Bukefalos 28 år!

Fransk bulldog

För att man måste kunna tillgodose hundens behov av fysisk och psykisk stimulans. Och den tröskeln skiljer sig mellan raser.
Alla friska hundar orkar gå minst lika långt och lika länge som matte eller husse orkar gå. Alla hundar behöver en sysselsättning, och oftast är det enklare och går snabbare att jobba en en högenergisk brukshund nöjd, eftersom den har koncentrationsförmågan, arbetslusten och anstränger sig för att lösa uppgift den får.

Kontentan är att ägaren måste satsa lika lång tid per dag för att få en nöjd sällskapshund, som att få en nöjd arbetshund. Alltså spelar det inte så stor roll vilken ras ägaren väljer att skaffa. Alla hundar behöver minst 90 minuter om dan, och alla friska hundar tycker det är toppen med heldagar i skogen eller på vandring.
 
Alla friska hundar orkar gå minst lika långt och lika länge som matte eller husse orkar gå. Alla hundar behöver en sysselsättning, och oftast är det enklare och går snabbare att jobba en en högenergisk brukshund nöjd, eftersom den har koncentrationsförmågan, arbetslusten och anstränger sig för att lösa uppgift den får.

Kontentan är att ägaren måste satsa lika lång tid per dag för att få en nöjd sällskapshund, som att få en nöjd arbetshund. Alltså spelar det inte så stor roll vilken ras ägaren väljer att skaffa. Alla hundar behöver minst 90 minuter om dan, och alla friska hundar tycker det är toppen med heldagar i skogen eller på vandring.
Märklig jämförelse en högenergisk brukshund tar oceaner mer tid och energi av sin människa än en sällskapshund.

Sen måste du först och främst ha intresset för bruks om du har en brukshund redan där faller din jämförelse.
 
Förstår inte riktigt varför alla hävdar att man måste ha så klart för sig exakt vilka egenskaper man önskar hos den hund man skaffar. Räcker det inte med att man vill ha hundegenskaper till skillnad från kattegenskaper eller kaninegenskaper? Man vill ha hundsällskap helt enkelt. Och alla hundar jag har haft har gillat promenader, samvaro med mig , mat och träning eller annan intressant sysselsättning.

När min gamla brukshund går ur tiden och jag bara har den unga tävlingshunden kvar kommer jag att skaffa en hund till. Just nu funderar jag på korthårig normaltax, en pudel eller en spinone. Inte så mycket gemensamt mellan de raserna, men jag vet att jag kommer att ha glädje av hunden vilken ras det än blir.
Alla hundraser är ju avlade för ett syfte.
För det syftet krävs specifika egenskaper.
Om hunden inte får utlopp för sina drifter och egenskaper så kväser och hämmar man den. Den kommer inte bli lycklig. Alternativet är att man tillgodoser vad hunden behöver för att bli lycklig. Även om det är saker som man själv inte är intresserad av. Eller att hunden är av en typ som inte matchar ens egna typ ex en höintensivhund, en hund som är svårmotiverad och avståndstagande osv Vilket kommer göra det svårt att nå fram till hunden och hitta glädjen.

Varför välja att jobba i uppförsbacke när det finns över 300 raser och garanterat många raser som matchar en bättre.

Det är inte bara människan som ska ha glädje av hunden. Människan ska också ge hunden ett meningsfullt och glädjande liv.
 
Alla friska hundar orkar gå minst lika långt och lika länge som matte eller husse orkar gå. Alla hundar behöver en sysselsättning, och oftast är det enklare och går snabbare att jobba en en högenergisk brukshund nöjd, eftersom den har koncentrationsförmågan, arbetslusten och anstränger sig för att lösa uppgift den får.

Kontentan är att ägaren måste satsa lika lång tid per dag för att få en nöjd sällskapshund, som att få en nöjd arbetshund. Alltså spelar det inte så stor roll vilken ras ägaren väljer att skaffa. Alla hundar behöver minst 90 minuter om dan, och alla friska hundar tycker det är toppen med heldagar i skogen eller på vandring.
Jag håller inte med ditt resonemang. Om man som människa till exempel max vill gå två korta promenader med sin hund om dagen och köper sig en hundras med mycket energi så får man problem. Ja den hunden kan gå lika långt som ägaren. Men den behöver oftast mer. Däri ligger problematiken.
 
Klart man inte måste ha allt det där exakt klart för sig, men frågar man om rastips på ett hundforum är det knappast hjälpsamt åt något håll om man inte vet ungefär vad man vill ha både funktionsmässigt (sällskapshund i TS fall) eller utseendemässigt (oklart i TS fall)?

Klart vi kan utgå från att TS vill ha en hund med sällskapsegenskaper. Men det finns säkert 100 raser i lite olika storlekar, pälslag och typer som möjligen skulle kunna passa in på den beskrivningen. Det är slöseri med både vår och hennes tid att bara göra en lång lista – bättre då att hon preciserar lite vad hon är sugen på så kan vi hjälpa henne att reda i vad som kan passa.

Med ditt synsätt är ju det enda svaret ”äh, ut och kolla, du hittar nog nåt!” Och det måste ju inte vara dåligt att göra så, men nu vill TS få tips och då är det ju schysst att ge henne konkreta, bra tips!
Men TS har ju skrivit att hon är intresserad av sök, spår och nosework, och du skriver att "Klart att vi kan utgå från att TS vill ha en hund med sällskapsegenskaper". Vad grundar du det på?

Sökgrenen är det inte så många rena sällskapshundar som tränar, i spår och nosework finns det fler, men vill man tävla är det säkraste kortet att köpa en hund med arbetsegenskaper

Dessutom har mina två brukshundar (med meriterna som bevisar att de är arbetshundar), helt fantastiska sällskapsegenskaper. Det är svårt att hitta kärvänligare och trognare kompisar.
 
Alla friska hundar orkar gå minst lika långt och lika länge som matte eller husse orkar gå. Alla hundar behöver en sysselsättning, och oftast är det enklare och går snabbare att jobba en en högenergisk brukshund nöjd, eftersom den har koncentrationsförmågan, arbetslusten och anstränger sig för att lösa uppgift den får.

Kontentan är att ägaren måste satsa lika lång tid per dag för att få en nöjd sällskapshund, som att få en nöjd arbetshund. Alltså spelar det inte så stor roll vilken ras ägaren väljer att skaffa. Alla hundar behöver minst 90 minuter om dan, och alla friska hundar tycker det är toppen med heldagar i skogen eller på vandring.
Nej här håller jag inte med dig alls. Att alla friska hundar orkar ja. Men absolut inte att man behöver satsa lika mycket tid på att få en sällskapshund nöjd som en brukshund.
Mina sällskapshundar är både friska och allerta och den äldre levde i flera år med ett gäng schäfrar, men de där timmarna i skogen med dem räckte. När de hade laddat om på nån timme och krävde hjärngympa så låg han i koma i soffan.
Inte på långa vägar att det krävs samma mängd motion och mental aktivering.
 
Jag håller inte med ditt resonemang. Om man som människa till exempel max vill gå två korta promenader med sin hund om dagen och köper sig en hundras med mycket energi så får man problem. Ja den hunden kan gå lika långt som ägaren. Men den behöver oftast mer. Däri ligger problematiken.
Precis... och tvärtom! Om man har höga ambitioner, vill träna och tävla och köper en hund som är totalt ointresserad blir hundägandet inte heller roligt i slutänden.
Om det är jätteviktigt att man kan strosa med hunden lös i skogen är en husky kanske inte bästa valet... och så vidare och så vidare.
 
Men TS har ju skrivit att hon är intresserad av sök, spår och nosework, och du skriver att "Klart att vi kan utgå från att TS vill ha en hund med sällskapsegenskaper". Vad grundar du det på?

Sökgrenen är det inte så många rena sällskapshundar som tränar, i spår och nosework finns det fler, men vill man tävla är det säkraste kortet att köpa en hund med arbetsegenskaper

Dessutom har mina två brukshundar (med meriterna som bevisar att de är arbetshundar), helt fantastiska sällskapsegenskaper. Det är svårt att hitta kärvänligare och trognare kompisar.
Å andra sidan var TS första tanke en fransk bulldog...
 
Jag har haft hund förut, Intresserad av sök, spår och nosework. Om det skulle bli en Aussie, så kan jag tänka mig och lära mig och hunden lite vallteknik. Extra plus då vi söker gård och kanske skaffar några får. Annars går jag gärna lite vandringsleder, (dock inte när det är för varmt, för jag fixar inte värmen så bra.) Går annars mindre promenader runt grusvägar eller i skogen. Hunden får gärna vara arbetsvillig, men ändå kunna ta det lugnt med mindre motion, (de få gånger man är sjuk) Kunna hänga med i stallet med mer.

Men TS har ju skrivit att hon är intresserad av sök, spår och nosework, och du skriver att "Klart att vi kan utgå från att TS vill ha en hund med sällskapsegenskaper". Vad grundar du det på?

Sökgrenen är det inte så många rena sällskapshundar som tränar, i spår och nosework finns det fler, men vill man tävla är det säkraste kortet att köpa en hund med arbetsegenskaper

Dessutom har mina två brukshundar (med meriterna som bevisar att de är arbetshundar), helt fantastiska sällskapsegenskaper. Det är svårt att hitta kärvänligare och trognare kompisar.
Nej, här ovan kan du läsa citatet från TS. Hon är intresserad av det och kan tänka sig lära hunden lite vallteknik. Hon går gärna mindre promenader och vill inte gå särskilt mycket när det är väldigt varmt ute. Hunden får gärna vara arbetsvillig men ska kunna ta det lugnt och kunna vistas i stall.
Och hon nämner inget om tävlingsambitioner. Hennes första tanke var en fransk bulldog. Det skriker inte bruks- eller vallentusiast direkt. Därav har sällskapshund föreslagits.
 
Men TS har ju skrivit att hon är intresserad av sök, spår och nosework, och du skriver att "Klart att vi kan utgå från att TS vill ha en hund med sällskapsegenskaper". Vad grundar du det på?

Sökgrenen är det inte så många rena sällskapshundar som tränar, i spår och nosework finns det fler, men vill man tävla är det säkraste kortet att köpa en hund med arbetsegenskaper

Dessutom har mina två brukshundar (med meriterna som bevisar att de är arbetshundar), helt fantastiska sällskapsegenskaper. Det är svårt att hitta kärvänligare och trognare kompisar.
Men vad menar du med sällskapshund? Att den inte tuggar på familjen och gosar i soffan?

En polishund är en fantastisk sällskapshund åt familjen på fritiden. En Mops är också en fantastisk sällskapshund. Men givetvis kräver den ena ett enorm mycket större engagemang från sin ägare samt motion och stimulans.

Jag har träffat på brukshundar som inte fått den stimulans de behöver utan fått nöja sig med koppelpromenader och godissök och frustrationen har pyst ur öronen medans tex en Mops varit helt nöjd.
 
Alla hundraser är ju avlade för ett syfte.
För det syftet krävs specifika egenskaper.
Om hunden inte får utlopp för sina drifter och egenskaper så kväser och hämmar man den. Den kommer inte bli lycklig. Alternativet är att man tillgodoser vad hunden behöver för att bli lycklig. Även om det är saker som man själv inte är intresserad av. Eller att hunden är av en typ som inte matchar ens egna typ ex en höintensivhund, en hund som är svårmotiverad och avståndstagande osv Vilket kommer göra det svårt att nå fram till hunden och hitta glädjen.

Varför välja att jobba i uppförsbacke när det finns över 300 raser och garanterat många raser som matchar en bättre.

Det är inte bara människan som ska ha glädje av hunden. Människan ska också ge hunden ett meningsfullt och glädjande liv.
Den största delen av en hunds egenskaper och behov är egenskaper som alla hundar har, i större eller mindre omfattning. Stort rörelsebehov, behov av sällskap och lite arbetsuppgifter, gärna med nosen.

En renodlad jakthund bör få jaga, men det kan den ju bara göra lagligt halva året.

Vi är överens om att alla hundar ska ha ett bra hundliv, och för det ska vara möjligt bör ägaren satsa ungefär lika mycket daglig tid på hunden vare sig det är en sällskapsras eller en arbetsras.Om det sen är godissök och en parkpromenad eller ett FH-spår och en joggingtur som passar hunden aktivitetsmässigt är en annan sak.
 
Ja, med andra ord ska TS nog inte inskaffa en ras som kräver mer stimulans än vad hon kan erbjuda. :up: Oavsett hur lång tid det tar, för bådas skull.
Aka: Om man inte kan ta en lång jogging-tur med hunden så skaffar man inte en hund som skulle må bäst av en lång jogging-tur.
 
Den största delen av en hunds egenskaper och behov är egenskaper som alla hundar har, i större eller mindre omfattning. Stort rörelsebehov, behov av sällskap och lite arbetsuppgifter, gärna med nosen.

En renodlad jakthund bör få jaga, men det kan den ju bara göra lagligt halva året.

Vi är överens om att alla hundar ska ha ett bra hundliv, och för det ska vara möjligt bör ägaren satsa ungefär lika mycket daglig tid på hunden vare sig det är en sällskapsras eller en arbetsras.Om det sen är godissök och en parkpromenad eller ett FH-spår och en joggingtur som passar hunden aktivitetsmässigt är en annan sak.
Men redan här talar du mot dig själv när du säger att en hund har större eller mindre behov och egenskaper.
Om Ulla 67 år på Östemalm skaffar en Huskey så kan vi nog vara helt överens om att hon kommer att göra sig eller hunden olycklig. Lika så om @Migo skaffar en golden till att valla sina får, Pelle som vill köra IGP skaffar en Pudel eller Camilla en Masiff för ridturer och agillity. Drifter styr behovet för mängd motion, typ av motion, mängd av mental stimulans och typ av mental stimulans.
 
Men TS har ju skrivit att hon är intresserad av sök, spår och nosework, och du skriver att "Klart att vi kan utgå från att TS vill ha en hund med sällskapsegenskaper". Vad grundar du det på?

Sökgrenen är det inte så många rena sällskapshundar som tränar, i spår och nosework finns det fler, men vill man tävla är det säkraste kortet att köpa en hund med arbetsegenskaper

Dessutom har mina två brukshundar (med meriterna som bevisar att de är arbetshundar), helt fantastiska sällskapsegenskaper. Det är svårt att hitta kärvänligare och trognare kompisar.
Jag grundar det på följande som TS skrivit:

TS har haft hund och gillar frallor, boxer och aussie, men har inte koll på sjukdomsläget för frallor. Det säger mig att TS gillar hundar men inte är en utpräglad hundmänniska med stort hundintresse och tidigare kunskap, eftersom en utpräglad hundmänniska brukar ha åtminstone överskådlig koll på dessa populära raser och veta att de inte bara skiljer sig dramatiskt åt i temperament, utan också ha koll på att frallorna är en av de absolut mest sjuka raserna.

TS gillar att gå på vandringsleder när det inte är så varmt, annars mindre promenader. Det tolkar jag som att man inte är en utpräglad skogsmulle som gillar att traska långa sträckor i skogen varje dag, oavsett väder, utan att man tar sig ut på några rastningar om dagen och ibland när vädret är gött tar en långpromenad. Fullkomligt tillfredsställande för många raser, men många krutdurkar (inkl min hund) blir fullkomligt öööverjävliga av att bara rastas. En sådan hund vill man inte ha hemma.

TS är intresserad av nosarbete och var initialt sugen på en fralla. Att någon är ”intresserad” av något säger otroligt lite, och vill man då ha en fralla så tolkar jag det som att man är nyfiken på det där med nosarbete, men att man inte har planer på att satsa på det i någon utsträckning. Hade TS skrivit ”jag har haft hund, vi körde mycket spår/sök/nosework och jag skulle gärna hitta en ny hund att utvecklas med i nosarbetet!” så hade jag inte tvekat att placera henne i ”älskar nosework och behöver en hund med mer arbetslust”-facket men nu får jag utgå ifrån det hon skrev.

TS skriver att de söker gård och kanske skaffar några får. Återigen, det säger otroligt lite om hur verkligheten kommer att se ut den närmsta tiden. Mina föräldrar har aktivt sökt gård i 20 år. De bor fortfarande i sitt radhus. Kanske sitter TS med lånelöfte färdigt och köpekontrakt påskrivet för den där fårflocken, då är läget kanske ett annat, men just nu låter det som att det är planer. Helt okej och jag hoppas verkligen att TS hittar och köper sin drömvärld – men jag tänker inte ge tips på en utpräglad vallhundsras till någon som inte ”är där” och kanske inte heller är det på ett bra tag. Återigen, att ha en understimulerad arbetshund suger.

Jag har/har haft gott om hundägare runt omkring mig som varit intresserade av nosarbete, bruks o.dyl. och skaffat hundar för detta, men sedan insett att intresset var av hobbykaraktär – man kommer egentligen bara ut och spårar någon gång i månaden, och man blev inte den där personen som hängde på klubben/appellplanen/agilitybanan flera gånger i veckan utan kom iväg då och då. Plötsligt står man med väldigt mycket hund som har behov långt över vad man tyckte var skoj. Sjukt mänskligt att känna sig intresserad/nyfiken på något och sedan inte tycka det var så skoj, och otroligt olycklig situation för både ägare och hund om man då står med en hund som blir understimulerad med allt vad det innebär. En understimulerad hund biter i bästa fall sönder möblerna och skäller inomhus, och i värsta fall blir den så stressad att den biter ett litet barn i ansiktet (exempel från min omedelbara närhet).

Sällskapshundar kommer i en massa olika förpackningar och temperament, allt från bichon frisé till mellanpudel och finsk lapphund eller utställningslabrador. Om TS ger oss en fingervisning av vad hon gillar så kan vi nog komma på en hund som kan göra allt det där hon vill: köra nosarbete, nöja sig med rastningar och hänga med på långpromenader när andan faller på, älska tillvaron i stallet (och kunna vara lös där), chilla i soffan när sjukdomen slår till och vara världens bästa vän och följeslagare. Allt i en förpackning TS verkligen gillar.

Och om TS kommer in och säger ”nej nej Buke, ni missförstod: jag kommer ut på vandringslederna varje dag så länge det är under 25 grader, flyttar till vår fårgård i mars och brukar hänga med min kompis ut i sökspåret med hennes hund varje helg!”… ja, då är läget helt annorlunda och då anpassar vi oss såklart efter det!
 
Nej, här ovan kan du läsa citatet från TS. Hon är intresserad av det och kan tänka sig lära hunden lite vallteknik. Hon går gärna mindre promenader och vill inte gå särskilt mycket när det är väldigt varmt ute. Hunden får gärna vara arbetsvillig men ska kunna ta det lugnt och kunna vistas i stall.
Och hon nämner inget om tävlingsambitioner. Hennes första tanke var en fransk bulldog. Det skriker inte bruks- eller vallentusiast direkt. Därav har sällskapshund föreslagits.
Jag nämnde inte någon vallning eftersom ingen av de raser TS vill ha är riktiga vallhundar.

Har tränat mycket sök med brukshundsägare som är ointressade av planlydnad men älskar sökarbetet, och därför inte tävlar fast de har fantastiska sökhundar. Har också spårat en del med folk som är spårnördar, men inte tävlingsintresserade.

Om du inte redan visste det så struntar hunden totalt i om den tävlar eller inte. Själv tävlar jag för att det blir mer hundträning med tävling i sikte, och det är roligt att bli bättre och mer samspelt med sin hund.

I det här landet är det inget större problem att inte vilja gå när det är varmt ute. Jag simmar mina hundar när det är varmt, och det är ju inte många dagar om året det är varmt.

Mina brukshundar är arbetsvilliga, bra på att ta det lugnt och kan vistas i stall. De får nöja sig med en rejäl promenad om dagen, men skulle gärna gå på mindre promenader också. Den enda invändningen jag eventuellt har mot TS som hundägare är att hunden hon skaffar måste få röra sig tillräckligt länge och tillräckligt långt, alltså få utlopp för sitt rörelsebehov de flesta dagar i veckan vare sig det är en sällskapshund eller en arbetshund.
 
Men redan här talar du mot dig själv när du säger att en hund har större eller mindre behov och egenskaper.
Om Ulla 67 år på Östemalm skaffar en Huskey så kan vi nog vara helt överens om att hon kommer att göra sig eller hunden olycklig. Lika så om @Migo skaffar en golden till att valla sina får, Pelle som vill köra IGP skaffar en Pudel eller Camilla en Masiff för ridturer och agillity. Drifter styr behovet för mängd motion, typ av motion, mängd av mental stimulans och typ av mental stimulans.
Jag övervägde bullmastiff ett tag, tyckte de verkade vara så himla trevliga hundar och vi ville ha en stor familjehund med lite vakt. Sedan insåg jag att jag är ute i skogen och traskar minst 12 timmar i veckan året runt i alla väder, att jag vill ha med hunden när jag terränglöper några gånger i veckan och att vi vill ha en hund som hänger med ut i naturen på familjeutflykter varje helg. GUD vad glad jag är att jag ”vaknade till” och insåg att en bullmastiff skulle hata livet som påtvingad skogsmullehund, och att jag skulle hata livet med en hund som hellre ligger under en filt i soffan än drar mig i en löpsele genom en vattenpöl i oktober så leran skvätter åt alla håll.

Det är så himla viktigt att det blir rätt åt alla håll! Det finns ju en ras för alla, och hundägandet är ljuvligt när man matchar rätt.
 
Jag övervägde bullmastiff ett tag, tyckte de verkade vara så himla trevliga hundar och vi ville ha en stor familjehund med lite vakt. Sedan insåg jag att jag är ute i skogen och traskar minst 12 timmar i veckan året runt i alla väder, att jag vill ha med hunden när jag terränglöper några gånger i veckan och att vi vill ha en hund som hänger med ut i naturen på familjeutflykter varje helg. GUD vad glad jag är att jag ”vaknade till” och insåg att en bullmastiff skulle hata livet som påtvingad skogsmullehund, och att jag skulle hata livet med en hund som hellre ligger under en filt i soffan än drar mig i en löpsele genom en vattenpöl i oktober så leran skvätter åt alla håll.

Det är så himla viktigt att det blir rätt åt alla håll! Det finns ju en ras för alla, och hundägandet är ljuvligt när man matchar rätt.
Ja en del hundraser är gjorda av socker. De går gärna långt och länge, men inte i vilket väder som helst.
Andra är gärna ute i alla väder men är extremt hemmabunda (gårdsvar) och vill absolut inte knalla iväg i timmar på okänd mark.
 
Jag nämnde inte någon vallning eftersom ingen av de raser TS vill ha är riktiga vallhundar.

Har tränat mycket sök med brukshundsägare som är ointressade av planlydnad men älskar sökarbetet, och därför inte tävlar fast de har fantastiska sökhundar. Har också spårat en del med folk som är spårnördar, men inte tävlingsintresserade.

Om du inte redan visste det så struntar hunden totalt i om den tävlar eller inte. Själv tävlar jag för att det blir mer hundträning med tävling i sikte, och det är roligt att bli bättre och mer samspelt med sin hund.

I det här landet är det inget större problem att inte vilja gå när det är varmt ute. Jag simmar mina hundar när det är varmt, och det är ju inte många dagar om året det är varmt.

Mina brukshundar är arbetsvilliga, bra på att ta det lugnt och kan vistas i stall. De får nöja sig med en rejäl promenad om dagen, men skulle gärna gå på mindre promenader också. Den enda invändningen jag eventuellt har mot TS som hundägare är att hunden hon skaffar måste få röra sig tillräckligt länge och tillräckligt långt, alltså få utlopp för sitt rörelsebehov de flesta dagar i veckan vare sig det är en sällskapshund eller en arbetshund.
Men även om du inte tävlar så vill ju många raser ha träning som motsvarar den mentala och fysiska mängden medans andra raser har noll behov sv det.
Jo det finns absolut raser, även friska hundar som ogillar Svensk värme. De blir loja, slöa och tappar drivet. Har sett detta hos både bruksraser och sällskapsraser.
Däremot så har jag sett driftsarka hundar ha en outsinlig arbetslust även vid 30 grader.
 
Jag nämnde inte någon vallning eftersom ingen av de raser TS vill ha är riktiga vallhundar.

Har tränat mycket sök med brukshundsägare som är ointressade av planlydnad men älskar sökarbetet, och därför inte tävlar fast de har fantastiska sökhundar. Har också spårat en del med folk som är spårnördar, men inte tävlingsintresserade.

Om du inte redan visste det så struntar hunden totalt i om den tävlar eller inte. Själv tävlar jag för att det blir mer hundträning med tävling i sikte, och det är roligt att bli bättre och mer samspelt med sin hund.

I det här landet är det inget större problem att inte vilja gå när det är varmt ute. Jag simmar mina hundar när det är varmt, och det är ju inte många dagar om året det är varmt.

Mina brukshundar är arbetsvilliga, bra på att ta det lugnt och kan vistas i stall. De får nöja sig med en rejäl promenad om dagen, men skulle gärna gå på mindre promenader också. Den enda invändningen jag eventuellt har mot TS som hundägare är att hunden hon skaffar måste få röra sig tillräckligt länge och tillräckligt långt, alltså få utlopp för sitt rörelsebehov de flesta dagar i veckan vare sig det är en sällskapshund eller en arbetshund.
Ja, jag förstår att det är så det fungerar för dig. Du simmar dina hundar. Om TS skaffar brukshund kommer hon kunna göra detsamma? Det vet jag inte. Och jag vet att hundar inte behöver tävla. ;) Men de har behov som kan skilja, det är vi flera som kan intyga. En fransk bulldogs behov av energi-utlopp och en vallhund, bara det skiljer. Och jag nämnde vallning för att TS nämnt aussie.

Jag skulle varmt rekommendera TS att införskaffa en hund vars fysiska och psykiska behov hon kan möta.
 
Jag nämnde inte någon vallning eftersom ingen av de raser TS vill ha är riktiga vallhundar.

Har tränat mycket sök med brukshundsägare som är ointressade av planlydnad men älskar sökarbetet, och därför inte tävlar fast de har fantastiska sökhundar. Har också spårat en del med folk som är spårnördar, men inte tävlingsintresserade.

Om du inte redan visste det så struntar hunden totalt i om den tävlar eller inte. Själv tävlar jag för att det blir mer hundträning med tävling i sikte, och det är roligt att bli bättre och mer samspelt med sin hund.

I det här landet är det inget större problem att inte vilja gå när det är varmt ute. Jag simmar mina hundar när det är varmt, och det är ju inte många dagar om året det är varmt.

Mina brukshundar är arbetsvilliga, bra på att ta det lugnt och kan vistas i stall. De får nöja sig med en rejäl promenad om dagen, men skulle gärna gå på mindre promenader också. Den enda invändningen jag eventuellt har mot TS som hundägare är att hunden hon skaffar måste få röra sig tillräckligt länge och tillräckligt långt, alltså få utlopp för sitt rörelsebehov de flesta dagar i veckan vare sig det är en sällskapshund eller en arbetshund.
Men hur många Svenssons ger sig ut i sökskogen?
Tar ju timmar att träna sök även där bör man ha ett eget intresse för att träna hund.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 088
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 292
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 736
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 779
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Försäkring
  • Hur få bort fåglar ur ligghallen?

Hästrelaterat

  • Servering på tävlingar
  • Älgflugor
  • Trögt att sälja häst nu?

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp