Bukefalos 28 år!

Fri hyressättning

Jag bor i UK och vi har fri hyresättning och fortfarande bostadsbrist. En BRA hyra för mig är runt 7000 kr i månaden för rum i delad lägenhet med 3 andra i London förort (zon 2/3, ingen tunnelbana, men väl pendeltågsstation). Skulle jag vilja hyra en studio i samma område skulle det ligga på minst 15,000, en etta runt 20. Detta också i en lägenhetsstandard många svenskar skulle vara chockade av(det är inte ohygieniskt eller farligt, men oftast billigt och slitet)

Fri hyresättning i sig löser inte bostadsbrist, efterdom det finns så många andra variabler till varför det intr byggs tillräckligt många hyresrätter. Det är en mycket mer komplicerad bild än bara pris, och om inte hela bilden hanteras så leder fri hyresättning bars till mer pengar till hyresvärdar, sämre kvalité av hyresvärdar och mindre skydd för hyresgäster.

Gör det intr Sverige.
 
Nu är det ju så att inte alla tvingas flytta utan många bor kvar ändå och betalar för detta men att dom då får prioritera bort andra saker tex att inte flyga till nån semester ort vilket miljöpartiet tycker är bra.

Sen tänker jag så här, precis som regeringen. Vilket är bäst, att låta SD få makt och alla får råd att bo kvar eller att hålla SD utanför och att vissa personer får flytta nån annanstans för att dom inte har råd att bo kvar då man lyxrenoverar som sedan genererar nya hyresbostäder med fri hyressättning. Som sagt, vilket är bäst
 
Jag bor i UK och vi har fri hyresättning och fortfarande bostadsbrist. En BRA hyra för mig är runt 7000 kr i månaden för rum i delad lägenhet med 3 andra i London förort (zon 2/3, ingen tunnelbana, men väl pendeltågsstation). Skulle jag vilja hyra en studio i samma område skulle det ligga på minst 15,000, en etta runt 20. Detta också i en lägenhetsstandard många svenskar skulle vara chockade av(det är inte ohygieniskt eller farligt, men oftast billigt och slitet)

Fri hyresättning i sig löser inte bostadsbrist, efterdom det finns så många andra variabler till varför det intr byggs tillräckligt många hyresrätter. Det är en mycket mer komplicerad bild än bara pris, och om inte hela bilden hanteras så leder fri hyresättning bars till mer pengar till hyresvärdar, sämre kvalité av hyresvärdar och mindre skydd för hyresgäster.

Gör det intr Sverige.
Så är det. Det är väl ingen byggherre som vill bygga billigt. Hur ska denne då kunna betala löner till anställda byggnadsarbetare då Byggnads kräver höjda löner. Sedan finns det väl ingen leverantör som vill sälja byggnadsmaterial billigt bara för att folk inte har råd att bo. Dom i sin tur ska ju belala lön till sina anställda när deras fack kräver högre löner
 
Jag tror inte fri prissättning kommer gynna alla grupper i samhället.
Men det är dyrt att bygga idag, speciellt i storstäder.
Helt rätt och det är det som är meningen för just med detta förslag finns det andra saker som är betydligt viktigare att uppnå än att alla ska gynnas
 
Tanken med fri hyressättning är att då kommer det byggas mer lägenheter, eftersom då kommer de rika kunna flytta till nytt och dyrt, och att det då leder till någon flyttkarusell som gör att fler får någonstans att bo. I praktiken kommer det bara leda till att bara rika har råd att bo.

Redan idag är det ju orimligt dyrt med nybyggda hyresbostäder, utan "fri" hyressättning
 
Då kanske lönerna ska upp.
Sen kan inte alla köpa
Jag är beroende av att hyra
Så för mig skulle det vara katastrof att ha marknadshyror för jag skulle inte ha nånstans att bo
Har heller inte körkort så jag kan bo utanför nånstans.
Jag har ju tur och bor i en fantastisk lägenhet just nu
Men inte så hög standard, det är dock jag van vid.
Har bott i diverse sunkiga lägenheter så detta är lyx för mig
 
Så är det. Det är väl ingen byggherre som vill bygga billigt. Hur ska denne då kunna betala löner till anställda byggnadsarbetare då Byggnads kräver höjda löner. Sedan finns det väl ingen leverantör som vill sälja byggnadsmaterial billigt bara för att folk inte har råd att bo. Dom i sin tur ska ju belala lön till sina anställda när deras fack kräver högre löner

Jag förstår inte riktigt om/hur detta möter mitt argument?

Du verkar säga att vi behöver fri hyressättning för att byggherrar ska ha råd att betala löner?

Jag tycker inte det mötet mitt argument som var att tillgången på hyreslägenheter beror på många fler faktorer än hyresregleringen, så att bara för att man släpper hyran fri leder detta i isolation inte till fler hyresrätter.

En konsekvens i London t.ex. är att byggherrar sitter på mark utan tt bygga därför att de förväntar sig ÄNNU högre marginaler på marken om de väntar X antal år med att bygga på den.
 
Jmf med vad?
Det är ju så att tillgång och efterfrågan styr. Är det inte ekonomi i detta vem skadå bygga? Staten?
Jämfört med löner och liknande. Sedan är det ju det där med "inte ekonomi i detta". Det går nog utmärkt att bygga billigare, och ändå gå med vinst, men vem vill göra det när man kan bygga lite och dyrt och få ut mycket mer per investerad krona?

Samtidigt är jag medveten om att staten nog inte bör hålla på med bostadsbyggande, sådant brukar sällan sluta bra.
 
I nybygget i omådet där jag bodde tidigare kostade en 2:a runt 9500 kr.

Det är ju iofs ingen "ockerhyra" i Sthlm?
Jag tycker att största problemet är att det finns så få hyreslägenheter att hyra och att köerna är så långa att det är helt omöjligt för tex unga människor att ens få en lägenhet i ytterområdena. Detta orsakar en helt spårad andrahandsmarknad där ettor kostar 10 000 ++ kr att hyra och det dessutom sker med osäkra kontrakt där folk på en handvändning kan bli bostadslösa.
 
Jämfört med löner och liknande. Sedan är det ju det där med "inte ekonomi i detta". Det går nog utmärkt att bygga billigare, och ändå gå med vinst, men vem vill göra det när man kan bygga lite och dyrt och få ut mycket mer per investerad krona?

Samtidigt är jag medveten om att staten nog inte bör hålla på med bostadsbyggande, sådant brukar sällan sluta bra.
Därför har vi inte planekonomi. Då är vi överens.
 
Det är ju iofs ingen "ockerhyra" i Sthlm?
Jag tycker att största problemet är att det finns så få hyreslägenheter att hyra och att köerna är så långa att det är helt omöjligt för tex unga människor att ens få en lägenhet i ytterområdena. Detta orsakar en helt spårad andrahandsmarknad där ettor kostar 10 000 ++ kr att hyra och det dessutom sker med osäkra kontrakt där folk på en handvändning kan bli bostadslösa.
Varför var det så bra att ombilda hyresrätter till bostadsrätter förr i tiden
 
Jmf med vad?
Det är ju så att tillgång och efterfrågan styr. Är det inte ekonomi i detta vem skadå bygga? Staten?

Tillgång och efterfrågan styr, och kontrolleras av lagar och förordningar för att balansera den relativa makten mellan parterna och i enlighet med landets ideologa hållning. I Sverige har vi ju t.ex. bestämt att "tillgång och efterfrågan" inte får styra i vården, och byggt upp ett alternativt system eftersom vi som land har bestämt att vi tycker det är viktigt att alla kan få vård, oavsett plånbok.

Att bara säga " tillgång och efterfrågan" måste styra och låssas att alternativet är något helt statsdrivet alternativt är färglöst och lite okreativt.
 
Tillgång och efterfrågan styr, och kontrolleras av lagar och förordningar för att balansera den relativa makten mellan parterna och i enlighet med landets ideologa hållning. I Sverige har vi ju t.ex. bestämt att "tillgång och efterfrågan" inte får styra i vården, och byggt upp ett alternativt system eftersom vi som land har bestämt att vi tycker det är viktigt att alla kan få vård, oavsett plånbok.

Att bara säga " tillgång och efterfrågan" måste styra och låssas att alternativet är något helt statsdrivet alternativt är färglöst och lite okreativt.
Om alla ska ha rätt och råd till allt så ska vi ha planekonomi. Om detta inte är lösningen så får vi bara ta att alla inte har rätt och råd till allt
 

Liknande trådar

Tjatter Alltså det är papper överallt här hemma i min lägenhet. Hur jag än rensar går igenom och slänger så tar det inte slut! Och jag måste...
Svar
14
· Visningar
642
Senast: Amha
·
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 626
Senast: Nixehen
·
Juridik & Ekonomi När man köper saker på öppet köp eller enligt distansavtalslagen får man ju ta hem och prova varan. Det brukar stå att den inte får vara...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 182
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 714
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp