Freeform dressyr

Diabolical_Kitten

Trådstartare
Kollade på Stall Vrås hemsida nyss och såg den här:

FREE-DRESS2.jpg

Såg väldigt intressant ut... Har skickat iväg frågor till Linda så får jag se vad hon svarar på dom...
Kul att det kommer fler som faktiskt ser ut som dressyrsadlar.
Stod att de inte tar emot beställningar förrän den har börjat produceras... Hm, kan de ha skrivit så pga allt med Deuber & Partner? ;)

Sv: Freeform dressyr

Ser ju fin ut :D Undrar om det är lika långt till hästen i den som vanliga freeformen ?

Tog också en titt på den och tycker den ser intressant ut. Ska bli intressant att höra vad dom svarar på dina frågor D_K

den verkar ju ha lite stöd också,verkar väldigt intressant. Är trött på o ha ont i ryggen av barbacka ridandet

hmm... jag har svårt att se var den där sadeln liknar en dressyrsadel... men ni vet säkert bäst! själv håller jag mig till klassisk dressyr å då funkar min röösli alldeles utmärkt..

men har funderat på det här med bomlösa sadlar... hur det kommer sig att så många hästägare som rider bra kan ha riktigt dåligt tillpassade sadlar utan ett enda problem med sin häst, beror det verkligen så himla mycket på sadeln? har det inte ganska mycket med att göra hur hästen blir riden??

Tänk då om hästen har en passande sadel dessutom;)
Då kan den förmodligen få ännu finare muskler och rörelser.

/T

Har också kikat på den, och den är verkligen häftig!! Såg även att det kommit ut en ny pad med inbyggda knästöd för oss som har Barefoot Cheyenne, det tycker jag låter toppen!!!

Ser trevlig ut... Undrar bara när det skall börja komma trevliga bomlösa i SMÅ standardstorlekar 16" för SMÅ rumpor 34 och KORTA ryggar högst 45 i full längd.

KL

Linda skulle få hem en snart och skulle då svara på mina frågor. Jag ahr sett bilder, och den är lite för allround-aktig ändå tycker jag. Hon skulle lägga upp bilder på sin hemsida inom kort, så därför lägger jag ine in bilderna i tråden.

Zazzarazz:
Hur kan du vara säker på att det inte finns problem?
Det finns ju hästar och ryttare som har välpassande sadlar och där rytaren rider bra, utan tvekan, och de har inga problem. Men det finns inte ett ekipage där ryttaren rider bra men där sadeln inte passar och de inte får problem. Det är bara en tidsfråga innan problemen visar sig, och det kan mkt väl vara för sent då.

Jo, men om personer som haft sina hästar sedan de reds in fram till idag då någon är 7 år och någon är 10 år utan ett enda problem?? Jag får det inte att gå ihop. Självklart förstår jag att man inte kan ha en sadel som ligger mycket fel, som gör så hästen blir öm etc, men även om man inte har en väl tillpassad sadel så behöver det uppenbarligen inte bli problem. Båda dessa hästar jag pratar om har aldrig varit halta och inte haft problem överhuvudtaget. En av dem hade samma sadel från att han var 3 till han blev 7, då bytte ägarn ut den för att hon ville ha en sadel som passade henne bättre.

Varför ska man rida bomlöst? Vad menar du med för sent, vilka skador kan uppkomma, hur "borde" en dåligt tillpassad sadel visa sig på hästen?

Senast ändrad:

Man behöver inte skräddarsy eller måttbeställa en sadel för att den ska passa. Det finns många hästar som kan ha sadlar som inte behöver ändra i stoppning för att de ska passa.
En tillpassad sadel betyder inte att man har ändrat bom/stoppning utan det betyder helt enkelt att man har en utprovad sadel, att den passar.

Det finns hästar som kan ha en sadel i 4 år, har man köpt den när hästen var 3 och hästen var tömkörd ordentligt innan och redan hade en del muskler, och man köpte en som var för vid så kan det ha funkat, men det är inte ofta!

Jag orkar inte gå in på en diskussion ang bomlöst och med bom, det finns massor med trådar om det. Bomlöst är inte svaret på allas problem som många vill få det till, men det är bra att det finns för oss som inte vill byta sadlar hela tiden pga hästar som växer/ändrar sig.

Jag kan bara ta en uppfödare i min kommun som exempel...

H*n använder samma sadel till ALLA hästar h*n rider, oavsett om det är en B-ponny eller ett halvblod på 175 cm...

Upfödaren har genom åren vunnnit eller varit högt placerad varje år på kvalitetstävlan i hoppning, alla avkommorna har fått MINST hoppdiplom.
Dom avkommorna som sålts har tävlats upp till svår hoppning.
Dom h*n behållit hoppar inte högre än 1.00-1.10.
Trots att dom varit bortlämnade sen 6 års ålder för tävling i högre klasser.
Nästan alla tillfrågade tävlingsryttare vägrar ta emot hästar därifrån om dom inte får ta dom innan dom blivit inridna.

Alla hästarna är precis likadana att rida...oavsett om det är en ponny eller ett halvblod..
Ryggen är helt stilla, huvudet hänger "löst" och det händer inte mycket när man tar i tyglarna och benen springer fort som attans under kroppen...

Vaddå att det skulle kunna vara sadlens "fel"???

Den har ju h*n använt i snart 30 år, och är "jätteskön" att rida i.....

Men är hästarna genomgågna och böjda? Min häst var inte ett dugg öm över ryggen och hade inga problem att sätta muskler, däremot hade den för trånga sadeln gjort henne halt på tre ben, vilket inte syntes innan böjprov...

*puttar upp*

Tråden har ju spårat ur litegrann, men Diabolical_Kitten, har du fått några svar från Stall Vrå?

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu har jag gjort något man kanske inte "borde" göra, nämligen söka på nätet efter information om ett läkemedel (eller liknande) man...
Svar
14
· Visningar
4 604
Senast: kem
·
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 550
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara... 2 3
Svar
52
· Visningar
15 250
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Risk för att det blir en lång historia. Jag köpte en fyraårig häst från tyskland förra året. Jättefin och vi funkar bra ihop, alla... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
16 317
Senast: SusieQ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka