Bukefalos 28 år!

Fri hyressättning

Folri

Trådstartare
på nybyggda lägenheter. Är det bra för folket? Om inte varför vill då regeringen införa detta
 
Jag är också starkt emot förslaget eftersom jag anser att det kommer leda till ännu mer segregation och socioekonomisk utsatthet. Men det var en del av Januariöverenskommelsen tyvärr. Sedan att man försöker smyga igenom det nu när allt fokus är på covid tycker jag är ganska fult. Samtidigt som jag har förståelse för att hela Sverige inte kan stanna upp.
 
Jag är också starkt emot förslaget eftersom jag anser att det kommer leda till ännu mer segregation och socioekonomisk utsatthet. Men det var en del av Januariöverenskommelsen tyvärr. Sedan att man försöker smyga igenom det nu när allt fokus är på covid tycker jag är ganska fult. Samtidigt som jag har förståelse för att hela Sverige inte kan stanna upp.
Vad menar du med att man försöker smyga igenom det? Svenska folket har ju inget inflytande i detta. Folket kan ju tycka vad som helst. Det är ju ändå Riksdagen som bestämmer
 
Vad menar du med att man försöker smyga igenom det? Svenska folket har ju inget inflytande i detta. Folket kan ju tycka vad som helst. Det är ju ändå Riksdagen som bestämmer

Att det läggs förslag just nu när alla är distraherade av corona och det går igenom utan någon uppmärksamhet. Men visst som en parlamentarisk demokrati är det mycket sällan vi har direkta folkomröstningar.
 
Att det läggs förslag just nu när alla är distraherade av corona och det går igenom utan någon uppmärksamhet. Men visst som en parlamentarisk demokrati är det mycket sällan vi har direkta folkomröstningar.
Men vad gör det för nytta om förslaget får uppmärksamhet när det ändå är Riksdagen som bestämmer
 
Jag är emot. Jag är också rädd för att hyresvärdarna lyckas få till att helt nyrenoverade lägenheter får räknas med där och åtminstone här runt Stockholm är det inte helt ovanligt att man vid utflytt "lyxrenoverar" lägenheterna och höjer hyran med 50% eller mer.

Jag önskar att det fanns andra sätt att lösa byggandet av nya hyresrätter på.
 
Jag är emot. Jag är också rädd för att hyresvärdarna lyckas få till att helt nyrenoverade lägenheter får räknas med där och åtminstone här runt Stockholm är det inte helt ovanligt att man vid utflytt "lyxrenoverar" lägenheterna och höjer hyran med 50% eller mer.

Jag önskar att det fanns andra sätt att lösa byggandet av nya hyresrätter på.
Jag tänker att om man vill lyxrenovera så vill man ha betalt för detta arbete och material. Det är väl rimligt. Lika rimligt som att Volvo gör en lyx modell som folk kan välja och då vill man ha betalt för det
 
Jag tänker att om man vill lyxrenovera så vill man ha betalt för detta arbete och material. Det är väl rimligt. Lika rimligt som att Volvo gör en lyx modell som folk kan välja och då vill man ha betalt för det

Och jag tänker att det finns folk som inte har råd att bo i lyxrenoverade lägenheter, utan klarar sig alldeles utmärkt i en lägenhet med "normal" standard och lägre hyra. Att folk kan välja är ju inte direkt verklighet i dagens läge. Att hyresvärdar lyxrenoverar hela områden, trycker bort många som behöver bostad.
 
Jag tänker att om man vill lyxrenovera så vill man ha betalt för detta arbete och material. Det är väl rimligt. Lika rimligt som att Volvo gör en lyx modell som folk kan välja och då vill man ha betalt för det

Skillnaden är ju att det redan bor någon i lägenheten innan lyxrenoveringen som ställs inför valet flytta (och ev bli bostadslös) och att betala för en lyxrenovering hen inte ville ha. Och att en bostad är ett betydligt mer grundläggande behov än en bil.
 
Skillnaden är ju att det redan bor någon i lägenheten innan lyxrenoveringen som ställs inför valet flytta (och ev bli bostadslös) och att betala för en lyxrenovering hen inte ville ha. Och att en bostad är ett betydligt mer grundläggande behov än en bil.
Men jag tänker att hen äger ju inte sin lägenhet. Om man äger något så har man rätt att bestämma vad man vill göra med det man äger såvida det inte är brottsligt. Hur mycket ska en renovering få kosta för att den ska anses som lyx
 
Och jag tänker att det finns folk som inte har råd att bo i lyxrenoverade lägenheter, utan klarar sig alldeles utmärkt i en lägenhet med "normal" standard och lägre hyra. Att folk kan välja är ju inte direkt verklighet i dagens läge. Att hyresvärdar lyxrenoverar hela områden, trycker bort många som behöver bostad.
Och man får in mer pengar och för dessa kan man bygga nya lägenheter till dom som inte har råd att bo i lyxrenoveringarna
 
Och man får in mer pengar och för dessa kan man bygga nya lägenheter till dom som inte har råd att bo i lyxrenoveringarna

Klart man drar in mer pengar. Och det kan tänkas att man ibland bygger nytt. Nån annanstans, i en annan kommun. Nypoduktion som kostar lika mycket som de lyxrenoverade lägenheterna eftersom man nästan alltid bygger nytt med hög standard. Vilket gör att de med lägre lön fortfarande inte har råd. Vet inte om jag tycker det är så konstruktivt?
I nybygget i omådet där jag bodde tidigare kostade en 2:a runt 9500 kr.
 

Liknande trådar

Tjatter Alltså det är papper överallt här hemma i min lägenhet. Hur jag än rensar går igenom och slänger så tar det inte slut! Och jag måste...
Svar
14
· Visningar
640
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi När man köper saker på öppet köp eller enligt distansavtalslagen får man ju ta hem och prova varan. Det brukar stå att den inte får vara...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 143
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 707
Senast: Squie
·
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
324
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp