Fransk bulldog

Jag tänker att det är en stor sak att så många gar cancer...att det hade räckt för att ta in nytt blod.
Men jag tänkte på ffa allergier, autoimmuna tillstånd, olika sjukdomar som har med endokrina systemet att göra.

Fast om man tittar på allergier så finns det gott om hundar idag som inte har problem med det. Ja, det finns absolut mindre bra uppfödare, men ta t.ex furunkulos. Det ser man väldigt sällan idag. Vilka sjukdomar du avser som är autoimmuna eller kopplade till det endokrina systemet har jag nog inte koll på. Kan inte heller minnas att det fanns med på vår Agria Breed Profile, men där kan jag ha missat vad något räknas som så klart.
 
Sen är det ju i ärlighetens namn inte alltid så bra ställt med will to please hos boxer heller. De jobbar gärna, men inte alltid med det föraren vill. ;) Och eftersom de är så oerhört nyfikna och intresserade av sin omgivning kan det krävas ganska mycket av både krav och motivation för att de ska hålla fokus. Vill man till SM så köper man en malle eller en border collie, inte en boxer. Vill man ha en kul (men ibland väldigt frustrerande) tävlingskompis där man med en stor dos envetenhet kan ta sig en bit upp i klasserna passar boxer bra. De är inte heller arbetsnarkomaner så de kan ta en dag på soffan i de flesta fall. Min yngsta är ovanligt mycket arbetsavlad och det märks.
Absolut!
Poängen var att jämfört med en Fralla så har de oceaner mer av arbetsbitarna. Det är verkligen inte bara fysiskt som skiljer dem åt.
 
Sen är det ju i ärlighetens namn inte alltid så bra ställt med will to please hos boxer heller. De jobbar gärna, men inte alltid med det föraren vill. ;) Och eftersom de är så oerhört nyfikna och intresserade av sin omgivning kan det krävas ganska mycket av både krav och motivation för att de ska hålla fokus. Vill man till SM så köper man en malle eller en border collie, inte en boxer. Vill man ha en kul (men ibland väldigt frustrerande) tävlingskompis där man med en stor dos envetenhet kan ta sig en bit upp i klasserna passar boxer bra. De är inte heller arbetsnarkomaner så de kan ta en dag på soffan i de flesta fall. Min yngsta är ovanligt mycket arbetsavlad och det märks.
Jag har haft en trend sedan kanske 20 år med ganska många boxrar på personsök.
Det jag sett där är de oftare hos människor med lägre ambitioner än raser du nämner och att det är minst lika ofta den saken som gör att de inte når hela vägen fram.
Jag kanske bara får till mig "bruksboxrar" typ, jag vet inte. Men jag ser många boxrar som skulle kunna gå hur långt som helst i just den sporten. Pga bra tryck, gillar när det blir ritual, bra på att jobba självständigt, gillar människor, gillar att få explodera i att springa snabbt osv.
Men jag växte delvis upp på en gård som födde upp bla Boxrar och att herrn i huset bruksmeriterade dem...så jag hade kanske annan syn från början och har påverkat "mina" boxrar via Rosenthalseffekten/pygmallion. Så kan det vara...
 
Jag har haft en trend sedan kanske 20 år med ganska många boxrar på personsök.
Det jag sett där är de oftare hos människor med lägre ambitioner än raser du nämner och att det är minst lika ofta den saken som gör att de inte når hela vägen fram.

Så är det absolut. Många av våra "bästa" förare byter till andra raser för att det går snabbare att komma fram.

Jag kanske bara får till mig "bruksboxrar" typ, jag vet inte. Men jag ser många boxrar som skulle kunna gå hur långt som helst i just den sporten. Pga bra tryck, gillar när det blir ritual, bra på att jobba självständigt, gillar människor, gillar att få explodera i att springa snabbt osv.

Boxern är en fantastisk sökhund, det har du helt rätt i. Och generellt så presterar de ofta bra i specialgrenarna i brukset, speciellt spår och sök. Det är lydnaden som sätter käpparna i hjulet. För där ska de ju gå från jobba självständigt till att göra mindre kul saker som linförighet/fritt följ. Brukar inte vara boxerns paradgren.
 
Fast om man tittar på allergier så finns det gott om hundar idag som inte har problem med det. Ja, det finns absolut mindre bra uppfödare, men ta t.ex furunkulos. Det ser man väldigt sällan idag. Vilka sjukdomar du avser som är autoimmuna eller kopplade till det endokrina systemet har jag nog inte koll på. Kan inte heller minnas att det fanns med på vår Agria Breed Profile, men där kan jag ha missat vad något räknas som så klart.
Vad är Agria Breed Profile för något? :)
 
Fast om man tittar på allergier så finns det gott om hundar idag som inte har problem med det. Ja, det finns absolut mindre bra uppfödare, men ta t.ex furunkulos. Det ser man väldigt sällan idag. Vilka sjukdomar du avser som är autoimmuna eller kopplade till det endokrina systemet har jag nog inte koll på. Kan inte heller minnas att det fanns med på vår Agria Breed Profile, men där kan jag ha missat vad något räknas som så klart.
Bra att det finns hundar som inte har problem med det, jag menar inte att alla boxrar har det utan just för många för att avlas ihop med en annan av samma slutna population.
Jag menar inga specifika, utan att när man ser på dess gemenasamma nämnare (autoimmunitet) så finns där en röd tråd.
Vad som beror på vad (boxrar har ju också problem med nedsatt T-cellsfunktion många gånger) går inte att veta, men sammantaget med cancer, allergier, diagnosticerade och otiagnosticerade hunåkommor, knipta näsborrar och tillräcklig generisk variation är det för mig självklart att man inte skulle para en frisk boxer med en boxer....det är ju att kasta bort det som finns där! Guldet! Rolig ras som också är mer öppna mot människor av olika slag än många andra brukshundar, skulle gärna se dem som terapihundar oftare exempelvis. Och personsökhundar/räddningshundar!
Så varför kasta bort de friska som finns kvar? Tragiskt ju.
 
Så är det absolut. Många av våra "bästa" förare byter till andra raser för att det går snabbare att komma fram.



Boxern är en fantastisk sökhund, det har du helt rätt i. Och generellt så presterar de ofta bra i specialgrenarna i brukset, speciellt spår och sök. Det är lydnaden som sätter käpparna i hjulet. För där ska de ju gå från jobba självständigt till att göra mindre kul saker som linförighet/fritt följ. Brukar inte vara boxerns paradgren.
Ja, lydnadsmomenten får man säkert lägga mer tid på. Men å andra sidan utvecklas man ju mer som hundägare/tränare då när man får tänka till beträffande varenda gyllene reglel när det kommer till att motivera hundarna (som att avbryta varje pass när de är på topp, att ge lite extra vad gäller att fundera ut effektiva belöningar osv).
 
Så varför kasta bort de friska som finns kvar? Tragiskt ju.

Det är ju på den punkten som åsikterna går isär. Vi som avlar boxer (och är medvetna om problematiken, det ska jag inte påstå att alla är) ser det som möjligt att jobba inom populationen och ser det inte som att kasta bort något. Ja, alla stängda populationer minskar gradvis i variation, men så länge det finns tillräckligt många friska individer inom den stängda populationen är det inte kört. Men vi behöver vara noggranna med vad vi prioriterar i avelsarbetet.
 
@Linda_A
Att jag är så kritisk mot att para boxer med annan boxer.
Jag hoppas att du där väger in att
1. Det är en bruksras, de ska krävas bra hälsa på sådana för att ha utrymme att selektera på bruksegenskaper
2. De flesta raser avlade inom sluten population behöver nytt blod. NYSS, igår men åtminstone NU.
3. Jag är en person som är vegan/djurrättare. Jag kan knappt tillåta mig själv att avla på hundar för huvud taget om det inte sker med mycket högre ambitioner än vad ex SKK/FCI har generellt. MYCKET. För mig är det ex superkonstigt att man inte snabbt som fan ändrar i rasstandarden så att ex italienska vinthundar blir grövre än att 1 av 3 får frakturer innan 1 års ålder!

Så jag är helt enkelt kräsen och blir radikal. Jag älskar hundar, jag tycker att det är ett extremt stort ansvar att sätta dem till världen och önskar att man hade högre ambitioner vad gäller att hundarna själva ska må bra, Man ska göra det som krävs! Inklusive att avla över rasgränser.
Med det vill jag ha sagt att mitt närmande inte är specifikt för just din ras.
 
Det kan många gånger vara praktiskt med lite "korkade" hundar också. Hundar som är smarta och kvicktänkta lär sig ju inte bara de bra sakerna lätt, utan även dåliga saker. En lite mer "korkad" hund blir därför lättare för nybörjaren som kanske inte har hunnit sätta sig in ordentligt i olika träningsmetoder, inte är så snabb i reaktionerna osv. Sedan finns det ju de hundarna som är kvicktänkta och inte har någon will to please, och då blir det ännu svårare.
Jag ifrågasätter inte att en korkad hund är en fördel ibland. Det jag ifrågasätter är att frallor tempermanetsmässigt liknar boxern. Jag tänker mig att boxrar har mer uthållighet, driv etc än en bichon nämligen. Vilket jag inte sett hoss de frallor jag stött på.
 
Jag förstår den rörligheten. Men menar du att det inte säger någonting alls att snittet ligger på 4.5 år? Skulle det ligga på det för ex Saluki också?

Det säger onekligen mer om man tittar på dödsorsak inrapporterad av veterinär, som i Finland. Jag önskar att vi hade ett liknande system här och att det, samt det i Finland, var så heltäckande som möjligt.

Det är många som väljer bort livförsäkring helt, och för vissa raser täcker den inte alla tillstånd. Ironiskt nog får man t ex inte ut Agrias livförsäkring om man har en fransk bulldogg som avlidit pga BOAS-relaterade åkommor. Inte heller om en frallatik avlidit i samband med kejsarsnitt om hon inte tidigare fött naturligt.

Så i synnerhet för sådana raser faller mycket relevant data bort.
 
Sen är det ju i ärlighetens namn inte alltid så bra ställt med will to please hos boxer heller. De jobbar gärna, men inte alltid med det föraren vill. ;) Och eftersom de är så oerhört nyfikna och intresserade av sin omgivning kan det krävas ganska mycket av både krav och motivation för att de ska hålla fokus. Vill man till SM så köper man en malle eller en border collie, inte en boxer. Vill man ha en kul (men ibland väldigt frustrerande) tävlingskompis där man med en stor dos envetenhet kan ta sig en bit upp i klasserna passar boxer bra. De är inte heller arbetsnarkomaner så de kan ta en dag på soffan i de flesta fall. Min yngsta är ovanligt mycket arbetsavlad och det märks.
Hm 🤔 det låter ju som jag gillar mina hästar. Kanske en boxer i framtiden alltså om jag känner att jag har tiden/energin. Kan man få dem med fluff bara? 😂 (jag gillar ju nallebjörnslooken på hundar)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 160
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 477
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 819
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 904
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp