Välja bilbarnstol

Jaahl

Trådstartare
Japp, sonen är ungefär 4,5 månader och babyskyddet börjar bli trångt... funkar ett tag till med tanke på att han är ju oftast är ganska lättklädd den här årstiden men har börjat inventera bilbarnstolsdjungeln.

Har väl egentligen sett ut två alternativ som jag väljer mellan och det är Britax Hi-way och Multi-tech. Tyvärr är närmaste affären 7 mil bort och jag vet inte om de har båda ovanstående hemma så man kan åka dit och titta. Men vi får väl se om det slutar så ändå, det är svårt att bestämma sig utifrån bilder och beskrivningar!

Som jag tänker utifrån det jag läst:

Hi-way:
+ Smidig och relativt lätt och kompakt
+ Lättmonterad (?) vore ett plus då vi har två bilar och den kan komma att behöva flyttas ibland
+ Lämplig direkt efter babyskyddet - mindre barn sitter bra i den
- Kort användningstid för långa barn? (en kompis son växte ur den redan vid 2 års ålder)

Multi-tech:
+ Längre användningstid (bakåtvänd, framåtvänd skulle jag inte använda den)
- Tyngre, tar större plats

Men fungerar den redan direkt efter babyskyddet eller behöver de vara större för att sitta bra i den? Är väl egentligen den viktigaste frågan för fungerar den inte redan runt halvåret så går den ju tyvärr helt bort här. Då får vi väl köra på Hi-way så länge det går och sen köpa en Two-way (den ska väl vara bland de allra rymligaste, men inte så lämplig för de minsta?) när den är urväxt. För jag tänker absolut inte vända på honom redan i 2-årsåldern...

Nån som har erfarenhet av någon av ovanstående stolar och vill dela med sig?
 
Sv: Välja bilbarnstol

Jag tycker personligen att en 6 månaders inte har i en bilbarnstol steg 2 att göra alls. Trots att vissa skydd är godkända för det.
Att babyskyddet nästan är urväxt vid 4,5 månader tycker jag låter riktigt skrämmande att de gör en del så små :crazy:
vad är det som börjar bli för litet på stolen? bältena?

Om ni ska skaffa en bilbarnstol så tidigt se till att det är en som har ordentligt uppbyggda sidoskydd, det har tyvärr inte någon av dem, särskilt inte two-wayen som är rätt platt på sidorna.

Bilbarnstolarna är mer upprätta än babyskydden och det klarar inte ryggen på de små av, därför är det viktigt att de kan sitta stadigt utan stöd så att ryggen är "van" vid påfrestningen.

Att jämföra med:
Min dotter gick från sitt acta graco autobaby vid 10 månader rätt så precis, till maxi cosi mobi. När vi var på babyland häromdagen och skulle köpa en stol till andrabilen skulle vi kolla på two-wayen hade vi tänkt, men när vi såg den gick den bort direkt. Hon hade sett ut som en liten flugskkit i den, alldeles för mycket stol och det tycker inte jag känns säkert alls. Till och med de i butiken rekommenderade hellre Duoflexen eftersom hon var för liten (12 kilo och 86+cm) för two-wayen. För 2 månader sedan använde hon forfararande babyskyddet i extrabilen (då 18 månader) vid mycket korta resor. Men hon fick plats lugnt.
 
Sv: Välja bilbarnstol

Ok fast jag har alltid läst/fått höra att man bör byta så snart babyn är stadig nog för det för att bilbarnstolarna är säkrare än babyskydden. Trafikverket t.ex. säger så fort barnet kan sitta utan stöd, det gör han ju inte än men nog brukar de göra det vid 6-7 mån?

Han börjar bli för stor för att sitta bekvämt i babyskyddet helt enkelt. Att sätta ner honom i det blir lite som att stoppa honom i en form... ett tag till funkar det ju men knappast sommaren ut. Barn är ju jätteolika som ditt exempel visar. Kompisens son hade växt ur sin Hi-way vid precis fyllda 2 år, din dotter fick fortfarande plats i babyskyddet vid 18 mån...

Men vi har nog bestämt oss för Hi-way trots allt. Kommer inköpas inom kort och så får vi se när vi byter. Det verkar vara allmän åsikt att den är bland de bästa valen for det mindre barnet. Two-way var aldrig på tal nu men förmodligen blir det en sådan då Hi-way är urväxt då jag inte kan tänka mig att han kommer kunna ha den tills han är gammal nog att åka framåt.
 
Sv: Välja bilbarnstol

Jag skulle köpt ett större babyskydd! Vi har ett akta graco Logico S. Fösta sonen använde det från maj - december. Sedan blev det för tajt med overall + bälte.

Vi köpte sedan en multi tech och tyckte att han var liten i den stolen. Nu är han 2 år och har "vuxit" i den! Fördelen med MT är att man inte behöver trä ur bälterna för att höja dem!

Här är han 5 månader men sitter på bälterna och på en filt:

29683808.jpg


5 månader och sitter i stolen:

29553210.jpg
 
Sv: Välja bilbarnstol

7 månader i Aktan

30026722.jpg


7 månade i Multi Techen

30048420.jpg


1 år i Multi Techen:

31040643.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Välja bilbarnstol

och nu ser jag att jag inte kan läsa heller :D Skyller på en 20 timmars bussresa
 
Sv: Välja bilbarnstol

Jag bytte till en Acta Graco Duologic, den har tre lutningssteg som går att ändra under färd, samt ordentliga sidor för bra krockskydd. Du har lärt dig helt rätt och riktigt, man ska byta babyskyddet så fort barnet är stadigt nog.

Jag tipsar om att kika lite på andra barnstolar om dessa som du tittat på visar sig vara för stora för ert barn. Jag skulle inte ha köpt ett nytt babyskydd ..
 
Sv: Välja bilbarnstol

Är inte Duologic godkänd endast till 18 kg?

MaRomer: Tycker inte han ser ut att "försvinna" i Multi-techen på varken 7 mån el 1 års bilden? Eller så är det vinterkläderna som förvillar...? Något nytt babyskydd blir det inte, det vi har funkar ett litet tag till och sen ska det ju enligt alla experter vara helt ok att byta till en lämplig bilbarnstol. :)
 
Sv: Välja bilbarnstol

Är inte Duologic godkänd endast till 18 kg?

MaRomer: Tycker inte han ser ut att "försvinna" i Multi-techen på varken 7 mån el 1 års bilden? Eller så är det vinterkläderna som förvillar...? Något nytt babyskydd blir det inte, det vi har funkar ett litet tag till och sen ska det ju enligt alla experter vara helt ok att byta till en lämplig bilbarnstol. :)

vinterkläder;)
 
Sv: Välja bilbarnstol

Jo det är den eftersom det är en isofixstol ( dvs isofixen ska inte belastas med mer än 18kg, men den går att spänna med både bälte och isofix ).

Jag tror inte att min dotter hinner växa ur den men hade jag köpt en stol idag så hade jag köpt AG Belogic ( den är godkänd till 25kg och plus-testad ).
 
Sv: Välja bilbarnstol

Vi letar också ny stol till sonen (7 1/2 månad), än får han plats bra i sin Acta Graco L (med sommarkläder), läste dock råd o röns test och Acta Graco BeLogic innehöll mycket miljögifter och fick dåligt resultat i deras tester. (inte säkerhetsmässigt utan för att den innehöll kemikalier). Kolla NTF´s hemsida http://www.ntf.se/konsument/bilbarnstolar.asp

Vi har funderat mellan hi-way p multi-tech och lutar nog åt Hi-Way... Men vi kommer nog använda babyskyddet så länge han passar i det och inte visar tecken på att inte trivas..hi-way gick att luta, kommer inte ihåg hur det var med multi-tech. Fick en lång utläggning i två affärer o båda rekommenderade hi-way.
 
Senast ändrad:
Sv: Välja bilbarnstol

Maja som är 8 månader har fortfarande massor med plats kvar i sitt babyskydd (maxi-cosi) trots att hon är lång, måste vara ett litet babyskydd du har. Även storasyster Emilia som är 2 år fick plats i det babyskyddet fram till precis nyligen (nu är hon 2-3 cm för lång).

Till Emilia har vi en akta graco cosmic comfort s. Största nackdelen med det är att den tar så stor plats i bilen och att E ibland "tappar huvudet" när vi åker. Men hon verkar gilla den, sällan gnäll i bilen trots att vi åker långt.
Vi köpte den när hon var 5 månader och började använda den när hon var runt 7 månader. Då satt hon bra i den. Vi provade en multi-tech men den var hon väldigt mycket för liten för.

Till Maja ska vi köpa nästa stol nu när vi är i Sverige i sommar. Funderar på Hi-wayen till henne. Eller den nya från akta graco. Någon som vet vilka stolar som är plustestade?
 
Sv: Välja bilbarnstol

Vi bytte babyskyddet mot en HiWay och när lillasyster behövde byta bort babyskyddet fick storebror en TwoWay. Jag tycker HiWay har passat för mina barn efter babyskyddet och de är inte av den storväxta sorten. :)
TwoWayen är perfekt för större barn. Min treåring är helnöjd i den eftersom han sitter mer upprätt och ser mer. Han har väldigt gott om plats i den, både på höjden och bredden. Fördelen med de låga sidorskydden på sitsen är att det är lätt för barnet att sitta med benen böjda och ändå ha det bekvämt. :)
 
Sv: Välja bilbarnstol

jag såg i acta gracos broschyr att den har plus märkning, men sen sågar råd o rön den stolen för det är kemikalier i den?!?! Jag har fått en broschyr om plusmärkning, ska leta upp den tillsammans med katalogerna i morgon...

Var inne i stan idag igen och tittade på en annan stol, Maxi-Cosi Mobi, någon som har någon erfarenhet av denna stol? Rekommenderas även den av NTF (kolla tidigare länk).. Fördelen med denna var att man kunde fälla den i tre olika lägen när barnet satt i stolen (om det somnade...). Rena rama djunglen detta.. men annars lutar vi mest åt Hi-way. Det mest roliga är att de som jobbar i affären säger olika beroende på vilken expedit man pratar med (vi har kollat två affärer x flera)
 
Sv: Välja bilbarnstol

Moa åker som en drottning i sin Maxi Cosi, jag är superduper nöjd med den! det är så himla smidigt att bara vinkla ner den när hon sover och vinkla upp den när hon inte får sova ;)

+ att den har högre sidoskydd än hi-wayen. Den känns som en väldigt säker stol, den är så ombonad och så verkar ungarna sitta bra.
 
Sv: Välja bilbarnstol

Har du själv laddat ner och kikat på råd och röns test över stolarna ?

Vilka stolar testades och vad var poängen?
 

Liknande trådar

Småbarn Hej! Jag ska snart åka till Sverige på lite semester och tänkte jag skulle köpa en bilbarnstol där, eftersom det endast finns...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
14 047
Småbarn Funderar på olika alternativ nu, Dottern på 7½ månad börjar växa ur sitt babyskydd så det behövs något annat åt henne. Storebror på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: MaRomer
·
  • Låst
Övr. Barn Ska köpa nya bilbarnstolar till barnen, känner att de de har nu har gjort tillräckligt. Min äldsta pojke har rivit sönder tyget på den...
Svar
3
· Visningar
880
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp