Sv: Freemax vs. London vs. Lexington - eller alternativ!
Jag har ägt en London. Den låg på två helt olika hästar, en med låg manke och bred platt rygg, en annan häst med lite högre och smalare manke. Sadeln upplevde jag som väldigt stor. Jag gillade den först, men efter att ha ridit en säsong så sålde jag iväg iden.
Till min nuvarande häst så vart har det varit mycket tankar kring sadel. En appaloosa/arab= absolut det sämsta sadelläget man kan tänka sig, grrrr.
Jag funderade länge på att köpa en Sensation, och till slut blev det en. Jag är supernöjd. Verkligen. Ridläraren sa att min sits var jättefin, och jag som brukar få jobba för att få hitta min balanspunkt. Den faller sig naturligt i Sensation. Dessutom har jag hittat en sadel som passar även mig, inte bara hästen. Det gör det hela jättekul.
Jag tänkte på en sak om att köpa sadeln begagnad. När jag köpte min sensation fick jag mycket information/instruktioner om sadeln. Dessutom hjälp vid frågor, snabba svar över mail. Det gjorde köpet mycket tryggt.
Sadeln kräver att man har pall, vid uppsittning, men det är inget problem för mig, då jag använt det ändå de senaste åren. Om man inte använder ordentligt stöd vid uppsitting, så hamnar sadeln snett, såklart. Men det gäller även andra sadlar.
Sensation sadlarna är väl inget mirakel men en mycket bra sadel. Speciellt för de hästar som har besvärliga sadellägen, samt för de ryttare som inte gillar bomsadlar. Jag betalade dyrt, men har fått en mycket bra sadel. Hästen verkar också gilla sadeln.