Fraktur överarm - någon kunnig?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har åkt av hästen och brutit armen precis under axeln. Smärtan är fruktansvärd. Jag har fått en slinga samt ett recept på oxycontin att hämta imorgon...

Smärtan är extrem, armen är svullen fyra gånger storleken och det finns inget läge som inte gör ont.

Jag har själv svårt att förstå hur det ska läka såhär. De ska ta en ny röntgen om. 10 dagar men jag fattar inte hur jag ska överleva tills dess. Samtidigt kanske det bara är att gråta och stå ut.

Finns det någon kunnig som kan uttala sig hur det brukar vara? Vill ju inte vara gnällig men jag hittar inget smärtfritt läge, gråter så tårarna sprutar så fort jag rör mig och kan inte röra armen alls.

Togs tre bilder, den här fick jag

IMG_20190425_034317.jpg
 
Jag bröt axel/överarm i en trafikolycka och fick en ortos på akuten (som sen satt åt alla håll förutom rätt i ca 3 v, men ändå) den och en slinga + smärtlindring gjorde det uthärdligt. Tycker du ska kontakta vården igen.
Krya på dig!
 
Men milda makter, armen är ju helt av och benen helt ur läge och det ligger en lös bit och skvalpar! VILL man ens att det ska påbörja en läkningsprocess när det ser ut så där? Spontant tänker jag morfin och stabilisering och sen ett par varv med skruvdragaren av en bättre ortopedkirurg.

Dina benpipor ser ut att ligga omlott, klart som sjutton att det gör vrålont. Uppsök annan vårdinstans. Har du nån som kan skjutsa? Jag tycker absolut inte att du ska vänta tio dagar.
 
Jag har svårt att se hur trasigt det är på bilden. Men åkte själv av en häst för några år sen och landade på axeln. In och röntgade och de konstaterade fraktur, eftersom den var i leden kunde de inte se direkt om det var en genomgående eller bara en spricka. Därför fick jag gå hem med smärtlindring och ny röntgen efter en vecka för att det då syns bättre (om den är av glider det isär). Jag hade tur och det var bara en spricka. Ont gjorde det såklart men hanterbart. Men just axeln är ju svår att få i ett läge där det inte gör ont eftersom den inte är stabil liksom.

Jag har även haft en fraktur nedanför axelleden många år tidigare. Den gjorde som jag minns det mycket ondare men behövdes ingen förnyad röntgen då den syntes direkt hur den såg ut.
 
Jag har åkt av hästen och brutit armen precis under axeln. Smärtan är fruktansvärd. Jag har fått en slinga samt ett recept på oxycontin att hämta imorgon...

Smärtan är extrem, armen är svullen fyra gånger storleken och det finns inget läge som inte gör ont.

Jag har själv svårt att förstå hur det ska läka såhär. De ska ta en ny röntgen om. 10 dagar men jag fattar inte hur jag ska överleva tills dess. Samtidigt kanske det bara är att gråta och stå ut.

Finns det någon kunnig som kan uttala sig hur det brukar vara? Vill ju inte vara gnällig men jag hittar inget smärtfritt läge, gråter så tårarna sprutar så fort jag rör mig och kan inte röra armen alls.

Togs tre bilder, den här fick jag

Visa bifogad fil 28704
Jag hade två frakturer och en spricka kring axeln. Inte på samma ställe som dig. Ett av våra barn har även haft av nyckelbenet. Samtliga frakturer har legat i läge och det har varit uthärdligt. Ont, men har fungerat.

Vi har absolut inte gråtit så tårarna sprutar. Antingen ligger det tokigt eller så behöver du "bara" mer smärtlindring.
 
Om det gör sådär ont trots att du tar oxycontin enligt ordination så tycker jag definitivt att du ska söka mer hjälp!
Oxycontin fick jag ju recept på igår så måste hämta ut idag. Fick en tablett på sjukhuset kl 20 men inte efter det. Fick bara med mig Alvedon hem. Den oxyn på sjukhuset gjorde ingen skillnad dock - men kanske gör de det sen idag när jag fått ut dem.
 
Oxycontin fick jag ju recept på igår så måste hämta ut idag. Fick en tablett på sjukhuset kl 20 men inte efter det. Fick bara med mig Alvedon hem. Den oxyn på sjukhuset gjorde ingen skillnad dock - men kanske gör de det sen idag när jag fått ut dem.

Då skulle jag börja med att ta dom, blir det ingen skillnad söka hjälp igen. Hoppas att det känns bättre med dom!
 
Men milda makter, armen är ju helt av och benen helt ur läge och det ligger en lös bit och skvalpar! VILL man ens att det ska påbörja en läkningsprocess när det ser ut så där? Spontant tänker jag morfin och stabilisering och sen ett par varv med skruvdragaren av en bättre ortopedkirurg.

Dina benpipor ser ut att ligga omlott, klart som sjutton att det gör vrålont. Uppsök annan vårdinstans. Har du nån som kan skjutsa? Jag tycker absolut inte att du ska vänta tio dagar.

Du tänker fel.
Det vill säga, morfinpreparat har ju TS redan fått i form av oxycontin.
Normal behandling av överarmsfrakturer är inte operation. De brukar läka ändå.
 
Men vill man inte åtminstone lägga skelettet i ett bättre läge när det ligger så ojämnt, och stabilisera? Och den lösa benbiten? Det kanske behövs lite onormal behandling?
Man kanske är lite mera oförsiktig med människoarmar än tex hästben? Jag reagerade lite som du men man har ju en tendens till att vara mera försiktig med sina djur i jämförelse med sig själva.. 😅

@Alexandra_W Hoppas att smärtan blir mera hanterbar med medicinen!
 
Jag bröt överarmen när jag trillade av häst för två år sedan. Då drog man frakturen i hyfsat läge under smärtlindring på akuten och gipsade, sedan åkte jag tillbaka för ny röntgen efter två veckor och fick en riktig mitella.
Det gjorde ont, men inte såpass att tårarna sprutade. Jag åt ibuprofen och alvedon.
Fortsätter smärtan tycker jag att du ska uppsöka vården igen, TS.

Armen fick för övrigt läka ihop med 30 graders vinkel och ingen tyckte det var värt att rätta till, så nej, man är visst inte lika noga som med hästbenen. :D
 
Man brukar inte operera, nej.
Stabilisering sker i form av "mitella".

Jag fick en "slinga" kallade de det. En mjuk rem. Kan dock inte ha armen i den för det gör för ont. Men förhoppningsvis blir det bättre med mer smärtlindring.

Har bara en handledsfraktur jmf med. Gipsades men gjorde ändå ont och kunde inte hålla gipset i luften utan fick stötta med andra armen. Två dagar senare ringde de och konstaterar de måste göra om, brottet ligger omlott. Efter narkos och dra rätt gjorde det inte alls ont med gips.

Men gipsad arm och ogipsad arm är ju svårt jämföra.
 
Kanske fick du slinga för att det var svårt att lägga vettigt gips såpass högt upp? Mitt brott var mer mot mitten på överarmen.
 
När jag bröt överarmen, något längre ner än dig så spikade man den. Uppe från axeln rakt ner till armbågen. Sen en sån där grej man hänger armen i i en månad. Typ sjal men börjar på M tror jag :p
Fick tradolan som botade värken.
Hoppas du känner dig bättre när du fått i dig lite medicin!
 
Kanske fick du slinga för att det var svårt att lägga vettigt gips såpass högt upp? Mitt brott var mer mot mitten på överarmen.

Jag tror inte gipsa så högt blir så bra nä. Möjligen om man skulle behöva lägga den rätt eller så är ju amatörtanken men jag har ju tack och lov ingen aning om sånt här. Därför jag frågar - det här kanske är fullt normalt liksom.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 205
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 789
Senast: Fibusen
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 971
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 592
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp