Bukefalos 28 år!

Fri hyressättning

Ekonomiskt fördelaktigt för hyresgästerna. En BRF kan också ofta förvalta fastigheten på ett bättre sätt då de har ett annat egenintresse när det gäller vård och skötsel av fastigheten och boendemiljön.
Så är det i de flesta fall. Men är detta mer värt än att ha fler hyresrätter så att fler har råd att bo
 
Det är ju iofs ingen "ockerhyra" i Sthlm?
Jag tycker att största problemet är att det finns så få hyreslägenheter att hyra och att köerna är så långa att det är helt omöjligt för tex unga människor att ens få en lägenhet i ytterområdena. Detta orsakar en helt spårad andrahandsmarknad där ettor kostar 10 000 ++ kr att hyra och det dessutom sker med osäkra kontrakt där folk på en handvändning kan bli bostadslösa.

Jag ser inte att jag skrivit att det är en ockerhyra? 🤔
 
Idag finns det många hyreslägenheter på mycket attraktiva områden som inte har marknadsmässiga hyror. Problemet med dessa är att de sällan släpps på den öppna hyresmarknaden. Istället leder detta till svart försäljning av kontrakt eller till skumma andrahandsuthyrningar där folk bor till ockerhyror och på nåder.
Nästan alla känner ngn som köpt ett kontrakt svart i Sthlm. Många skäms över det och det går emot deras värderingar men det sker ändå.
Om dessa mkt attraktiva hyresrätter hade haft marknadshyror så hade de troligtvis i mkt större utsträckning faktiskt kommit ut på den öppna marknaden till ngn som stått länge i bostadskön. På så sätt hade kön minskat drastiskt.

Sen är det naturligtvis ett mkt stort problem att det inte byggs hyresrätter för låginkomsttagare, unga och studenter. Här måste nog staten gå in och subventionera. Byggföretagen vill ju som alla andra företag tjäna pengar och vara lönsamma. Självklart är det bättre business för dom att hålla upp hyrorna och hyra ut till personer med god inkomst. Man kan nog inte förvänta sig att företagen ska syssla med "good-will" utan här borde staten gå in och stötta upp.
 
Ekonomiskt fördelaktigt för hyresgästerna. En BRF kan också ofta förvalta fastigheten på ett bättre sätt då de har ett annat egenintresse när det gäller vård och skötsel av fastigheten och boendemiljön.
Fördelaktigt för hyresgäster som har råd att köpa. Man ska väl ha 15% i kontantinsats plus kunna låna till resten. Inte alla som kan spara ihop till kontantinsats och få ett lån.
 
Kommunerna har ju monopol på planer för bostadsbyggande, så på så vis är det ju inte byggherren som bestämmer huruvida det blir BR eller HR. Många byggherrar har ju heller inget intresse av att förvalta och äga fastigheter.
 
Förslaget av fri hyressättning är ett resultat av inkompetens från politiskt håll att hantera bostadsfrågan under decennier. Man har ägt frågan från kommunalt håll, man har ägt utbudsfrågan genom att reglera möjligheten till att bygga och från statligt håll har man ägt intäktsfrågan genom att reglera hur mkt man får ta betalat. Det man inte gjort är faktiskt hanterat utbudet, Stat/kommun bestämmer mängden bostäder man vägrar själva att bygga.
Detta är ett fråga som varit eftersatt i många år och likväl har man inte lyckats med att ens börja hantera den. Man kan snabbt överslagsräkna vad en hyreslgh skulle kosta rätt enkelt. Ta motsvarande kostnad för att bo i BRF i motsvarande område, lägg på 10-20% så bör man hamna hyggligt rätt skulle jag tro. Är det mkt eller lite? svårt och avgöra. I dagsläget så ligger Sverige ganska exakt på snittet för boendekostnader i EU, varken högre eller lägre.
 
Kommunerna har ju monopol på planer för bostadsbyggande, så på så vis är det ju inte byggherren som bestämmer huruvida det blir BR eller HR. Många byggherrar har ju heller inget intresse av att förvalta och äga fastigheter.
Detaljplaner som kommuner har monopol på reglerar inte upplåtelseform på bostäder d.v.s det går inte att bestämma i en plan att det ska bli hyresrätter.
 
Det går nog utmärkt att bygga billigare, och ändå gå med vinst, men vem vill göra det när man kan bygga lite och dyrt och få ut mycket mer per investerad krona?
Tyvärr så går det inte att bygga billigt.
Det beror dels på att byggkostnaderna rusar iväg då byggbranschen är stark i sina ekonomiska krav.
Men också på att lagen för hyresrätter och bostadsbyggande sätter krav på standarden.
Ett bättre sätt att få fram billiga bostäder på vore enligt min mening att släppa på byggreglerna och tillåta enklare byggen.
 
Tyvärr så går det inte att bygga billigt.
Det beror dels på att byggkostnaderna rusar iväg då byggbranschen är stark i sina ekonomiska krav.
Men också på att lagen för hyresrätter och bostadsbyggande sätter krav på standarden.
Ett bättre sätt att få fram billiga bostäder på vore enligt min mening att släppa på byggreglerna och tillåta enklare byggen.
Alla nyproduktionen här som är hyresrätter har tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin som standard. Skulle bli billigare utan, det behöver inte vara standard.
 
Tyvärr så går det inte att bygga billigt.
Det beror dels på att byggkostnaderna rusar iväg då byggbranschen är stark i sina ekonomiska krav.
Men också på att lagen för hyresrätter och bostadsbyggande sätter krav på standarden.
Ett bättre sätt att få fram billiga bostäder på vore enligt min mening att släppa på byggreglerna och tillåta enklare byggen.
Stor anledning till att det är dyrt är byggbranschens marginaler. Lägger man till lite "onödig" lyx, kan man få ut ännu mer.
 
Kommunerna har ju monopol för planer för bostadsbyggande, så på så vis är det ju inte byggherren som bestämmer huruvida det blir BR eller HR. Många byggherrar har ju heller inget intresse av att förvalta och äga fastigheter.
Kommuner har planmonopol men inte monopol på bostadsbyggande. Och planmonopolet innebär inte att de hur som helst kan neka en byggherres önskan om plan, bara att det enbart är kommunen som tar fram själva planen.
Och precis som @Kadi skrev går det inte att reglera bostadsrätt eller hyresrätt i planer.
 
Alla nyproduktionen här som är hyresrätter har tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin som standard. Skulle bli billigare utan, det behöver inte vara standard.

Jag håller med. Och det gäller även många renoveringar, där hyresvärden i samband med att det är dags för stambyte "passar på" att driva upp standarden. Tex med onödigt dyra vitvaror i köket (en spis behöver alla, självklart, och häll är väl det som är nu. Men det finns ju olika modeller av det mesta, även om vi håller oss till vitvaror av bra kvalitet.), helkaklat badrum osv.

Missförstå mig inte - jag har ingenting emot renovering och uppfräschning när det börjar bli dags. Inte alls, fastigheterna behöver ju underhållas när saker och ting slits. Men att lägga till mycket "extra lyx" i syfte att driva upp hyrorna är inte snyggt.
 
Sverige och då framförallt Stockholm, har haft två tidigare bostadskriser (i modern tid) efter WWII och på 60-70-talet och lyckades bygga bort båda till stor del. Staten gick in med subventioner så det skulle löna sig att bygga hyresrätter med en rimlig vinstmarginal. Subventionerna togs senare bor eftersom de ansågs för dyra och obehövliga med en bostadsmarknad i balan. De hus som byggdes efter kriget håller fortfarande bra standard rent byggmässigt, bara lite kul att den egna hemrörelse som då lanserades, gjorde att en (liten) villa i Enskede kostade 25,000 och en 2-3 i närförort kostade 10,000. De byggde snabbt och billigt. Bl.a byggdes alla hyreshus i 2.5 våningsplan eftersom lagen säger att 3 våningar och högre kräver hiss och varje kvadratmeter utnyttjades till max - vilket inte görs idag imo. De byggdes utanför tullarna för att ge den tidens bostadssökande en bättre miljö med grönområden och affärer, dagis och skola i nära anslutning men med goda kommunikationer (tunnelbana) så det sågs som ett Storstockholm.

På 60-70 talet skapades det idag så illa sedda miljonprogrammet som faktiskt på den tiden inte var till för socioekonomiskt utsatta grupper och hade en mycket blandad befolkning. Då bodde utsatta på Södermalm och i Gamla Stan i råtthål där toa var gemensam i källaren, inget rinnande vatten och mögel lite här och var.

Vad gäller att bostadskostnaderna skjuter i höjden pga byggarbetares löner så ska man inte glömma att det numera lönedumpas friskt genom att underleverantörers, underleverantörer anställer arbetare från låglöneländer med usel lön och bristfälliga försäkringar om något går fel. Sedan kan alla inblandade skylla på varandra och inte ställs till ansvar.
 
Fri hyressättning är väl bra, den som äger och hyr ut borde väl själva får bestämma vad de vill ha för detta. Att bedriva företag är och ska inte bara vara en välgärning, folk måste få kunna tjäna pengar. Dock så måste det vara möjligt att kunna producera billiga lägenheter också! Är inte det ett av problemen att det är i princip omöjligt att nyproducera billiga lägenheter pga att standarden måste vara så pass hög och hyrorna måste sättas därefter?
 

Liknande trådar

Tjatter Alltså det är papper överallt här hemma i min lägenhet. Hur jag än rensar går igenom och slänger så tar det inte slut! Och jag måste...
Svar
14
· Visningar
642
Senast: Amha
·
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 626
Senast: Nixehen
·
Juridik & Ekonomi När man köper saker på öppet köp eller enligt distansavtalslagen får man ju ta hem och prova varan. Det brukar stå att den inte får vara...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 182
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 714
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp