Fredrik Steen och andra tv-experter utbruten urPuppy blues..ledsen, hjälp!

Bukefalos 30 år!

Jag var tungen att googla! :D Barbro Börjesson är jag rätt säker på att det var! Jag tänker mest att bara för att man får prata om hundträning på TV betyder det inte att man är väldigt bra på det. Titta bara på CM.

Det har han absolut! Inget ont om karln.
Jag har kursat för henne ,hon är toppen och tänker ofta outside the box

Fast Fredrik Steen har väl runt 50+ års personlig erfarenhet av schäfrar. Så jag tror definitivt att han vet mer än någon av oss här inne så ingen slumpmässig person som råkar sitta i TV:

”Hans tränings- och tävlingskarriär satte fart tidigt och redan som tonåring hade Fredrik utbildat ett stort antal hundar i flera discipliner och på olika nivåer. 1993 startade han uppfödning av schäfrar. Genom åren har han lyckats få fram ett antal champions, tjänstehundar och fina familj- och tävlingshundar, och tävlat VM med egen hund.

Fredrik är utbildad domare för både bruksprov och utställning. Utöver det har han arbetat som lärare och instruktör för polisskolan och Rikskriminalpolisen där han utbildade nya polishundförare, fortbildade polishundsinstruktörer, samt skrev en del av polisens egna utbildningsmaterial.”

https://www.fredriksteen.se/
Han är bara 53 år gammal så nej

Jag har kursat för henne ,hon är toppen och tänker ofta outside the box
Jag minns helt ärligt bara skrammelburken och tycker att den är ett katastrofalt tips, men det säger ju en del om hur det kan bli när de ska sitta där i TVsoffan och "ge råd" till gemene man. Folk tar till sig. Jag vet inte hur många gånger jag fått höra diverse hundträningstips från min älskade far som sett det och det på nyheterna. Han har aldrig haft en hund utöver mina och min brors i familjen men sväljer absolut allt, för det har han sett på nyheterna och det låter ju bra. Han avgudar alla djur.
En bekant totalpajade som sagt sin hund genom att kasta burkar efter honom i tid och otid.

Jag har ingen aning om vem hon är utöver det. :)

Kanske en om hundträning i media, typ? :) Annars startar jag nog en imorgon om jag är på humör.
Då kommer jag inte att diskutera vidare i den tråden för det suger musten ur en. Då får ni sitta och ryggdunka varandra där inne då. Men jag kan iallafall säga det att jag tycker också att det låter som en katastrofal idé att kasta skramlande burkar efter hundar. Utan att känna till denna människa eller vad syftet är. Antar att det är för att skrämma hundarna? Oavsett så låter det inte heller vettigt eller schysst mot hunden.

Då kommer jag inte att diskutera vidare i den tråden för det suger musten ur en. Då får ni sitta och ryggdunka varandra där inne då. Men jag kan iallafall säga det att jag tycker också att det låter som en katastrofal idé att kasta skramlande burkar efter hundar. Utan att känna till denna människa eller vad syftet är. Antar att det är för att skrämma hundarna? Oavsett så låter det inte heller vettigt eller schysst mot hunden.
Det är helt upp till dig.
Jag tycker att det är rätt intressant. Det finns ju en hel drös med både nationella och internationella TVprogram som handlar om just hundträning och hunduppfostran och en del har gjort ett helt katastrofalt avtryck i världens hundträning och hundsyn, andra är trevliga och lärorika och ytterligare andra bara underhållande.

Missade: skrammelburken är nog lätt att googla. Den är nog mer tänkt som ett avbrott eller avledning.

Det är helt upp till dig.
Jag tycker att det är rätt intressant. Det finns ju en hel drös med både nationella och internationella TVprogram som handlar om just hundträning och hunduppfostran och en del har gjort ett helt katastrofalt avtryck i världens hundträning och hundsyn, andra är trevliga och lärorika och ytterligare andra bara underhållande.
Ja, nej det är svårt att diskutera det här med hunduppfostran verkar det som. Mycket starka åsikter och det feltolkas lätt. Har egentligen inte tid för sådant här tjafs heller, men ha det så trevligt i den tråden och så kanske jag läser åtminstone när jag får en stund över. Tack ändå.

• Gilla
Reactions: Sel
Okej, alla får göra som de vill. Jag följer mycket Fredrik Steen för han har vettiga metoder:

https://viivilla.se/djurliv/hundcoachen-fredrik-steen-4-vanliga-misstag-vid-hundmoten/

”Fredrik Steen menar att det är viktigt att komma ihåg att hundmöten är ett mänskligt påhitt som är onaturligt för hunden.

– Vilda hundar och vargar skulle aldrig gå fram och hälsa på varandra så som vi låter våra hundar göra, de skulle försvara sitt revir. Det går att se på gatuhundar hur de springer runt i gäng och hur de vet att man inte går in i någon annans revir. Om man gör det blir det bråk, som kan vara förenat med livsfara, förklarar han.”

”– En enkel regel att använda är att om hunden är kopplad, så får den inte hälsa på andra hundar. Det blir lättare för din valp att förstå, och var konsekvent med detta. Det finns ingen anledning att stanna och hälsa på en främling!”
Vargar är inte hundar och vice versa.

Tvärtom fungerade hundmöten bättre förr när folk mot alla dagens teorier faktiskt lät hundar hälsa på varandra. Funkade det inte funkade det inte men många av dagens hundar hade varit betydligt mer sociala och ha lättare för hundmöten om vi människor fortfarande hade varit mer avslappnade kring detta och inte kastat oss iväg så fort vi ser en annan hund närma sig.

Vargar är inte hundar och vice versa.

Tvärtom fungerade hundmöten bättre förr när folk mot alla dagens teorier faktiskt lät hundar hälsa på varandra. Funkade det inte funkade det inte men många av dagens hundar hade varit betydligt mer sociala och ha lättare för hundmöten om vi människor fortfarande hade varit mer avslappnade kring detta och inte kastat oss iväg så fort vi ser en annan hund närma sig.
Jag blir nyfiken. Vad menas med ”förr”?

Håller med i att hundar behöver viss interaktion med andra hundar men det är väldigt individuellt också. För en del skapar det bara stress.

Jag blir nyfiken. Vad menas med ”förr”?

Håller med i att hundar behöver viss interaktion med andra hundar men det är väldigt individuellt också. För en del skapar det bara stress.
Hundar har aldrig varit så kaotiska och haft så mycket sociala problem. Ett svenskt problem överlag resten av världen har inte lika stora problem med detta.

Hundar har aldrig varit så kaotiska och haft så mycket sociala problem. Ett svenskt problem överlag resten av världen har inte lika stora problem med detta.
Jag tycker inte det är någon skillnad på de nära 40 år som jag har erfarenhet av hundägande. Så därför undrade jag lite vad som menades med ”förr”.
Finns det nån källa till dina påståenden?

Ja bara se sig omkring.
Det är ett välkänt problem.
Inte för jag vill ge mig in i denna diskussion men jag har låtit mina hundar hälsa på precis allt å alla
( som själva velat )
Dessutom har vi gått på mkt hundträffar, haft med dom på alla aktiviteter såsom stall, barnens träningar, fester, restaurang tåg ,båt som jag någonsin fått ha med hund.
Det har inte alltid varit så avslappnat men blivit väldigt bra med tiden.
Kanske beror de på raserna jag haft ( golden och cocker ) men jag upplever att intresset för andra hundar å människor har minskat med åren.
I början är det oooooo vem kommer här jag måste genast hälsa å leka ( random hund )
Sen är det inte spännande och de traskar förbi

Men jag är absolut ingen hundexpert och vet bara vad som funkat för oss💕

Ja och det går lika bra med en nyckelknippa
Jag tycker oavsett inte att det är en trevlig metod och inte något som bör rekommenderas til kreti och pleti. Skrämselhicka liksom. Jag tror i och för sig inte att det Skulle rekommenderas i TV idag heller.

Men!
För att styra tråden lite i annan riktning - finns det något hund/hundträningsprogram ni tycker är trevligt att titta på?
Jag gillar fortfarande (för det mesta) It's me or the dog. Dogs behaving badly funkar ibland men jag blir så jävla sur på Graeme Hall (tränaren) halva tiden för att hans attityd helt enkelt inte passar mig. Självgod jävla gubbe! 😅
jag tyckte den svenska serien när kändisarna tränade sina hundar för agility var rolig och trevlig. :) Inte väldigt informativ, men uppmuntrande för gemene man sådär. Man kan ha kul med hunden!

Det gick en serie med en norsk tjej på SVT för ett par år sedan. Kan hon ha hetat Maren eller något sånt? Hon tyckte jag var ganska trevlig och på en "lekmanna nivå" som alla borde kunna ta till sig. Visserligen var det en schäfer med i någon av säsongerna som jag kände att - kan inte någon bara säga NEJ till den men det var garanterat inte någon metod som de ägarna skulle kunnat lösa.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka