Jag har Engelsk Springer Spaniel, och när jag läste din text tänkte jag mer på Welsh. Med reservation för att det finns många med dåligt temperament.. Så det gäller att hitta rätt.
Engelsk springer är ganska spretiga som ras tycker jag. Jag har 2 stycken som är väldigt olika varandra. Båda är dock trevliga hundar och de har inga lösa ögonkanter. Jag upplever inte att det är ett stort problem i rasen med lösa ögonkanter. Däremot finns det lite tråkig mentalitet även hos ESS precis som hos WSS, även om jag upplever det snäppet värre hos welshen.
Öronen är långa även under pälsen. Absolut ser de längre ut än de är pga trimningen, men det är inga korta små öron. Pälsen behöver trimmas, framförallt runt öronen, av hälsoskäl. Du behöver också borsta ganska ofta för att undvika tovor, om du inte klipper ner hunden. Det finns individer som har lite mindre päls och andra med mer päls. De svarta har ofta mycket mer lättskött päls.
Allergier som någon nämnde ovan finns. En av mina är allergisk.
Så ja, springer är en trevlig ras om du står ut med pälsen och öronen och läpparna samt är noga med temperamentet. Allergier är uppfödarna väldigt tysta om, så det är jättesvårt att hitta rätt där..
Visa bifogad fil 183810
Här är min svarta tik nedklippt, där ser du hur stora öronen ändå är.