framåtvänd bilstol/bältesstol

dee79

Trådstartare
Vad ska man tänka på när man letar framåtvänd stol?

Har nu båda barnen i varsin maxi cosi och älskar de stolarna. Sonen på 3,5 år har vuxit rätt mycket och kommer i alla fall till 4-årsdagen att behöva en ny större stol. Jag tänkte mig då en framåtvänd.

Vad ska jag tänka på? Idag är det trångt i bilen och mittenplatsen i baksätet är svår att använda. Inte ens skelettmagra, små personer kan sitta mellan bilstolarna utan att det blir obekvämt.

Finns det bra, framåtvända som inte tar jättemycket plats? Egentligen är det ett ick-problem i min bil, men vi hälsar på mormor och morfar ibland (åker tåg dit) och då behöver vi rymmas 5 i samma bil.

Så tips önskas - dels en säker, med lite bättre komfort som jag kan ha i min bil.
Dels en som inte tar så mycket plats att mittenplatsen i baksätet inte går att använda.
 
Sv: framåtvänd bilstol/bältesstol

En bältesstol utan "horn" på sidorna torde vara smalare, tex Britax Adevnture?

Är han så pass lång att öronen passerat övre kanten på gamla stolen/passerat viktgränsen? Förlåt, men är en stark förespråkare till bakåtvänt så länge det bara går ;)
 
Sv: framåtvänd bilstol/bältesstol

Jag vill också ha bakåtvänt så länge som det går. Viktgränsen är inga som helst problem, men längden kommer att vara det om han fortsätter växa i den takt han gör nu (men öronen är inte förbi kanten än). Vi pratar alltså ett halvår eller drygt halvår fram i tiden, så bytet kommer inte att ske nu. Däremot vill jag börja läsa på redan nu för att kunna bilda mig en uppfattning om vad det är för stol vi ska ha.
 
Sv: framåtvänd bilstol/bältesstol

Det jag tycker är viktigt med framåtvänd stol är att barnet sitter skönt i stolen och att bälteshöjden kan justeras efter barnets längd.

Till era mormor o morfarsresor skulle jag nästan rekommendera att ni använder vanlig bälteskudde, som tar mindre plats. Kanske inte det allra bästa valet, men det viktiga är ju ändå att bältet inte hamnar för högt upp mot halsen och det förhindrar man med en bälteskudde.

(våra tre äldsta barn växte ur sina bakåtvända stolar på längden redan vid drygt 3 års ålder, vi hade inget annat val än att vända dem då. Minstingen kunde däremot åka baklänges till 4årsdagen - han åker oftast i de Britaxstolar vi hade till syskonen, men ibland på kudde)
 
Senast ändrad:
Sv: framåtvänd bilstol/bältesstol

På coop finns/fanns en enkel och smal framåtvänd stol för 299:-. En eller två sådan hade jag köpt och lämnat hos mormor och morfar. Iaf när vi åker hem hem kör vi inga längre sträckor. Typ till och från tåget eftersom mina föräldrar bor mitt i stan och vi nästan hade kunnat gå hem till dem.
 
Sv: framåtvänd bilstol/bältesstol

Jag vill också ha bakåtvänt så länge som det går. Viktgränsen är inga som helst problem, men längden kommer att vara det om han fortsätter växa i den takt han gör nu (men öronen är inte förbi kanten än).

Vill du maximera tiden bakåtvänt så kan du ju köpa en stol med längre/högre rygg innan du går över till framåtvänt: http://bloggen.fi/bilstolslotsen/li...ar/bilbarnstolarna-sorterade-efter-rygglangd/
 
Sv: framåtvänd bilstol/bältesstol

Vill du maximera tiden bakåtvänt så kan du ju köpa en stol med längre/högre rygg innan du går över till framåtvänt: http://bloggen.fi/bilstolslotsen/li...ar/bilbarnstolarna-sorterade-efter-rygglangd/

Jag tycker att det stora problemet är att få plats med benen, inte just ryggstödets höjd. Min son är och har alltid varit stor för sin ålder och vid 4 års ålder fanns inte en chans att han kunde sitta bekvämt bakåtvänd. Han hade ju knäna vid hakan... nästan.
 
Sv: framåtvänd bilstol/bältesstol

Jag tycker att det stora problemet är att få plats med benen, inte just ryggstödets höjd. Min son är och har alltid varit stor för sin ålder och vid 4 års ålder fanns inte en chans att han kunde sitta bekvämt bakåtvänd. Han hade ju knäna vid hakan... nästan.

Ja kan tänka mig det, själva är vi inte där än - våra är små (1 och 3) och dessutom små för sin ålder. Men 'bakåtvändgurusarna' brukar lägga ut foton på långa barn som sitter i skräddarställning i bilarna?
 
Sv: framåtvänd bilstol/bältesstol

Ja, skräddarställning kan ju funka för de barn dom gärna sitter så. Min gosse gillar dock inte skräddarställning så det funkar inte längre stunder. Hade gärna fortsatt ha honom baklänges men han har fått åka framåt sedan 3,5 års ålder. Baklänges blev han inte åksjuk heller, det blir han nu.
 
Sv: framåtvänd bilstol/bältesstol

Jag säger det igen som jag sagt i en annan tråd. Men det är jättelätt för oss som har smala och/eller små barn att ha de bakåtvända i en halv evighet. De får lättare plats och kan sitta på ett annat sätt med benen uppdragna. Det finns barn i sonens ålder som lätt väger mer än 10 kg mer. Jag har full förståelse för att de inte sitter lika lätt och ledigt...
 
Sv: framåtvänd bilstol/bältesstol

När det var dags för lillasyster att byta stol fick hon Moas Maxi Cosi , och istället för at köpa en framåtvänt köpte vi en Britax multi-Tech som hon ska ha tills ca 6 år. Hon blir 4 nu i oktober. är ca 105 lång. hon sitter URBRA i den och vi är supernöjda :)

Jag tänker hellre säkert än bekvämt och att de kanske bryter ett ben om de åker bakåtvänt vid krock eller nacke vid framåtvänt...
 
Sv: framåtvänd bilstol/bältesstol

Fast det handlar ju oxå om att det ska vara rimligt... Visst hellre säkert än bekvämt, mened måtta tycker jag. Vår kille vändes vid 4 år 2 mån, 110 cm o 19 kg. Dem framåtvända stolen monterades under viss ångest då ungen grät för att benen "blev skumma " ( =domnade) både i Britax MT o Maxicosi Mobi. Öronen var nästan vid kanten men inte fullt men för benens skull gick det inte längre. Jag tycker personligen att minst 4 år o stolen fortfarande ok bekväm känns som ett vettigt mått, och att det ibland nästan låter som att ju längre man klämmer in sin unge bakåtvänt även efter att den egentligen har vuxit ur, desto bättre förälder är man...
 
Senast ändrad:
Sv: framåtvänd bilstol/bältesstol

Jag förstår om man byter stol när det ändå nästan är dags, men många byter för tidigt och det är aldrig fel att ändå diskutera vändandets vara el icke vara innan barnet är för långt/tungt.

Efter jag sett en släkting ta en bakåtvänd stol och vända den framåt o använda bilens bälte, när barnet var under tre år (ej vändbar stol!) så har jag varit mörkrädd :O
 
Sv: framåtvänd bilstol/bältesstol

Sånt är ju så klart idiotiskt o självklart är bakåtvänt bäst så länge det funkar, o upp till just runt 4 funkar det ju som tur är för de flesta. Dock tycker jag mig faktiskt,framförallt på nätet- inte lika ofta IRL- se ett slags "duktighetssyndrom" över dessa människor som pressar ner sina åttaåringar bakåtvänt o fotar o lägger ut dem o minsann säger att brutna ben inget är mot bruten nacke. Klart det inte är, men nånstans måste det ju vara rimligt oxå, o det är det inte pm barnet ska gråta för att det är obekvämt varje gång hen åker bil.

Till TS: vi är jättenöjda med Maxicosi Rodifix bältesstol med isofixfästen. Hade jag varit ni hade jag satsat på en riktigt bra stol till er egen bil o bälteskudde till mormors.
 
Sv: framåtvänd bilstol/bältesstol

Vi kan tyvärr inte bortse från komfort eftersom vi bilar ca 200 mil tur och retur varje sommar och jul. Långa bilresor alltså. Sonen är 4 år, 116 cm (minst) och väger 22 kg. Det går inte att knyckla ihop honom hur som helst när man ska åka långt.
 
Sv: framåtvänd bilstol/bältesstol

Jag har då inget duktighetssyndrom iaf...

Problemet är ju att många vänder dem tidigt för att det är smidigt. Som min kompis som vet om farorna meb trots det väbt sin son som fyllde TVÅ år förra veckan för att de inte villa sitta en vuxen fram o en bak..

Självklart måste ungarna sitta bra, men blir deras ben mos passar ju helt enkekt inte stolen i bilen eller så är den inte tillräckligt rymlig bak.

Det var ju inte som att ni bytte tidigt ako, helt rimligt. Men det är ju som sagt de som byter tidigt jag bryter lite på, och oftast (säkert inte alktid!) finns det alternativ :)
 

Liknande trådar

Småbarn Vi är ett gäng som ev skall ut på en tur till sommaren med bil och vi funderar på att hyra en minibuss. Men de som vi hittar har alla en...
2
Svar
39
· Visningar
3 695
Senast: Whirlie
·
Småbarn Japp, sonen är ungefär 4,5 månader och babyskyddet börjar bli trångt... funkar ett tag till med tanke på att han är ju oftast är ganska...
Svar
18
· Visningar
2 745
Senast: Comfort
·
Småbarn Hej! Jag ska snart åka till Sverige på lite semester och tänkte jag skulle köpa en bilbarnstol där, eftersom det endast finns...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
14 047
Småbarn Köpte en begagnad Akta Graco Cosmic Comfort åt lilleman när det var dags att byta från babyskyddet. I takt med att han har växt tycker...
Svar
4
· Visningar
1 158
Senast: jemaha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp