Fri tillgång på hö???

gillaj

Trådstartare
Hur funkar det egentligen med fri tillgång? Har en känsla av att våra hästar (russ och tinker) skulle bli som tunnor om de fick hur mycket hö de ville. De går ute dygnet runt och nu när det har varit kallt ett tag så har de förstås fått mer hö än normalt, men törs man verkligen ställa ut en storbal i hagen och låta dem äta som de vill?

Eftersom vi var sent ute med höinköp så får vi köpa mindre partier lite här och var. Detta gör att det är svårt med analyser...kan man göra en skaplig foderstat utan att ha analyserat höet?
 
Min erfarenhet är att hästarna äter mer i början. När de sen vant sig att det ständigt finns tillgång till mat så äter de inte lika hysteriskt. Det tar ett tag för dem att lära sig att de inte behöver äta så mycket de hinner innan maten är slut.Hur lång tid detta tar är lite beroende på hästindivid. När hästarna har fri tillgång kan de äte precis så mycket de behöver. Mina har fri tillgång till hö.. och min förbrukning har minskat!?
Jag ser till att det alltid finns ordentligt med hö i höhäckarna. (Mina hästar går på lösdrift)
 
Det låter ju lovande med mindre höförbrukning. ;)
Vi provar så får vi se hur det går. Annars är det ju bara att återgå till det gamla vanliga.

Nån som har koll på foderstater när man inte har analyserat höet???
 
Så var det för oss också... I början gick det åt mycket hö, men sen minskade mängden..

Mvh Anna :)
 
Mina russ har fri tillgång under vinterhalvåret. De blir lite runda men det tränar vi bort till våren :-)
 
Skaplig och skaplig. Om höet har väldigt dåliga protein och energi värden så visar det sig också därefter efter en tid och då får man köpa ett kraftfoder med mycket protein och energi och sen kan man räkna med ett himla sjå för att få hästarna fina igen.
 
Hej!
Kan starkt rek en bok om hästens behov

"Hästens näringsbehov och utfodring"

skriven av bl.a Christina Planck : :)
 
jag har också fri tillgång till hö åt min tinker, eller inte ännu men kommer ha det när det blir kallare ute, brukar ha det så på vintrarna. de går också ute på lösdrift. Den första veckan (eller 2) kan det gå åt mer hö än vanligt, men sedan lugnar de ner sig. jag ställer däremot ut en hösilage bal, men har haft hö balar också. Jag utfodrar då med kraftfoder en gång om dagen, då får tinkerstoet (beroende på värdena på höet/hösilaget) men när jag har haft hö har hon fått 1 liter ( ca 500g) lusern och ungeför lika mycket havre ( se bara upp med havren, då vissa tinker inte tål detta, ge då istället korn) och när jag kör med hösilage får de antingen endast havre (0.5 -1kg) eller havre och betfor (o,5 av vardera) givetviss har de tillgång till mineralbalja och saltsten, när de får betfor får de även extra mineraler i fodret. Men som sagt det beror helt upp till vad värdena ligger på i höet.
 
Om du får hö med lite Smrp och normalt Mj i så är risken stor att du får "feta" hästar om de äter fri tillgång och inte får kompensation för det lilla Smrp som finns.

Då kan man ju lätt misstro detta och säga att mina hästar blir så feta av att gå på fri tillgång, när inte "fettman" beror på mängden utan även på värdet.

Om du inte handlar varje månad utan kanske inhandlar två eller tre gånger så kan du ju göra en Mj/smrp analys på varje parti, det blir ju inte lika dyrt men kan ge dina hästar bättre förutsättningar at ha möjlighet att gå på lösdrift.
MVH/
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
688
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 097
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 011
Senast: mily
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 090
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp