Från tävlingstravare till ridhäst

Bullet

Trådstartare
Är det någon som har läst eller åtminstone bläddrat i boken Från tävlingstravare till ridhäst av Lillian Holmer och Bo Gyllander?

Hittade den när jag var på väg att klicka hem studentlitteratur och tänkte att det kanske kunde vara en intressant bok men tanke på att jag nyligen har köpt en kallblod som inte är mycket riden :)
 
Sv: Från tävlingstravare till ridhäst

Jag kanske har placerat tråden fel, men det var den enda forumet med ridtravare som prefix :)
 
Sv: Från tävlingstravare till ridhäst

Jag har läst den och har även hållt på lite med ridtravare. Jag känner lite att det är en av de bästa "allround" böcker som skrivits om hästskötsel mm. Den är väl värd att köpa och läsa. Och det även om man inte har en travhäst. Kan bara säga köp den om du kan. Tror inte att du lär ångra dig...

Mvh. Bowman
 
Sv: Från tävlingstravare till ridhäst

Har den boken hemma, för mig kändes den lite för lätt..
har kommit längre än så med mina travare så de va en besvikelse.
Men för den som håller på med grunden är den nog jättebra. :)
 
Sv: Från tävlingstravare till ridhäst

Jag har precis köpt hästen och han kan i princip delvis grunderna som framåt, broms, galoppfattning (som för tillfället endast genererar höger galopp...) och liten antydan till förståelse för sidvärtsrörelser. Tror du att boken kommer passa mig/oss? Det kommer nog dröja ett tag innan vi tar oss till att träna på galoppombyten och annat mer komplicerat :)

WestCott: Tack! Jag ska genast spana in det forumet :)

Bowman: Tack, det var ett bra betyg! Jag har svårt att bestämma mig och det blir extra svårt när man inte har möjlighet att ens bläddra i boken innan köp :)

Tack för alla svar! Ursäkta att jag hade stavat helt galet förut, såg det först nu..Är lite tankspridd nu under tentaveckan :D
 
Senast ändrad:
Sv: Från tävlingstravare till ridhäst

var tvungen att ta fram boken för att se vad den handlade om så jag kan ge ett bra svar :) de är först lite kort om raser och historia om travhäsen. Sen handlar de om vilken typ av häst man helst ska köpa ( alltså kroppstyp) lite om stallmiljö och foder.hovslagare, vaccination och veterinär. Hur man rider in, tömkör första gången, longerar första gången. varför hästen ska gå i form. lite om volter, olika grundrörelser( sidförande,öppna, sluta halt osv) lite galopp och lite hoppning allt VÄLDIGT basik. Skulle tänka mig dom riktar sig till en ryttare som kanske bara ridit på ridskola och köper sin första egna häst och hästen är i stort sett inte riden nått. Hoppas jag kunde hjälpa dig lite i ditt bok köps beslut
 
Sv: Från tävlingstravare till ridhäst

Tack! Det där var precis vad jag behövde :) Det låter inte som något som är intressant för min del :D Tack så jättemycket!
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
12 678
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 731
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 027
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 654
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp