Bukefalos 28 år!

Fri tillgång till fånghäst?

_Runaway_

Trådstartare
Ser ni några nackdelar att ge en fånghäst i liten sjukhage fri tillgång på hösilage? Tänker att det kanske blir för mycket av energi och protein om han äter mer än absolut nödvändigt??
 
Sv: Fri tillgång till fånghäst?

har hört att man ska ge fång hästar halm i stället för hö/hösilage... men om det stämmer vet jag inte.. fråga en vetrinär..
 
Sv: Fri tillgång till fånghäst?

Du menar att hästen inte ska äta hö/silage ALLS? För veterinär på strömsholm sa förut att jag kunde ge honom hösilage.
 
Sv: Fri tillgång till fånghäst?

Jag fick rådet att ge en del av grovfodergivan i halm pga att vår häst behövde banta ned sig lite...
 
Sv: Fri tillgång till fånghäst?

När dom blir sjuka akut ska man ju ta in dom i boxen och då ska dom inte ha något att äta. Men man kan ju naturligtvis inte låta någon häst leva på enbart halm :smirk:

Men så länge den är sjuk och du har den i sjukhage ska du kanske in ge fri tillgång. Har du inget sent skördat hö med lite sämre värden du kan fodra med så länge? Eller kanske försöka dryga ut silaget med gräsfröhalm?

Tänk också på att vara försiktig med hösilaget. Jag ger min fånghäst hösilage och anser inte att det ska vara något problem. Det man ska ska tänka på är att ofta tar man hösilage tidigare än hö och därmed har det högre näringsvärden.

Men försök få tag på gräsfröhalm att dryga ut med, tror det blir det bästa.

Lycka till
 
Sv: Fri tillgång till fånghäst?

har tyvärr inget sent skördat hö. Förra årets hö skulle kanske vara bra nu, med låga värden, men det är slut!
Om mnan drygar ut med gräsfröhalm, kan man då ge fri tillgång?
Ang. hösilage i allmänhet så tror jag det funkar bra på min häst, han har alltid varit tålig. (Ja jag vet att han är extra känslig nu när han har fång)
 
Sv: Fri tillgång till fånghäst?

ja det skulle vara det bästa iallfal i början.. men så sk man ju förmodligen lägga in lite hösilage/ hö och byta ut mer och mer..
så förstod jag.. men som sagt jag vet inte..
 
Sv: Fri tillgång till fånghäst?

Det har jag aldrig hört talas om. Möjligtvis i början av sjukdomstiden, men inte när han ska stå på vila femton veckor hoppas jag.
 
Sv: Fri tillgång till fånghäst?

Min vet avrådde från att använda hösilage. Hellre hö med "dåliga värden" och halm eller gräsfröhalm.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
788
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
790
Senast: mily
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
723
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 268
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundbeteende
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp