att musklerna inte lyder, och läkaren ser ju det själv, död arm hänger där. Läkaren förklarar att det är jätteviktigt jag gör pendelrörelser och utåtrörelserna så jag inte blir stel och ska göra dem flera gånger per dag.

Hade ganska många frågor men fick inga direkta svar på de flesta tyvärr (undrade mycket kring vad jag kan förvänta mig, när jag borde kunna diska igen osv - dvs kunna ta hand om mig själv. När jag borde kunna börja jobba igen osv, sånt). Den fakta och de svar som framkom var att frakturen ligger still och inte rört sig, att det inte syns någon läkning än (jag förstod inte om det var förväntat eller ej, dvs om det inte förväntar sig att se något så tidigt) , att jag sannolikt inte kommer återfå full rörlighet i axeln efter läkning men att man anser det acceptabelt och att jag kommer kallas till sjukgymnast om 3 v.
 
Varit på "återbesök". Något kafkaartat pga språkförbistring. Jag förklarade jag har skitont fortfarande och inte kan sova. Läkaren tyckte att jag skulle börja trappa ner smärtstillande men behålla till natten "så du kan sova". Läkaren mycket nöjd med full rörlighet i armbågen men missnöjd med noll rörlighet pendlingsrörelse samt utåtrörelse. Jag förklarar att inget händer, som att musklerna inte lyder, och läkaren ser ju det själv, död arm hänger där. Läkaren förklarar att det är jätteviktigt jag gör pendelrörelser och utåtrörelserna så jag inte blir stel och ska göra dem flera gånger per dag.

Hade ganska många frågor men fick inga direkta svar på de flesta tyvärr (undrade mycket kring vad jag kan förvänta mig, när jag borde kunna diska igen osv - dvs kunna ta hand om mig själv. När jag borde kunna börja jobba igen osv, sånt). Den fakta och de svar som framkom var att frakturen ligger still och inte rört sig, att det inte syns någon läkning än (jag förstod inte om det var förväntat eller ej, dvs om det inte förväntar sig att se något så tidigt) , att jag sannolikt inte kommer återfå full rörlighet i axeln efter läkning men att man anser det acceptabelt och att jag kommer kallas till sjukgymnast om 3 v.
Alltså detta med armbrott vid axeln låter verkligen som en mardröm med din beskrivning :nailbiting: Du måste ju va helt slut vid detta laget med så lite sömn!

Du kanske tycker det här är ett fånigt tips men för mig har det kunnat funka på liknande situation (inte sådana smärtor som du beskriver men allmänt jävlig situation:p). För att inte helt tappa konceptet och bli vansinnig brukar jag bestämma en viss dag framåt i tiden, typ 3 dagar fram eller 5 osv. Så intalar jag mig att jag bara behöver stå ut dessa 3 dagar. Jag behöver inte ta ställning till fortsättningen utan 3 dagar gäller. Först när dessa dagar har gått måste jag fundera på framtiden. Kan jag prova 3 till? En vecka? Osv. Det brukar hjälpa mig att liksom ha nåt att hänga mig fast vid som inte känns så avlägset eller omöjligt. Förstår du hur jag menar? Det är ju en ren och skär lögn ibland men för mig funkar det att lura min hjärna trots att jag avslöjar sanningen för den:angel::D

Krya på dig!! Hoppas verkligen att det vänder till det bättre snart!
 
Vänta inte med att kallas till sjukgymnast/fysioterapeut, ring själv och boka tid nu! Det är inte mycket mer du kan/får göra nu kanske, men sjukgymnasten/fysioterapeuten kan hjälpa dig kolla av pendling/utåtföring och ge tips på hur du ska kunna utföra de etc.

//Fysion

De rör mig inte utan att ha tillgång till plåtar osv var svaret jag fick när jag ringde idag. Dvs de måste ha endera remissen eller all info från mig. Var iaf vad de sa.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 304
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 815
Senast: Fibusen
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 974
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 693
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp