Framtida hundras?

Bukefalos 30 år!

Om det är avbrutet så är hela BPHt slut där. Det brukar finnas en förklaring till varför det är brutet exempelvis pga rädsla eller aggressivitet.
Exakt, men betyder "avbryts under hanteringsdelen" att BPH:et är avbrutet? Eller kan man bryta bara hanterings delen på någon vänster? Det borde man väl inte kunna?

Exakt, men betyder "avbryts under hanteringsdelen" att BPH:et är avbrutet? Eller kan man bryta bara hanterings delen på någon vänster? Det borde man väl inte kunna?
Nej allt bryts då så som jag förstått det. Tittar du på protokollet ska du kunna se att det avslutades där. När jag har sett hund med brutet BPH så finns det inget mer moment noterat efter där det bröts, sen en förklaring till varför det bröts och fördjupad genomgång typ.

Är det någon som vet om man kan söka och hitta vilka hundar det är som brutit sitt BPH? Man kan ju hitta genomförda BPH via Avelsdata, men bryter de så räknas det ju inte som genomförd BPH.

Jag har Engelsk Springer Spaniel, och när jag läste din text tänkte jag mer på Welsh. Med reservation för att det finns många med dåligt temperament.. Så det gäller att hitta rätt.

Engelsk springer är ganska spretiga som ras tycker jag. Jag har 2 stycken som är väldigt olika varandra. Båda är dock trevliga hundar och de har inga lösa ögonkanter. Jag upplever inte att det är ett stort problem i rasen med lösa ögonkanter. Däremot finns det lite tråkig mentalitet även hos ESS precis som hos WSS, även om jag upplever det snäppet värre hos welshen.

Öronen är långa även under pälsen. Absolut ser de längre ut än de är pga trimningen, men det är inga korta små öron. Pälsen behöver trimmas, framförallt runt öronen, av hälsoskäl. Du behöver också borsta ganska ofta för att undvika tovor, om du inte klipper ner hunden. Det finns individer som har lite mindre päls och andra med mer päls. De svarta har ofta mycket mer lättskött päls.

Allergier som någon nämnde ovan finns. En av mina är allergisk.

Så ja, springer är en trevlig ras om du står ut med pälsen och öronen och läpparna samt är noga med temperamentet. Allergier är uppfödarna väldigt tysta om, så det är jättesvårt att hitta rätt där..

Visa bifogad fil 183810
Här är min svarta tik nedklippt, där ser du hur stora öronen ändå är.
Förresten, varför tänkte du welsh snarare än engelsk?

(båda har funnits i funderingar innan, och utifrån det jag själv vet om dem så vet jag inte riktigt än vilken av dem som jag tror kan passa bäst)

La upp denna bild i en annan tråd men här är min ESS med nedklippta öron. Jag har nog bara klippt han en gång i sådan där traditionell utställningsklippning där öronen ser väldigt långa ut. Öronen är långa såklart om man jämför med andra raser men jag tycker inte de är svårskötta. Vet inte om jag har tur? Vi rakar insidan av örat samt mellan trampdynor var 5/6e vecka sen trimmar han ca 3 gånger om året. Han rakas på de ställen där de tovar sig som armhålor, runt rumpan när han trimmas. Emellan det tycker jag hans päls är väldigt lättskött! Men har inget annat att jämföra med. Har i princip aldrig täcke på han heller under vintertid om det inte är mer än -15 tex. Kan bara säga att det är en fantastisk hund med barn. Hade nog inte kunnat önska mig något bättre när det just kommer till den aspekten. Men tror flera många hundar skulle kunna passa in. Som andra nämnt, finsk lapphund bland annat. Kanske en kromfohrländer?
Jag är väldigt nöjd med min uppfödare och tycker hon har väldigt trevliga hundar som genomgår BPH samt att hon är väldigt engagerad. Du kan skriva till mig om du vore nyfiken ☺️

Bifogade filer

• IMG_6332.webp
    IMG_6332.webp
    558,5 KB · Visningar: 871
La upp denna bild i en annan tråd men här är min ESS med nedklippta öron. Jag har nog bara klippt han en gång i sådan där traditionell utställningsklippning där öronen ser väldigt långa ut. Öronen är långa såklart om man jämför med andra raser men jag tycker inte de är svårskötta. Vet inte om jag har tur? Vi rakar insidan av örat samt mellan trampdynor var 5/6e vecka sen trimmar han ca 3 gånger om året. Han rakas på de ställen där de tovar sig som armhålor, runt rumpan när han trimmas. Emellan det tycker jag hans päls är väldigt lättskött! Men har inget annat att jämföra med. Har i princip aldrig täcke på han heller under vintertid om det inte är mer än -15 tex. Kan bara säga att det är en fantastisk hund med barn. Hade nog inte kunnat önska mig något bättre när det just kommer till den aspekten. Men tror flera många hundar skulle kunna passa in. Som andra nämnt, finsk lapphund bland annat. Kanske en kromfohrländer?
Jag är väldigt nöjd med min uppfödare och tycker hon har väldigt trevliga hundar som genomgår BPH samt att hon är väldigt engagerad. Du kan skriva till mig om du vore nyfiken ☺️
Kromfohrländer tror jag blir för små (dvs att staketet skulle behöva en större ändring för att de inte ska kunna smita ut), annars har de också funnits med i tankarna.

Jag tänkte på eurasier när jag läste din beskrivning, tikarna passar ju in viktmässigt tänker jag.
Mina talar absolut om när de kommer någon, annars är de inte särskilt skälliga. Tiken är lite mer skällig än de andra jag haft.
Rasen är absolut spretig mentalt, men det är inte svårt att hitta trevliga familjehundar tycker jag, men man får nog ha lite koll på uppfödarna då det bara dyker upp fler och fler och jag håller inte alls med om allt de avlar på.....
I sommar flyttar nummer 7 i ordningen in hos oss :love: jag har inte ångrat en sekund att jag valde eurasier!

(båda har funnits i funderingar innan, och utifrån det jag själv vet om dem så vet jag inte riktigt än vilken av dem som jag tror kan passa bäst)
Både pga extrem-utseendet och pga pälsvården.

Den engelska har ett betydligt mer extremt huvud, med större läppar och lösare hud över lag. Öronen är större, sitter lägre och har en smalare ansättning. De stora läpparna och lite överdrivna huden skapar ofta läppfickor som behöver skötas och kan bli problematiska. Den mycket/lösa huden kan också göra att de får lösa ögonkanter, även om det inte är jättevanligt (ännu).

Den engelska har ofta också mer päls än welshen, även om båda raserna behöver borstas och/eller klippas. Welshens röda päls håller dock ofta bättre kvalité och är mer lättskött än en brun päls. Köper du en svart springer så är pälsen ofta mer lättskött än en brun dock.

Rasen är väldigt trevlig och har väldigt många fördelar, bara man är förberedd på skötseln som kommer med den. Sen är det ju individuellt vad man tycker är för mycket pälsvård.

• Gilla
Reactions: Sel

Jag har två wss tikar. Dom väger kring 17 kg. Det är pälsvård men jag gör inte så mycket eftersom jag inte ställer ut. Trimmar tassar, öron runt halsen och armhålorna ibland. Dom skulle uppskatta det liv du beskriver. IMG_2218.webp

Både pga extrem-utseendet och pga pälsvården.

Den engelska har ett betydligt mer extremt huvud, med större läppar och lösare hud över lag. Öronen är större, sitter lägre och har en smalare ansättning. De stora läpparna och lite överdrivna huden skapar ofta läppfickor som behöver skötas och kan bli problematiska. Den mycket/lösa huden kan också göra att de får lösa ögonkanter, även om det inte är jättevanligt (ännu).

Den engelska har ofta också mer päls än welshen, även om båda raserna behöver borstas och/eller klippas. Welshens röda päls håller dock ofta bättre kvalité och är mer lättskött än en brun päls. Köper du en svart springer så är pälsen ofta mer lättskött än en brun dock.

Rasen är väldigt trevlig och har väldigt många fördelar, bara man är förberedd på skötseln som kommer med den. Sen är det ju individuellt vad man tycker är för mycket pälsvård.
Tack för utvecklingen av svaret!

Nej allt bryts då så som jag förstått det. Tittar du på protokollet ska du kunna se att det avslutades där. När jag har sett hund med brutet BPH så finns det inget mer moment noterat efter där det bröts, sen en förklaring till varför det bröts och fördjupad genomgång typ.
Man kan bryta på olika sätt. Går hunden inte att hantera avbryts momentet. Vanligt på moment 1. Kan hunden inte avreagera (vanligt på moment 4) eller om den uppvisar onormal aggression avbryts hela beskrivningen.

Fördjupad genomgång genomförs när hunden uppvisar onormal rädsla eller aggression som inte riktigt är under kontroll. Jag har haft två genomgångar (en av varje) sedan 2018 så för mig hör det inte till vanligheterna.

Man kan bryta på olika sätt. Går hunden inte att hantera avbryts momentet. Vanligt på moment 1. Kan hunden inte avreagera (vanligt på moment 4) eller om den uppvisar onormal aggression avbryts hela beskrivningen.

Fördjupad genomgång genomförs när hunden uppvisar onormal rädsla eller aggression som inte riktigt är under kontroll. Jag har haft två genomgångar (en av varje) sedan 2018 så för mig hör det inte till vanligheterna.
Nej det verkar väldigt ovanligt. Jag har bara sett fördjupad genomgång en gång och det var pga aggressivitet hos en svart Dvärgschnauzer, vilket var väldigt förvånande när jag såg. Väldigt få DS har brutna BPH, tror denna individ var enda gången jag ens sett det.

Liknande trådar

• Hundras? Spetshund eller våga testa annan hundtyp?
  • En hund till?
  • Vilken ras (ja, en sådan tråd!)
  • Hund och bebis

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat