Frambenshälta, brodd och snösulor

Vet någon av er hur lång utbildning en veterinär har på hästhältor vid examen?

Det är inte alls ovanligt att en erfaren, kunnig och seriös hästmänniska kan göra ett enklare böjprov själv, det är faktiskt inte rocket science och en erfaren, kunnig och seriös hästmänniska vet också att inte böja ihjäl hästen men det kan ge en indikation.
Även om det inte är ovanligt (vilket förvånar mig eftersom jag aldrig stött på det) så tycker jag att det är precis lika fel ändå. Böjprovens lämplighet diskuteras ju livligt ändå som det är och då talar man ändå om när yrkesmänniskor utför dem.
 
Även om det inte är ovanligt (vilket förvånar mig eftersom jag aldrig stött på det) så tycker jag att det är precis lika fel ändå. Böjprovens lämplighet diskuteras ju livligt ändå som det är och då talar man ändå om när yrkesmänniskor utför dem.
Jag har blivit tipsad om att böja själv av veterinär på klinik. Som uppföljning efter behandling.
Själva böjandet är ju inte farligt om man nu inte är väldigt stark. Det är ju rätt tungt och mer risk att man som outbildad knäcker sin rygg än att hästen skadar sig.
På ridinstruktörsutbildning fick man prova böja hästar tillsammans med veterinär. Så det lär nog förekomma även om det är mindre vanligt idag än för tjugo år sedan.
Har bekanta som är uppfödare och tävlingsryttare och ibland provböjer någon häst hemma. Det är nog oftast hästar som haft reaktion hos veterinär, behandlats, vilat och sen checkas lite under igångsättning.
 
Tycker inte det är upprörande att en böjer hemma. Inte för kung och fosterland, utan för att känna hur smidig leden känns, hur hästen reagerar efter en minut. Det är väl ingen som skrivit att de tar i och knölar ihop hela frambenet upp mot manken, men även att kratsa hovarna blir ju en form av böjning där vi känner efter hur hästen känns i lederna när vi tar upp hoven. Skillnaden är väl att en kanske inte springer rätt ut från att ha kratsat hovarna - men den språngmarschen är ju inte farlig för hästen.

Jag hade INTE vilat hästen till det är tid att besöka veterinär. Jag hade hållt igång hästen med lätt motion för att inte riskera att vila bort värdefulla symtom. Att skritta ut med lite travarbete ger ju också kvitto på hur hästen känns under tiden fram till besöket. Bättre? Sämre? Likadan?
 
Jag hade INTE vilat hästen till det är tid att besöka veterinär. Jag hade hållt igång hästen med lätt motion för att inte riskera att vila bort värdefulla symtom. Att skritta ut med lite travarbete ger ju också kvitto på hur hästen känns under tiden fram till besöket. Bättre? Sämre? Likadan?

Jag pratade med veterinären igår (inte den jag ska till utan en annan på samma klinik) och hon tyckte jag kunde leda henne 20 minuter om dagen. Eftersom hon har en historik av hältproblem fram vet jag inte om jag vill hålla igång en eventuell inflammation bara så att symptomen är tydliga. Jag kommer nog be om en röntgen oavsett för att se hur det ser ut.
 
Jag pratade med veterinären igår (inte den jag ska till utan en annan på samma klinik) och hon tyckte jag kunde leda henne 20 minuter om dagen. Eftersom hon har en historik av hältproblem fram vet jag inte om jag vill hålla igång en eventuell inflammation bara så att symptomen är tydliga. Jag kommer nog be om en röntgen oavsett för att se hur det ser ut.

Hur har tidigare plåtar sett ut? Du beskriver historik av hältproblem, vad har då varit problemet och hur har behandlingen sett ut?
 
Hur har tidigare plåtar sett ut? Du beskriver historik av hältproblem, vad har då varit problemet och hur har behandlingen sett ut?

Så här såg det ut i början av 2018, sista gången hon behandlades:

RTG: 10 proj hov bf, 4 proj falang vb - lind påbyggd lat strålben bf, samt för vf med flertalet (>8-9) synoviala
recesser med omgivande tydlig skleros och lysis. Tunn sula bf. Min påbyggd plantara kotsenben vb bilateralt.
BEH: hovled bf samt kotled vb med 0,7 ml CB diluterat med NaCl vardera. Osphos 15 ml im för lindring av klinisk
hälta i framben i samband med resorptiva processer av det distala sesambenet (strålbenet) hos vuxna hästar.
Enligt hemgångsråd och recept fram till åb inkl skoningsåtgärder.

Med skoningsåtgärderna och ändrat arbete har hon varit fin framtill sedan dess. Har lite olika misstankar om vad som utlöst problemet denna gång, som en väldigt lerig hage fram till att det frös på och även underlags problem i manegen.
 
Uppdatering efter gårdagens vetbesök.

Det positiva var att det inte var hovlederna igen. Det mindre positiva var att det var en massa annat och att det blir svårt att peka på vad som startat det hela och ev kan behöva förändras.

Efter en hel del böjande och bedövande blev det behandling kotled och knä båda fram samt knä höger bak. Det sista var lite av en gissning, vi kunde utesluta has och nedåt på höger bak men det skulle kunna vara nåt högre än knäet då vi inte kunde bedöva knäet. Vet trodde dock starkt på knäet då det inte var markant hälta utan mer en störning där hon inte förde fram höger bak lika långt som vänster bak.

Kotlederna, höger framknä och höger bakknä såg bra ut på röntgen. Vänster framknä har en pålagring, men han trodde den funnits ett tag och kunde inte säga om den var boven i dramat. Trots allt ganska bra prognos och han ville ha igång henne ganska snabbt.
 
Uppdatering efter gårdagens vetbesök.

Det positiva var att det inte var hovlederna igen. Det mindre positiva var att det var en massa annat och att det blir svårt att peka på vad som startat det hela och ev kan behöva förändras.

Efter en hel del böjande och bedövande blev det behandling kotled och knä båda fram samt knä höger bak. Det sista var lite av en gissning, vi kunde utesluta has och nedåt på höger bak men det skulle kunna vara nåt högre än knäet då vi inte kunde bedöva knäet. Vet trodde dock starkt på knäet då det inte var markant hälta utan mer en störning där hon inte förde fram höger bak lika långt som vänster bak.

Kotlederna, höger framknä och höger bakknä såg bra ut på röntgen. Vänster framknä har en pålagring, men han trodde den funnits ett tag och kunde inte säga om den var boven i dramat. Trots allt ganska bra prognos och han ville ha igång henne ganska snabbt.
Bakbenshältor kan ju vara lite svårare att upptäcka, men då vet du iaf nästa gång hon börjat krångla i ridningen att det troligen är något som behöver kollas hos veterinär 😊

Kommer du fortsätt ha henne på lektioner trots detta och tidigare skadehistorik? Måste vara svårt att få till ett optimalt upplägg för hästen när den går lektioner också, och dessutom troligen gått och haft ont ett tag iom en massa sekundära hältor?
 
Bakbenshältor kan ju vara lite svårare att upptäcka, men då vet du iaf nästa gång hon börjat krångla i ridningen att det troligen är något som behöver kollas hos veterinär 😊

Ja, den var inte helt lätt att hitta, speciellt då den inte var särskilt markant. Även när vi bedövat fram så såg han egentligen bara att hon inte förde fram benet lika långt som vänster bak, inte en tydlig hälta.

Sen har hon historiskt sett visat tecken på missnöje av andra orsaker (brunst och sadel de vanligaste), men jag tror jag börjar få känsla för vilket som är vilket. :)

Kommer du fortsätt ha henne på lektioner trots detta och tidigare skadehistorik? Måste vara svårt att få till ett optimalt upplägg för hästen när den går lektioner också, och dessutom troligen gått och haft ont ett tag iom en massa sekundära hältor?

Förutom bakknäet trodde han inte det var något hon gått med mer än 3-4 veckor (dvs sen jag märkte av det), men vi får se vad han säger på återbesöket. Det enda han sa nu var att hon bör inte hoppa högt och det gör hon ändå inte sen flera år tillbaka.

Med tanke på att vi inte hittade något på röntgen av bakknäet så tänkte jag även fråga om han har några rekommendationer på kiropraktor. Hon har varit svår med högergaloppen sen hon kom till ridskolan, så jag undrar ju om rörelsestörningen han såg kan ha någon annan orsak också.

Men vi får ju se hur det ser ut, helt enkelt. Är det för mycket för henne så får jag försöka hitta en annan lösning så klart. :)
 
Ja, den var inte helt lätt att hitta, speciellt då den inte var särskilt markant. Även när vi bedövat fram så såg han egentligen bara att hon inte förde fram benet lika långt som vänster bak, inte en tydlig hälta.

Sen har hon historiskt sett visat tecken på missnöje av andra orsaker (brunst och sadel de vanligaste), men jag tror jag börjar få känsla för vilket som är vilket. :)



Förutom bakknäet trodde han inte det var något hon gått med mer än 3-4 veckor (dvs sen jag märkte av det), men vi får se vad han säger på återbesöket. Det enda han sa nu var att hon bör inte hoppa högt och det gör hon ändå inte sen flera år tillbaka.

Med tanke på att vi inte hittade något på röntgen av bakknäet så tänkte jag även fråga om han har några rekommendationer på kiropraktor. Hon har varit svår med högergaloppen sen hon kom till ridskolan, så jag undrar ju om rörelsestörningen han såg kan ha någon annan orsak också.

Men vi får ju se hur det ser ut, helt enkelt. Är det för mycket för henne så får jag försöka hitta en annan lösning så klart. :)
Jag tänker att smärta från oupptäckt hälta kan vara det som gör att det blir struligt vid brunst och andra saker. Bägaren rinner över liksom. Någon smärta bör hon ju ha gått med ganska länge om det utvecklats sekundära problem, sånt brukar inte dyka upp efter bara några veckor. Kanske är det där bakknäet som strulat längre tex, just bakknän är inte säkert att man märker en hälta av utan det vanliga är att det märks på olika sätt i ridningen.
Just svårt med galopp tror jag är typiskt vid problem med bakknä?

Alla har vi varit där såklart, när man inser att hästen har gått och kämpat och man inte märkt att den haft ont. Det är vanligt!
Men man lär sig med erfarenheter och nästa gång kan man åka och kolla tidigare även när symptomen är diffusa 😊

Menade inte att veterinären skulle ha sagt att hon inte kan gå på ridskola. Var bara egen fundering. Hon har väl haft lite olika problem och man kan ju börja fundera när en ridskolehäst upprepat blir halt eller dylikt. Mycket svårare att individanpassa upplägget, ridningen blir inte på topp hela tiden osv..
 
Jag tänker att smärta från oupptäckt hälta kan vara det som gör att det blir struligt vid brunst och andra saker. Bägaren rinner över liksom. Någon smärta bör hon ju ha gått med ganska länge om det utvecklats sekundära problem, sånt brukar inte dyka upp efter bara några veckor. Kanske är det där bakknäet som strulat längre tex, just bakknän är inte säkert att man märker en hälta av utan det vanliga är att det märks på olika sätt i ridningen.
Just svårt med galopp tror jag är typiskt vid problem med bakknä?

Inte omöjligt såklart, men hon blir _extremt_ brunstig. Går inte att ha med på samma lektion som sina förälskelser för då stannar hon bara och backar upp mot dem. 🙈

Vet sa att i hans erfarenhet kunde sekundära problem komma väldigt fort, speciellt då vi ju hade lite jobbiga förutsättningar precis när det började, dvs hagar med en massa snö och att hon byggde på sig snöstyltor fram. Men ja, bakknän hänger ju ofta ihop med problem i galoppen. :)

Menade inte att veterinären skulle ha sagt att hon inte kan gå på ridskola. Var bara egen fundering. Hon har väl haft lite olika problem och man kan ju börja fundera när en ridskolehäst upprepat blir halt eller dylikt. Mycket svårare att individanpassa upplägget, ridningen blir inte på topp hela tiden osv..

Absolut och det var ju därför hon såldes, för att hon skulle slippa det 6 dagar i veckan. Nu har vi ju (peppar, peppar) inte fått tillbaka det som varit det återkommande problemet, nämligen hovledshältor, men tanken är att fundera igenom upplägget igen. Jag tror det har varit lite för mycket lektioner på mellannivå under hösten, så vill nog återgå till främst de högsta grupperna plus knatte & nybörjare om hon ska fortsätta.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
608
Senast: Hazel
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
954
Senast: Miingla
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 902
Senast: ptr
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 304

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp