Från järnskor till barfota till..?

Hur gick det? Jag är innerligt trött på tappskor. Så fort hovarna blir det minsta torra så åker skorna av henne. Inser att jag måste övergå till boots. Barfota bak går bra, men fram blir hon öm.
Jag har haft henne barfota snart en månad nu. Bootsen har jag använt knappt 10 gånger, bara när jag ridit på grusväg i princip. Jag är jättenöjd med bootsen, dom sitter bra, stör henne inte och känns inte klumpiga. Varit en del i skogen med dom också och det har känts smidigt trots ojämnt underlag, stenar och rötter.
Än så länge känns det bra 😊
 
Jag har haft henne barfota snart en månad nu. Bootsen har jag använt knappt 10 gånger, bara när jag ridit på grusväg i princip. Jag är jättenöjd med bootsen, dom sitter bra, stör henne inte och känns inte klumpiga. Varit en del i skogen med dom också och det har känts smidigt trots ojämnt underlag, stenar och rötter.
Än så länge känns det bra 😊
Tack för svar! Det låter hoppfullt. 😊 Måste läsa på lite mer och skaffa boots. Orkar inte med fler tappskor.
 
Jag har också skaffat scootboots och är supernöjd med mina.
Kul att höra! Jag har försökt att mäta hoven men det är tyvärr 3,5 veckor sedan skoning så det går väl inte att utgå ifrån… Kan i alla fall konstatera att min har helt runda hovar typ 13,3 x 13,3. Då kanske inte Scootboots är bästa alternativet? 🤔
 
Kul att höra! Jag har försökt att mäta hoven men det är tyvärr 3,5 veckor sedan skoning så det går väl inte att utgå ifrån… Kan i alla fall konstatera att min har helt runda hovar typ 13,3 x 13,3. Då kanske inte Scootboots är bästa alternativet? 🤔
Jag fotade och mätte i samband med att hovis verkade, det kändes mest tillförlitligt. Scootboots hade superbra kundtjänst och det gick enkelt att ladda upp bilderna där. Fick bra hjälp när jag rådfrågade. Men har inte snöat in på olika märken, kanske finns det andra med bättre passform för din häst? Tycker du kan maila och fråga dom, de hjälper säkert gärna till och känns som att de inte skulle sälja på en nåt som de själva inte tror passar.
 
Tack för råd! Jag får nog göra så. Nu har jag funderat på boots länge nog, så bra att man kan rådfråga och få hjälp.
 
tror scoot boots har olika modeller, sen prova med sulor?

Jag har cavallo/equine fushion för uteritt, men köpte dom som rehab boots då jag hade sole-mates i dom för hästen. då hon vore extrem låg i trakterna.

Sen har jag easy boot gloves för ridbanan, då sten fastnar i hennes strålor och hovarna fortfarande är under rehab. Kommer köpa en uppsättning scoot boots sen, men det får vänta tills hovarna blivit helt bra, då jag redan har två uppsättningar med boots. Just nu väntar jag på nya enduro modellen skall släppas då jag är väldigt pep på den ;)
 
Man får kanske inse att man kommer att köpa mer än ett par när man väl ger sig in i djungeln. 😂 Tycker att easyboot backcountry också verkar bra och ska tydligen passa runda hovar.

Fråga… Jag tänkte bara ha boots fram eftersom hästen fungerar bra barfota bak. Kör mycket eftersom hästen älskar det och mest på mjuka skogsvägar men bitvis grus och asfalt. Hur gör ni? Boots fram eller runt om?
 
Man får kanske inse att man kommer att köpa mer än ett par när man väl ger sig in i djungeln. 😂 Tycker att easyboot backcountry också verkar bra och ska tydligen passa runda hovar.

Fråga… Jag tänkte bara ha boots fram eftersom hästen fungerar bra barfota bak. Kör mycket eftersom hästen älskar det och mest på mjuka skogsvägar men bitvis grus och asfalt. Hur gör ni? Boots fram eller runt om?
Det funkar säkert för vissa hästar.
Min är van att ha skor runt om och jag är rädd att hon avlastar bak och lägger vikt på fram om hon bara skulle ha skor/boots fram, så när hon går med boots är det runt om.
 
Man får kanske inse att man kommer att köpa mer än ett par när man väl ger sig in i djungeln. 😂 Tycker att easyboot backcountry också verkar bra och ska tydligen passa runda hovar.

Fråga… Jag tänkte bara ha boots fram eftersom hästen fungerar bra barfota bak. Kör mycket eftersom hästen älskar det och mest på mjuka skogsvägar men bitvis grus och asfalt. Hur gör ni? Boots fram eller runt om?
boots på alla 4 alla dagar i veckan när det är på grus och där kommer sten/asfalt. :) jag vill min häst skall vara så bekväm som möjligt.
 
Min ponny har cavallos CLB och det funkar verkligen superbra. Hon sliter bakhovarna ojämnt och ett tag höll jag på att bli knäpp - men efter att ha använt bootsen under arbetstid sedan typ… april? är det stor skillnad och mer symmetriska hovar.

Vill också slå ett slag för svenska Öllöv, hade jag haft större häst så hade jag absolut testat det. Det är gummiklädda skor med stålkärna, typ det bästa av två världar. :D Min pappa jobbar som senior ärkenörd på gummifabriken som gjuter skorna och det har varit en otroligt omfattande och spännande process bakom de olika modellerna. Tips!
 
Jag har köpt en fyraåring som gått barfota hela tiden, har väldigt bra hovar och är inte ömfotad alls, inte ens på grusväg.
Hovjs kommer ut och verkar på torsdag och efter tänkte jag mäta hovarna och beställa boots från viahov.
Tönkte börja med boots fram, främst nör vi rider ut för att skydda hovarna från slitage.
Är min första barfotahäst så det ska bli väldigt spännande att se hur och om det kommer fungera 😊
 
Kul att höra! Jag har försökt att mäta hoven men det är tyvärr 3,5 veckor sedan skoning så det går väl inte att utgå ifrån… Kan i alla fall konstatera att min har helt runda hovar typ 13,3 x 13,3. Då kanske inte Scootboots är bästa alternativet? 🤔
Scootboots har en modell för runda hovar, och en för mer ovala. Så de borde passa på så sätt.
 
Min verkades igår och hovarna är mätta.
Han har också runda hovar, 145 * 145, stora fossingar på liten ponny 😁
Blir spännande vad jag får för rekommendationer på boots till honom.
 
Min verkades igår och hovarna är mätta.
Han har också runda hovar, 145 * 145, stora fossingar på liten ponny 😁
Blir spännande vad jag får för rekommendationer på boots till honom.
Wow min på ca 170 cm har ca 13.5×13.5..😊
Har scoot boots, tycker dom är hemskt smidiga! Har dock kommit en ny boots som man just nu får provrida som jag är nyfiken på, Swift. Men jag köpte ganska nyligen nya scoots så får nog hålla mig..🙈
 
Wow min på ca 170 cm har ca 13.5×13.5..😊
Har scoot boots, tycker dom är hemskt smidiga! Har dock kommit en ny boots som man just nu får provrida som jag är nyfiken på, Swift. Men jag köpte ganska nyligen nya scoots så får nog hålla mig..🙈

Hoppas mest på att scoot boots ska funka kom tåliga och smidiga 😊

Bigfoot
IMG_20220606_164226.jpg
 
Hoppas mest på att scoot boots ska funka kom tåliga och smidiga 😊

Bigfoot
Visa bifogad fil 93661
Fiin, står stadigt på jorden!🥰

Jag är jätte nöjd med mina scoots, har ett par sommardojjor och ett par vinterdojjor som är dubbade och klara. Första omgången scoots höll i ca 4 år för mig, då skruvade jag ur dubben på sommaren. Då klarade han sig utan i ridhuset och på ridbanan. Just nu är vår ridbana stenhård så har boots även där så nu slits dom nog hårdare. Har mudstraps på när det är lerigt så inte bootsen sugs av.😊
 
Fiin, står stadigt på jorden!🥰

Jag är jätte nöjd med mina scoots, har ett par sommardojjor och ett par vinterdojjor som är dubbade och klara. Första omgången scoots höll i ca 4 år för mig, då skruvade jag ur dubben på sommaren. Då klarade han sig utan i ridhuset och på ridbanan. Just nu är vår ridbana stenhård så har boots även där så nu slits dom nog hårdare. Har mudstraps på när det är lerigt så inte bootsen sugs av.😊

Det låter väldigt lovande!
Vegas är fyra år och rids runt fyra dagar i veckan, kommer använda bootsen 2 - 3 gånger i veckan. Ridhus, ridbana och terrängbanan klarar han sig utan 😊
 

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 814
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 605
Senast: muslidag
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 400
Senast: bellala
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 714
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp