Från stor bil till liten bil

Bukefalos 30 år!

På jobbet har vi VW id3 (el), VW Golf (gas), Ford Kuga och Focus (hybrid). Samtliga kör fast när det är mycket snö och oplogat i Uppsala :rage: . Kugan är väl den som klarar det bäst - den är också högst och tyngst av dem. Så, även om jag klarat mig bra med mina egna bilar (Volvo 945/745, Subaru Legacy, VW Polo, Seat Leon. De två senare skulle jag inte rekommendera vid riktigt snöoväder, dock, men jag tuffade fram och körde på landet utan större problem!) så förstår jag att tanken slår en :p .
Oj! Jag bodde i Uppsala i 6 år. Det var knappt nån snö. En gång under dessa år var det ett lite rejälare snöoväder (med Uppsala-mått mätt). Innan har jag även bott i Enköping och utanför, hade en Mondeo då som iofs inte är så liten men låg och ej fyrhjulsdriven och jag körde aldrig fast och tog mig fram med hästsläp också utan problem.

Inte sett om den nämnts men tipsar ogenerat om suzuki swift! Finns med fyrhjulsdrift och dragkrok monterbar. Fantastiskt driftsäker bil som inte känns liten i kupén. Sen är den inte en toyota vilket framförallt reflekteras på priset och vevhissarna bak, men älskade min och vet ingen annan som inte är nöjd. Billig att äga, kamkedja och inga problem att ta sig fram på skogsväg. Bekvämare än min nuvarande vitara i ffa fjädringen.

Det finns två typer av hybrid:

Hybrid: laddas under färd. Laddas inte med sladd!

Laddhybrid: laddas med sladd men har också vanlig förbränningsmotor.

Jag köpte en hybrid som laddar sig själv under färd eftersom jag inte har möjlighet att ladda hemma. Har lägre förbrukning på den än på den betydligt mindre bensinaren jag hade innan.
Mina föräldrar har en Toyota C-HR hybrid (alltså som laddas under färd). Den är ungefär lika stor som min Toyota Auris som går enbart på bensin. Deras drar 0,4-någonting och min drar 0,5-någonting. Den skillnaden känns rätt minimal.

Mina föräldrar har en Toyota C-HR hybrid (alltså som laddas under färd). Den är ungefär lika stor som min Toyota Auris som går enbart på bensin. Deras drar 0,4-någonting och min drar 0,5-någonting. Den skillnaden känns rätt minimal.
20 procent är ändå rätt vasst. En sådär 5000 spänn om året för en körsträcka på 3000 mil.

20 procent är ändå rätt vasst. En sådär 5000 spänn om året för en körsträcka på 3000 mil.
Jo, men så mycket kör jag inte. Snarare 1500 mil. Och den är dyrare i inköp. Så jag känner mig rätt bekväm med mitt val för mina behov... :) (en C-HR får inte dra speciellt mycket vikt så rent praktiskt hade den inte funkat för mig).

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Valvaka!
  • Arbetsintervju

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar