Freemax vs. London vs. Lexington - eller alternativ!

Sv: Freemax vs. London vs. Lexington - eller alternativ!

Läderkvalitén håller jag med om att den är riktigt usel, men hård näe, det är då inte min men då är den hrm... två eller tre år vill jag minnas men den är verkligen skön. Trodde dock att läderkvalitén bytts ut till en bättre än den som är i min sadel så det var ju trist att den fortf. suger.
Sen får iaf jag en superbra sits i den vilket ju är en jättefördel :)

Intressant att höra en så totalt annorlunda upplevelse.

Funderar på att prova bomlös igen på hästen, jag tycker de är himla smidiga och jag kan sova gott ;) men är rädd för att alla andra också ska glida bakåt..

Jag som tycker att "alla" har det motsatta problemet -att sadlarna glider fram!

Tack för att du delade med dig av din erfarenhet av Masterback. Låter ju inte så lyckat om man måste placera bak panelerna för att hamna i jämvikt. Jag är ju dessutom ute efter en sadel med stöd för ryttaren...men det kan kanske skilja en del mellan modellerna också förstås.

Det var väl det jag visste att jag skulle bli ännu mer velig av en sådan här tråd :D

Nu vill jag ju testa ALLA!
Och blir väl kanske *suck* tvungen att göra det också...

Jag har en shire med långt sadelläge så platsen är faktiskt inget problem - eller som min sadelutprovare sa: du kan glatt köpa vilken sadel du vill på marknaden utan att bekymra dig om längden. Det var det ENDA som var enkelt i ekvationen... :angel: Det är ju skönt i alla fall, återstår bara att få den lilla detaljen "resten" att bli bra också :idea:

Kanske blir tvungen att sälja mina andra sadlar och köpa en sådan där löjligt dyr soffkudde som lär ska vara en "sensation" i slutänden... de låter ju onekligen bra...

Det var väl det jag visste att jag skulle bli ännu mer velig av en sådan här tråd :D

Nu vill jag ju testa ALLA!
Och blir väl kanske *suck* tvungen att göra det också...

Jag har en shire med långt sadelläge så platsen är faktiskt inget problem - eller som min sadelutprovare sa: du kan glatt köpa vilken sadel du vill på marknaden utan att bekymra dig om längden. Det var det ENDA som var enkelt i ekvationen... :angel: Det är ju skönt i alla fall, återstår bara att få den lilla detaljen "resten" att bli bra också :idea:

Kanske blir tvungen att sälja mina andra sadlar och köpa en sådan där löjligt dyr soffkudde som lär ska vara en "sensation" i slutänden... de låter ju onekligen bra...

Fast sensationsadlarna är definitivt inga soffkuddemodeller, och jag kan jämföra med den bästa av dessa, Torsion, för jag har haft en Light.

Har även ägt en ST-espaniola kan tilläggas.

Att du vill testa ALLA har jag svårt att förstå. Efer att ha klämt och suttit i Lexingtonen så kan jag säga att det blir aldrig nån Barefoot för min del, inte när det finns så mkt bättre alternativ.

Ang att kasa bak så stavas lösningen "Brösta".

Senast ändrad:

Men om det är framvalvet på ST sadeln som är problemet kan du väl tillverka ett nytt i hans storlek?

Det har jag fått göra för min lillkille är mitt emellan storlek...

Nu har jag visserligen en ST island men du kan få prova den om du vill, om det skulle kunna vara någon skillnad på den och allrounden?
Är det skenor i allrounden? I min kan man välja om man vill ha det eller ej, det kanske gör skillnad hur den ligger?

Annars är ju ST Espaniola nå fruktansvärt skön och trevlig att rida i :love:
Men den är fruktansvärt ful enligt mig men funderar ändå på att köpa en sån :angel:

För min manklösa överbyggda runda häst är antiglid pad och tixerant-gjord ett måste annars glider det vare sig det är en bomlös eller ej...

Fast sensationsadlarna är definitivt inga soffkuddemodeller,

Varför inte? De är ju "helmjuka" om jag förstått det rätt? Det är väl just det som brukar kvalificera vissa av de bomlösa till att vara en soffkuddemodell?

Har jag förstått något av produktbeskrivningen fel?

Jag är ju nämligen ute efter en soffkuddemodell eftersom det är det enda som passat herrn i fråga hittills...

Att du vill testa ALLA har jag svårt att förstå.

Varför är det svårt att förstå? Det är väl klart att man vill testa olika alternativ innan man slänger in 13 tusenlappar på en sadel? Jag har inte möjlighet att klämma och sitta i en Barefoot eftersom jag inte har någon...så bara genom att åka till en ÅF för att välja bort den funkar inte - det finns nämligen ingen ÅF här som har sådana hemma.

Men om det är framvalvet på ST sadeln som är problemet kan du väl tillverka ett nytt i hans storlek?

Nja alltså... problemet är att Tompe har mjukt "hull" och om man jämför järnet med hans rygg så SKA det jag har passa. Fast när sadeln kommer på hästen så gör det inte det eftersom det fattas lite muskler och då lägger sig sadeln i framvikt. Givetvis skulle jag kunna ha ett smalare järn och då lyftes ju sadeln men då känns det som om jag tar bort utrymmet att utvecklas för just de muskler han skulle behöva sätta.

För min manklösa överbyggda runda häst är antiglid pad och tixerant-gjord ett måste annars glider det vare sig det är en bomlös eller ej...

Exakt hur bra är den förb-nnade skitdyra gjorden egentligen?
Jag har ju funderat på sådan ungefär 100 gånger men tycker att den är grääääääsligt dyr...

Antiglidpad har vi redan en!

När jag skaffade en Sensation G4 till min överbyggda och runda häst (dock med normal manke) så kunde jag äntligen, efter flera års frustration, skippa både antiglidpad och specialgjord. Sensation ligger väldigt stilla på henne, glider inte alls.

Jag tvekade länge innan jag köpte en Sensation (pga priset), men efter en provridning hos ÅF så blev det köp direkt!

Nja alltså... problemet är att Tompe har mjukt "hull" och om man jämför järnet med hans rygg så SKA det jag har passa. Fast när sadeln kommer på hästen så gör det inte det eftersom det fattas lite muskler och då lägger sig sadeln i framvikt. Givetvis skulle jag kunna ha ett smalare järn och då lyftes ju sadeln men då känns det som om jag tar bort utrymmet att utvecklas för just de muskler han skulle behöva sätta.

Exakt hur bra är den förb-nnade skitdyra gjorden egentligen?
Jag har ju funderat på sådan ungefär 100 gånger men tycker att den är grääääääsligt dyr...

Antiglidpad har vi redan en!

Problemet är ju att han inte kommer att kunna växa om den är för vid heller...
Jag tror ändå på att byta järn sätta i ett som är bra nu och låta han växa ur det och sen byta till ett vidare.
Det har ju blivit någon fluga i det här med jättevida sadlar nu - klart att man ska ha en såpass vid sadel som hästen behöver men den får som sagt inte vara för vid heller...

Jadu för mig är gjorden oumbärlig, det är liksom skillnaden mellan att rida eller inte rida..
Utan den känns det ungefär som en smörklick i en het stekpanna...

Hur lång gjord behöver du?

En soffkuddemodell är en modell som ser ut som tex Torsion, knights, hööks bomlösa modeller.

En sån här:
http://1.bp.blogspot.com/_FJFPchDZTZ4/Sr0Q95PiRCI/AAAAAAAAAhY/NBntCVC9WKo/s320/Saddle+Try+Out+Torsion.jpg

Jag köpte en Barefoot Lexington, och det besväret hade jag ju kunnat bespara mig.... De är visserligen billigare men jag förstår varför. Ska man ha en sadel och rida i nån gång ibland så visst funkar det säkert om den passar hästen (den passade definitivt inte min), men vill man ha en sadel att arbeta i, som är gjord i bra och mjukt läder och inte kräver 1 års inridning så ska man välja nåt annat.

Om sadeln glider fram och hindrar bogrörelserna så är A att se till att den passar så bra det bara går, eller köpa en sadel som gör det, och B att sätta på en svanskappa. Antiglidpaddar och gummibeklädda sadelgjordar i all ära men det enda som verkligen gör skillnad är en svanskappa. Men det ska vara en bra och tjock svanskappa, inte en sån där tunn en som är så kort att spännena nästan försvinner in under svansen (dessa kan man dock köpa och slakta och sen inhandla en separat svansdel och knäppa på, så nån nytta är det ju med dem).

Sensationsadlarna är HELT bomlösa, till skillnad från de flesta andra "bomlösa" modeller. Trots det är de mkt stadiga i framvalvet tack vare sin konstruktion.

ST tex har också bra sadlar men de kräver mer inpassning eftersom de trots allt inte är helt bomlösa.

Pulkaskurk - behöver 80 cms gjord och det finns inte. Kan funka med den som är 70 eller 75 (minns inte) för det sägs att den är aningen längre än måttet anger. Men mindre än så är omöjligt tyvärr.

HannaZ

Då har vi något olika definitioner på begreppet. För mig är soffkudde helt enkelt synonymt med en helt mjuk konstruktion - utan paneler eller bomjärn. Utseendet är för min del tämligen egalt. Dessutom tycker jag att Sensation ser ut som en soffkudde ;) Men det är ju en helt annan sak!

Jag vill också kunna rida utan kladdpad och utan specialgjordar och definitivt utan svanskappa. Så det gäller ju att hitta den rätta sadeln då... och att spara och gneta ännu ett tag som det låter.

Kan inte enas med mig själv om jag ska testa ett smalare bomjärn till ST:n eller om jag helt sonika ska sälja den till någon som inte har en häst som lutar framåt...

Pulkaskurk - behöver 80 cms gjord och det finns inte. Kan funka med den som är 70 eller 75 (minns inte) för det sägs att den är aningen längre än måttet anger. Men mindre än så är omöjligt tyvärr.

Kan inte enas med mig själv om jag ska testa ett smalare bomjärn till ST:n eller om jag helt sonika ska sälja den till någon som inte har en häst som lutar framåt...

Typiskt då är min för kort, men genrellt så behöver man ha 10 cm kortare på tixerantgjorden än en vanlig gjord.

Har du ett smalare bomjärn?
När du ändå har sadeln (som är det dyra i sammanhanget) kan du ju lika gärna testa med ett smalare bomjärn, de är ju trots allt inte så dyra och behöver du ändå sälja sadeln är det ju positivt att ha flera bomjärn :)

Hihi - tänkte nog att din måste vara för kort :D Tompe har ju lite större omfång än en isis...

Då kan i alla fall 70-gjorden vara aktuell för vår del... om jag överlever snålhetskrisen och köper en någon gång.

Jag har två bomjärn. Fast de är i princip identiska. Det ena är en femma och det andra är ett smalare som har anpassats efter hästmått = i princip en femma.

Hehe jo det är sant din häst är ju gigantisk hihi :)
Men jag har en för lång också..

Hmm okej, men kan du inte göra någon typ av kil då så att den blir lite smalare framtill?

Tex om du har en antglidpad kan du ju vika den dubbel en liten bit längst fram eller om du har något tygstycke eller så och lägger mellan schabrak/vojlock och sadeln så får man ju samma effekt som ett smalare bomjärn men du har mer möjligheter att lägga emellan såpass mkt/lite som du vill :)
För att få sista fin justeringen liksom :)

HannaZ

Då har vi något olika definitioner på begreppet. För mig är soffkudde helt enkelt synonymt med en helt mjuk konstruktion - utan paneler eller bomjärn. Utseendet är för min del tämligen egalt. Dessutom tycker jag att Sensation ser ut som en soffkudde ;) Men det är ju en helt annan sak!

Jag vill också kunna rida utan kladdpad och utan specialgjordar och definitivt utan svanskappa. Så det gäller ju att hitta den rätta sadeln då... och att spara och gneta ännu ett tag som det låter.

Skulle vilja påstå att Torsion-liknande modeller blivit synonymt med soffkuddemodeller under senare år. Inte så att det står med i SAOL direkt kanske men det flesta här på buke får nog en sån modell på näthinnan.

Vad är det för fel på svanskappa? Om man ska se till den bogfrihet som är optimal så är det få sadlar som ligger riktigt bra, även om de är väl inpassade. Svanskappa är ett enkelt och bra sätt att garantera att sadeln håller sig borta från bogbladen. Det duger åt SRS men inte till folk som startar LC här hemma.... :angel:

Espaniolan ser trevlig ut.

Stämmer det att det inte går att rida lätt i spanska sadlar? Någon som vet?

Tja, jag använder min ST Española till terrängsadel, vilket gör att det blir både fältsits i galopp och branta uppförsbackar, och lättridning vid trav. Det höga framvalvet har inte stört mig ett dugg. Visst får man bättre stöd av engelska sadlar, men min bak kräver bekvämlighet, lixom ponnyns rygg :)

Vad är det för fel på svanskappa? Om man ska se till den bogfrihet som är optimal så är det få sadlar som ligger riktigt bra, även om de är väl inpassade. Svanskappa är ett enkelt och bra sätt att garantera att sadeln håller sig borta från bogbladen. Det duger åt SRS men inte till folk som startar LC här hemma.... :angel:

Tja en svanskappa kan ju ge ett sjutusan till tryck under svansen om man ha otur. speciellt om sadeln glidder fram mycket så kan det bli ett stort tryck där. och då flyttar man bara problemet från ett ställe till ett annat, vilket ju inte är optimalt

Jag har ju det problemet att min knights åker fram ganska rejält på mitt varmblod (speciellt när hon övar på gångarter ovan mark etc) sadeln ligger ju still med svanskappa men hon går med svansen något lyft= tryck. Har nu införskaffat mig en antiglidpadd vilket hjälper endel, men inte helt. och eventuellt så kanske padd´+ svanskappa kan funka. men överlag så tror jag att man ska vara försiktig med att dunka på en svanskappa och sen vara nöjd så. tycket kan nog bli hemskt stort med lite otur som sagt.

Tja, jag använder min ST Española till terrängsadel, vilket gör att det blir både fältsits i galopp och branta uppförsbackar, och lättridning vid trav. Det höga framvalvet har inte stört mig ett dugg. Visst får man bättre stöd av engelska sadlar, men min bak kräver bekvämlighet, lixom ponnyns rygg :)

Men vad bra! Jag funderade just över varför det inte skulle gå att rida lätt i dem...tack för ditt svar!!!

trycket kan nog bli hemskt stort med lite otur som sagt.

Exakt det är det ju som hindrar mig från att bara trycka dit en svanskappa. Sadeln glider i sidled och framåt allt eftersom vi rider. Jag vill inte att hästen ska bromsa den med svansen. I så fall skulle jag hellre montera av bakselen från körselen och fästa i sadeln...

Rätt eller fel... tja men det känns FEL att bromsa en glidande sadel med en svanskappa i längden. Skulle absolut inte ha problem med att ha det ibland dock men just att rida konstant med kappa - nej inte för mig tror jag.

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 425
Senast: Lavinia
·
S
Utrustning Har läst igenom mängder med trådar om bomlösa sadlar och tycker att det är krångligt att få någon rätsida på det här med pad och vanliga...
Svar
1
· Visningar
972
Senast: saramalovgren
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 607
Senast: videnlis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka